FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen SÖKANDE DOM 2010-06-29 Meddelad i Stockholm Mål nr 30387-10 Enhet 15 Sida I (23) AS3 Svenska AB, 556600-0377 Wenner-Gren Center, Sveavägen 166, plan 20 113 46 Stockholm Ombud -■IIMt; Advokat Anna Ulfsdotter Forssell och jur. kand. Sara-Li Olovsson Advokatfirman Delphi KB Box 1432 111 84 Stockholm MOTPART Arbetsförmedlingen Juridiska enheten 113 99 Stockholm SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten bifaller delvis ansökan och förordnar att upphandlingen inte får avslutas förrän rättelse har gjorts på så sätt att Radix Kompetens AB:s anbud inte ska utvärderas. Förvaltningsrättens interimistiska beslut av den 14 maj 2010 upphör därmed att gälla. Dok.Id 33678 Postadress Besöksadress 115 76 Stockhohn Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockhohn@dom.se Tegeluddsvägen 1 08-561 680 00 Telefon Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 E-post: Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 30387-10 Allmänna avdelningen BAKGRUND Arbetsförmedlingen har genomfört en upphandling av Aktiviteter inom områdena Jobb- och utvecklingsgarantin och Jobbgaranti för ungdomar, diarienummer Af-2009/275335. Upphandlingen omfattar två tjänster, en tjänst på sex månader och en tjänst på 1-6 veckor. Upphandlingen har genomförts som en förenklad upphandling enligt 15 kapitlet LOU. I tilldelningsbeslut daterat den 5 maj 2010 beslöt Arbetsförmedlingen att anta annat anbud än anbudet från AS3 Svenska AB. Förvaltningsrätten har den 14 maj 2010 förordnat att upphandlingen tills vidare inte får avslutas. YRKANDEN M.M. AS3 Svenska AB (AS3) ansöker hos förvaltningsrätten om överprövning enligt LOU och yrkar att förvaltningsrätten ska besluta om rättelse av bedömningen av anbudet som bör leda till ett förändrat tilldelningsbeslut till AS3:s fördel. Till stöd för talan anförs i huvudsak följande. Arbetsförmedlingen har bedömt anbudet godtyckligt och därmed brutit mot proportionalitets­ principen och viktat anbudet till AS3:s absoluta nackdel. Arbetsförmed­ lingen har ställt större krav på leverantören och leveransen än vad som behövs och får anses vara ändamålsenligt för den aktuella upphandlingen. Arbetsförmedlingen har till synes inte utnyttjat den i förfrågningsunder­ laget (sidan 13) angivna möjligheten att använda sin egen erfarenhet av AS3 som leverantörer. Bakgrunden till yrkandet är den godtyckliga bedömningen av anbudet vilken uttrycks i tilldelningsmeddelandets avsnitt Utvärdering 1: I STOCKHOLM Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 30387-10 Allmänna avdelningen "Bedömningen har skett utifrån hur väl offererat koncept som anbudsgiva­ ren redovisar i anbudet, kapitel 3 avsnitt 3.1 (a-g) och kapitel 4, avsnitt 4.6 (b), motsvarar de efterfrågade tjänsterna och förväntas leda till att indivi­ den når det övergripande målet anställning eller utbildning." Kriterium 3.1.a I tilldelningsmeddelandet sidan 7, avsnitt 3.1 a står att "[d]et framgår inte hur man avser att genomföra aktiviteterna". I anbudet på sidan 4 står följande. Våra program är individuellt anpassade. I programmet ingår individuell rådgivning, workshops, seminarier och om behov finns erbjuder AS3 utbildningar som t.ex. Service, Kom igång med din dator, Mentor- och arbetsledarutbildning, Sociala medier, Studieteknik samt Hälsa. Vi arbetar också med deltagare i mindre grupper på olika teman; nätverksgrupper, branschgrupper, ungdomsgrupper osv. Varje deltagare som blir anvisade till AS3, kallas till ett första välkomst­ och informationsmöte om AS3, programupplägg, spelregler mm. Varje deltagare bokas sedan in på ett individuellt möte för en grundlig kartlägg­ ning och planering för varje deltagare. Tillsammans med deltagaren arbetar rådgivaren fram en individuell hand­ lingsplan som ska leda till en anställning. Exempel på delmål kan vara en kortare eller längre praktikperiod hos en presumtiv arbetsgivare. Fokus ligger på ett aktivt jobbsökande, vilket inkluderar ansökningshandlingar, annonsanalyser, kartläggning och skapande nätverk, besök hos intresserade arbetsgivare, spontanansökningar, telefonkontakt och intervjuträning. Deltagarna