FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I MALMÖ 2019-05-06 Mål nr 1097-19 Sida 1 (5) Avdelning 1 Meddelad i Malmö SÖKANDE Visma Enterprise AB, 556329-3280 Box 34212 100 26 Stockholm MOTPART Hässleholms kommun 281 80 Hässleholm SAKEN 2Q10 ...rr::_ 0 6 hJ �\J Avd Dnr KSnr Överprövning enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling (LOU) FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår Visma Enterprise AB:s yrkande om ingripande en­ ligt LOU. Ak,bi\ Dok.Id 497048 Postadress Box 4522 203 20 Malmö Besöksadress Kalendegatan 6 Telefon Telefax 040-35 35 00 E-post: kansli I.fina@dom.se ,vw,v.förvaltningsrattenimalmo.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 KONKURRENSVERKET Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1097- 19 I MALMÖ Avdelning 1 BAKGRUND Hässleholms kommun genomför en direktupphandling av "Rekryteringssy­ stem", dnr KLK 2018/676.Av tilldelningsbeslut den 17 januari 2019 fram­ går att avtal ska tecknas med Varbi AB (Varbi ). YRKANDE OCH INSTÄLLNING Visma Enterprise AB (Visma ) ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar att förvaltningsrätten ska förordna att upphandlingen ska rättas ge­ nom att en ny utvärdering görs varvid anbudet från Varbi förkastas. Som grund för sin talan anför bolaget följande. I upphandlingsdokumentet, punk­ ten punkt 3.1 Behörighet att lämna anbud uppställs följande ska- krav: "An­ budsgivaren ska var behörig att lämna anbud. Om annanperson lämnar anbud än behörig person, ska namn, titel och telefonnummer för behörig person anges i kommentarsfältet, al­ ternativt ska enfitllmakt bifogas anbudet." Anbudet från Varbi uppfyller inte kra­ vet.Den person som lämnat Varbis anbudssvar är inte behörig person uti­ från Varbis registreringsbevis. Det är endast styrelse och VD som har rätt att teckna firman beträffande löpande förvaltningsåtgärder. Personen ifråga är inte registrerad som extern firmatecknare i Varbis registreringsbevis och har inte till anbudet bifogat en fullmakt eller ställningsfullmakt som påvisar att personen ifråga har rätt att företräda Varbi. Varbi har inte lämnat någon in­ formation om kontaktuppgifter för behörig person. Eftersom Varbis anbud i n t e u p p fy l l e r k r a v e t i p u n k t 3. 1 s k u l l e a n b u d e t i n t e h a u t v ä r d e r a t s a v k o m ­ munen. Om Varbis anbud hade förkastats hade Visma tilldelats kontraktet i upphandlingen. Visma har därmed lidit eller riskerat lida skada på grund av bristerna i upphandlingen. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1097-19 I MALMÖ Avdelning 1 Hässleholms kommun anser att yrkandet ska avslås och anför följande. Varbi har bockat i att anbudsgivaren är behörig att lämna anbud. Det är för­ säljningschefen Sverige som lämnat anbudet. Om anbudsgivaren inte vore behörig skulle anbudet innehålla en kommentar om detta. Det finns inte nå­ gonstans i upphandlingsunderlaget angivet att anbudet ska lämnas av behö­ rig firmatecknare. Behörig att lämna anbud kan innefatta personer med ställ­ ningsfullmakt, så som en försäljningschef. Försäljningschefen bedömdes vara behörig utifrån sin titel. Rollbeskrivning är inhämtad från Varbi. I bila­ gan under Befogenheter står det klart och tydligt att aktuell person har befo­ genhet och fullmakt att lämna in anbud för Varbi i offentliga upphandlingar, direktupphandlingar och andra upphandlingar. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Tillämpliga bestämmelser m. m. En upphandlande myndighet ska enligt 4 kap. 1 § LOU behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphand­ lingar på ett öppet sätt. Upphandlingar ska vidare genomföras i enlighet med principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet. Av 20 kap. 4 och 6 §§ LOU framgår att förvaltningsrätten kan pröva om en upphandlande myndighet har brutit mot någon bestämmelse i lagen och, på talan av en leverantör som lidit eller kan komma att lida skada, besluta att en upphandling ska göras om eller :far avslutas först sedan rättelse gjorts. Direktupphandling innebär att upphandlingen görs utan krav på anbud i viss form. Upphandlande myndighet är dock oförhindrad att direktupphandla ge­ nom ett tillvägagångssätt som företer likheter med de detaljreglerade förfa­ randena, innefattande förfrågningsunderlag, anbudslämnande, tilldelnings­ beslut m.m. De allmänna principerna i 4 kap. 1 § LOU gäller även vid di- Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1097-19 Avdelning 1 rektupphandling. Vid en annonsering måste myndigheten se till att underla­ gen är tillräckligt tydliga och att alla anbudsgivare ges samma förutsätt­ ningar.Kraven kan dock inte ställas lika högt som när det gäller de detaljre­ glerade förfarandena (se Högsta förvaltningsdomstolens avgörande HFD 2018ref 60) Vid överprövningar enligt LOU gäller att förvaltningsrätten i princip endast prövar de särskilt angivna frågor som sökanden tar upp.En förutsättning för att en ansökan om ingripande mot en upphandling ska kunna vinna bifall är att sökanden visar att denne har lidit eller riskerat att lida skada av den påtalade bristen i upphandlingen. Förvaltningsrättens bedömning I upphandlingsdokumentet punkt 3.1anges att "Anbudsgivaren ska vara behörig att lämna anbud. Om annan person lämnar anbud än behörig person