FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I HÄRNÖSAND 2017-02-15 Mål nr 41-17E Sida 1 (8) KLAGANDE KONKURRENSVERKEI' >¼,,.>- 2817 -.02- 1 6 Avd Dnr KSnr Aktbil Meddelad i Härnösand Hiss-Craft i Norrland AB, 556753-8060 c/o Stefan Persson Furutorpsgatan 2A 831 45 Östersund MOTPART Region Jämtland Härjedalen Box 654 831 27 Östersund SAKEN Dok.Id 121467 Postadress Box314 87127 Härnösand Besöksadress Backgränd9 Telefon Telefax 0611-46 06 00 0611-51 1820 E-post: forvaltningsrattenihamosand@dom.se www.forvaltningsrattenihamosand.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten bifaller ansökan om överprövning och förordnar att upp­ handlingen ska göras om. Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 41-17 BAKGRUND Region Jämtland Härjedalen (Regionen) genomför upphandling av om­ b y g g n a d h i s s a r b y 0 8 , d n r R S/ 8 5 1 / 2 0 1 6 . U p p h an d l i n g e n g e n o m fö r s m e d förenklat förfarande och utvärderingsgrunden ekonomiskt mest fördelaktiga anbud. Tilldelningsbeslut fattades den 2 8 december 2016 då Kone AB ( Kone) antogs som leverantör. Av beslutet framgår att två anbud kom in varav ett förkastades på grund av att det inte uppfyllde samtliga obligato­ riska krav. YRKANDEN M.M. Hiss-Craft i Norrland AB (Hiss-Craft) ansöker om överprövning av upp­ handlingen och yrkar att deras anbud ska antas samt att Kones anbud ska förkastas. De anger i huvudsak följande till stöd för sin talan. Deras anbud har förkastats då det inte uppfyller skall-kravet, att till anbudet bifogagiltigaISO-certifikatenligtAFB.52,Krav6 och7.Utbyteavhissar, påverkas inte av ISO9001 eller14001. De arbetar enligt ISO och håller på att certifiera sig, men det är en process som tar tid. Kvaliteten på material, arbetsförmåga och kunskap om hissar påverkas inte av certifieringen. Enligt KonkurrensverketkanvarkenkravetpåISO9001 ellerISO14001 kopplas till uppförande av nya hissar i befintliga schakt. De behöver inte heller fin­ nas vid tecknande av kontrakt, utan kan fasas in vid lämplig tidpunkt. Kones anbud ska förkastas då det innehåller flera fel. Dels uppfyller det inte kravet på att vara påskrivet av behörig firmatecknare eller kontaktperson, dels följer det inte de tekniska specifikationerna för hiss nr 29, 30 . Det finns inget protokoll över när, hur och vilka som prövat och utvärderat anbudet. Under tiden då frågor kunde ställas angående förfrågningsunderla­ get fördröjdes svaren, men när förlängd tid för inlämnande av anbud begär­ des blev svaret nej. Den 22 december hade Regionen och Kone ett möte. I HÄRNÖSAND Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 41-17 I HÄRNÖSAND Därefter fick Kone ändra anbudssumman, men vad som prutats bort fram­ gick inte då mötet inte protokollfördes. Regionen bestrider bifall till ansökan och anför bland annat följande. Upp­ handlingen avser ombyggnad av hissar på Östersunds sjukhus. Hissar om­ fattas av en mängd föreskrifter. Installation och ombyggnad av hissar kräver hantering av farliga ämnen, vilka kan ha stor miljöpåverkan och kräver kun­ skap. Certifiering är ett vedertaget sätt att visa att man uppfyller krav enligt standarder. Kraven på dokumenterat kvalitetsledningsarbete och miljöarbete är ställda för att försäkra sig om att den leverantör som tilldelas kontraktet har sådan ordning på verksamheten att denne kan genomföra uppdraget. För att undvika problem med krav som inte uppfylls vid kontraktets genomfö­ rande är det viktigt att leverantören visar att de är uppfyllda redan vid an­ budsinlämningen. Kraven på certifering för kvalitetsledning och miljöled­ ning är proportionerliga med hänsyn till föremålet för upphandlingen. Enligt AFB.31 i Administrativa föreskrifter, ska anbud vara undertecknat av företrädare för anbudsgivaren. Av