kommer under de fyra första kalenderveckorna vara på Jobb­ centret minst 50 % av sitt arbetsutbud, övrig tid har deltagarna individuellt planerade jobbsökningsaktiviteter. Efter de fyra veckorna görs en individu­ ell bedömning och schemaläggning efter individens förutsättningar. Detta innebär att några fortsätter med daglig närvaro och andra får mer tid för egenarbete. Deltagarna har tillgång till Jobbcentret varje vardag under pro­ gramtiden om de så vill. Kriterium 3.1.d I tilldelningsmeddelandet sidan 8, avsnitt 3. l .d står att "[i] anbudets beskrivningar av metodiken för tjänsten framgår det inte med önskvärd I STOCKHOLM Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 30387-10 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen tydlighet hur den offererade metodiken leder till att målet med �jänsten uppfylls." I anbudet på sidan 7 står följande. AS3 prioriterar individuell rådgivning mycket högt. Detta betyder, att det löpande är en tät sparring och individuella möten med den enskilde delta­ garen. Detta förhållningssätt och arbetsmetod motiverar den arbetssökande att hela tiden vara aktiv, och detta är avgörande för att slutligen nå målet ett nytt jobb. AS3 uppmuntrar deltagarna att finna lämpliga praktik- och arbetstränings­ platser parallellt med att våra Jobbagenter söker efter dessa. Under praktik­ och arbetsträningen finns rådgivaren i bakgrunderi som ett personligt stöd. På sidan 6 står följande. Deltagaren arbetar med olika jobbsökningsmetoder och tekniker samt ut­ arbetar presentationsmaterial och tränar på telefonsamtal och jobbintervju­ er. Under de följande veckorna omsätts planen till handling, och deltagaren utvärderar i samarbete med rådgivaren löpande de uppnådda resultaten och gör eventuellt justeringar av mål och metoder. [...] När deltagaren grundligt kartlagt sin kompetens kan hans eller hennes jobbmål tydligt definieras. Dessa utarbetas genom en jobbmålsanalys, som preciserar jobbmål, målgrupper (branscher och verksamheter) och val av jobbsökningsmetoder. Deltagaren söker information, får inspiration och ideer, värderar och konkretiserar möjligheterna och gör sitt val. 3.1.f I tilldelningsmeddelandet sidan 8, avsnitt 3.1.f står att "[i] anbudets beskrivningar framgår det inte med önskvärd tydlighet hur deltagarna får tillgång till offererade kompetenser i förhållande till tjänsten". I anbudet på sidan 8 står följande. Varje deltagare tilldelas en rådgivare som man träffar regelbundet. Under de individuella mötena f'ar deltagarna stöd i att aktivt söka arbete mot tydliga mål. Utöver den individuella rådgivningen har deltagarna kontakt med övriga i rådgivningsteamet, det finns alltid rådgivare tillgängliga i våra lokaler för korta avstämningar och spontana samtal för att säkerställa Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 30387-10 Allmänna avdelningen att deltagarna f'ar så mycket hjälp som möjligt för att nå målet - ett nytt arbete. [...] AS3s jobbagenter har fullt fokus på den externa arbetsmarknaden. De "dammsuger" arbetsmarknaden, knyter kontakter och har dagliga möten och telefonsamtal med tänkbara framtida arbetsgivare. Det innebär att deltagaren f'ar individuellt stöd vid kontaktskapande aktiviteter (nätverks­ metoden, studiebesök, eventuell praktikperiod som sammantaget syftar till en varaktig anställning på den reguljära arbetsmarknaden). Sammanfattning AS3 anser att kraven i 3. l .a, 3.1.d och 3. l .f är mer än väl uppfyllda för den leverans som behövs för att uppfylla ändamålet med aktuell upphandling och att betygssättningen är felaktig. Den felaktiga betygssättningen omöj­ liggör en tilldelning av uppdrag inom upphandlingsområdet och bör därför revideras. Arbetsförmedlingen bestrider bifall till AS3:s ansökan om överprövning och anför till stöd för talan i huvudsak följande. Arbetsförmedlingen bestrider att de krav som ställts i förfrågningsunderlaget skulle ha varit oproportionerliga eller att Arbetsförmedlingen i övrigt skulle ha handlat i strid mot någon grundläggande princip i den aktuella upphandlingen. AS3 har erhållit betyget 2 avseende kriterierna 3. l .a, 3. l .d och 3. l .f och betyget 3 avseende