ska namn, titel och telefonnummer för behörigperson anges i kommentarsfältet, alternativt ska en fullmakt bi­ fogas anbudet. " Behörig person, dvs.behörig företrädare, är ett vidare begrepp än begreppet behörig firmatecknare. När krav ställs på behörig person/företrädare ska all­ männa civilrättsliga regler tillämpas för att bedöma behörigheten.En an­ ställd kan genom sin ställning ha behörighet att avge anbud. Behörighet att företräda ett bolag kan också följa av muntlig eller skriftlig fullmakt, förut­ satt att den eller de som lämnat fullmakten har en sådan behörighet (se bl.a. Kammarrätten i Jönköpings dom den 1 4januari 201 4i mål nr 2 488-13). Vad Visma anför visar inte att personen som avgett Varbis anbud inte varit behörig att göra detta. Det kan tvärtom konstateras att det av Varbis rollbe­ skrivning för aktuell person framgår att denne har behörighet att avge anbud i upphandlingar.För behörig person ställs i nu aktuellt upphandlingsdoku­ ment inga krav på inlärnnande av några uppgifter. Hässleholms kommun har I MALMÖ Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1097-19 I MALMÖ Avdelning 1 således inte haft skäl att förkasta Varbis anbud. Yrkandet om ingripande en­ ligt LOU ska följaktligen avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (FR-05) Mattias Steen Anna Aktermo har föredragit målet. Ii11� SVERIGES DOMSTOLAR Hur man överklagar Den som inte är nöjd med förvaltningsrättens beslut kan överklaga. Här framgår hur det går till. Överklaga skriftligt inom 3 veckor Tidenräknasoftastfråndendagsomnifick del av beslutet. I vissa fall räknas tiden i stället från beslutets datum. Det gäller om beslutet avkunnades vid en muntlig förhandling, eller om rätten vid förhandlingen gav besked om datum för beslutet. För myndigheten räknas tiden alltid från beslutets datum. Observera att överklagandet måste ha kommit in till domstolen när tiden går ut. Bilaga 'I FR-05 Närmare regler finns i den lag som gäller för målet, se rutan längst ner på nästa sida för hänvisningar. Gör så här 1. Skrivförvaltningsrättensnamnoch målnummer. 2. Förklara varför ni tycker att beslutet ska ändras. Tala om vilken ändring ni vill ha och varför ni tycker att kammarrätten ska ta upp ert överklagande (läs mer om prövningstillstånd längre ner). 3. Tala om vilka bevis ni vill hänvisa till. Förklara vad ni vill visa med varje bevis. Skicka med skriftliga bevis som inte redan finns i målet. 4. Lämna namn och personnummer eller organisationsnummer. Lämna aktuella och fullständiga uppgifter om var domstolen kan nå er: postadresser, e-postadresser och telefonnummer. Om ni har ett ombud, lämna också ombudets kontaktuppgifter. 5. Skicka eller lämna in överklagandet till förvaltningsrätten - adressen finns i beslutet. Vad händer sedan? Förvaltningsrätten kontrollerar att överklagan­ det kommit in i rätt tid. Har det kommit in för sent avvisar domstolen överklagandet. Det innebär att beslutet gäller. Om överklagandet kommit in i tid, skickar förvaltningsrätten överklagandet och alla handlingar i målet vidare till kammarrätten. Vilken dag går tiden ut? Sista dagen för överklagande är samma veckodag som tiden börjar räknas. Om ni exempelvis fick del av beslutet måndagen den 2 mars går tiden ut måndagen den 23 mars. Om sista dagen infaller på en lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårs­ afton, räcker det att överklagandet kommer in nästa vardag. Tänk på detta i mål om överprövning av upphandling I vissa fall kan myndigheten ingå avtal efter 10 dagar från det att domstolen avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut, och i vissa fall får myndigheten ingå avtal omedelbart. Efter att avtal har slutits får kammarrätten inte överpröva upphandlingen. Detta gäller alltså även om tiden för överklagande fortfarande gäller. Sida 1 av 2 Har ni tidigare fått brev genom förenklad delgivning kan även kammarrätten skicka brev på detta sätt. Prövningstillstånd i kammarrätten När överklagandet kommer in till kammar­ rätten tar domstolen först ställning till om målet ska tas upp till prövning. Kammarrätten ger prövningstillstånd i fyra olika fall. • Domstolen bedömer att det finns anledning att tvivla på att förvaltnings­ rätten dömt rätt. • Domstolen anser att det inte går att bedöma om förvaltningsrätten dömt rätt utan att ta upp målet. • Domstolen behöver ta upp målet för att ge andra domstolar vägledning i rätts­ tillämpningen. • Domstolen bedömer att det finns synnerliga skäl att ta upp målet av någon annan anledning. Om ni inte får prövningstillstånd gäller det överklagade beslutet. Därför är det viktigt att i överklagandet ta med allt ni vill föra fram. Vill ni veta mer? Ta kontakt med förvaltningsrätten om ni har frågor. Adress och telefonnummer finns på första sidan i beslutet. Mer information finns på w,vw.domstol.se. -------- För fullständig information, se: ·------------------ • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna, 20 kap. • lag (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet, 16 kap. • lag (2016:1147) om upphandling av koncessioner, 16 kap. • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorn, 20 kap. Sida 2 av 2 www rlnm<:tf"II <:.P li 1--..--.-�---. ! .< \l':l;·_ 1 ' ...'-·""�..-..���, ;· .::�W•�\�Jii:;j-i:�r-�:•._:,:,-:::.�,,:-,;,,_,