FÖRVALTNINGSRÄTTEN I HÄRNÖSAND Förvaltningsrättsnotarien M Gruvris DOM Mål nr 2010-07-30 2295-10 Meddelad i Härnösand Sida 1 (5) SÖKANDE Statistik.konsulterna Jostat & Mr Sample AB, 556583-3372 Gårdavägen 1 412 50 Göteborg MOTPART ii Myndigheten för tillväxtpolitiska utvärderingar och analyser Tillväxtanalys Studentplan 3 831 40 Östersund SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten upphäver det interimistiska beslutet från den 21 april 2010 och avslår ansökan om överprövning. Dok.Id 7681 Postadress Box 314 871 27 Härnösand Telefax 06I I - 34 98 I0 forvaltningsratteniharnosand@dom.se Besöksadress Backgränd 9 Telefon Expeditionstid måndag - fredag 08:00-15 :00 0611 - 34 98 00 E-post: FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I HÄRNÖSAND 2010-07-30 Sida 2 2295-10 FR Härnösand BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Myndigheten för tillväxtpolitiska utvärderingar och analyser (Tillväxtana­ lys) som genomför upphandling av nyföretagarstatistik dnr 2010/026, har i tilldelningsbeslut den 19 april 2010 beslutat att anta Statistiska centralby­ rån SCB som leverantör. Statistikkonsulterna Jostat & Mr Sample AB:s · anbud förkastades och gick inte vidare till anbudsutvärderingen då de inte uppfyllde skall- kraven för redovisningsvariabeln kommun. Statistikkonsulterna Jostat & Mr Sample AB (bolaget) ansöker om över­ prövning enligt LOU och yrkar att utvärderingen görs om och rättas. Som skäl för sin ansökan anför bolaget i huvudsak följande. Bolaget uppfyller uttryckligen samtliga skall- krav som framgår av punkt 5.1.3 i förfråg­ ningsunderlaget och målet ska endast grundas på denna punkt. Det finns ingenting i bolagets anbud som tyder på någon inskränkning eller reserva­ tion i uppfyllandet av dessa skall- krav. Då någon dokumentation om hur skall- kraven ska uppfyllas inte har begärts från myndighetens sida har bolaget inte lämnat någon sådan dokumentation och kan inte uteslutas från upphandlingen på denna grund. Upphandlingen har inte genomförts på ett öppet och korrekt sätt enligt principerna i 1 kap. 9 § LOU då avgörande bedömningsgrunder inte redovisats i förfrågningsunderlaget. Bolaget kommer att lida skada av myndighetens beslut. Det är orimligt att ansvaret för om dokumentationen är tillräcklig i anbudet ska falla på anbudsgivaren. Med den formulering som anges i bilaga två att Tillväxtanalys avgör om kraven anses uppfyllda kan medföra att skall- kraven kan sättas på en lämplig nivå i efterhand. Anbudsgivare kan då inte redovisa att de är upp­ fyllda. Bolagets försäkran att uppfylla samtliga skall- krav bör vara till­ räckligt för att Tillväxtanalys ska göra sin bedömning. Förfrågningsunder­ laget är inte tillräckligt noggrant utformat om det inte räcker med denna försäkran. I annat fall bör en leverantör ges möjlighet att komplettera an­ buden. Om kraven varit högre än vad som framgår av förfrågningsunderla- FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I HÄRNÖSAND 2010-07-30 Sida 3 2295-10 FR Härnösand get strider upphandlingen mot LOU och kraven på likabehandling och öp­ penhet. Tillväxtanalys bestrider bifall till ansökan om överprövning och anför i huvudsak följande med anledning av bolagets yttrande. Enligt förfråg­ ningsunderlaget punkt 5.1.3. och 5.1.4. finns det ett antal skall- krav som ska vara uppfyllda för att gå vidare till utvärderingen. Av bilaga två till förfrågningsunderlaget framgår att skall- kraven ska redovisas samt anges var i anbudet detta uppfylls. Av bilagan framgår även att Tillväxtanalys avgör om skall- kraven anses uppfyllda. Det måste vara anbudsgivarens ansvar att bifoga den dokumentation som anses vara relevant för upphand­ lingen och som bevis för att de uppfyller skall- kraven. I bolagets anbud nämns överhuvudtaget inte redovisningsvariabeln kommun utan endast län och bransch. I skall- kravet för 5.1.4. ska redovisas beräkningar för storle­ ken på medelfel för branschgrupp, län och kommun vilket bolaget inte gjort. Enligt tillväxtanalys bedömning är inte samtliga skall- krav enligt punkt 5.1.3. och 5.1.4. uppfyllda. Upphandlingen är genomförd enligt LOU och förfrågningsunderlaget är utformat enligt 1 kap 9 § LOU. Förvaltningsrätten beslutade den 21 april 2010 att upphandlingen tills vida­ re inte fick avslutas. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Tillämpliga bestämmelser Enligt 1 kap. 9 § LOU ska en upphandlande myndighet behandla leveran­ törer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I HÄRNÖSAND 2010-07-30 Sida 4 2295-10 FR Härnösand Av 16 kap. 2 § LOU framgår följande. Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Utredningen i målet I förfrågningsunderlaget punkten 3.6. anges bl.a. följande. Samtliga hand­ lingar och begärda uppgifter ska vara redovisade i anbudet som svar på förfrågningsunderlaget. Om ställt krav inte kommenteras äger Tillväxtana­ lys rätt att tolka det som att kravet inte är uppfyllt. Av punkten 5.1.3. framgår bl.a. följande. Vad gäller redovisningsvariabeln kommun har i den tidigare framtagna statistiken kombinationer med stu­ dievariabler begränsats till kön för innehavare av eller ledare i företag samt antal sysselsatta. Den relativa osäkerhetsmarginalen för skattning av anta­ let nystartade företag fördelat på enskilda kommuner ska endast undan­ tagsvis överstiga 30 procent. Bolaget å sin sida anger under punkten 3.6 att bolaget accepterar samtliga skall-krav och under punkten 5.1.3 att det kommer att redovisa skattningar av antalet nystartade företag fördelat efter redovisningsvariablerna län och branschgrupp kombinerat med vart och en av studievariablerna. Förvaltningsrätten gör följande bedömning. Frågan i målet är huruvida Tillväxtanalys förfrågningsunderlag varit till­ räckligt tydligt samt om den utvärdering som företagits skett i enlighet med förfrågningsunderlaget med hänsyn till där uppställda utvärderingskriterier. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I HÄRNÖSAND FR Härnösand DOM 2010-07-30 Sida 5 2295-10 Av förfrågningsunderlaget går att utläsa vilka faktorer som tillmäts bety­ delse i upphandlingen, samt hur dessa poängsätts. Förvaltningsrätten finner mot denna bakgrund att förfrågningsunderlaget i sig inte har sådana brister att det på denna grund finns skäl att ingripa mot upphandlingen. Vad härefter avser frågan om bolaget uppfyller de skall-krav som upp­ ställts gör förvaltningsrätten följande bedömning. Av de uppgifter som lämnats av bolaget vid anbudstidens utgång framgår under punkten 5.1.3 att bolaget kommer att redovisa populationsskattningar av antalet nystarta­ de företag fördelat efter redovisningsvariablema län och branschgrupp kombinerat med vart och ett av studievariablerna. Redovisningsvariabeln kommun, vilken enligt förfrågningsunderlaget utgör ett skall-krav, nämns således inte i bolagets anbud. Mot denna bakgrund finner förvaltningsrät­ ten att Tillväxtanalys haft fog för sin uppfattning att bolaget inte uppfyller samtliga skall- krav och har därmed haft rätt att förkasta anbudet. Vad bo­ laget åberopat att bolaget under punkten 3.6. angett att bolaget accepterar alla skall-krav medför inte någon annan bedömning. Bolagets ansökan om överprövning ska därför avslås. Förvaltningsrätten har tidigare beslutat att upphandlingen tills vidare inte får avslutas. Då ansökan nu avslås ska detta interimistiska beslut upphävas. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1C). �;d( /5a;-;µc, Ingela Berggren I� HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND SVERIGES DOMSTOLAR Den som vill överklaga förvaltningsrättens be­ slut ska skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för över­ klagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kornmer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill förvalningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ ...:., valtningsrättens beslut fast. Det är därför vik­ Skrivelsen med överklagande ska innehålla l. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. r\dressen till förvaltningsrät­ ten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. Bilaga ..:..: tigt att det klart och tydligt framgår av överkla­ ·r. gandet till kammarrätten varför man anser att .,, prövningstillstånd bör meddelas. "'' NWW domstolse