( Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling- LOU FÖRVALTNINGSRÄTTEN IUMEÅ SÖKANDE PEMA Vakt Handelsbolag, 969608-6736 Jakob Själens väg 2 854 61 Sundsvall MOTPART Västerbottens läns landsting 901 89 Umeå SAKEN Sida 1 (8) DOM Mål nr 1261-llE Kansli 2 1fl11 -08- 1 8 Meddelad i Umeå KONKURRENSVERKET 2011 -09- 0 u0 Avd Dnr _Doss Aktbil DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår ansökan. ( Dok.Id 14890 Postadress Box 193 901 05 Umeå Telefa:x 090-13 75 88 E-post: forvaltningsratteniumea@dom.se Besöksadress Nygatan 45 (Tingshuset) Telefon Expeditionstid måndag -- fredag 09:00-12:00 13:00-15:00 090-17 74 00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM IUMEÅ BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Västerbottens läns landsting (Landstinget) har infordrat anbud avseende bevakningstjänster (dnr VLL 529-2011). Vid upphandlingen används för­ enklat förfarande. Sida2 1261-11 E I Landstingets tilldelningsbeslut anges att G4S Sverige AB (G4S) antas som leverantör för anbudsområde A (Umeå) och Securitas Sverige AB som leverantör för anbudsområde B (Lycksele). Av beslutet framgår vidare att anbudet från PEMA Vakt Handelsbolag (PEMA) inte kvalificerat sig för anbudsutvärdering eftersom ett tillräckligt försäkringssk:ydd, vid nyckelfor- lust, inte visats. Under punkten 2.2 i förfrågningsunderlagets Krav på leverantör anges bl.a. följande; Leverantör skall ha ett tillräckligt försäkringsskydd. Leverantör skall som bevis till anbudet bifoga kopia av relevanta ansvars­ och företagsförsäkringar (inkl nyckelförlust) för verksamheten med försäk­ ringsbelopp i tillräcldig omfattning, med minst 5 mkr/skada respektive vid nyckelförlust minst 3 mkr/skada. ( ( ( PEMA yrkar i ansökan i första hand att förvaltningsrätten ska forordna att upphandlingen f'ar avslutas först sedan rättelse gjorts och i andra hand att upphandlingen ska göras om. Landstinget bestrider bifall till PEMA:s ansökan. FÖRVALTNINGSRÄTTEN !UMEÅ Sida 3 DOM 1261-11 E ( /\ PARTERNAS ANFÖRANDEN PEMA anför bl.a. följande. PEMA har i sitt anbud, i punkten 2.2 avseende försäkringsskydd, besvarat frågan om de ställda skall-kraven uppfylls. PEMA uppger att så är fallet och att man godtar det ställda kravet. Som bevis på att ett tillräckligt för­ säkringsskydd finns hänvisas till det bilagda försäkringsbeviset. Försäkringsbolaget har den 21 juni 2011 utfärdat ett nytt fcirsäkringsbevis för den aktuella försäkringen. Av detta - liksom i den till anbudet bifogade bilagan om försäkringsskydd - framgår att det finns en ansvarsförsäkring som omfattar all omhändertagen egendom, inkl nycklar, och som har ett försäkringssh..-ydd på 10 000 000 kr. Detta allmänna skydd har PEMA dess­ utom utökat just för nyckelförluster. Tidigare var "utökat skydd för nyckel­ förluster" 2 5 00 000 kr men det har från den 3 1 oktober 2010 höjts ytterli­ gare till 3 000 000 kr. Trots att PEMA lämnat intyg om att "utökat skydd för nyckelförlust" fni ns sorterades anbudet bort utan att någon fråga ställdes. Vet inte Landstinget vad ett utökat skydd innebär? Det allmänna försäkringsskyddet om 10 000 000 kr har utökats så att PEMA från den 3 1 oktober 2010 har ett skydd för nyckelförluster på 10 000 000 kr+ 3 000 000 kr = 13 000 000 kr. På samma sätt som Landstinget ställde en fråga till G4S beträffande vilket försäkringsbelopp företaget har vid nyckelskada borde Landstinget vid osäkerhet även ha ställt en fråga till PEMA eftersom det i anbudet uppgetts att ett tillräckligt försäkringsskydd fanns. Att fatta ett så drastiskt beslut som att diskvalificera en anbudsgivare för en otydlighet och låta en annan anbudsgivare - med samma typ av oklarhet - få förklara sig, tyder på diskriminering och en icke tillåten särbehandling. Att Landstinget nöjde sig Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1261-11 E IUMEÅ med e-postsvaret från G4S är också felaktigt då detta inte kan ses som ett bevis på försäk:ringsskydd. G4S har således - trots förfrågan därom - inte lämnat bevis på sitt försäkringsbelopp avseende nyckelförlust och har där­ med inte uppfyllt det ställda skall-kravet. Även Landstingets erbjudande till G4S att lämna kompletterande uppgifter avseende sin dragpolicy är diskriminerande mot övriga anbudsgivare. Då PEMA:s anbud har det lägsta priset, 3 301 200 kr jämf'drt med 3 311 838 kr för G4S, ska PEMA rätteligen antas som leverantör beträf­ fande anbudsområde A. Landstinget anför bl.a. följande. ( ( Till sitt anbud bar PEMA bifogat ett försäkringsbevis daterat den 6 oktober 2010. Av försäkringsbeviset framgår att försäkringsbeloppet för nyckel­ skada endast uppgår till 2 500 000 kr per skada. Då Landstinget vid kvali­ ficeringen noterade detta förhållande beslutades att inte kvalificera anbudet för utvärdering. Även G4S har bifogat försäkringsbevis till sitt anbud och uppgett att man uppfyller kravet avseende försäkringsskydd. Av försäkringsbeviset kunde inte försäkringsbeloppet för nyckelskada utläsas. I enlighet med bestäm­ melsema_ i15kap.12§LOUbegärdeLandstingetattG4Sskulleförtydliga sitt anbud. Det begärda förtydligandet har enligt Landstingets mening varit tillåtet och inte inneburit någon särbehandling eller konkurrensbegräns­ ning. Det försä.kringsbevis som PEMA åberopar i sin ansökan om överprövning kan inte läggas till grund för ett beslut om att kvalificera anbudet för utvär­ dering. Försäkringsbeviset är daterat den 21juni 2011 och sista anbudsdag Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1261-11 E IUMEÅ ( var den 1 juni 2011. Då beviset inte varit Landstinget tillhand