företagsuppgifema i bilaga 2 , framgår vem som är kontaktperson för anbudsgivaren. Anbudet har undertecknats av en av Kone angiven kontaktperson. Anbudet är således undertecknat av be­ hörig företrädare för anbudsgivaren och uppfyller därmed detta krav. I AFA.4 Begreppsförklaringar anges vilka ska-krav som ska vara uppfyllda vid anbudets inlämnande och vilka som ska uppfyllas under avtalstiden. Enligt Krav 11 Tekniska uppgifter ska anbudsgivaren i anbudet redovisa t e kn i s k a u p p g i ft e r e n l i g t 1 1 .1 T e kn i s k B e s k r i v n i n g k o d 71 . K o n e h a r l äm n a t tekniska uppgifter och uppfyller därmed detta krav. Uppgifterna angående dörröppning ( dörrbredd) och korgdjup är sådana krav som ska vara upp­ fyllda vid leverans. Kone har genomfört mätningar enligt AFB. 25 , se mät­ protokoll hiss 29 och 30 , och uppfyller därmed detta krav. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I HÄRNÖSAND DOM Sida 4 41 -17 Regionen har besvarat frågor som ställts på föreskrivet sätt inom rimlig tid. Det har därför inte funnits skäl att förlänga anbudstiden. Det framgår av tilldelningsbeslutet vem som har beslutat och vilka som i övrigt deltagit i anbudsprövningen. Förhandlingar genomfördes med Kone och omfattade förutom genomgång av Kones anbud förhandling avseende priset. Hiss­ Cra:fts anbud uppfyller inte ställda ska-krav, vilket Kones anbud gör. Hiss-Craft anför härefter följande. Det finns inga farliga ämnen i hissarna. Nya hissmaskiner har ingen olja då de är växellösa. Det enda "farliga" äm­ net finns i befntliga hissars växellådor. De har avtal med Lundstams som tar hand om och deponerar spilloljor på rätt sätt. Lundstams är certifierade enligt ISO 9001 och ISO14001 samt ackrediterade av Swedac. Hiss-Crafts anbud ligger ca5 000 000 kr lägre än Kones. Kopia av Hiss-Crafts Kvali­ tetsplan, Miljöplan, Kvalitetspolicy och Miljöpolicy bifogas. Kone anger som ansvarig för anbudet, men han har inte skri­ vit under det. I Kones tekniska specifikation avseende hiss 29 och 30 har de minskat korgen och bibehållit dörröppningen. Kone skriver att "efter lod­ ning finns möjlighet att korgen kan breddas till1050". Det betyder att de inte mätt upp schaktet, vilket är ett ska-krav. Mindre dörrar och mindre kor­ gar är en klar avvikelse. Krav11 Tekniska uppgifter är därför inte uppfyllt. Regionen anger avslutningsvis att om kravet på certifiering är oproportion­ erligt kan Hiss-Crafts anbud ändå inte antas eftersom de referenter de angett inte besvarat utsända frågor. SKÄLEN FÖRAVGÖRANDET Bestämmelser Lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) är sedan den1 januari 2017 upphävd och har ersatts av lagen (2016:1145) om offentlig upphand- Sida5 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 41 -17 ling. Den upphävda lagen gäller dock för sådan upphandling som har påbör­ jats före ikraftträdandet av den nya lagen. Upphandlande myndighet ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt och genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitetiakttas(1 kap.9 §LOU). Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande prin­ ciperna i1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kommer att lida skada, ska rätten efter ansökan av en leverantör besluta att upphandlingen ska göras om eller att denfåravslutasförstsedanrättelsehargjorts(16 kap.4 och6 §§LOlJ). Av principen om likabehandling följer att anbudsgivarna ska ges lika möj­ lighet att utarbeta sina anbud och att de ska behandlas lika när anbuden prö­ vas av den upphandlande myndigheten. Förfrågningsunderlaget ska vara utformat så att alla rimligt informerade och normalt omsorgsfulla leverantö­ rer kan tolka informationen på samma sätt och med utgångspunkt i underla­ get kunna bilda sig en uppfattning av möjligheterna