KONKURRENSVERKET' 2015 -05- 0 7 � Meddelat i Göteborg KLAGANDE 2015 -04- 3 0 OneMed Sverige AB, 556764-4140 Dnr Ombud: Advokaterna UlfYxklinten och Emma Broddesson MAQS Law Finn Advokatbyrå i Malmö KB Box 226 201 22 Malmö MOTPARTER 1. Landskrona kommun 2. Landskrona Energi AB, 556803-9217 Ombud för 1 och 2: Stadsjurist Marie Pettersson Landskrona kommun Stadshuset 261 80 Landskrona ÖVERKLAGAT AVGÖRANDE Förvaltningsrätten i Malmös dom den 30 januari 2015 i mål nr 11137-14 och 11138-14, se bilaga A SAKEN Offentlig upphandling; fråga om prövningstillstånd KAMMARRÄTTENS AVGÖRANDE Kammarrättep. medc:lelar inte prövningstillstånd. Förvaltningsrättens avgörande står därför fast. SKÄLEN FÖR KAMMARRÄTTENS AVGÖRANDE För att kammarrätten ska pröva överklagandet krävs prövningstillstånd. Avd 1 KAMMARRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning 3 BESLUT Mål nr 541-15 542-15 KSnr Aktbil v(01;1�J9JJ'Lc��{ �J�Vvcir· -, ·1 1 Dok.Id 316318 �l�w(f 1r1}11\d1M ,, I\'./ i) Besöksadress Stora Nygatan 21 f,�lil ,::1(.1\iJ,h:,tiOI'» Postadress Box 1531 401 50 Göteborg Telefon Telefax 031-732 74 00 031-732 76 00 E-post: kammarratten.goteborg@dom.se www.kammarratten.goteborg.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 KAMMARRÄTTEN I GÖTEBORG BESLUT Prövningstillstånd ska meddelas om 2 • förvaltningsrätten har kommit till (ändringsfall), det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som • har kommit till utan att prövningstillstånd meddelas (granskningsfall), det inte går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten • • Detta framgår av 34 a § andra stycket förvaltningsprocesslagen (1971:291). Kammarrätten har gått igenom allt material som finns i målet och kommit fram till att prövningstillstånd inte ska meddelas. Överklagandet kommer därför inte att prövas av kammarrätten. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (formulär 9). f/4M1otct� /Charlotte Ljung det är viktigt för ledningen av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt (prejudikatfall) eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet (extraordinära fall). Mål nr 541-1 5 542-15 20320Mal mö Besöksadress Kalenga 6 040-97 4 9 2 0 . Expedi�!)n d- s Box226 MOTPARTE 1. Lad Stadshuset n SAKEN Fö tni r l ng ä 80 na o FÖRAL NI TNS ss 261 80 Box 226· 261 2 3 ds na Lo Stadshuset 261 Land L d s na o na O�budtorl- tad ari n 2:S isfMePe os V G ENGÖ TSA Si1; DOM M ( ldg ö d ddi 1 37 V v e e : s m i k o de p -agsra ,0- E p o s t: J i m äl o d o m s e @ 8 0: 0 1 6: 0 0 n m �g d Postad re Tel efa ss lFÖl\fALR AL RÄ Avd GS TEN elning T 2015-- V 1 T SÖl(ANJ)E B 20 41Go 0 �01 22ö Landskr na o ö s b 2.Landsonan i �56 E g. kr 5830 1 AB Ot 3 O 7 x 8-14 ia l ag A Oedg5 ,-0 n eAB 4 S 6414 56 7 Box�o MA. Finn k L S v oa Qtbåö A 040�35 ;35 00 .i . ·Ombud: At\vokat Ulf'Yxldinten Öv övnin eo rgmo g en e ng l g L U O d, enli LO. U Bo.x:4522 Telefon Fö8.VALTNINGSRÄ.TTEN DOM sida2. 