Dok.Id 194713 Postadress Box 53197 400 15 Göteborg Besöksadress Sten Sturegat:m 14 Telefon 031 - 732 70 00 :E-post: forvaltni.ngsrattenigoteborg@dom.se 1. Stadsdelsnämnden Angered Box 34 424 21 Angered .J��nr Aktbil 2. R.ingöns Skylt- och Neonproduktion AB, 556277-4538 Smidesgatan 1 417 07 Göteborg SAKEN Överpröviung enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, förkor­ tad LOV DOl\tlSLUT Förvaltningsrätten bifalle:r Floda Systemskylt AB:s ansökan och beslutar att upphandlingen får avslutas först sedan rättelse gjorts genom en ny ut­ värdering av anbuden, varvid Ringöns Skylt- och Neonproduktion AB:s anbud inte far beaktas. s') FÖRVALTNINGSRÅTTEN I GÖTEBORG Avdelning 2 SÖKANDE Byggvägen3 443 61 Stenkullen MOTPARTER DOM 2013-04-10 Meddelad i Göteborg Måln.r 1500-13 E Enhet 2:6 KONKURRENSVERKET 2013 -04- 1 0 Avd Dnr ,_, L Sida 1 (10) 'l'elefax Expeditionsti.d måndag - fredag 0&:00-16:00 03l - 7117859 15: 35 Floda Systemskylt AB, 556313-7024 1�I.,;• IAF'R• 20•�1?_J )l·•l,i' ForvalIni1t:ralt2· GSG FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG Avdelning 2 BAKGRUND Stadsdelsnämnden Ange.red (nämnden) har genomfört en förnyad konkur­ rensutsättning (dnr 0524/12) inom rarnavtalsområde Skyltar (IKlOl 79). Av tilldelningsbeslut den 28 januari 2013 framgår att Ringöns Skylt- och Neonproduktion AB (RSN) erhållit tilldelning i upphandlingen. YRKANDEN M.M. Floda Systemskylt AB (FS) ansöker om överprövning av upphandlingen och anför i huvudsak följande. Tilldehlingen är gjord på felaktiga grunder, då RSN:s vinnande anbud inte uppfyller flera av de skallkrav som anges i förfrågningsunderlaget. 1. Tillvägagån_gssätt Det vinnande anbudet saknar beskrivning av tillvägagångsätt vid ett even­ tuellt uppdrag, då det endast anges att RSN ska göra skyltarna och att bola­ get har gjort flera av dem tidigare. 2. Fråga om anbudet omfattar samtliga skyltar Av anbudet framgår även att RSN endast avser att leverera skyltar som ersätter tidigare levererade eller befintliga skyltar. Cirka 30 % av entrepre­ naden avser objek.1 som i dagsläget inte har skyltar och omfattas därmed inte av det vinnande anbudet. 3. Förslagtill ny skylt till varje verksamhetslokal RSN har inte bifogat förslag på skylt till varje verksamhetslokal. Uppgiften om att bolaget är väl förtroget med skylttyperna och Göteborgs stads skylt­ program utgör inte en redovisning av skyltar och medför inte att skallkra­ vet är uppfyllt. FS har före anbudsinlämningen gjort en komplett invente­ ring, inklusive fotodokumentation, av verksamheternas behov av ersätt- ivR.8965 S..: Sida 2 1500-13 E IR 8965 l Sida3 1500-13 E :i. FÖllVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning 2 DOM ningsskyltar och har härefter tagit fram tre exempel på sl'Yltar, vilka även redovisas i anbudet. Dessa skyltmä.tt kommer även att användas på de fas­ tigheter som i dagsläget saknar skyltar i enlighet med det uppställda skall­ kravet. 4. Refere:osmaterial I det vinnande anbudet finns inte heller referensmaterial från liknande pro­ jekt utan endast en hänvisning till en levererans av ett flertal skyltar till Göteborg Vatten. Detta är möjligen att betrakta som en referens men inte som något referensmaterial. I forfrågningsunderlaget anges tydligt att re­ ferensmaterial ska bifogas anbudet. Att nämnden delar fastighet med den angivna referensen innebär inte att skallkravet uppfyllts. Nämndens tillvä­ gagångssätt för bedömning av referensen innebär att anbuden inte har ut­ värderas på ett likvärdigt sätt. FS har i sitt anbud tydligt redovisat re­ ferensmaterial genom fotomontage och skisser samt har ingett kompletta uppgifter om referenser, Nämnden bestrider bifall till ansökan och anför i huvudsak följande. 