FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen SÖKANDE DOM 2011-02-14 Meddelad i Stockholm Mål m 1430-11 Enhet 17 Sida 1 (7) Stiftelsen Nyföretagarcentrum Skåne Nordväst, 843001-9615 Box 1358 251 12 Helsingborg Ombud: Advokat Hemik Willquist Advokatfirman Lindahl KB Box 1214 251 12 Helsingborg MOTPART Arbetsförmedlingen Juridiska enheten 113 99 Stockholm SAKEN I ��;�����f�;1;'"'iti:,;,i''fi;T' 1 .,, 2011 -02- 1 5 ------�� - . .. -•=• .- , Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling - LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår begäran om överprövning enligt LOU. Dok.Id 98888 Postadress Besöksadress Telefon Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 115 76 Stockholm E-post: Tegeluddsvägen 1 08-561 680 00 A:9'.Jw, Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1430-11 Allmänna avdelningen BAKGRUND Arbetsfönnedlingen genomför en upphandling avseende köp av konsult(jänster för det arbetsmarknadspolitiska programmet Stöd vid start av näringsverksamhet, dnr Af-2010/292500. Upphandlingen sker för21 olika arbetsmarknadsområden i Sverige. Varje avtalsområde utvärderas för sig och avtal aves att tecknas för en leverantör per arbetsmarknadsområde och det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet för v�je arbetsmarknadsområde kommer att antas. Aktuell upphandling genomförs som en förenklad upphandling och gäller främst utredning och bedömning av sökandens affärsplaner samt uppföljning av nyföretagare under bidragsperioden. I rättat tilldelningsbeslut den 14 januari 2011 avseende arbetsmarknadsområdena Helsingborg, Malmö, Lund och Trelleborg anges att annan anbudsgivare än Stiftelsen Nyföretagarcentrum Skåne Nordväst (nedan Nyföretagarcentrum) lämnat lägst pris och att avtal avses att tecknas med annan anbudsgivare än Nyföretagarcentrum. YRKANDEN M.M. Nyföretagarcentrum yrkar att förvaltningsrätten förklarar att upphandlingen Konsulttjänst-/ bedörnning inför staii av näringsverksamhet Af-2010/292500 avseende arbetsmarknadsmmådena Helsingborg, Malmö, Lund och Trelleborg ska rättas på så vis att EGT Konsult AB:s anbud förkastas och att ny utvärdering därefter ska ske. Till stöd för sin talan anför Nyföretagarcentrum huvudsakligen fö\jande. EGT Konsult AB:s anbud borde inte ha utvärderats överhuvudtaget. Utöver att det är orimligt lågt och borde förkastas redan av det skälet innehåller det anbudet också ett flertal brister. Av förfrågningsunderlaget I STOCKHOLM Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1430- 11 Allmänna avdelningen 3.6 framgår att anbudsgivare ska redovisa att dem1e eller med hjälp av underkonsulter har adekvat erfarenhet och utbildning. Detta ska styrkas med ev för de konsulter som ska medverka i uppdragets utförande. EGT Konsult AB lämnade in ev avseende fyra personer. Att Arbetsförmedlingen ansåg att ev var en viktig fråga betonades i de svar som lämnades på publika frågor. På frågan i 3.7 om underleverantörer skulle användas angavs att så inte var fallet. De aktuella fyra personerna skulle alltså utföra de uppdrag som EGT Konsult AB skulle kormna att tilldelas i upphandlingen. Förfrågningsunderlaget tar vidare upp frågan om hur anbudsgivaren ska kunna hantera eventuell �jukdom som kan drabba konsulterna. Frågan gällde alltså hur undantagssituationer ska kunna lösas. Förbryllande nog lämnade EGT Konsult AB uppgiften att man skulle använda underkonsulter. Detta står i bjärt kontrast med svaret att man inte skulle använda underkonsulter. Detta kan möjligen bero på att om underkonsult skulle användas var det ett skall- krav att visa att man verkligen förfogar över resursen. - EGT Konsult AB har valt att lämna anbud på i princip samtliga av de arbetsmarknadsområden som varit m�jliga att lämna anbud på och vunnit ett stort antal av dessa. Nyföretagarcentrum har gjort en sammanställning av den minsta och högsta volym som beräknas åtgå för de uppdrag där EGT Konsult AB vunnit upphandlingen. Av