11137�14 11138-14 IMALMÖ · Avdelning l BAKGRUND L�dskrona stad och Landskrona Energi AB (nedan geD;1ensam:t Iqulade Landskrona) genomför en upphandling av papp� och pläst. Upphandling.. en genomförs enligt.reglerna om öppet-�rfarande i LOU. Enligt tilldel­ ningsbeslutfattat den 24 oktober :l.Q14 kvalificerade sig inte On�ed Sve.. rige AB (OneMed) till utvärdering. On�Med ansökte 0111 öveiprövning av upphandlingen och yrkade att upp­ h@dUngen skulle rättas.på så sätt att en ny 1,1tvärdering skulle ske med be.. aktande av öneMeds anbud. Landskrom,t be�tred OneMeds ansökan ontövetprövni,ng och yrkade i första band att målet skulie avskrivas då det fättats ett nytt tilldelningsbe� slut den 13 november 2014. I attdra hapd yrkade. Landskrona att ansökan skulle avslås. QneMed har uppgett att bolaget inte har någon eriman mot a:tt förvalt­ nin,gsrätten avskriver målet:med hänsyn till att Landskrona har fattat ett nytt tilldelningsbeslut den 13 november 2014. Vidare ansöker OneMed,, med anledning av det nya tilldelnin:gsbeslutet, om överprövning av Lands­ kronas upphandling av papper och plast, då bol�gets anbud återigen dis­ kvalifci erats. Förvaltningsrätten,notetiu- att saken rör c5verprövning av Landskronas upp­ handling av papper och plast. Det saknas därmed skäl att avskriva malet av den anledningen att Landskrona har fattat ett nytt tilldelningsbesluti denna upphandling. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM IMALMÖ Avdelning· 1 YRKANDE OCH INSTÄLLNING OneMedyr�i;för�ta·handattupphandlingenskarättas-påsåsättatten nyutvärderingskaslcemedbeaktandeavOneMeds anb.ud.Iandrahand yrkas att upphandlingen ska göras om. On�Med �r bl.a. ©lja:nqe. PåståendetattOneMedsanbudskulleQ'mfa:tta39felaktigaprodukterärinte korr�kt. Landskrona har därför saknat laglig rätt att diskvalificera öne­ Meds anbud. Av punkten 3.1.3� Villkor vid ifyl/n.adav Vt2rukorg; ti;amgår att prisema i varukotgen ska anges per styckoch att det är nettoprlsema, dvs. bruttopri­ serna minus rabatt som ska anges i våtukor�en. Vid utvärderingen kommer staden att kontrollera a"tt an.givet nettopris stämmer överens µi,ed bru,ttopris minus rabatt i den bifogade prislistan på qvrlgt soni.b:lent. Landskronaharbedomt att 33 positioner är felaktiga på grund av diskre­ pans i priser 111�llan varukorgen och OneMeds prislisqt. Såvitt avser dessa 33 positioner görs inte gällande att erbjtJden produkt inte skulle-:uppfylla uppställda produktkrav. Anledningen till den synbart mindre diskrepansen mellan prisuppgifter i varukorgen och OneMeds prnlista beror på avrundningar av decimaler. OneMeds affärssystem hanterat: fyra decimaler såvitt: avser priset. Dessa prisuppgifter med fyra .decimaler - som är de. korrekta priserna - hat an­ vänts i ifyllandet av varukorgen som ska ligga till grund för utvärderingen av priserna. Dessa prisuppgiikr är OneMed bundet av. I den bruttoprislista som bifogats anbudet (söm inte är föremål for ut:vätderlngen).bar prisupp­ giftema med fyra decimaler avrundats till två decimaler. Sistnämnda gör att det är en diskrepans i j�J.llfflrelseli mellan offererade priser i varukorgen Sida3 11137-14 11138-14 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM IMALMÖ Avddning l Sida 4 11137-14 11 138-14 ochbruttoprislistautnedavdragfor-erbjudenrabatt om.30procent.One• Medharlämnatenrabattsatsom30procentpåbruttoprisetpådeprodukter s·om anges i prisli$tan. Denna rabatt I� på �riser sorn består av fyra decimaler.On.eMedoffererarprodµktei;natillenhetspris.Oavsettavrund• ningsdiskrepansen