1. Tillvä!Zagångssätt Nämnden har i förfrågningsunderlagets uppdragsbeskrivning specificerat vad som förväntas i fråga om genomförande och tidsram samt vilka krav som ställs på. produkien beträffande storlek, material, utfonnning etc. Så länge dessa krav uppnås har leverantören stor frihet att utforma produkten efter egen kompetens utan invändningar från nämnden. RSN har i sitt an­ bud beskrivit att bolaget följer Göteborgs stads skyltprogram och monterar skyltarna där de gamla suttit om inga andra instruktioner ges av beställaren samt att uppdraget kommer att genomföras i enlighet med uppdrags­ beskrivningens genomförandeperiod. Nämnden har ansett att detta är till­ räckligt lmderlag för att bedöma att det soro efterfrågas kom.mer att levere­ ras i tid. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning 2 DOM 2. Fråga om anbudet omfattar samtliga skyltar Förfrågningsunderlaget innehåller en bilaga med samtliga verksamheter som ska ha en ny sk-ylt oavsett om det idag finns någon skylt på fastighet­ en. Nämnden utgår från att anbudsgivare som lämnat anbud vet vad upp­ draget innefattar. Ingenting i det vinnande anbudet tyder på att RSN har valt att bortse från stora delar av uppdraget. 3. Förslag till ny sk.vlt till varje verksamhetslokaJ Vad avser kravet på förslag till skylt gjorde nämnden bedömningen att båda anbudsgivarna saknade förslag till sk.-ylt for varje verksamhetslokal. Den fotodokumentation som FS refererar till ingick inte i det inlämnade anbudet. Den är därför inte relevant i målet. FS hade bifogat tre exempel­ skyltar i linje med Göteborgs stads skyltprogram. medan RSN i text beskri­ vit att bolaget är väl förtroget med skylttypema och Göteborgs stads skylt­ progrnm. Båda anbuden hänvisar till tidigare arbeten inom Göteborgs stad som referens. Nämnden har kontrollerat referensobjeh.ien och konstaterat att båda anbudsgivama uppvisar goda kunskaper om det som efterfrågas i den förnyade konkurrensutsättningen. 4. Referensmaterial I RSN:s anbud hänvisas till en leverans som skett till Göteborgs Kretslopp och Vatten som delar lokaler med nämndens kontor. Denna hänvisning bedömdes utgöra fullgott referensmaterial eftersom skyltarna kunde besik­ tigas på plats. FS valde i stället att skicka in tre exempelbilder på hur skyl­ truna skulle utformas. Detta referensmaterial bedömdes också vara fullgott. Ett fotomontage utgör inte ett bättre referensmaterial än en fysisk skylt. -in. 8965·-s. 5.----- Sida 4 1500-13 E 1') tp•R' 2')12 1l•lQ FÖRVALTNlNGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG Avdelning 2 RSN har beretts tillfälle att yttra sig i målet och anför i huvudsak foljande. 1 . Tillvägagångssätt RSN har presenterat tillvägagångssätt under rubriken "Anbudstext" i anbu­ det. ? . Fråga om anbudet omfattar samtliga skyltar Samtliga adresser som ska förses med skyltar har angetts i förfrågningsun­ derlaget. Det är därför oklart vad FS ;s invändning avser. 3 . Förslag till ny skylt till varje verksamhetslokal Skyltarna produceras enligt Göteborgs stads design- och skyltprogram. RSN har uppfattat att sättning av skylttexter utförs efter tilldelningsbeslut i samråd med upphandlande myndighet och de alctuella verksamheterna. För det fäll RSN:s anbud inte skulle anses uppfylla skallkravet är förhållandet detsamma för FS, då även det bolagets anbud saknar "förslag på ny skylt till varje verksamhetslokal". 