denna kan utläsas att antal uppdrag beräknas vara lägst 1 9 50 och högts 3 250 stycken. Ett uppdrag består av en utredningsdel (fyra timmar) och en uppfö�jningsdel (tre timmar). Det innebär att varje uppdrag tar �ju timmar att genomföra vilket i sin tur m e d f ö r a t t m i n s t 7 * 1 9 5 0 = 1 3 6 5 0 t i m m a r k o m m e r a t t å t g å o c h h ö g s t 22 750 timmar. EGT Konsult AB räknar med att fyra konsulter ska kunna utföra arbetet vilket innebär att en konsult måste arbeta mellan 3 412 och 5 688 timmar per år. EGT Konsult AB förväntar sig uppenbarligen att konsulterna ska arbeta200 till 300 procent av en heltidstjänst. EGT Konsult AB måste använda antingen ytterligare personal eller underkonsulter. Några underkonsulter är det emellertid inte frågan om I STOCKHOLM Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1430- 11 Allmäm1a avdelningen enligt svaret på anbudets punkt 3.7. Då återstår endast att använda ytterligare personal vilket möjligen skulle kum1a vara tillämpligt vid tex. sjukdom. Här är det inte frågan om det, det är fråga om att löpande under hela uppdragets löptid använda ett stort antal extra personal. Dem1a personal har EGT Konsult AB emellertid inte alls presenterat, än mindre bifogat ev eller på aooat sätt styrkt dess kvalifikation och lämplighet att utföra relevanta uppdrag. Eftersom det inte är gjort har kraven som uppställs i förfrågningsunderlaget att ev ska inlänmas för samtliga konsulter som avses användas för att utföra uppdraget inte följts. Att acceptera anbudet strider mot likabehandlingsprincipen. Nyföretagarcentrun1 som har en bred erfarenhet av dylika uppdrag angav inte mindre än tjugo personer med bifogade ev för aktuella arbetsmarknadsområden. Arbetsförmedlingen bestrider bifall till yrkandena. Som grund för bestridandet anförs huvudsakligen följande. Det anbud som EGT Konsult AB har lärlli1at uppfyller skall-kraven. Av det aktuella anbudet framgår klart att reserv från am1at uppdrag kan kallas in vid ordinarie konsults frånvaro, exempelvis om frånvaron grundas på �jukdom eller oförutsägbart hög belastning. EGT Konsult AB har vidare anfört i det hänseendet att bolaget har ytterligare anställda medarbetare med likartad kompetens som den bolaget redovisat och att bolaget har ett omfattande nätverk med underleverantörer med motsvarande kompetensnivå som kan tillföras uppdraget vid behov. Vid bedömningen av anbuden har Arbetsförmedlingen endast tagit fasta på att EGT Konsult AB har anfört att bolaget har ytterligare anställda medarbetare med likartad kompetens som kan stötta vid ordinarie konsults frånvaro. - Arbetsförmedlingen anser att EGT Konsult AB på ett godtagbart sätt har uppfyllt samtliga skall-krav som förfrågningsunderlaget im1ehåller. Under punkten 3.6 i förfrågningsunderlaget har det inte ställts upp något krav på att anbudsgivaren måste presentera ett visst antal konsulter. EGT Konsult AB I STOCKHOLM Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1430--11 Allmänna avdelningen har i bifogade ev presenterat ett urval av konsulter som samtliga har den efterfrågade kompetensen och har därtill anfört att bolaget kan hämta in personal från andra uppdrag vid behov. DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser 1 kap. 9 § LOU har följande lydelse. Upphandlande myndigheter skall behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar skall vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. I 16 kap. 5 § LOU anges att om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Förvaltningsrättens bedömning Förvaltningsrättens prpvning av en ansökan om överprövning av en upphandling enligt LOU får inte innehålla en ny utvärdering av anbuden. Rätten ska enbart ta ställning till om det utifrån konstaterande brott mot bestämmelserna i LOU finns skäl att rätta eller göra om en upphandling. Av förfrågningsunderlagets punkt 3.4 Kvalitetssäkring av aktuell �jänst framgår bl.a. följande. Anbudsgivaren skall i