FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM Sida 1 (5) I VÄXJÖ 2012-08-22 Mål nr 2443-12 -KONKURRENSVEm- 23 Aktbil Ombud: Advokat Maria Stakovska Bavcandzieva ochjur. kand. Olof Espmarker Advokatfirman Lindmark Welinder AB Kungsgatan 2 C 223 50 Lund SAKEN Överprövning enligt lagen om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster (LUF) FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten bifaller överklagandet på så sätt att domstolen beslutar att upphandlingen ska göras om. Avd Dnr Dass - . L ''-' U .. Dok.Id 54055 Postadress Box42 351 03 Växöj Besöksadress Kungsgatan 8 Telefon 0470-56 02 00 E-post: fva@dom.se Telefax 0470-255 02 Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:30 Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2443-12 I VÄXJÖ YRKANDEN M.M. Regionförbundet Södra Småland har genomfört en upphandling av for­ donssystem till busstra:fik i Kronobergs län. Genom tilldelningsbeslut den 20 juni2012 antogs Trivector System AB (nedan Trivector) som leveran­ tör. GMV Sistemas S.A.U. och Peek Traf:fic BV i konsortium (nedan konsor­ tiet) ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar att förvalt­ ningsrätten upphäver Regionförbundets tilldelningsbeslut och beslutar att utvärderingen ska göras om, varvid anbudet från Trivector inte ska tas upp till prövning. Till stöd för sin talan anför konsortiet huvudsakligen föl­ jande. Trivector har hållit anbudspriserna nere genom att välja att undanta obligatoriska delar från den fasta prissättningen. Trivector har lämnat kommentarer sina offererade priser vilka utgör reservationer. Anbudet är orent och ska förkastas. Anbudet är inte heller fullständigt då det inte om­ fattar leverans av Systemet enligt bilagan "Kravspeci:fikation" och bilagan "Svarformulär". Regionförbundet motsätter sig bifall till konsortiets yrkanden och anför bl.a. följande. I punkt 10.5 i Kontraktet anges att alla villkor i Kontraktet också skall gälla varje option, såvida annat inte sägs i optionsvillkoren eller eljest har överenskommits: Således gäller att Leverantören enligt punkt 3.4 i Kontraktet förbinder sig att leverera Systemet "installerat, fullt funktion­ ellt och leveransprovat". Optionerna C och D avser precis som option B "kompletta fordonssystem", dock för fem respektive tio bussar. Eftersom optionerna C och D inte är uppdelbara skall anbudsgivaren för dessa opt­ ioner inte ange några styckepriser. Frågan om installation nämns därför inte uttryckligen i dessa optioner. Därutöver behandlas frågan om huruvida och i så fall i vilken omfattning det av Leverantören angivna priset för re­ spektive option ska inkludera installation eller inte i punkt 49 i "Frågor och FÖRVALTNINGSRÄTTEN I VÄXJÖ DOM Sida3 2443-12 svar": "Skall optionspriserna avse tak.pris oavsett busstyp, d.v.s. priset för den dyraste installationen?". Svaret på frågan var: "Optionspriserna skall avse takpris oavsett busstyp, d.v.s. priset för den dyraste installationen". Trivector System AB anför bl.a. följande. Kommentarerna ska förstås som förtydliganden av Trivectors tolkning av förfrågningsunderlagets skall­ krav. I Trivectors priser för optionerna C - E ingår inte installationskostna­ den. Det har inte uppställts något skall-krav på att installationskostnaderna ska ingå för dessa optioner. Det som uttryckligen anges om installation i förfrågningsunderlaget är att installation av centrala system och200 for­ donsutrustningar i grundofferten ska ingå i priset samt att installationskost­ naden ska ingå i option B. Detta överensstämmer också med Trivectors lämnade anbud. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Enligt 1 kap.24 § LUF ska upphandlande enheter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar skall vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av 16 kap.6 § LUF framgår bl.a. följande. Om den upphandlande enheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap.24 § eller någon an­ nan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Den upphandlande myndigheten ska enligt principen om likabehandling behandla alla leverantörer lika och ge dessa lika förutsättningar. I enlighet med denna princip får den upphandlande myndigheten inte efterge eller bortse från sådant skallkrav som uppställts i förfrågningsunderlaget. Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2443- 12 I VÄXJÖ Förvaltningsrätten gör följande bedömning. I Trivectors anbud anges i en kommentar att priserna för optionerna C - E inte inkluderar installation. Konsortiet har gjort gällande att det för var och en av optionerna B - E ska redovisas ett totalpris vilket innefattar såväl passagerarräkningssystem som ingående komponenter och installation härav. Eftersom Trivectors anbud inte inbegriper priset för installation av­ seende optionerna C - E är det enligt konsortiet att betrakta som orent. Tri­ vector har anfört att det gällande option B uttryckligen anges i förfråg­ ningsunderlaget att totalpriset ska inkludera installationskostnad, men att det för optionerna C - E inte stipuleras att installationskostnaden ska ingå i totalpriset. Regionförbundet har för sin del anfört att frågan om installation avseende optionerna C och D inte uttryckligen nämns i anbudsförfrågan. Förvaltningsrätten finner inte att det av förfrågningsunderlaget daterat den 11 april2012 kan utläsas ett skall-krav med innebörden att kostnaden för installation ska inkluderas i totalpriset för optionerna C - E. I målet är emellertid upplyst att det av "Frågor och svar", del 5 punkt49, framgår att "[o]ptionspriserna skall avse takpris oavsett busstyp, d.v.s. pri­ set för den dyraste installationen". Skrivelsen måste anses avse optionerna C - E och innebära att installation ska inkluderas i priset också för dessa optioner. Detta synes även vara Regionsförbundets uppfattning. Tillägget innebär, enligt domstolens uppfattning, att även om något skall-krav med innebörden att kostnaden för installation ska inkluderas för optionerna C - E initialt inte har ingått i förfrågningsunderlaget, har ett sådant krav till­ kommit i och med det citerade stycket ur "Frågor och svar". Det nya skall­ kravet medför en väsentlig förändring av förfrågningsunderlaget. Denna förändring har ägt rum strax innan tidsfristen för anbud löpte ut, varför Trivector i och för sig inte kan lastas för att dess anbud inte följt nämnda skall-krav. Att under en pågående anbudsprocess ha olika skall-krav med så väsentlig skillnad innebär emellertid att underlaget för upphandlingen är FÖRVALTNINGSRÄTTEN I VÄXJÖ DOM Sida 5 2443-12 så bristfälligt att leverantörerna har kunnat lämna konkurrenskraftiga eller jämförbara anbud. Underlaget får därför anses strida mot de grundläggande kriterierna om transparens. Konsortiet får till följd härav förutsättas ha lidit skada. Mot denna bakgrund finner förvaltningsrätten skäl för att ingripa mot upphandlingen och förordna att denna ska göras om. MANÖVERKLAGAR,sebilaga1 (DV3109/1D-LOU) •I•SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND B'ilaga 1 Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Jönköping. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/1D LOU