4. Referensmaterial RSN har uppfattat skallkravet så att den upphandlande myndigheten begär referenser från liknande projek.1, gärna från Göteboxgs stad, och inte att det efterfrågas prov på p,:odukier. DOMSKÄL Ur handlingarna Av nämndens förfrågningsunderlag utfärdat den 8 januari 2013 framgår i huvudsakfl:iljande. , ,1 t J J [iJR. 8965 S. 6 ... '-'I , • Sida 5 1 500-13 E Forvallni1t:rallt· GSG FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOIVI I GÖTEBORG Avdelning 2 Uppdragsbeskrivning Med anledning av en stadsdelssamrnanslagniog behöver SDF Angered skylta om en stor mangd angivna verksamhetslokale.r avseende fäsadsJ..."}'ltar (se bilaga). Upp­ draget innefattnr besiktning, odgm.a.)arbeten, projektledning, nedmontering, monte­ ring samt omhändertagande av utbytta skyltar. Skyltarna ska, med hänsyn till ne­ dan ställda krav, vara i jämförbar storlek med dagens skyltar. Genomförandet ska ske under första halvåret 20 1 3 . Befintliga stolpar/skyltsystem ska användas om det är möjligt och lämpligt av ekonomiska skäl. Skyltningen ska ge en sä. enhetligt in­ tryck som möjligt med samma typ av skylt för samma typ av verksamhet (ytterli­ gare specificerat i bilaga). Skyltarna ska ha en hållbarhet på minst tio år. Krav Skyltarna ska uppfylla: J . Boverkets och Göteborgs stads fastställda krav betrliffande tillgänglighet. 2. Göteborgs stads fastställda sl-yltprogram och grafiska profil. Anbud Anbudet ska innehålla: * Presentation av tHlv1igagångss1ltt och forslag till ny skylt till varje verksamhets­ lokal * Pris * Leverans- och genomförandeperiod * Referensmaterial från liknande projekt, gl!rna från Göteborgs stad RSN har i sitt anbud, förutom prisuppgift, lämnat följande uppgifter. Tillvägagångssätt: Vi ät val förtrogna med de olika skylttyperna da vi producerat många av dem som ska bytas ut. Vi tillverkar nya i enlighet med Göteborgs stads design- och skyltprograro och monterar dem på samma ställe som de gamla suttit (om inga andra instruktioner ges av beställaren). Leverans och genomforandeperiod: I enlighet med uppdragsbeskrivningen i ilir­ frågan. Referens från liknande projekt: Göteborg Vatten - när de bytte nmnn till Kretslopp och vatten. {;IR· CC(:r.: CI I� ,, �.l 'J .._., I Sida 6 1500-13 E · },A F�r,,, "r·� :4.4� FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG Avdelning 2 Tillämpliga bestämmelser m.m. Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande prin­ ciperna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada) ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den far avslutas först sedan rättelse har gj orts ( 1 6 kap. 6 § första stycket LOU). Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas (1 kap, 9 § LOU). Förvaltningsrättens bedömning Frågan i målet är om nämnden vid den aktuella upphandlingen har brotit mot någon av de grundläggande principerna i l kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i denna lag, samt om detta medfört att FS lidit eller kan komma att lida skada. Fråga om FS har uppfyllt samtliga skallkrav RSN har, for det fäll att kravet på :forslag till ny skylt till varje verksam­ hetslokal ska tolkas på det sätt som FS anför, gjort gällande att inte heller FS:s anbud har uppfyllt det aktuella skalllaavet. Nämnden har under pro­ cessen i förvaltningsrätten uppgett att den ansett att såväl FS som RSN saknade förslag på skylt till varje verksarnhetslokal men att båda anbudsgi­ varna uppvisade goda 1.'1111skaper om föremålet för upphandlingen. Förvalt­ ningsrätten noterar att nämnden under upphandlingsprocessen har godtagit FS:s anbud i detta avseende och därmed låtit det gå vidare till utvärdering. Frågan uppkommer därför om en upphandlande myndighet eller en vin­ nande leverantör under överprövningsprocessen kan invända att den an- 1 1 L \) ..J 1,.1 H3965 ).3 r Sida 7 1500-13 E FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning 2 DOM Sida 8 1500-13 E budsgivare som har begärt