LÄNSRÄTTEN I NORRBOTTENS LÄN SÖKANDE DOM 2009-04-28 Meddelad i Luleå Mål nr 674-09 E Rotel 4 Sida 1 (6) YIT Sverige AB, 556052-8973 Ombud: Sören Andersson YIT Sverige AB, Supportenheten Juridik Box 1810 171 22 Solna MOTPART Piteå kommun 941 85 Piteå SAKEN Offentlig upphandling enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling ANSÖKAN M.M. Piteå kommun har genomfört upphandling avseende om- och tillbyggnad centralkök Norrfjärden. Enligt tilldelningsbesked daterat den 31 mars 2009 har kontraktet - i den del det avser entreprenad för kylinstallationer - tillde­ lats Kylmontören, Piteå. YIT Sverige AB har i ansökan om överprövning som kom in till länsrätten den 9 april 2009 yrkat att rättelse - beträffande kylentreprenaden - skall ske på så sätt att Piteå kommun skall göra om prövningen av anbudsgivare utifrån angivna förutsättningar och skall-krav samt färdigställa upphand­ lingen utifrån de anbudsgivare som uppfyller skall-kraven. De har anfört bl.a. följande. Piteå kommun har felaktigt utvärderat även anbud som inte uppfyller skall-kraven. Enligt AFB.521 i de Administrativa föreskrifterna framgår att "Anbudsgivare skall i anbud redovisa Kvalitetsledningssystem samt Miljöledningssystem". Enligt sammanställning av utvärderingen har Piteå Värme och Kylmontören inte redovisat dessa dokument. Eftersom de inte uppfyllt skall-kraven så skall deras anbud inte gå vidare för utvärde­ ring. -· Att sedan anbudsöppning ägt rum låta anbudsgivare komplettera ' -i "''":t-,,,""""i..; Dok.Id 56039 Postadress Box 849 971 26 Luleå Besöksadress Skeppsbrogatan 41 Telefon Telefax Expeditionstid 0920-29 54 90 0920-29 54 98 E-post: lansratteninorrbotten@dom.se http://www.dom.se/lansratten_i_notrbottens_Ian/ 13:00-16:00 måndag - fredag 09:00-12:00 LÄNSRÄTTENI DOM NORRBOTTENS LÄN 200 9-04-28 med efterfrågade skall-krav strider mot kravet på likabehandling. Det går inte enligt LOU att låta någon anbudsgivare ensidigt komplettera sitt anbud med handlingar som omfattas av skall-krav för att gå vidare till anbudsut­ värdering. Om anbudsgivare äger tillgodoräkna sig tidigare insända an­ budshandlingar och dokument skall detta tydligt anges i anbudsbegäran. Sedan YIT Sverige AB även yrkat interimistiskt verkställighetsförbud har länsrätten den 9 april 200 9 beslutat att upphandlingen inte f'ar avslutas in­ ( nan länsrätten beslutar något annat. Sida 2 674.:09 E ( Piteå kommun har bestritt ansökan och anfört bl.a. följande. Vid anbuds­ öppningen visade det sig att två anbudsgivare inte bifogat begärda kvali­ tets- och miljöplaner. Eftersom dessa anbudsgivare i tidigare anbudstäv­ lingar redovisat kvalitets- och miljöplaner till Piteå kommun begärdes en anbudskomplettering. Därefter utvärderades anbuden. Anbudsgivarna in­ kom den 20 mars 2009 till kommunen med begärda kvalitets- och miljö­ planer. I utvärderingsdokumentet borde därför ha stått att kvalitets- och miljöplaner ingår. - Kravet på att utnyttja konkurrensen på marknaden är det väsentligaste inslaget i affärsmässighetsbegreppet. För att upprätthålla och nyttja den konkurrens som finns på marknaden bör upphandlande myndighet begära att.anbud förtydligas eller kompletteras om det kan ske utan risk for särbehandling eller konkurrensbegränsning. Berörda anbuds­ givare har i tidigare anbudstävlingar redovisat kvalitets- och miljöplaner. Det innebär att redan kända fakta materialiserats genom att skriftliga hand­ lingar begärts in. Det är ett uppenbart fel att berörda anbudsgivare glömt att bifoga sina kvalitets- och miljöplaner. DOMSKÄL Enligt övergångsbestämmelserna till lagen (2007:1091) om offentlig upp­ handling träder den lagen i kraft den 1 januari 2008 . Bestämmelserna i la- ( < LÄNSRÄTTEN I DOM NORRBOTTENS LÄN 2009-04-28 gen (1992 :1528 ) om offentlig upphandling skall tillämpas på upphandling­ ar som har påbörjats före ikraftträdandet. Det har i den nu aktuella upp­ handlingen under punkten AFB Upphandlingsföreskrifter angetts att upp­ handlingen genomförs enligt 6:e kapitlet LOU (1992:1528 ) med senare ändringar. Mot bakgrund av att förfrågningsunderlaget är daterat den 9 februari2009 och det heller inte annars framkommit att upphandlingen skulle ha påbörjats före den 1 januari 2008 skall dock motsvarande be­ stämmelser i LOU (2007 :1 091 ) tillämpas. Enligt 1 6 kap. 1 § första stycket denna lag f'ar en leverantör som anser sig ha lidit eller kan komma att lida skada enligt 2 § i en framställning till all­ män förvaltningsdomstol ansöka om åtgärder enligt nämnda paragraf. En­ ligt tredje stycket f'ar en ansökan inte prövas efter den tidpunkt då det finns ett kontrakt. Den f'ar dock prövas till dess att tio dagar gått från det att 1 . den upphandlande myndigheten lämnat underrättelse enligt 9 kap. 9 § till anbudssökandena eller anbudsgivama, eller 2 . rätten, om den har fattat ett interimistiskt beslut, upphävt det beslutet. Av 1 6 kap. 2 § LOU framgår att rätten skall besluta att upphandlingen skall göra's om eller att den f'ar avslutas först sedan rättelse gjorts om den upp­ handlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada. I 1 kap; 9 § LOU anges principerna för offentlig upphandling. Upphand­ lande