a FÖRVALTNINGSRÄTTEN I FALUN � Föredraganden Antonia Eriksson PARTER Sökande DOM 2017-06-16 Meddelad i Falun Mål nr 2202-17 KONKURRENS�- 2017 -cs-- 1 6 Rapid Bevakning AB, 556565-3002 Box 2046 174 02 Sundbyberg Motpart Landstinget Dalarna Box 712 79129 Falun SAKEN Offentlig upphandling Avd Dnr KSIII' Aktbil FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår Rapid Bevakning AB:s ansökan om överprövning. Dok.Id 196172 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se www.forvaltningsrattenifalun.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2202-17 !FALUN BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Landstinget Dalarna genomför upphandling avseende bevakningstjänster på Ludvika lasarett (dnr: LD 17/00300) genom ett förenklat förfarande enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling (LOU). Tilldelningsbeslut fat­ tades den 12 maj 20 I 7 varvid annan leverantör än Rapid Bevakning AB antogs. Rapid Bevakning AB (Rapid) ansöker om överprövning och yrkar i första hand att Rapid ska tilldelas uppdraget och i andra hand att upphandlingen ska göras om. Rapid anför i huvudsak följande som stöd för sin talan. Vin­ nande anbuds sanningsförsäkran innehåller inte något namnförtydligande. Dokumentet är signerat, men raden för namnförtydligande är borttaget vilket innebär att dokumentet kan ha signerats av vem som helst. Efter att Rapid kontaktat Landstinget Dalarna angående detta kompletterade vinnande leve• rantör sitt anbud med ett namnförtydligande på en person som inte är behö­ rig företrädare för företaget. Vinnande leverantörs anbud är således inte komplett enligt de kriterier som upphandlande myndighet angett i upphand­ lingsdokumentet och inte heller efter en felaktig möjlighet att komplettera anbudet. Landstinget Dalarna bestrider bifall till ansökan och anför i huvudsak föl­ jande. Förvaltningsrätten är lagligen förhindrad att fatta nytt tilldelningsbe­ slut och tilldela klaganden kontraktet. Det har inte uppställts något ska-krav avseende namnförtydligande. Det förhållandet att ett namnförtydligande saknas innebär inte att själva undertecknandet skulle vara ogiltigt. Att namn· teckningen är svårtydd eller till och med oläslig förhindrar inte detta. Anbu­ det är undertecknat av uppgiven företrädare för bolaget, vilket Landstinget Dalarna valt att kontrollera i efterhand. 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2202-17 I FALUN SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET I mål om överprövning enligt LOU gäller som huvudprincip att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart och tydligt sätt anger vilka omständigheter som talan grundas på (RÅ 2009 ref. 69). Förvaltningsrätten har att pröva om det på grundval av vad Rapid anfört är visat att Landstinget Dalarna brutit mot någon av de grundläggande princi­ perna eller någon annan bestämmelse i LOU och att detta har medfört att Rapid lidit eller kan komma att lida skada (20 kap. 6 § LOU). De grundläg· gande principerna innebär att upphandlande myndigheter ska behandla leve­ rantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt, genomföra upphand· lingar på ett öppet sätt samt iaktta principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet (4 kap. I § LOU). Förvaltningsrätten kan konstatera att det framgår av den sanningsförsäkran som ska bifogas anbudet att det under underskriften är utmärkt en rad för namnförtydligande. Av mailkorrespondens mellan Landstinget Dalarna och Rapid framgår att vinnande leverantör scannat in sanningsförsäkran felakt• igt. Vinnande leverantör har efter det att Rapid uppmärksammat bristen in­ för Landstinget Dalarna skickat in en ny sanningsförsäkran med ett namn· förtydligande. Av 4 kap. 9 § LOU framgår att en upphandlande myndighet får tillåta eller begära att en leverantör rättar en felräkning, felskrivning eller något annat fel i en handling som har getts in av leverantören. Myndigheten får också tillåta eller begära att en leverantör förtydligar eller kompletterar en sådan handling. Sådana åtgärder ska vara förenliga med principerna om likabehandling och öppenhet. Ett förtydligande eller en komplettering forut­ sätter att det redan finns uppgifter som kan förtydligas eller kompletteras och innebär att redan lämnade uppgifter konkretiseras. Mot bakgrund av det anförda är förvaltningsrättens bedömning att Landstinget Dalarna genom att begära in en sanningsförsäkran kompletterad med ett namnförtydligande från vinnande leverantör inte agerat i strid mot principerna i LOU. 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2202-17 I FALUN Av sanningsförsäkran framgår att den ska vara undertecknad av behörig företrädare för det anbudsgivande företaget. Rapid har anfört att den person som undertecknat vinnande leverantörs sanningsförsäkran inte är behörig företrädare för företaget. Landstinget Dalarna har härefter anfört att perso­ nen som undertecknat sanningsförsäkran är behörig att företräda bolaget och som stöd för detta bifogat en ställningsfullmakt av vilken det framgår att personen är behörig att företräda bolaget vid offentliga upphandlingar. Detta har inte ifrågasatts av Rapid. Mot denna bakgrund anser förvaltningsrätten att det saknas skäl för ingri­ pande enligt LOU. Rapids ansökan om överprövning bör därför avslås. Hur man överklagar, se bilaga (DV 3109/1 C/LOU). Eva Karlsson Helghe rådman Itf!1 SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND :::,8 u Om Ni vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska Ni skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kanunarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, e l ­ ler 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. 2. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. I vissa mål får avtal slutas innan tiden för över­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt: • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet. 1 de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. 1 vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. www.domstol.se