FÖRVALTNINGSRÅTTEN I STOCKHOLM Avdelning 33 SÖKANDE Ateta Specialistvård AB, 556878-8276 Norrlai1dsgatan 11 111 43 Steckhohri MOTPART 1. Stockholms läns landsting Box 225.-50 104 22 Stockholm 2. c/o rur lill en Läkarhuset Björk.hagen Halmstadsvägen 41 121 53 Johanneshov 3. 4. 6.- c/�inik Sollentuna Sjukhus 191 35 Sollentuna 7. c/o en, Sofiahemmet Box 5605 114 86 Stockholm 8. c/o Södertäljekirurgen Täppgatan 32 151 34 Södertälje SAKEN Överprövning av avtals giltig het KONKURRENSVERKEf DOM 2017-03-29 Meddelad i Stockholm Målnr 25926-16 Sida 1 (7) 2017 ·,03- � 0 KSnr -- Avd Onr Dok.Id 811864 Postadress 115 76 Stockholm Besöksadress Tegelucldsvägen 1 Telefon Telefax Ex_peditionstid måndar;-fredag 08:00-16:30 08-56 1 680 0 l E-post: forvaltningsrattenistockholm@dom.se www.domstol:se/forv.altningsratt 08-561 680 00 Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 25 926-16' I STOCKHOLM FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE Förvaltni:p.gsrättenbifallerAtetaSpecialistvårdAB:sansökanochförklarar attföljandeavtalsomStockholmslänslandstinghar tecknatär ogiltiga: Avtal den 19 oktober 20 16 med (HSN2016-45 85 , ADA5 921). A v t a l d e n 1 9 o k t o b e r 2 0 1 6 m e d ADA5953 ). A v t a l d e n 1 9 o k t o b e r 2 0 1 6 m e d ADA5381). A v t a l d e n 2 7 o k t o b e r 2 0 1 6 m e Avtal den27 oktober 2016 med A DA 7 9 5 9 ) . Avtalden1 november 2016 me ADA44 39). Avtal den23 november med och ( HSN 2 0 1 6 A 5 8 6 , , ( HSN 1 0 0 6 - 0 6 3 4 , ( HSN 1 1 1 1 - 1 4 0 5 , A DA 4 1 1 9 ) . ,(HSN0811-1382, (HSN1003-0355, , (HSN2016-4766, ADA5797). FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM YRKANDEN M.M. Stockholms läns landsting (SLL) har inför år2017 ingått sju avtal omför­ längning av gällande avtal med respektive läkare avseende dels kiru:rgi och dels ldrurgi iöppenvård. Ateta SpeciaUstvårdAB (Ateta) yrkar attföljande avtal som SLL har tecknat skaförklaras ogiltiga. A vtal denl 9 oktober 2016 med och av­ talsvärde5976481 kronor(HSN 2016-4585,ADA5921). Sida 3 25926-16 Avtal den19 oktober2016 med kronor(HSN2016-4586,ADA 5953). A v t a l d e n 1 9 o l ct o b e r 2 0 1 6 m e d (HS N 1 0 0 6 - 0 6 3 4 , A D A 5 3 8 1 ) . A vtal den27 olctober2016 med (HSN 1 1 1 1 - 1 4 0 5 , A D A 4 1 1 9 ) . Avtal den 27 oktober 2016 med avtalsvärde2953 523 a v t a l s v ä r d e 3 1 0 8 9 72 k r o n o r avtalsvärde3 627134 kronor , avtalsvärde 4 6 8 0 0 0 0 k r o n o r ( HSN 0 8 1 1 - 1 3 8 2 , A D A 7 9 5 9 ) . A vtal den1 november 2016 med avtalsvärde 5 699 782 kro­ n o r ( HS N 1 0 0 3 - 0 3 55 , A DA 4 4 3 9 ). A vtal den 23 november med avtalsvärde 1 899 9 27kronor (HSN 2016-4766,ADA5797) Ateta anför till stödför sin talan bl.a.följande. SLLhar tecknat aktuella av­ tali strid med LOUdå avtalen tecknats utanföregåendeannonsering. A vta­ len har ett värde av 26 045 892 kronor. SLL har tidigarekritiserats avKon­ kurrensverketför upph andling i strid mot LOU. Under våren2016 h arför­ valtningsrättenförklarattretidigare avtal, som på samma sätt som nu ingåtts utan föregående annonsering, som ogiltiga. SLL harunder en långföljd av år, utan föregåendeupphandling, teclmat närmast likalydande avtal med de Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 25 926 -16 I STOCKHOLM angivna läkarna iStockholm. SLL har i strid med LOU valt att teckna sju nyaavtalildrurgiför2017.FörAtetasdelinnebär detenklar konkurren­ snac�cdel, såvälför er bjudande av löner till personal, som inhandlande av instrument, förbrukningsartiklar och appar atur då dettataren betydligt störr e andel avAtetas intäkter änför de andra vårdgivarna som erhållit ett avtal medSLLför 2017 . SLL bestrider bifall till ansökan. Det