Dok.Id 258346 Postadress Box 45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se ww,v.förvaltningsrattenifalun.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Mål nr 3557-19 Sida 1 (6) I FALUN 2019-08-19 Ann-Louice Jonsson SÖKANDE Svevia AB, 556768-9848 Meddelad i Falun Ombud: Advokaten Kristian Pedersen och jur.kand. Albin Svensson Advokatfirman Kahn Pedersen KB Box 16119 103 23 Stockholm MOTPARTER 1. Trafikverket Ombud: Advokaten Sven Vaxenbäck Mannheimer Swartling Advokatbyrå AB Onr Box 1711 1KSnr 111 87 Stockholm 2. YIT Sverige AB, 556297-5143 Svetsarvägen 24 171 41 Solna SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten förordnar att upphandlingen ska rättas på så sätt att en ny anbudsutvärdering ska göras där anbudet från YIT Sverige AB inte får beak­ tas. KONKURRENSVERKE.i1 p,••(\ ,........ . - Aktbi\_ - Jl?,7 r)tf ;C/_ FÖRVALTNINGSRÄTTEN I FALUN YRKANDE M.M. DOM Sida 2 Trafikverket genomför enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling (LOU) en upphandling av en utförandeentreprenad "För utförande av väg­ ombyggnad av väg 562 RC- Skönsberg, delen RC- Selångerån inom Sundsvalls kommun, Västernorrlands län" (CTM id: 212595). Trafikverket meddelade den 8 juli 2019 att YIT Sverige AB tilldelats kontraktet. Svevia AB ansöker om överprövning och yrkar att upphandlingen ska rättas på så sätt att en ny anbudsutvärdering genomförs utan beaktande av anbudet från YIT Sverige. Svevia anför i huvudsak följande till stöd för sin talan. Trafikverket har i AFB.522 ställt krav på att anbudsgivaren ska ha genom­ fört minst två entreprenader som har innefattat utförande entreprenad väg och konstbyggnad i trafikerad miljö, vilket ska styrkas genom att anbudsgi­ varen ger in en referensförteckning och referensintyg avseende sådana upp­ drag. YIT Sverige har med anbudet gett in en förteckning över genomförda entreprenader och har även gett in referensintyg för samtliga fyra uppdrag. Vid en granskning av både ordalydelsen i YIT Sveriges referensuppdrag 1 - 3 och de bakomliggande upphandlingsdokumenten från respektive uppdrag framkommer att inget av dessa uppdrag innefattat konstbyggnad, vilket in­ nebär att endast referensuppdrag 4 eventuellt kan ha innefattat konstbygg­ nad. YIT Sveriges anbud brister således i förhållande till kraven i AFB.522. Trafikverket har vidare i AFB.522 ställt upp krav på att samtliga referens­ uppdrag ska vara genomförda av anbudsgivaren själv. YIT Sveriges åbero­ pade referensuppdrag 4 är genomfört av YIT Finland Ltd, vilket är ett annat bolag än YIT Sverige och inte heller ett dotterbolag till YIT Sverige. Refe­ rensuppdrag 4 är således bristfälligt redan av den anledningen. YIT Sverige har inte heller inkommit med något åtagande från YIT Finland Ltd eller ens åberopat något annat företags kapacitet för att uppfylla kvalificeringskrav i upphandlingen. YIT Sveriges anbud innehåller således brister avseende kra- 3557-19 Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3557-19 I FALUN ven på teknisk och yrkesmässig kapacitet och erfarenhet samt att referens­ uppdragen ska vara genomförda av anbudsgivaren. Trafikverket har, genom att ändå utvärdera YIT Sveriges anbud, brutit mot principerna om likabe­ handling och öppenhet i 4 kap. 1 § LOU på ett sätt som medfört skada eller i vart fall risk för skada för Svevia som placerade sig på andra plats i upp­ handlingen. Trafikverket motsätter sig inte att upphandlingen rättas i enlighet med vad som yrkas och medger, efter att man gjort en förnyad genomgång av YIT Sveriges anbud, att anbudet inte uppfyller samtliga obligatoriska krav. YIT Sverige har förelagts att svara i målet, men har inte hörts av. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Utgångspunkter för rättens prövning I mål om överprövning enligt LOU gäller som huvudprincip att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart och tydligt sätt anger vilka omständigheter den grundar sin talan på (se Högsta förvaltnings­ domstolens avgörande RÅ 2009 ref. 69). Förvaltningsrätten har således att pröva om det på grundval av vad Svevia anfört är visat att Trafikverket har brutit mot någon av de grundläggande principerna i LOU och detta har medfört att Svevia lidit eller kan komma att lida skada (20 kap. 6 § LOU). De grundläggande principerna innebär att upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt, genomföra upphandlingar på ett öppet sätt samt iaktta principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet (4 kap. 1 § LOU). Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3557-19 I FALUN Upphandlingsdokumenten AFB.522 Krav på teknisk och yrkesmässig kapacitet och förmåga Anbudsgivare skahatekniskochyrkesmäs.