överprövning enligt LOU inte uppfyller ett skallkrav, trots att myndigheten vid anbudsutvät:deringen funnit att så var fallet. I ett antal domar från kammarrätterna har domstolarna ansett att en sådan :möjlighet saknats (se bl.a. Kammarrätten i Göteborgs domar den 20 oktober 2010 i mål nr 3764-10 och den 23 ap1il 2012 i mål nr 1301-12), Förvaltningsrätten gör mot denna bakgnmd bedömningen att prövningsra­ men i målet inte omfattar frågan huruvida det var rätt av nämnden att låta anbudet från FS delta i anbudsutvärderingen eller om anbudet rätteligen borde ha förkastats. Fråga om RSN hatuppfyllt samtliga skallkrav FS har gj ort gällande att det vinnande anbudet från RSN inte uppfyller föl­ jande skallkrav som uppställts i det al."tllella förfrågningsunderlaget och att anbudet därför rätteligen inte borde ha utvärderats. 1 . THlvägagångssätt Av RSN:s anbud framgår att bolaget avser att tillverka nya skyltar i enlig­ het med Göteborgs stads design� och skyltprogram, att skyltarna monteras där de gamla skyltarna suttit - alternativt enligt beställarens instrnktion - samt att uppdraget kommer att genomföras i enlighet med uppdrags­ beskrivningens genomförandeperiod. Då det uppställda skallkravet i fråga om tillvägagångssätt är allmänt hållet anser förvaltningsrätten att det inte går att ställa alltför höga krav på anbudets utfomming i denna del. Skall­ kravet får dänned anses vara uppfyllt. 2. Fråga om anbudet omfattar samtliga skyltar Av RSN:s anbud framgår att leverans kommer att ske i enlighet med upp­ dragsbeskrivningen i förfrågningsunderlaget. I nämnda uppdxags­ beskrivning anges, genom hänvisning till bilaga 1 , de verksarnhetslokaler som ska förses med nya skyltar. Förvaltningsrätten konstaterar mot denna [·.JR:.8965 s.9 f o r v a l I n i 1 f 3 r a l t 1 · G SG Sida9 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOIVI 1500-13 E I GÖTEBORG Avdelning 2 bakgrund att det inte framkommit annat än att anbudet omfattar samtliga skyltar i upphandlingen. 3. Förslag till nv skylt till varj e verksamhetslokal Av handlingarna i målet framgår att RSN i stället för att ge in ett förslag på skylt till varje verksamhetslokal hade uppgett att bolaget är väl förtroget med skylttypema och Göteborgs stads skyltprogram. Nämnden ha.i: under processen i iorvaltningsrätten uppgett att den ansett att såväl FS som RSN saknade förslag på skylt till varje verksamhetslokal men att båda anbudsgi­ vama uppvisade goda kunskaper om föremålet for upphandlingen. Förvalt­ ningsrätten konstaterar att det är ostridigt att RSN:s anbud inte innehåller förslag till ny skylt till varje verksamhetslokal. RSN har danned inte upp­ fyllt det al.iuella skallkravet. 4. Referensmaterial Enligt förvaltningsrättens mening framgår det tydligt av förfrågningsun­ derlaget att anbudet ska innehålla referensmaterial från liknande projekt samt att projekten gfuna far ha utförts för Göteborgs stad. Såsom lcravet har utformats kan det inte tolkas som att det för kravuppfyllelse är tillräckligt att ange en referens för vilken man har utfört liknande projekt. Förvalt­ ningsrätten anser att den hänvisning till en referens som RSN lämnat i sitt anbud inte kan jämställas med kravet på "referensmaterial". Eftersom RSN inte har gett in efterfrågat referensmaterial uppfyller anbudet inte det aktu­ ella skallkravet. Den omständigheten att nämnden har valt att på plats be­ siktiga skyltar hos den uppgivna referensen medför inte någon annan be­ dömning. Sammanfattningsvis anser torvaltningst'Jtten att RSN:s anbud inte uppfyll­ ler samtliga skallkrav som angetts i förfrågningsunderlaget. Nämnden har genom att ändå utvärdera anbudet brutit mot likabehandlingsprincipen