övriga kriterier. Utvärderingen har skett utifrån de kriterier som angivits i förfrågningsunderlaget. En förutsättning för ett ingripande enligt LOU är att den upphandlande myndigheten brutit mot någon av de grundläggande principerna eller avvikit från förfrågningsunderlaget vid utvärderingen. AS3 har inte visat på några omständigheter till stöd för att de krav som ställts skulle varit oproportionerliga eller att Arbetsförmedlingen skulle ha avvikit från förfrågningsunderlaget i utvärderingen av anbuden. AS3 förefaller grunda sin talan på uppfattningen att Arbetsförmedlingen borde ha tillmätt dess I STOCKHOLM Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 30387-10 anbud ett högre betyg i utvärderingen avseende vissa av utvärderings­ kriteriema. Det saknas stöd för att Arbetsförmedlingen i samband med utvärderingen av anbuden skulle ha brutit mot någon av de grundläggande principerna eller avvikit från förfrågningsunderlaget. Arbetsförmedlingen har följt de uppsatta principerna för upphandlingen och genomfört den i enlighet med LOU. AS3 justerar i yttrande sitt yrkande enligt följande. AS3 yrkar i första hand att förvaltningsrätten ska förordna att upphandlingen ska få avslutas först efter att rättelse skett i form av en ny anbudsutvärdering varvid AS3:s anbud ska erhålla 300 poäng. I andra hand yrkar AS3 att förvaltningsrätten ska förordna att upphandlingen ska göras om. Det frånfaller grunden att upphandlingen ska rättas p.g.a. att Arbetsförmedlingen har brutit mot proportionalitetsprincipen. Grunder med avseende på förstahandsyrkandet - AS3:s anbud har erhållit felaktig poäng AS3 vidhåller att den poäng som dess anbud erhållit, 250 poäng, är fel­ aktig. Av appendix 6 till förfrågningsunderlaget :framgår följande avseende poängtilldelning. Betyg 3: Anbudsgivare som får betyg tre offererar i respektive utvärde­ ringskriterium tjänster som i respektive moment och som helhet mycket väl motsvarar det som efterfrågas i förfrågningsunderlaget. Anbudsgivaren redovisar tydligt att med offererat upplägg fås tjänster som aktivt och mål­ inriktat syftar till att deltagaren når det övergripande målet, arbete eller utbildning. AS3 kommer att visa att dess anbud uppfyller de kriterier som krävs för att erhålla 3 poäng enligt ovan, och att Arbetsförmedlingen därmed har gett I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Sida 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 30387-10 Allmänna avdelningen anbudet en felaktig poäng och på så sätt har brutit mot principerna om likabehandling och transparens i 1 kap. 9 § LOU. Kriterium 3.1.a Av appendix 6 samt appendix 1 till förfrågningsunderlaget framgår att poäng avseende kriterium 3. l .a utgår från en bedömning av anbudsgiva­ rens beskrivning av hur anbudsgivaren avser att genomföra de olika aktiviteterna som ingår i sexmånaderstjänsten, samt en beskrivning av planerat innehåll och upplägg. Av sidan 7 i tilldelningsbeslutet framgår att Arbetsförmedlingen inte anser att AS3 har angett hur aktiviteterna ska genomföras och att bolaget därför har fått två poäng. AS3 hänvisar härvid till sidorna 4-5 i anbudet och anför att det tydligt framgår hur AS3 avser att genomföra de aktiviteter som ingår i sexmåna­ derstjänsten, bl.a. genom kartläggning av individen, tid hos bolaget i kombination med individuell planering av jobbsökningsaktiviteter samt upprättande av individuell handlingsplan. Arbetsförmedlingen har inte ställt ut detaljerade krav för vad denna be­ skrivning ska innehålla, varför det är orimligt av Arbetsförmedlingen att kräva att beskrivningen ska innehålla något eller några specifika moment. Kraven för att erhålla full poäng måste således anses vara satta relativt lågt. AS3:s anbud beskriver hur bolaget avser att genomföra aktiviteterna och denna beskrivning måste anses tillräcklig. AS3 skulle därmed rätteligen erhållit betyg tre för denna del av utvärderingen. Kriterium 3.1.d Av appendix 6 samt appendix 1 till förfrågningsunderlaget framgår att poäng avseende kriterium 3.1.d utgår från en bedömning av den meto- I STOCKHOLM Sida 8 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 30387-10 Allmänna avdelningen