FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I JÖNKÖPING 2016-07-08 Meddelad i Jönköping SÖKANDE Bergkvarabuss AB, 556294-9973 Box 853 391 28 Kalmar Ombud: Advokat Jerker Alm Advokatfirman Vinge KB Box 1064 251 10 Helsingborg MOTPART Borås Stad 501 80 Borås SA K E N Mål nr 1030-16 KONKURRENSVERKET 2015 -07- C 8-. Avd Dnr KSnr Dok.Id 195439 Postadress Box2201 550 02 Jönköping Besöksadress Hamngatan 1 5 Telefon 036-15 66 00 E-post: Telefax 036-15 66 55 Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår Bergkvarabuss AB:s ansökan om överprövning. BAKGRUND Borås Stad har genomfört en upphandling av skolskjutsar för skolskjutsbe­ rättigade förskoleklass och grundskoleelever under skoldagar samt taxiturer inom Borås stad för elever som inte kan utnyttja befintliga bussturer. Upp­ handlingen har genomförts genom ett öppet förfarande. Genom tilldelnings­ beslut den 25 februari 2016 har andra bolag än Bergkvarabuss AB tilldelats uppdragen. Bergkvarabuss AB har inte gått vidare till kvalificering då refe­ renstagning inte har kunnat genomföras. Upphandlingen är indelad i fem stycken anbudsområden: A. Dalsöfors­ Rångedala-Äspered-Dannike-Målsryd, B. Fristad-Borgstena-Bredared- 1 Aktbil forvaltningsrattenijonkoping@dom.se www.forvaltningsrattenijonkoping.domstol.se 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1030-1 6 I JÖNKÖPING Sparsör-Sjöbo, C. Norrby, D. Sandered-Sjömarken-Sandhult och E. Viska­ fors-Kinnarumma-Svanneholm Av förfrågningsunderlaget framgår bl.a. följande. I punkt 1.3.4, Teknisk förmåga och kapacitet, anges att anbudsgivaren ska ha erfarenhet från lik­ nande uppdrag under de senaste tre åren eller då anbudsgivaren är ett nystar­ tat företag kunna redogöra för den verksamhet företaget bedriver idag samt beskriva hur företaget kommer att gå tillväga för att utföra uppdraget. Detta ska styrkas med minst två referenser med uppgifter om företag, kontaktper­ son, telefonnummer och e-postadress. Två referenser ska kunna rekommen­ dera anbudsgivaren. Referenserna ska vara tillgängliga för referenstagning under perioden 18-19 februari 2016. Det är inte möjligt att ange personer inom Borås stad. I punkt 1.5.1.1, redogörelse för utvärdering, anges att utvärdering sker efter lägsta pris per område enligt bilaga 1-9 Körunderlag. Anbudsgivaren ska ange pris per dag för samtliga turer som ingår i området. Dagspriserna mul­ tipliceras sedan med antalet dagar per läsår som turen beräknas köras för att få fram en läsårskostnad för turen. Dagarna är uppskattade utifrån antalet dagar det gångna läsåret. Läsårskostnaderna för varje tur i området summe­ ras sedan till en läsårskostnad för området, den summan används sedan i utvärderingen. För området extra turer ska anbudsgivaren ange pris per dag, per kilometer samt per timma. Dessa summeras sedan till en utvärderings­ summa. Anbudet med lägst utvärderingsumma kommer sedan att antas, för­ utsatt att samtliga obligatoriska krav är uppfyllda. Utvärderingssumman per område kommer användas för att beräkna ett pris per kilometer per område för användning vid förändring över +/-3 % av någon av turerna samt vid extra turer som skolorna inom området har behov av. Utvärderingssumman divideras med det angivna antalet kilometer för området vilket ger ett pris per kilometer. Priset per kilometer kommer ingå i avtalet men kommer inte att utvärderas. Detta gäller inte för området extra turer. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1030-16 I JÖNKÖPING Av p. 1.2.5 i förfrågningsunderlaget, frågor och svar under anbudstiden, anges bl.a. följande. Om anbudsgivaren har frågor, funderingar eller syn­ punkter på förfrågningsunderlaget eller om något är felaktigt eller otydligt ska anbudsgivaren ställa frågor skriftligt via TendSign under anbudstiden. Frågor ska ställas senast 10 dagar före sista anbudsdag. Frågor och svar pub­ liceras löpande i TendSign, dock senast 6 dagar före sista anbudsdag. An­ budsgivare måste själva bevaka frågor och svar i upphandlingen. Frågor och svar ska betraktas som en del av förfrågningsunderlaget. Av publik fråga från Borås stad framgår bl.a. följande. I förfrågningsun­ derlaget avsnitt 1.5.1.1 anges att det vid förändringar +/- 3 % ska användas ett kilometerpris baserat på utvärderingssumma och antalet km. Vid föränd­ ringar är det i regel endast de rörliga kostnaderna som ändras. Med här före­ skriven modell ändras även de fasta kostnaderna t.ex. kapitalkostnaderna för bussarna. Detta innebär att vid en utökning av trafiken får trafikutövaren en oskäligt stor tillkommande ersättning och det omvända förhållandet uppstår vid en minskning av trafiken. För att få ett mer rättvisande ändringspris fö­ reslås att anbudsgivarna istället anger ett särskilt kilometerpris som används vid både ökning som minskning av kilometerproduktionen. Som svar på Borås stads fråga har kommunen angett att: Anbudsgivarna ska, med ändring av vad som framgår i avsnitt 1.5.1.1, fylla i pris per kilo­ meter vid förändringar på mer än +/- 3 % i bilaga 10. Bilagan ska bifogas anbudet. YRKANDEN M.M. Bergkvarabuss AB (bolaget) yrkar att förvaltningsrätten förordnar om rät­ telse avseende anbudsområdena A. Dalsjöfors-Rångedala-Äspered-Dannike­ Målsryd och E. Viskafors-Kinnarumma-Svanneholm 3 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1030-1 6 Borås Stad (kommunen) anser att ansökan om överprövning ska avslås. VAD PARTERNA ANFÖR Bergkvarabuss AB Kommunen har felaktigt uteslutit bolagets anbud från upphandlingen. Kommunen har av allt att döma inte kontaktat samtliga de referenser som har efterfrågats. Vid en korrekt hantering av bolagets anbud skulle det ha kvalificerats för utvärdering och därvid tilldelats kontrakt för anbudsområ­ dena A och E. Kommunen medger nu att den grund för uteslutning som har angivits i förfrågningsunderlaget är felaktig. De anför nu istället att bolagets anbud inte skulle kunna antas eftersom bolaget skulle ha brustit i uppfyllelse av krav på angivande av viss kilometerersättning. Det uppkommer då två frågor. Dels om kommunen i efterhand kan anföra detta som grund för ute­ slutning och dels om bristen utgör grund för uteslutning. Borås har känt till den nya grunden att bolaget inte skulle ha bifogat en bilaga med kilometer­ pris vid tidpunkten för tilldelningsbeslutet. Om en upphandlande myndighet vid tidpunkten för tilldelningsbeslutet har kännedom om ett antal faktorer som denna anser är grund för ett beslut om uteslutning av ett anbud så ska detta framgå av tilldelningsbeslutet. Kommunen har vid tidpunkten för till­ delningsbeslutet ansett att det endast förelåg en brist ifråga om uppfyllelse av referenskravet. Då kommunen haft kännedom om innehållet i bolagets anbud, d.v.s. att den aktuella bilaga 10 saknades men avstått från att åberopa detta har kommunen inte haft rätt att anse att avsaknaden av bilaga 10 till anbudet skulle grunda en rätt till uteslutning. Frånvaron av åberopande i tilldelningsbeslutet innebär att kommunen försuttit möjligheten att åberopa detta. Starka rättsäkerhetsskäl talar för att en upphandlande myndighet inte skönsmässigt ska kunna välja vilka uteslutningsgrunder den åberopar bero­ ende på tidpunkt och om en upphandling eventuellt överprövas. Om samt­ liga de skäl som den upphandlande myndigheten vid tidpunkten för tilldel­ ningsbeslutet har kännedom om och avser grunda rätt till uteslutning på re- I JÖNKÖPING FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1030-16 I JÖNKÖPING dovisas i tilldelningsbeslutet kan anbudsgivaren göra en genomgripande bedömning av dessa skäl. Om skäl åberopas i efterhand kan den upphand­ lande myndigheten ha orsakat anbudsgivaren kostnader som annars hade kunnat undvikas. En överprövningsprocess är klart mer kostsam än att t.ex. förmå den upphandlande myndigheten att på frivillig väg ändra ett felaktigt beslut. Skulle förvaltningsrätten finna att det inte föreligger någon skyldighet för kommunen att i tilldelningsbeslutet ange samtliga de skäl man vid aktuell tidpunkt ansågs föreligga