så är O;neM�d bundet av sitt anbud och de priser som _ angivits i varllkorge11 är konekta. Påexempelvisposition2�Serveringoch cctteringä:K bruttopriset 0,1356 kr/st. Minus rabatten om 30 procent blir priset 0,0949 kr (vilket också är angivetivarukorgensom,fra.rngår:avdenifyllda-excel-cellell), 0,0949*3000 st. = 284,70, vilket också ät det pris som 1U1getts i varukor-­ ge11, Följaktligen .har korrekt prlsuppgift angivits i varukorgen. Landskronaharisingranskning-avOneMedsanbud utgåttifråndenav­ rundade prisuppgiften 0,14 i prislistan llire det att raba«en om 3 0 pr<>cent beaktats. Därefter har Landskrona multiplicerat det avrundade enhetspriset med antalet 3 000 st. vilket ger 294 kr. Det är avn,mdningen av enhetspriset i prislistan som föranlett diskrepansen, Sistnämnda medför dock inte skäl föruteslu1ningavOneMedsanbud.OneMedharoffereratfaktiskapris­ uppgi�er och är b\llldet av dessa. OneMed har kompletterat sitt anbud med bruttoprislistainnehållandefyradecimalerförattfortydligadiskrepansen. Det förekommer inget fel i OneMeds ®givande av pris på de 33 position­ erna i varukorgen. Pro dukterna uppfyller -'-- ostridigt - uppställda produkt­ krav va,rior Landskrona inte har någon rätt att uteslutit öneMeds anbud med hänvisning till brister avseende dessa pQsitiol).er. Detstår vidare i strid·med proportionalitetsprincipen.attμteslutaOneMeds anbud med hänvisning till ovan beskrivna diskrepans. Syfte,t med aktuell :föreskrift i fdtfrågningsunderlaget kan endast vara att Landskrona ska kunn a s täm m a a v a t t e r bj u d e n r a b a, tt s a t s b e E;lk.ta t s i an � i v an d e t a v p ri s e r i FÖN.VALTNINGSRÅTTEN DOM I.MALMÖ Sida s 11137-14 111J8-I4 Avdelning 1 varukorgen.Dettasyfteh�uppnåttsgenomOneMedstorklaring;Effekten ilir OneMed """ uteslutning - står inte i ri�ig prpportion till syftet med :fö­ reskriften i förfrågrtingsunderlaget När det gäller övriga positioner, som Lanclskr-0nä ab�rQpat $åsörrt felaktiga, såharävendessauteslutits-felaktigtpåill.ljaildegrunder. B e tr äff an d e p o s i t i o n . 1 3 - S o p sä c ka r o c h a yfa l l s p « s a t - l:iar Lancl � kr c m a angett att bild. saknas i produktolad. Oetta stäm.ttter inte � det till anbudet är bifogat produktblad med bil. r ft å g .. nmgsunderlaget angiven produkt eftersomtvåfårga<:le plastslckat a\lti_d ät coex1ruderade . B eträffande position 2" - llygien Qch torkpc,pper - har Landskrona angett attproduktblad sakttas, OneMed har bifogat produkt­ bladtillsittanbud.Vadgällerposition10-Hygienochtorkpapper håller leverantören Metsäs produktblad motsvarancle upplysningar som övriga anbudsgivare, vars anbud kv�ificer�ts, gett in. Den offererade pro­ dukten på position 1 1 - Hygien och torkpapper - är likvärdig. med efterfrå­ gad produkt. Landskrona har begärt en produkt från SCA sötn är anpassad för dess dispensersystem. OneMed har offererat Met�äs likvärdiga prodllkt. Således är Landskronas påstående felak,tigt. Oaktat dettaär Landskronas krav på en produkt.från viss leverantör att �es som konkµrrensbegränsande eftersom den utesluter lev�rantörer från att lämna anbud i upphandlingen om man inte har SCA:s produkter i sitt sortiment. Den offererade produk­ ten