harförelegat synnerliga skäl att till­ lämpadirektupphandling enligt15kap3§ andrastycketLOU.Upphand­ lingar av vårdutbud som söt djer patientsäkerheten, patientkontinuiteten och effektiv behandlingförutsätter utr edning av komplex afrågeställningar och förändr ingar av ex ister ande vårdstrukturer vilket kräver tid. Under en om ­ ställningsperiod h arförlängningar/dir ektupphandlingar tilläm patsför att trygga vårdutbudetför invånar e och patienter. Ett upphör ande av tillhanda­ hållandet ay tjänsterna i de aktuellafallen skulle innebära a1Ivarli$a konse­ kvenserför patienters liv och hälsa sam t söt ra kontinuiteten i vår den. Vid tidpunktenför avtalensingåendeharSLL:sskyldigheterenligthälso- och sjukvårdslagstiftningen samt de allmänna kommunalrättsliga principerna om hushållningmedförhälso- ochsjukvårdenbudgeteradeoffentligamedel beaktats. Avtalen är på bestäm d tid och m ed villkoret att avtalen kan komma att upphöra om vårdval införs eller upphandling genomförsinom ldrurgi under avtalsperioden. Läkarna, som ingått dei målet aktuella avtalen, hat getts tillfälleatt yttra sig men har inte inkommit m ed något yttrande. SKÅLEN FÖRA V GÖRANDET Tillämpliga bestämmelser Lagen(2007 :1091) om offentlig upph andling har genom lagen(2016:1145) omoffentligupphandling, som träddeikraft den1 januari2017, upphävts. Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 25 926-1 6 Avövergångsbestäm melser fram går dock att den upphävda lagen gäller för sådan upphandling som har påbörjatsför e ikr aftträdandet. De aktuella avta­ lenharingåttsföreden1 januari2017 varförlagen(2007:f091)om offent­ ligupphandling(L OU) är tilläm plig. Enligt1 6 kap. 13 § för sta syt cket LOU ska r ätten besluta att ett avtal som slutits m ellan en upphandlande m yndighet och en leverantör är ogiltigt bl.a. om avtalet shitits utanför gående annonser ing enligt7 kap. 1 §-LOU. För ogiltighet kr ävs i detta fall inte att den leverantör som ansökt om över ­ prövning ska ha lidit eller riskerat att lida skada. Förvaltningsrättens bedömning Det är ostridigt mellan parternaattSL L har ingått avtal utanföregående annonsering. Vid sådantförhållande harförvaltningsr ätten att pröva om SL L haft rätt att genomföra de aktuella upphandlingarna som direktupp­ handlingar. Förvaltningsrätten konstaterar i denna delatt direktupphandling 'är ettundantagsförfarande en ligt LOU ochatt undantagsbestäm melsema ska tolkas restriktivt. Det är den som åberopar undantaget från upphandlings­ plikten som har bevisbördanför attförutsättningarför dettafinns. I målet är fråga om upphan dling av kirur gi, vilket är en s.k. B-tjän st enligt bilaga3 tilllagen(2007:1091)om offentligupphandling(LOU).Vidoffent­ ligupphandlingavB-tjänster skaupphandlingengenomföras enligtbe- stämmelserna i15 kap. LOU. I n ämn da kapitel anges at t dir ekt upphandling får tilläm pasi t re alternativa situationer; om kontraktsvärdet un der stiger 2 8 procent a v tröskelvärdet, om förutsättningarna enligt4 kap. 5...:...9 § § L OU är uppfyllda sam t om detföreligger synnerliga skäl. Förvaltningsr ättenfinner inteatt det i m åletfram komm it att detför elegat sådanaförutsättningar som avses i 4 kap. 5 9 §§ L OU.Inte heller har detgjorts gällande at t kon tr akts­ värdet understiger 28 pr ocent av gällande trö�kelvärde. Fråga är då om SL L I STOCKHOLM Sida 6 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 2592 6-1 6 visatatt myndigheten haft synnerliga skälföratt genomföraupphandlingar� na som direktupphandlingar. I STOCKHOLM .. ' Enligtförarbetena till LOU avser synnerliga skäl bl. a. det fallet att detföre­ liggersynnerligbrådskaorsakadav omständighetersomintekunnatförutses och inte