FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM IUMEÅ 2018-05-15 Mål nr 3128-17 Sida 1 (5) SÖKANDE Textilia Tvätt & Textilservice AB, 556538-5043 Box 1544 701 15 Örebro KONKURRENSVERKET Meddelad i Umeå Ombud: Advokat Lina Håkansson Kjellen och biträdande jurist Petra Schilck Bokwall Rislund Advokatbyrå KB Funckens gränd 1 111 27 Stockholm MOTPART Vilhelmina kommun 912 81 Vilhelmina FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten beslutar att upphandlingen får avslutas först sedan rättelse gjorts på så sätt att en ny utvärdering av anbuden genomförts. Lu, !.i -L:;- 1 6 Aktbil Överprövning enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling - LOU SAKEN Avd Dnr KSnr ,._:11" r,r- Dok.Id 82979 Postadress Box 193 901 05 Umeå Besöksadress Nygatan 45 (Tingshuset) Telefon Telefax 090-17 74 00 090-13 75 88 E-post: forvaltningsratteniumea@dom.se www.forvaltningsratteniumea.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I UMEÅ DOM Sida 2 3128-17 BAKGRUND OCH YRKANDEN Vilhelmina kommun (Kommunen) har infordrat anbud avseende Tvätt av förhyrt gods. Vid upphandlingen används förenklat förfarande och utvärderingsgrund är lägst pris. Två anbud har inkommit i upphandlingen. Kommunen har beslutat att anta det anbud som lämnats av JD Tvätten AB (JD Tvätten). Det anbudet har enligt tilldelningsbeslutet ett fast pris om 540 000 kr. Vidare har i beslutet angetts pris för akutleverans (400 kr) och rabatt på ej ingående gods (15 procent). Det andra anbudet (från Textilia Tvätt & Textilservice AB) har enligt beslutet ett fast pris om 535 000 kr. Vidare har angetts pris för akutleverans om 7 500 kr och rabatt på 0 procent för ej ingående gods. Textilia Tvätt & Textilservice AB (Textilia) yrkar i förvaltningsrätten att upphandlingen inte får avslutas förrän rättelse har gjorts. Kommunen, som förelagts att svara på ansökan, har endast uppgett att man vidhåller tidigare beslut. TEXTILIAS ANFÖRANDE Kommunen har i strid med transparens- och likabehandlingsprincipen i 4 kap. 1 § LOU awikit från den angivna utvärderingsmodellen. De bestämmelser i upphandlingsdokumenten som är relevanta för denna överprövning har följande lydelse: 2.4 Anbudspriser Samtliga offererade priser anges i svenska kronor (SEK), exklusive mervärdesskatt, pris/kg alternativt fast pris, och innefattar leverantörens samtliga kostnader för att genomföra uppdraget. 2.7.2 Anbudsutvärdering Vid anbudsprövning kommer det anbud att antas som har det lägsta priset. 2.7.3 Kriterier för anbudsutvärdering Anbudsgivare som erhåller lägsta totala kostnad kommer att bli vald till leverantör till Vilhelmina kommun. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3128-17 IUMEÅ Givet dessa bestämmelser framgår att anbudsgivama haft att prissätta den beräknade mängden tvätt antingen med ett fast pris/år eller med ett pris/kg samt att den anbudsgivare som offererat det lägsta priset i detta avseende skulle antas och tilldelas kontrakt. Att anbuden skulle utvärderas på detta sätt har även bekräftats i Frågor och svar genom följande fråga och svar: Fråga: I förfrågningsunderlaget punkt2.7.2 anges att det anbud som har lägst pris kommer att antas. Vi ber er förtydliga vad beräkningsgrunden till lägst pris är då vi uppfattar att man kan välja på att lämna pris per kilo eller ett fast pris. Svar: Kommunen ser helst ett fast pris, alternativt pris/kg utifrån beräknad tvättmängd. Av tilldelningsbeslutet framgår att det var två anbudsgivare i upphandlingen och att bägge lämnade ett fast pris för uppdraget varvid Textilias pris var 5 000 kr lägre än JD Tvättens. Trots att Textilia offererade det lägsta priset för uppdraget har Kommunen valt att tilldela kontraktet till JD Tvätten. Det är oklart vad Kommunen baserar sitt beslut på. I tilldelningsbeslutet framhålls dock även anbudsgivamas pris för tilläggstjänsten akutleverans respektive rabatt på ej ingående gods varför det förefaller sannolikt att dessa uppgifter beaktats i bedömningen. Genom att beakta pris för akutleverans och rabatt på ej ingående gods vid utvärderingen av anbuden har Kommunen avvikit från den utvärderingsmodell som redovisats i upphandlingsdokumenten. Detta är uppenbart i strid med transparens- och likabehandlingsprincipen. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I UMEÅ DOM Sida 4 3128-17 Om Kommunen hade tillämpat utvärderingsmodellen i enlighet med vad som angetts i upphandlingsdokumenten, dvs. enbart med beaktande av pris för beräknad tvättmängd, hade Textilia haft lägst pris och tilldelats kontraktet. Textilia har därmed lidit skada av Kommunens upphandlingsfel och det föreligger grund för ingripande. TILLÄMPLIGA BESTÄMMELSER Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Upphandlingar ska vidare genomföras i enlighet med principerna om ömse­ sidigt erkännande och proportionalitet. (4 kap. 1 § LOU) Om den upphandlande myndigheten har brutit mot någon av de grundläggande principerna i 4 kap. 1 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. (20 kap. 6 § LOU) SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Vad som gäller avseende anbudspriser och anbudsutvärdering har redovisats av Textilia. Det kan dock tilläggas att det under punkten 2. 4 Anbudspriser också anges att anbudsgivare även ska fylla i en rabattsats som gäller på övriga. Detta har dock ingen betydelse för frågan om anbudsutvärderingen genomförts på ett korrekt sätt, då det av upphandlingsdokumenten framgår att anbudet med lägst total kostnad för att genomföra uppdraget kommer att antas. Genom att Kommunen, såvitt måste förstås av tilldelningsbeslutet, även beaktat pris för akutleverans och rabatt på ej ingående gods vid utvärderingen har Kommunen frångått vad som angetts i upphandlingsdokumenten. Agerandet strider mot de gemenskapsrättsliga principerna om transparens och likabehandling, vilka kommer till uttryck i 4 kap. 1 § LOU. Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3128-17 IUMEÅ Textilia, vars anbud haft lägsta totala kostnad, har lidit skada till följd av att Kommunen inte utvärderat anbuden i enlighet med vad som angetts i upphandlingsdokumenten. Grund för ingripande enligt 20 kap. 6 § LOU finns därmed. Vid val av åtgärd finner förvaltningsrätten det tillräckligt att rättelse sker genom ny utvärdering av anbuden. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/lC LOU) Carolin Persson Munther Tf. rådman Målet har föredragits av Christina Röckner. SVERIGES DOMSTOLAR www.domstol.se HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga förvaltningsrättens avgörande ska skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Adressen till förvaltningsrätten framgår av avgörandet. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av avgörandet. Om avgör­ andet har meddelats vid en muntlig förhand­ ling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när det kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag som avgörandet med­ delades. För offentlig part räknas tiden för överklagande alltid från den dag avgörandet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommar­ afton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. Prövningstillstånd i kammarrätten För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövnings­ tillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens avgörande fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Överklagandets innehåll Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person- eller organisations­ nummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobil­ telefon. Aven adress och telefonnummer till arbetsplatsen ska anges, samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om klaganden anlitar ombud, ska om­ budets namn, postadress, e-post-adress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om samtliga ovan nämnda person- eller adressuppgifter har lämnats tidigare i målet och fortfarande är aktuella behöver de inte uppges igen. Om någon uppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. uppgift om det avgörande som över­ klagas - förvaltningsrättens namn, mål­ nummer samt dagen för avgörandet, de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, den ändring av förvaltnin rättens 2. 4. 5. gs avgörande som klaganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Forts. nästa sida www.domstol.se 3. Avtal före laga kraft i vissa mål I vissa mål får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens avgörande har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt • ling, lagen (2007:1091) om offentlig upphand­ • områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, lagen (2007:1092) om upphandling inom • försvars- och säkerhetsområdet, lagen (2011:1029) om upphandling på • koncessioner, lagen (2016:1147) om upphandling av • ling, eller lagen (2016:1145) om offentlig upphand­ • försörjningssektorerna lagen (2016:1146) om upphandling inom I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan fyra förstnämnda lagarna och i 20 kapitlet i de två sistnämnda lagarna. Ytterligare information Behöver ni fler upplysningar om hur man överklagar kan ni vända er till förvaltnings­ rätten. www.domstol.se