utan kan lägga till skälet avseende bristande pris­ uppgift föreligger likväl ingen grund för uteslutning. I förfrågningsunderla­ get redovisas priskriteriet i punkt 1.5.1.1. Den summa som utvärderas per område är totalsumman för området beräknat som priset per dag för samt­ liga turer. Detta pris multipliceras sedan med antalet dagar per läsår vilket ger utvärderingssumman, den s.k. läsårskostnaden. Turerna och sträckorna för givet område redovisas i förfrågningsunderlagets bilagor 1-9. Som fram­ går av sista stycket i punkt 1.5.1.1 finns det en mekanism för prissättning av körning om turerna förändras+/- 3 kilometer. Regleringen av denna mekan­ ism ändrades av kommunen efter en fråga ställd av en anbudsgivare. Som svar på frågan angav kommunen att "anbudsgivarna ska, med ändring av vad som framgår av avsnitt 1.5.1.1 fylla i pris per kilometer vid förändringar på mer än+/- 3 % i bilaga 10. Bilagan ska bifogas anbudet". Kommunen ändrade därmed mekanismen för tilläggs/avdragskilometer på så vis att an­ budssumman inte skulle ligga till grund för beräkningen utan att det istället skulle anges ett separat kilometerpris vilket skulle anges i en ny bilaga 10. Vad som inte förändrades genom kommunens skifte till att begära ett sepa­ rat kilometerpris var att "priset per kilometer kommer att ingå i avtalet men kommer inte att utvärderas". Bolaget har av misstag inte angivit priset per kilometer. Det vore dock i strid med proportionalitetsprincipen att inte ut­ värdera bolagets anbud. Eftersom den aktuella uppgiften inte utvärderas är det en uppgift som inte påverkar det materiella innehållet i anbudet. Bolaget 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1030-16 I JÖNKÖPING kommer inte i ett bättre läge än konkurrenterna ifråga om att erhålla kon­ traktet, just på grund av det förhållandet att priset per kilometer inte har med tilldelning av kontraktet att göra. Uppgiften är inte relevant i själva upp­ handlingsmomentet varför det är oproportionerligt att utesluta anbudet. Bo­ lagets misstag innebär inte att bolaget inte skulle utföra de aktuella körning­ arna om dessa uppstår under avtalstiden. Ifråga om körningarnas utförande, de aktuella turerna, omfattas de av anbudet. Misstaget har därmed inte på­ verkat tjänstens omfattning. Den aktuella uppgiften i upphandlingen är där­ med mer av upplysningskaraktär och ingen materiell uppgift inom ramen för själva upphandlingen. Att förkasta ett anbud på grund av en uppgift som inte är relevant för utvärderingen står i strid med proportionalitetsprincipen. Oberoende av vilket kilometerpris som en anbudsgivare offererar i den nu aktuella delen så hade kommunen inte kunnat förkasta anbudet. Kommunen har i upphandlingen ansett att den aktuella uppgiften är av så liten betydelse att det inte funnits anledning att utvärdera denna typ av körningar. Detta visar sig i att relevansen av uppgiften är så liten att det inte finns stöd för att utesluta en anbudsgivare på grund av misstaget att inte ge in aktuell bilaga. Eftersom kilometerpriset inte utvärderas och inte har någon betydelse för utfallet av upphandlingen hade kilometerpriset lika gärna kunnat lämnas efter tilldelningsbeslutet och överenskommits med den anbusgivare som valts som leverantör. I realiteten är kravet att anse som ett bör-krav eftersom det inte har varit nödvändigt för att välja leverantör. En upphandlande myn­ dighet har rätt att uppställa obligatoriska krav men då ska de vara proport­ ionerliga. Aktuellt krav är inte proportionerligt med hänsyn till dess inne­ börd och den effekt det kan få på anbud vid brist på uppfyllelse av kravet. Borås stad Kommunen medger att förfrågningsunderlaget ger möjlighet för anbudsgi­ varen att ange fler än två referenser och att detta ska tolkas på det sätt som bolaget har gjort. Kommunen borde därför rätteligen ha kontaktat samtliga de referenser som bolaget angivit för referenstagning. Av förbiseende gjor- 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1030-16 I JÖNKÖPING