heller beror på den upphandlande enheten. Brådska på grund av egen bristande plan ering ger alltså inte rät t till direkt upphandling. Om myn ­ digheten kan visa att enmöjlighettill ex traförmånliga köp uppstått, t. ex . vid auktion, kandetgerätttilldirektupphandling.Vissahälso- ochsjukvårds­ tjänster samt socialtjänster sägs kunna direkt upphandlas. Det ärfrämst såd­ ana tjänster där relationen mellan vårdgivare och vårdtagare skulle söt ras och vården eller omsorgen därmed skulleförsämras eller sådan situationer där det endastfinns ett möjligt vård- och boendealt ernativ på grund av vård­ behov elleranhöriganknytning. Vidare bör sådana falldär patientens fria val av vårdgivare omöjliggör upphandling enligt reglernaförförenklad upp­ handling eller urvalsupphandling grnnda rätt till direktupphandlin g(prop. 2001/02:142 s. 82 och99). De ifrågasattaavtalen gäller tjänster inom kirurgi. Enligtförvaltningsrät tens mening har det inteframkommit att ett avbrot ti kont inuiteten av vården skulle innebära sådan aförsämrin gar av vårdkvaliteten attSLL med hänsyn härtill haft fogföratt gen omföra upphandlingarna som direktupphandlingar. Förvaltningsrättenkonstaterarvidareatt detinteärtillräckligtför en upp­ handlan de myndighet at t hänvisa till sina skyldigheter enligt an nan lagstift­ ningför att en d_irektupphan dling ska anses motiveradGfr Kammarrätt en i Göteborgs avgörande den15 november2010 imål nr784-10). Vid en sam­ mantagen bedöm ningfinnerförvaltningsrätten att de i målen akt uella avta­ len därmed utgör otillåtna direktupphandlingar.Förvaltningsrätten beslutar därföratt avtalen ska ogiltigförklaras. Sida 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM, 25926-16 I STOCKHOLM HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överldagar finns i bila (DV 3109/lA LOU). Chefsrådman Tanja Lindqvist har varit föredragande.· !' Bilaga 1 HUR MAN ÖVERKLAGAR · PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Ka.mmattätten i Stockholm. Skri­ velsen ska dock skickas eller lämnas till för­ valtningsrätten. överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet Om beslutet hat meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista. dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton., julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövoingst:il.1- stånd om 1. det finns anledning att betvivla. riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, 3. detätavviktförledningavrättstilliimp�g­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler 4. detannarsfinnssynnerligaskälattpröva överklagandet Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast Det är därför viktigt attdetklartochtydligtframgåuv._överklagandet till katnma.rrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnumrner, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella. - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. 2. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om p.rövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltoingsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet I vissa mål får avtal slutas innan tiden för över­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut Detta gäller mål om överprövning enligt • lagen (2007:1091) om offentligupphandling, • lagen (2007:1092) om upphandlinginom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen(2011:1029)omupphandlingpåför svars- och säkerhetson:u:ådet I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar hat gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart Ett överklagande av rättens avgörandefårinteprövas sedanavtal-harslutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. www.domstol.se