på position 12 - Hygien och torkpapper är o�kså den likvärdig med eft�rfrågad produkt. "T6" är en produktdefinition som. används av SCA men den av OneMed offe�rade produkten från tillverka.ten Metsä, som använderandrabeteckningar,ärlikvärdigmedefterfrågadprodukt.Lands­ krona har begärt en produkt från SCA och som är anpassad filr dess dis­ pensersystem. OneMed har offerer�t en likyärdig prödukt och Landskronas påstående är.således felaktigt. Oaktat dt,tta är Landskronas krav på en pro- w hme­ FöRVALTNINGSRÅTTEN DOM I MALMÖ... Sida 6 11137-14 11138-14· Avdelning 1 duk.tfrånenviss lever�törattsessomkonkurrensbegränsandeeftersom det utesluter leverantörer från att lämna anbud i upphandliilgen om man inte har SGA�s pl'9tlulcter i sitt utbud. Landskron.a bestrider bifall till OneMeds �sökan om överprcSvnmi och anffir bl.a. .ililjande. VadavserOneMereligger inte någon rätt för anbudsgivare att komplettera sitt anbud. En npphandlande myndig­ het kan, enligt 9 kap. 8 § LOU, under vissa otnständigheterbegära förtyd­ ligande/komplettering. Vid Landskronas granskning av anbuden har inte funnits någon anlednini att förutse att det bakom insänd prislista tned två decitnaler döljer sig andra siffror, varför en sådan beg� om komplette.. ring aldrig framförts till OneMed. Det är inte heller tillåtet att lcomplettera efter tilldelningsbeslut. Rent upplysningsvis kan påpekas att oavsett om prisskillnaden, �om One­ Med uppger, är liten på respektive position så är 36. av SO positioner felakt­ iga och sammantaget f'ar denna effekt på totalpriset. Oaktat hur stor pris­ skillnadenärkanLandskrcmakonstateraattOneMedinteuppfylltkraveti punkten3.1.3ochsåledesinte godkäntspå36positioner, FÖR.VALTNINGSRÅTTEN ! MALMÖ Avdelning 1 DOM Sida 7 11137-14 11138-14 Landskronaskravomhurvarukorgenska.fylla�ivadavserpriserkann�p­ peligen anses oproportionerlig. Att en uppha.µdlande enhet dessutom vill ha underlag for att kontrollera att det lätmiad� anbudspnset verkligen innebär att enheten får den erbj1,1dnar1.1batten måste snarare. anses som sJälvki.art. Att, pa sätt som OneMaj upp�ei;, syftet uppnåtts genom att öneMed efter tilldelning$beslutet lämnat förklaring och·ingett -e11 uybruttoprislista saknar relevans och är in.te heller tillåtet enligt LOlJ. I förl'rågningsunderlaget; punkterna S .1 - 3J .5-, anges gen�r<'lla krav ftSr samtliga produkter. Av ptlllkterna frw.ngår bl.a. att �budet ska innehålla beskrivningochbildsamtattsamtligalo-avso:n1,angesivarukorge�pro­ dulctpeslcrivni.ngar ät ska-krav, När det gäller position 13 - Sopscickar och avfallspasar, har Landskrona efterfrågat svarta sopsäckar. OneMed hat ingett ett produktblad avseende sopsäckar med olika fätg, volym, tjocklek etc. dock finns ingen produkt· bild som utvisat de svarta sopsäckarna som efterfrågats-. De bilder som ·finns med i produktbladet μtvisar delt en låda tned gröna sopsäckar och dels en isbjörn. OneMed uppfyller således inte kravet i :ffirfrågningsun­ derlag�t. När· det gäller position 1 6 - Sopstickar och avfallspåsar har Landskrona efterfrågatcoextruder�e sopsäckar. Av OneMeds an.bud framgår inte om den offererade sopsäcken är coextruderad. OneMeds påstående om lltt två­ färgade plastsäckar alltid är