( ( FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE FÖRVALTNINGSRÄTTEN I KARLSTAD MOTPART Karlstads kommun Upphandlingsenheten 651 84 Karlstad SAKEN Offentlig upphandling Sida 1 (6) DOM 2018-05-04 Meddelad i Karlstad ed finna Ötaxi Målnr 1426-18 KO��URR � Avd E KET j : �� � Dnr Akt.bli KSnr � .._,�,�.............,.........,_.�..�- ( ( Dok.Id 204683 Postadress Besöksadress Rådhuset, Stora torget Telefon 054-14 85 00 Telefax 054-14 85 30 Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 Förvaltningsrätten avslår prövning. med firma Ötaxis ansökan om över- Box 568 65l 12 Karlstad E-post: forvaltningsrattenikarlstad@dom.se www.forvaltningsrattenikarlstad.domstol.se Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1426-18 I KARLSTAD BAKGRUND ( ( Karlstads kommun har genomfört en upphandling benämnd "Kollektivtrafik med båt", dnr. SBN 2018-32. Upphandlingen avser två områden (A och B). med uppgiven firma Ötaxi (härefter Ötaxi) lämnande anbud på område B. Karlstads kommun antog Karlstad Sjötrafik AB som leveran­ tör för både område A och B. PARTERNAS TALAN Ötaxi ansöker om överprövning av upphandlingen. Ötaxi yrkar att förvalt­ ningsrätten ska fastställa att dess bud är det för kommunen mest fordelaktiga och att dess fartyg är det mest lämpade fartyget. Ötaxi anför följande. Av anbudsunderlaget framgår klart och tydligt att de båtar som avses användas ska ha passaserarcertifikat och vara godkända av Transportstyrelsen. Karl­ stad Sjötrafik AB:s båtar saknar sådant godkännande och certifikat och dess anbud borde därför ha förkastats. Dessutom kan båtar med så liten kapacitet inte anses klara aktuell trafik. Karlstads kommun motsätter sig bifall till ansökan och anför bl.a. följande. Ötaxi har endast lämnat anbud på område B. Detta får anses visa att Ötaxi varken har eller har haft ett intresse av att tilldelas kontrakt i upphandlingens område A. Ötaxi kan varken anses ha lidit eller kunna komma lida skada av upphandlingen till den del den avser område A. Ötaxis talan ska därför avvi­ sas i denna del. - Enligt punkten 2.4 i förfrågningsunderlaget ska anbudsgi­ varen intyga att denne följer Transportstyrelsens föreskrifter samt de lagar, regler och förordningar som gäller för uppdr aget. Kravet i punkt 2.4 ställer inte krav på certifiering eller godkännande av Transportstyrelsen utan avser efterlevnad av bl.a. Transportstyrelsens föreskrifter. Att anbudsvinnarens offererade fartyg är norskflaggade innebär inte att fartygen inte uppfyller skall-kravet. - Enligt punkten 2.8 ska anbudsgivaren intyga att farty- ( ( ( minst 13 passagerare, vilket i sin tur kräver passagerarcertifikat. Karlstad sjötrafik AB har intygat att båten har certifikat men inte uppvisat något för den upphandlande myndigheten. Ötaxi vågar påstå att intygandet är ett falskt påstående, som inte ska ligga till grund för tilldelning. Kommunens påstående att Karlstad Sjötrafik AB kan segla på norska certifikat, kräver först och främst giltiga norska certifikat och enligt cabotage-reglerna också Transportstyrelsens godkännande och något sådant har inte uppvisats eller intygats vid tidpunkten för anbudets inlämnande. Ötaxis bud baserar sig på trafik med en båt. som får ta 59 passagerare i D-område och som bevisligen klarar trafiken. Upphandlingen är riggad till förmån för Karlstad Sjötrafik AB:s små båtar vilka man knappast kan kalla en ren turisttrafik för kollek­ tivtrafik berättigad skattesubvention som i sin tur utkonkurrerar annan natur­ lig rederiverksamhet. SKÄL FÖR AVGÖRANDET Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande prin­ ciperna i 4 kap. 1 § lagen om offentlig upphandling (2016:1145; LOU) eller någon annan bestämmelse i denna lag, och detta har medfört att leverantöre n lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten enligt 20 kap. 6 § besluta att FÖRVALTNINGSRÄTTEN !KARLSTAD DOM Sida 3 1426-18 get/fartygen har ett passagerarantal om minst 13 platser. Det är kommunen som bestämmer vad som ska upphandlas. Kommunen är därmed fri att upp­ ställa de krav som kommunen finner lämpliga, under förutsättning att kra­ ven inte strider mot de grundläggande principerna i LOU eller någon annan bestämmelse i lagstiftningen. Kommunen delar inte Ötaxis uppfattning att det krävs en högre passagerarkapacitet för att utföra uppdraget. Ötaxi tillägger följande. Det yrkas att den förlängda avtalsspärren ska gälla C till dess ärendet slutgiltigt prövats, även i högre rätt om så erfordras. Upp­ handlingen kräver en båt som är lämplig för trafiken och har kapacitet för ( Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1426-18 I KARLSTAD upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Enligt nämnda bestämmelse i4 kap. 1 § LOU ska upphandlande myndig­ heter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Upphandlingar ska vidare genomföras i enlighet med principerna om ömsesidigt erkännande och pro­ portionalitet. Upphandlingen gäller kollektivtrafik med båt. Upphandlingen avser två om­ råden (A och B). Ötaxi har visserligen lämnat anbud enbart på område B. Förvaltningsrätten anser emellertid inte att detta utgör skäl mot att pröva ansökan i sak även beträffande område A. Enligt skall-kravet i punkten 2.8 i förfrågningsunderlaget ska anbudsgivaren intyga att fartyg/fartygen har ett passagerarantal om minst 13 platser. Ötaxi gör gällande att krävd kapacitet är för liten för att klara den trafik upphand­ lingen avser. Det är kommunen som bestämmer vad som ska upphandlas och som därmed har stor frihet att