myndigheter skall behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke­ diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar skall vidare principerna om ömsesidigt erkännande och pro­ portionalitet iakttas. Sida 3 674-09 E LÄNSRÄTTEN I DOM NORRBOTTENS LÄN 2009-04-28 Sida 4 674-09 E ( < En upphandlande enhet får enligt 9 kap 8 § LOU tillåta att en anbudssö­ kande eller anbudsgivare rättar en uppenbar felskrivning eller något annat uppenbart fel i anbudsansökan eller anbudet. Myndigheten får begära att en anbudsansökan eller ett anbud förtydligas eller kompletteras om det kan ske utan risk för särbehandling eller konkurrensbegränsning. Myndigheten f'ar också begära att en leverantör förtydligar eller kompletterar handlingar som getts in och som avses i 10 och 11 kap. I 15 kap 12 § LOU finns i hu­ vudsak motsvarande bestämmelse för upphandlingar under tröskelvärdena. Första stycket innebär att uppenbara fel i anbud kan rättas till. I paragra­ fens andra stycke föreskrivs dessutom att anbud kan förtydligas och kom­ pletteras. Detta f'ar göras endast på den upphandlande myndighetens initia­ tiv. Bestämmelsen skall tillämpas restriktivt och kommunikationen mellan den upphandlande myndigheten och leverantören bör dokumenteras. En, upphandlande enhet f'ar också kontakta en leverantör om det finns oklarhe­ ter eller brister i ingivna intyg, skriftliga bevis och andra handlingar (jfr prop2006/07:128 s.377). Kammarrätten i Stockholm har fastslagit att en komplettering eller ett för­ tydligande inte får leda till annat än att marginella sakuppgifter tillförs ett anbud(seKammarrätteniStockholmdomden13 oktober2005 imål C ( 4214-05). Samma domstol har fastslagit att ett skall-krav som helt uteläm­ nats i ett anbud inte kan bli föremål för förtydligande (se Kammarrätten i Stockholms dom den17 juni2008 i mål nr3378-08). När det däremot gäll­ er efterfrågade uppgifter från en myndighet har Kammarrätten i Jönköping (domden24juni2003 imål2379-03)tillåtitattsådanauppgiftertillförts ärendet. ( ( LÄNSRÄTTEN I DOM NORRBOTTENS LÄN 200 9-04-28 Länsrättens bedömning. I förevarande fall anges i förfrågningsunderlaget AFB.521 att anbudsgiva­ ren skall i anbud redovisa Kvalitetsledningssystem samt Miljöledningssy­ stem. Vidare anges att system skall bifogas anbud. Det är ostridigt att var­ ken Piteå Värme eller Kylmontören uppfyllt dessa sålunda ställda skall­ krav. Eftersom dessa uppgifter helt har utelämnats i aktuella ingivna anbud kan de inte heller bli föremål för komplettering eller förtydligande. Piteå kommun har genom att infordra sådana uppgifter och genom att härefter anta anbudet från Kylmontören och utvärdera anbudet från Piteå Värme agerat i �trid mot LOU; anbuden borde rätteligen ha förkastats. Det förhål­ landet att Piteå Värme och Kylmontören i anbud som ingivits i andra tidi­ gare upphandlingar måhända bifogat de efterfrågade handlingarna kan inte föranleda annan bedömning. Annat har inte framkommit än att YIT Sveri­ ge AB har lidit skada av Piteå kommuns agerande. Eftersom det är fråga om fel i prövnings- och utvärderingsfasen bör ingripande enligt LOU ske genom rättelse. Rättelse bör ske så att Piteå Värme och Kylmontörens an­ bud förkastas och ny utvärdering genomförs såvitt avser de anbudsgivare som uppfyllt ställda skall-krav. DOMSLUT Länsrätten bifaller YIT Sverige AB:s ansökan om överprövning och upp­ häver tilldelningsbeslutet samt förordnar att Piteå kommuns upphandling avseende om- och tillbyggnad centralkök Norrfjärden - i den del det avser entreprenad för kylinstallationer - skall rättas. Rättelse skall ske så lltt Piteå Värme och Kylmontörens anbud förkastas och ny utvärdering genomförs med de anbudsgivare som uppfyllt ställda skall-krav. Sida 5 674-09 E LÄNSRÄTTEN I DOM NORRBOTTENS LÄN 2009-04-28 HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1 :C) Sida6 674-09 E 1. ., SVE}llGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga länsrättens beslut skall skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen skall dock skickas eller lämnas till länsrätten. Överklagandet skall ha kommit in till länsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kom.mer in nästa vardag. För att ett överklagande skall kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kmrunru:rätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill länsrätten kommit eller det annars finns syn­ nerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står läns­ rättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser.att prövnings­ tillstånd bör meddelas. .......- �- E5 Skrivelsen med överklagande skall innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom skall adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast 2. det beslut som överklagas med uppgift om länsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av länsrättens beslut som kla­ ganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen skall vara undertecknad av klagan­ den eller hans ombud. Adressen till länsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar om­ bud skall denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. Bilaga u www.domstol.se görs till kammarrätten,