FÖRVALTNINGSRÄTTEN I FALUN Föredraganden Annelie Gustafson SÖKANDE DOM 2018-05-16 Meddelad i Falun Mål nr 1565-18 Kommunalförbundet Inköp Gävleborg, 222000-2311 826 80 Söderhamn SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. -·K��N.S�E�ET-l .. I lJ ��.,,,��_.,,,.��"f. •�• ,,.- I ,..;:;, .�••· .>. 1.,,,:v 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1565-18 IFALUN BAKGRUND Kommunalförbundet Inköp Gävleborg (Inköp Gävleborg) genomför genom ett öppet förfarande enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling (LOU) en upphandlingen av yttre skötsel för Ockelbo kommun och Ockelbogårdar AB, 6763. Triennium Fastighetsentreprenad AB (Triennium) antogs som vinnande leverantör genom tilldelningsbeslut den 15 mars 2018. Efter att en annan anbudsgivare begärt överprövning av upphandlingen meddelade Inköp Gävleborg den 3 april 2018 ett nytt tilldelningsbeslut. Inköp Gävleborg bedömde då att Triennium inte uppfyllde ställt ska-krav på att upprätta förslag till kvalitetsplan för uppdraget enligt 4. 3. Beställarens kvalitetskrav. Triennium gick därför inte vidare till utvärdering. YRKANDE M.M. Triennium ansöker om överprövning och yrkar att upphandlingen ska rättas på så sätt att den inte får avslutas förrän Trienniums anbud har utvärderats. Som grund för bolagets talan anför Triennium i huvudsak följande. Kravet i upphandlingen var att upprätta och ge in ett förslag till kvalitetsplan för uppdraget. Det har Triennium gjort. De förslag till en uppdragsspecifik kvalitetsplan som Triennium har gett in uppfyller samtliga obligatoriska krav i upphandlingen. Kvalitetsplanen är förvisso i många delar snarlik den kvalitetsplan som Triennium ofta arbetar med eller föreslår för beställaren, men det är ingen mall. Kvalitetsplanen är på ett mycket tydligt sätt uppdragsspecifik i det att den t.ex. anger Trienniums organisation för uppdraget och hur många personer Triennium avser att bemanna uppdraget med. Därmed har Triennium uppfyllt kravet i punkt 4.3. Det har därför varit fel av Inköp Gävleborg, och i strid med LOU, att inte ta vidare Trienniums anbud till utvärderingen. Trienniums anbud har haft lägst pris i upphand­ lingen och skulle ha antagits om anbudet inte förkastats. Bolaget lider därmed skada med anledning av överträdelsen. Inköp Gävleborg anser att ansökan om överprövning ska avslås. 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1565-18 I FALUN SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Tillämpliga bestämmelser m.m. Förvaltningsrätten har att pröva om det mot bakgrund av vad Triennium har anfört är visat att Inköp Gävleborg brutit mot någon av de grundläggande principerna eller någon annan bestämmelse i LOU och att detta medfört att Triennium lidit eller kan komma att lida skada (ifr 20 kap. 6 § LOU). Det är Triennium som på ett klart och tydligt sätt ska ange vilka omständigheter som talan grundas på och som har att klargöra och konkretisera på vilket sätt de påstådda bristerna har medfört skada (ifr RÅ 2009 ref. 69 och HFD 2013 ref. 53). De grundläggande principerna innebär att upphandlande myndighet ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt, genomföra upphandlingar på ett öppet sätt samt iaktta principer om ömsesidigt erkännande och proportionalitet (ifr 4 kap. 1 § LOU). En huvudprincip enligt LOU är att anbud som inte uppfyller upphandlings­ dokumentens obligatoriska krav som regel inte ska beaktas vid utvärder­ ingen. Krav som anges i upphandlingsdokumenten måste därmed vara uppfyllda för att den upphandlande myndigheten ska kunna utvärdera anbudet. Den upphandlande myndigheten får vid anbudsprövningen inte heller frångå ställda krav, eftersom förfarandet då skulle strida mot lika­ behandlings- och öppenhetsprincipen. Förvaltningsrättens bedömning I upphandlingsdokumentets punkt 4.3 anges bl.a. följande. 4.3 Beställarens kvalitetskrav Obligatoriskt krav Leverantören ska upprätta ett förslag till kvalitetsplan för uppdraget. Leverantören ska i plan redovisa hur man avser att säkra kvaliten i uppdraget och hur leverantörens kvalitets­ uppföljning ska redovisas för beställaren. Planen ska även beskriva rutiner och eventuella hjälpmedel för att säkerställa att kapitalförstöring inte sker, kontrollrutiner av under­ leverantörer och miljöprogram. 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1565-18 I FALUN Kvalitetsplan ska innehålla företagets organisation, metodbeskrivningar, beräknat antal personer för uppdraget, rutiner och hjälpmedel för att säkerställa att kapitalförstöring inte sker samt kontrollrutiner av eventuella underleverantörer. Av kravet framgår tydligt att leverantören ska upprätta ett uppdragsspecifikt förslag till kvalitetsplan. Förvaltningsrätten anser att den av Triennium bifogade kvalitetsplanen är alltför allmänt hållen för att uppfylla kravet i på att vara uppdragsspecifik. Särskild vikt läggs i bedömningen vid att planen inte är daterad i närtid och att uppgifter om kund och kontaktperson m.m. inte är ifyllda. Det anges inte heller att planen avser det i upphandlingen aktuella uppdraget om yttre skötsel för Ockelbo kommun och Ockelbo­ gårdar AB. Anbudet har därmed rätteligen förkastats och skäl för ingripande enligt LOU föreligger inte. Ansökan om överprövning ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1C LOU). Reb Kerstinsdotter förvaltningsrättsfiskal SVERIGES DOMSTOLAR www.domstol.se HUR MAN ÖVERKLAGAR- PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga förvaltningsrättens avgörande ska skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Adressen till förvaltningsrätten framgår av avgörandet. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av avgörandet. Om avgör­ andet har meddelats vid en muntlig förhand­ ling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när det kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag som avgörandet med­ delades. För offentlig part räknas tiden för överklagande alltid från den dag avgörandet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommar­ afton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. Prövningstillstånd i kammarrätten För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövnings­ tillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. detinteutanattsådanttillståndmeddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens avgörande fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Överklagandets innehåll Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. I