anbudet beskriva hur kvalitetssäkringen av aktuell tjänst säkerställs. Av beskrivningen skall framgå hur anbudsgivaren säkerställer personaltäthet för att leverera �jänsten (exempelvis bemanning vid sjukdom, semesterperioder etc). Av förfrågningsunderlagets punkt 3.6 Kompetens och personella resurser, framgår följande. Anbudsgivaren skall i anbudet visa att denne själv eller med hjälp av underleverantörer har tillgång till konsulter med relevant I STOCKHOLM FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmämm avdelningen DOM Sida 6 1430--11 erfarenhet och utbildning med hänsyn till den upphandlade tjänsten. Konsulterna skall ha bra kunskaper om företagsekonomi, juridik och företagande så som marknadsföring, budgetering och prissättning, finansiering och civillagstiftning, bolagsformer, avtals- och marknadsfrågor samt aktuell skattelagstiftning. Den beskrivna kompetensen skall vara förvärvad genom utbildning eller på annat sätt. Beskrivningen skall innefatta en presentation där konsulternas individuella utbildningsbakgrund och arbetslivserfarenhet framgår i fonn av en ev samt en presentation av i vilken omfattning och i vilken egenskap den enskilde konsulten aktivt medverkar i uppdraget. EGT Konsult AB har bl.a. uppgett under punkten 3.4 att vid ordinarie konsults frånvaro, t.ex. på grund av sjukdom, ledighet eller oförutsägbart hög belastning, kan reserv kallas in från annat uppdrag. Företaget har ytterligare anställda medarbetare med likartad kompetens och vi har ett omfattande nätverk med underleverantörer med motsvarande kompetensnivå som kan tillföras uppdraget vid behov. Under förfrågningsunderlagets punkt 3.7 Underleverantörer har EGT Konsult AB svarat att det inte är aktuellt med sådana. EGT Konsult AB har besvarat förfrågningsunderlagets punkt 3.6 genom att lämna in konsultprofiler för fyra personer. Frågan i målet är om Arbetsförmedlingen har handlat i strid med LOU genom att godkänna EGT Konsult AB:s anbud. Visserligen har EGT Konsult AB uppgett rörande kvalitetssäkring av �jänsten rörande personaltäthet (exempelvis vid sjukdom och semesterperioder) att man har tillgång till underleverantörer. EGT Konsult AB har emellertid uppfyllt skall-kravet rörande personaltäthet i och med att företaget även uppgett att reserv kan kallas in från annat uppdrag och att ytterligare anställda medarbetare med likartad kompens finns. Genom att kontrollera ev för fyra konsulter har Arbetsförmedlingen noterat att EGT Konsult AB uppfyller FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 7 1430-11 det första skall-kravet i förfrågningsunderlagets punkt 3.6 - tillgång till konsulter med relevant erfarenhet och utbildning. Det ställs inte upp något krav på att samtliga konsulter som överhuvudtaget ska arbeta med uppdraget ska ha den efterfrågade kompetensen. Kravet är att anbudsgivaren ska ha tillgång till konsulter med relevant erfarenhet och utbildning. Sammanfattningsvis anser inte förvaltningsrätten att Arbetsfönnedlingen har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i lagen. Det saknas följaktligen skäl för ingripande enligt 16 kap. 5 § LOU. Ansökan om överprövning ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/lA LOU) (J)jJJJ Föredragande har varit Cecilia Östergren. Maria Ek Oldsjö Rådman SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överk1aga förvaltningsrättens beslut ska skriva till K.ammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer .in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrii.tten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter .inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen. till kammarrätten.. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall f'ar avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett :interimistiskt beslut I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig :information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltnin rätten. DV 3109/lA LOU gs 2.