coe:x,truderade kan knappa$t anses.allmänt känt utan måste framgå av produktlll�det. När det gäller position 2 - Hygien och torkpapper har Landskrona efterfrå­ gat haklappar. OneMed har ingett ett och samma produktblad för såviil position 1 och 2, trots att två olika produkter har efterfrågats. Den ena pro� FöRVALTNINGSRÅTTEN DOM I MALMÖ Sidas' 1 1 137-14 11138-14- Avdelning 1 dukten avser en haklapp som fästs med lmytband och den andra produkten avser en haklapp som fästs med tejp. Den bild som bifogats utvisar en av dessa produkter, vilket JDedför att det saknas produktbild for den andra. När det gäller pQsitioll 1 0 ..... Hygien och torkpET Tillämpliga besttimmelser Enligt 16 kap. 4 och 6 §§ LOU kan rätten pröva om en upphandlande myndighet har brutit mot någon bestämmelse i lagen och, på talan av en leverantör som lidit eller kan komma att lida skada, besluta att en upphand­ ling ska göras om elleratt den rar avslutas först sedan rättelse gjorts. Där­ vid gäller att rätten endast prövar de särskilt angivna frågor som sqkan d u kt gru p p e r . D e tt a . � e b ä r a tt o m s tad en tm d e r utvärderi�gsfäsen skulle upp��� att.en pro.dukt bi.te ui)p:fyllentä,llda ska-,lo:av i varukorgen kömmer4enprqduktOM Sida 12· 11137-14 lli38-l4 Avdelning 1 upphandlingen. Kraven ska ha ett naturligt samband och stå i proportion _till det behov som. ska täckas. Förvaltningsrätten delar Landskronas upp.. fattning, att kraven om hur varukorgen ska fyllas i vad avser prl,ser, inte är o_prop9rtionediga. Det får vidare «rtses n:a4ltligt attden upp�cU4nde myndigheten tar sig rätten att kontrollera att de uppgivru.t prj$etna stämmer. Det är därför inte oproportionerligt att utesluta ett ap_bud som inte uppfyller nämnda krav. När det gäller utvärd,erip.gen av OneMeds anbud ät det ostridigt att dQ av bqlagetangivnaprisernaintestämdeöverens.medprisernaidenbifogade U$n. OneMellharanilirtattbolagetbarJcompletteratsjttanbudmeden korrekt prislista får att förtydliga den uppkomna qiskrepansen. Förvalt­ ningsrätten kan konstatera att en upp�dlailde myndighet vissedigen bar vissa möjligheter, ellligt 9 kap. . 8 § ton, att inhämta. koropletterin$ar och · förtydliganden föin en anbudsgivare, men att det inte föreligger någon skyldighet:llir den upphancilande myndigheten att göra detta. Det har såle­ des inte fflrelegat någonrätt for OneMed att komplettera sitt anbud med en korrekt prislista. Mot denna bakgrund, och med hänsyn till at.t QneMeds anbud innehållit diskrepans avseende prisuppgifter på, 3.6 positioner, finner :llirvaltningsrätten att Landskrona har haft fog för att li.tesiuta OneMeds anbud. Vid detta forhållande sakruls det $k äl att pröva hun,ivida OneM�ds anbud uppfyller övriga produktkrav i upphandlingen. Sammanfattrrlngsvis finner förvaltningsrätten såled�s att det inte är visat att Landskrona har genomfört upphandlingen i strid med .LOU eller någc;,11 av de grundläggande gemenskapsrättsliga principerna. Skäl för ingripande eIIligt 1 6 kap. 6 § LOD saknas därför. OneMeds ansökan om ingripande enligt LOU ska dä:mi.ed avslås. FÖRVALTNINGSRÅTTEN I •• '.l MALi D OM Sda M Ö 13 1 Al 171 e HUA RÖ �� · HWen , åefö. n MlhM� a seb G 309 V / a J BLO 3- 1814 - 3 FG VNSTN