uppställa de krav som den finner lämpliga sålängedessaintestridermotdegrundläggandeprincipernaiLOU. Kom­ munen har bedömt att en passagerarkapacitet om 13 platser är tillräckligt för att uppdraget ska kunna utföras. Kravet är inte oproportionerligt och strider inte heller på annat sätt mot LOU. Ötaxi gör vidare gällande att vinnande anbudsgivares (Karlstad Sjötrafik AB) anbud inte uppfyller ställt krav på godkännande och certifikat av Transportstyrelsen. Den punkt som då aktualiseras i förfrågningsunderlaget är punkten 2.4. Enligt nämnda punkt ska anbudsgivaren intyga ett denne följer Transportstyrelsens föreskrifter samt de lagar, regler och förordningar som gäller för uppdraget. Det är alltså anbudsgivaren själv som ska intyga detta. Karlstads Sjötrafik AB har i sitt anbud intygat detta och därmed upp- ( ( fyllt skall-kravet. Något krav på ingivande av certifikat eller godkännande av Transportstyrelsen uppställs inte. Något krav på intygande eller uppvi­ sande beträffande norska certifikat har inte heller ställts i förfrågningsun­ derlaget, och förvaltningsrätten kan inte heller se att det i övrigt skulle vara nödvändigt med något sådant krav. Enbart ett påstående från en konkurrent i upphandlingen att intygandet är falskt är inte tillräckligt för att underkänna upphandlingen. Sammanfattningsvis har Ötaxi inte genom vad det anfört i detta avseende eller i övrigt visat att kommunen brutit mot LOU och dess principer. Med denna utgångspunkt har förvaltningsrätten inte anledning att närmare ta ställning till Ötaxis yrkanden. Dess ansökan ska avslås. Angående förlängd avtalsspärr har förvaltningsrätten i beslut den 11 april 2018 på yrkande av kommunen upphävt den förlängda avtalsspärren gäl­ lande område A, vilket Ötaxi inte lämnat anbud på, men avslagit kommu­ nens yrkande om hävande av avtalsspärren gällande område B. Den för­ längda avtalsspärren gäller alltså fortfarande för upphandlingens område B. Huruvida förlängd avtalsspärr ska gälla även i högre instanser är inte en fråga förvaltningsrätten kan pröva. Det kan här upplysningsvis tilläggas att enligt 20 kap. 10 § LOU får, när förlängd avtalsspärr gäller, den upphand­ lande myndigheten inte ingå avtal förrän 10 dagar har gått från det att för­ valtningsrätten har avgjort målet. Förvaltningsrätten avgör samtidigt ett annat mål som rör samma upphand­ ling, 1333-18. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I KARLSTAD DOM Sida 5 1426-18 ( ( Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1426-18 I KARLSTAD HUR MAN ÖVERKLAGAR Denna dom kan överklagas. Hur man överklagar, se bilaga (DV 3109/lB, LOU). /4 __________,...., '{____-- { { ( SVERIGES DOMSTOLAR www.domstol.se HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga förvaltningsrättens avgörande ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Adressen till förvaltningsrätten framgår av avgörandet. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av avgörandet. Om avgör­ andet har meddelats vid en muntlig förhand­ ling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när det kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag som avgörandet med­ delades. För offentlig part räknas tiden för överklagande alltid från den dag avgörandet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommar­ afton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. Prövningstillstånd i kammarrätten ( För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövnings­ tillstånd om 1. detfinnsanledningattbetvivlariktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. detäravviktförledningav rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens avgörande fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Överklagandets innehåll Skrivelsen med överklagande ska innehålla C ( 1. Klagandens person- eller organisations­ nummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobil­ telefon. Även adress och telefonnummer till arbetsplatsen ska anges, samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om klaganden anlitar ombud, ska om­ budets namn, postadress, e-post-adress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om samtliga ovan nämnda person- eller adressuppgifter har lämnats tidigare i målet och fortfarande är aktuella behöver de inte uppges igen. Om någon uppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. uppgift om det avgörande som över­ klagas - förvaltningsrättens namn, mål­ nummer samt dagen för avgörandet, de skäl som klaganden anger till stöd för en begiiran om provrungslillstånd, den ändring av förvaltningsrättens avgörande som klaganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Forts. nästa sida 3. S. www.domstol.se 2. 4. Avtal före laga kraft i vissa mål I vissa mål får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens avgörande har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt • l ing, lagen (2007:1091) om offentlig upphand­ • områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, lagen (2007:1092) om upphandling inom lagen (2011:1029) om upphandling på • försvars- och säkerhetsområdet, • koncessioner, lagen (2016:1147) om upphandling av lagen (2016:1145) om offentlig upphand­ • ling, eller • försörjningssektorerna lagen (2016:1146) om upphandling inom I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan fyra förstnämnda lagarna och i 20 kapitlet i de två sistnämnda lagarna. Ytterligare information Behöver ni fler upplysningar om hur man överklagar kan ni vända er till förvaltnings­ rätten. www.domstol.se