som kommer till uttryck i 1 kap. 9 § LOU. Då RSN erhöll tilldelning i upphand- Sida 10 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 1 500-13 E I GÖTEBORG Avdelning 2 lingen har FS, som kom på andra plats vid utvärderingen och vars uppfyl­ lelse av skallkrav inte omfattas av prövningsra:men i detta mål, lidit skada till följd av nämndens förfaringssätt. Det finns därfor förutsättningar för ingripande med stöd av LOU. Då det inte har gjorts gällande några brister i upphandlingens konkuuensuppsökande skede saknas skäl att besluta att upphandlingen ska göras om. FS:s ansökan ska därför bifallas på så sätt att upphandlingen ska rättas genom att en ny utvärdering sker varvid anbudet frånRSNintefarbeaktas. HURMANÖVERKLAGAR,sebilaga1 (DV3109/1BLOU) Monika Knutsson Förvaltningsrättsfiskal Föredragande i målet har varit furvaltningsrättsnotarien Åsa Wallin. 1� AF'R 2')12 11-1� -'-) •ISVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND 11iC Q(:{.I; 'if\.. VJ\;J . Den som vill övetkhg.i förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till fötvaltnings:r:ätten. Överklagandet ska ha kommit in till förv-altningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid frän den dag beslutet meddelades. Orn sista dagen för överklagandet infallet pa lördag> söndag eller helgdag, midsommarafton> julafton eller nyårsafton ,:äcket det att shivelsen kommet in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kamnurrätten fordras att prövningstillstånd meddelas, Kammarrätten lämnar prövningsrillsclnd om det ät: ay vikt för ledning av rättstilliimpcingen att överkfagandet prövas, anledning förekommer till änch-ing i det slut v'artill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synrn�rliga skäl att pröva ö-v-erklagandet. Omptövni.ngstillståodintemeddelas står förvaltningstättens b eslut fast. Det iir därför viktigt att det klai.t och tydligt framgår aY överklagandet till bnun.-u:rätten varför man :mser att pröv-ningscillstånd bör meddebs. Skrivelsen med ö�eddagande ska innehålla 2. det beslut som överkhgas r.oed uppgift 3. om för,raltningsrättens namn, mål.nummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl son'.I klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstand, 5. den ändring o;v fö1valtningsriittens beslut som klaganden vill fä till stånd, 6. de bevis som klaganden vill aberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hruis ombud. Adressen till fö1v-altningsrätten framgår :av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sänd:t in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- elle.r adressuppgift ändras, ska Ni Utfill dtöjsmål anmäla ändringen till karrunarrätten. I mil om öve rövning enligt lagen .rp (2007:1091) om offentlig upphandling eller hgen (2007:1092) omupphandlinginom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster far avtal slu�s innan tiden för överklagande av ,:ättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas nä.r tio dagar har gatt från det at:t rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall fru: avt11l slutas omedelban. Ett överklagande av rättens avgörande fär inte prövas sedan avtal h11r slutits. Fullständig inforro.a.tion finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar k..m Ni \l'ärtda Er till förvaltningsrätren. DV 3109/lB LOV 1 . den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnununer. Dessutom sk-a adress och telefonnu.rn.m.er till Mbetspfo.tsen och eventuell an.uan plats där klaganden ho nås för delgivning lämnas om dessa uppgifte;r inte tidiga.te uppgetts i målet. Om någon pe.tson- eller ad.ressuppgift ändras ät det viktigt att anmälan snarast göts till kammaJ.Tätt:en, �·•I '',,.J