LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN SÖKANDE DOM 2009-05-08 Meddelad i Stockholm Målm 7712-09 Rotel 554 Sida 1 (6) BTH Bygg AB, 556447-6140 Lundagatan 16 171 63 Solna 2009 -05- 1 1 t[ ; I Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling - LOU MOTPART Sundbybergs stad 172 92 Sundbyberg · SAKEN DOMSLUT Länsrätten bifaller BTH Bygg AB:s ansökan om överprövning och förordnar att Sundbybergs stads upphandling benämnd "GE60 nybyggnad av förskola Granatäpplet, Stora Ursvik" ska göras om. Dokld 423130 Postadress Besöksadress Telefon Telefax 08-561 680 00 08-561 680 01 E-post: Jansrattenistockholm@dom.se Expeditionstid måndag fredag 09:00-15:00 Tegeluddsvägen 1 115 76 Stockholm Sida 2 LÄNSRÄTTEN I DOM 7712-09 STOCKHOLMS LÄN BAKGRUND Sundbybergs stad (kommunen) genomför en upphandling benämnd "GE60 nybyggnad av förskola Granatäpplet, Stora Ursvik". Upphandlingen genomförs genom förenklat förfarande enligt 15 kap. LOU. I tilldelningsbeslut den 6 februari 2009 har kommunen antagit anbud från BTHByggAB. Länsrätten har efter ansökan om överprövning i dom den 6 mars 2009, mål nr 2923-09, förordnat att upphandlingen inte får avslutas förrän rättel­ se gjorts i form av en ny anbudsutvärdering med bortseende från anbuden från BTHBygg AB och Q-gruppen. Kommunen har i nytt tilldelningsbeslut den 23 mars 2009 meddelat att kommunen har för avsikt att ingå avtal med annan anbudsgivare än BTH Bygg AB (bolaget). Bolaget har ansökt om överprövning av upphandlingen. Länsrätten har i beslut den 16 april 2009 förordnat att upphandlingen tills vidare inte får avslutas. YRKANDE M.M. Bolaget yrkar att upphandlingen ska göras om. Till stöd för sin talan anför bolaget i huvudsak följande. Länsrätten har angett att skall-kravet under kod ABF.51 punkt 3 i förfrågningsunderlaget ska vara uppfyllt redan vid anbudstillfället. Detta villkor är enligt länsrätten obligatoriskt för att anbud ska tas med vid anbudsutvärderingen. Genom länsrättens dom har den an­ budsgivare som enligt det första tilldelningsbeslutet lämnat det vid tiden för utvärderingen mest fördelaktiga anbudet uteslutits och ersatts av annan. LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM Sida 3 7712-09 Som anbudsgivare måste man kunna förlita sig på att skrivningar i klartext i förfrågningsunderlag från en allmännyttig och allmänt betraktat kompe­ tent beställare äger giltighet vid utvärderingen. De motstridigheter som länsrätten funnit i förfrågningsunderlaget har en anbudsgivare i praktiken svårigheter att notera eller förstå på den ofta korta anbudstiden. Uppgifter­ na i förfrågan får således i detta avseende anses ha varit grovt vilseledande, varför anbudsförfarandet bör göras om. Man bör inte kunna begära mer av en anbudsgivare än av den som genomför upphandlingen. Kommunens uppfattning är helt klar beträffande när den aktuella utbildningen ska vara uppfylld av upphandlad entreprenör, nämligen senast inom en månad efter byggstart. Så lyder förfrågningsunderlaget i klartext och så förefaller även kommunens avsikt ha varit. Det torde därför vara föga öven-askande att även bolaget som anbudsgivare tolkat villkoret på det sättet. Det upplevs som högst otillbörligt att en anbudsgivare, vilken efter bästa förmåga och i god tro beaktat detta villkor, som belaäftat sin avsikt att uppfylla detta villkor diskvalificeras från anbudsprövningen. Det hemställs om att detta omgående åtgärdas genom att anbudsförfarandet görs om. Det är det enda rättvisa förfarandet vid denna typ av svårtolkade anbudsförfaranden. Efter­ som bolagets anbud bedömdes vara det mest fördelaktiga vid det första tilldelningsbeslutet har uteslutningen medfört att bolaget drabbats av eko­ nomisk skada. Kommunen har enligt slaivelse inkommen till länsrätten den 20 april 2009 inte för avsikt att ytterligare yttra sig i samband med upphandlingen utöver vad som tidigare gjorts i mål nr 2923 -09. I det målet har kommunen bland annat angett följande. I förfrågningsunderlaget fim1s ett antal utbildnings­ kriterier specificerade som platsorganisationen i sin helhet enligt AFC. 3 4 ska ha uppfyllt vid anbudstillfället eller senast en månad efter entreprena­ dens början. Genom vederbörlig underskrift av anbuden intygar anbudsgi­ varen att så är fallet. LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM Sida 4 7712-09 Kommunen har i skrivelse den 29 april 2009 uppgett att anbudens giltig­ hetstid har löpt ut. DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser I 15 kap. LOU finns bestämmelser gällande offentliga upphandlingar som avser bl.a. kontrakt vars värde understiger tröskelvärdena enligt 3 kap. Enligt 15 kap. 2 § första stycket LOU tillämpas även bl.a. 1 kap. och 16 kap. vid offentlig upphandling enligt 15 kap. Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av 16 kap. 2 § LOU framgår följande. Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Utredningen i målet Under kod AFB.51 Prövning av anbudsgivare punkt 3 i förfrågningsunder­ lagets upphandlingsföreskrifter anges följande. Kvalificering för anbudsut­ värdering är att platsorganisationen, i sin helhet, skall ha dokumenterad utbildning i e brandskydd arbetsmiljöansvar e byggteknisk utbildning e miljöutbildning • kvalitetsutbildning • 111 installationssamordning alt. dokumenterad erfarenhet Under kod AFC.34 Arbetsledning och anställda i förfrågningsunderlagets entreprenörföreskrifter anges bl.a. följande. Alla i entreprenörens organisa­ tion i projektet ska ha minst fyra timmars grundläggande miljöutbildning, inkluderande fuktsäkring. Personer med särskilt ansvar ska ha ytterligaTe relevant utbildning eller praktisk erfarenhet. Om utbildning saknas vid LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM Sida 5 7712-09 anbudstillfället kan den genomföras under den första månaden av entrepre­ nadtiden. Om entreprenören inte uppfyller dessa krav äger beställaren rätt att häva entreprenaden. Länsrättens bedömning En av EG-rättens bärande principer inom offentlig upphandling är princi­ pen om transparens, d.v.s. att upphandlingen ska genomföras med öppen­ het och förutsebarhet. Förfrågningsunderlag måste därför vara konstruera­ de så att anbudsgivarna förstår vad anbudet ska im1ehålla för att de ska lämna ett konkurrenskraftigt anbud. Ett otydligt förfrågningsunderlag kan exempelvis medföra att anbudsgivarna inte uppfattar vilka krav som ställs på dem. Länsrätten konstaterar att det under kod AFB.51 i förfrågningsunderlaget inte uttryckligen anges vid vilken tidpunkt utbildningskravet ska vara upp­ fyllt. Något krav på att till anbudet bifoga dokumentation rörande utbild­ ning uppställs inte. Enligt länsrättens mening ligger det dock nära till hands att tolka förfrågningsunderlaget i denna del så att kravet ska vara uppfyllt senast vid kvalificeringsprövningen av anbuden. Under kod AFC.3 4 i för­ frågningsunderlagets entreprenadföreskrifter, vilken hänvisas till i det an­ budsformulär som hör till förfrågningsunderlaget, anges emellertid att om utbildning saknas vid anbudstillfället kan den genomföras under den första månaden av entreprenadtiden. Det kan noteras att kommunen i länsrättens mål nr 2923 -09 uppgett att utbildningskravet enligt kommunens uppfatt­ ning ska vara uppfyllt senast en månad efter entreprenadens böt:jan. Mot bakgrund av det ovan nämnda kan förfrågningsunderlaget inte anses vara så preciserat att det för anbudsgivarna har stått klaii när det aktuella utbildningslaavet ska vara uppfyllt för att anbud ska kvalificeras till utvär­ dering. Länsrätten finner att den otydliga utfmmningen av förfrågningsun­ derlaget måste anses strida mot transparensprincipen och dänned mot LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM Sida 6 7712-09 LOU. Det felak.iiga förfarandet har medfört att bolaget lidit eller kan kom­ ma att lida skada. Det föreligger således grund för ingripande enligt 16 kap. 2 § LOU. Eftersom anbudens giltighetstid har löpt ut kan någon annan åtgärd än att förordna att upphandlingen ska göras om inte komma ifråga. Ansökan om överprövning ska därför bifallas och att den ifrågavarande upphandlingen ska göras om. .//,, \ Hans L Larsson Rådman Föredragande har varit Ida Wiger. ,...!.:::: Den som vill överklaga länsrättens beslut skall skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen skall dock skickas eller lämnas till länsrätten. Överklagandet skall ha kommit in till länsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande skall kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill länsrätten kommit eller det annars finns syn­ nerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står läns­ rättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövnings­ tillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande skall innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom skall adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift om länsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, .3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av länsrättens beslut som kla­ ganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen skall vara undertecknad av klagan­ den eller hans ombud. Adressen till länsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar om­ bud skall denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. " �OJ 8 000 0N 8 SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga www,domstol.se