att lämna ett konkur­ renskraftigt anbud. Höga krav bör ställas på noggrannhet, tydlighet och transparens i alla delar av ett förfrågningsunderlag, även om mindre brister och oklarheter f'ar godtas under förutsättning att de principer som bär upp lagen om offentlig upphandling och gemenskapsrätten inte träds för när Gfr RÅ2002 ref. 50). Om en upphandlande myndighet kräver att leverantören visar upp ett intyg utfärdat av ett oberoende organ om att leverantören iakttar vissa kvalitets­ säkringsstandarder, skall myndigheten hänvisa till kvalitetssäkringssystem som bygger på relevanta europeiska standarder på området och vilka kvalitetssäkringssystem är certifierade av organ som uppfyller europeiska I HÄRNÖSAND Sida6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 41-17 standarder för certifiering. Myndigheten skall godkänna likvärdiga intyg från andra organ som är etablerade inomEE S. Den skall även godta andra bevis på likvärdiga kvalitetssäkringsåtgärder som lämnas av leverantörer (11 kap. 14 § LOU). Om en upphandlande myndighet i de fall som avses i11 § andra stycket7 kräver att få tillgång till ett av ett oberoende organ upprättat certifikat som intygar att leverantören uppfyller vissa miljöledningsstandarder, ska myn­ digheten hänvisa tillEuropaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 1221/2009 avden25november2009 omfrivilligtdeltagandeförorganisa­ tioner i gemenskapens miljölednings- och miljörevisionsordning ( Emas) och om upphävande av förordning (EG) nr 761/ 2001 och kommissionens beslut 2001/681/EG och2006/193/EG eller till miljöledningsstandarder som byg­ ger på relevanta europeiska eller internationella standarder. Miljölednings­ standarderna ska vara certifierade av organ som uppfyller unionslagstift­ ningen eller internationella standarder för certifiering. Myndigheten ska godta likvärdiga intyg från andra organ som är etablerade inomE ES. Den ska även godta andra bevis på likvärdiga miljöledningsåtgärder som lämnas av leverantörer. Lag (2011:696) (11 kap.15 § LOU). Utredningen i målet AFB.52 Prövning av anbudsgivares lämplighet. Krav 6 Miljöledning. Anbudsgivaren ska ha ett dokumenterat miljöarbete som innehåller minst följande: • Miljöpolicy som innehåller ett åtagande om att uppfylla krav och om att stän­ digt förbättra miljöarbetet. Rutiner för anskaffning av material med beaktande av miljön i enlighet med gällande lagstiftning samt Bs krav. • Rutiner för hantering av avfall i enlighet med gällande lagstiftning samt Bs krav. Som bevis på detta ska anbudsgivaren bifoga i anbudet giltigt certifikat enligt ISO 14001, BF9K eller motsvarande. B godkänner endast dokument som avser anbudsgivarens egen miljöledning. I HÄRNÖSAND • Sida 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 41-17 I HÄRNÖSAND Krav 7 Kvalitetsledning. Anbudsgivaren ska ha ett dokumenterat kvalitetsledningsarbete som innehåller minst föl­ jande: • digt förbättra kvalitetsarbetet. Kvalitetspolicy som innehåller ett åtagande om att uppfylla Iaav och om att stän­ • • Som bevis på detta ska anbudsgivaren bifoga i anbudet giltigt certifikat enligt ISO9001, BF9K eller motsvarande. B godkänner endast dokument som avser anbudsgivarens egen kvalitetsledning. Förvaltningsrättens bedömning En förutsättning för att förvaltningsrätten ska besluta om åtgärder enligt LOD är att den upphandlande myndigheten har brutit mot någon bestäm­ melse i lagstiftningen eller någon av de gemenskapsrättsliga bestämmelser som bär upp denna lagstiftning samt att den som begär överprövning lidit eller i vart fall riskerat att lida skada av den upphandlande myndighetens brott mot LOU. Förvaltningsrättens prövning är begränsad till vad Hiss­ Craft som sökande har anfört till stöd för sin talan Gfr RÅ 2009 ref. 69). Den första frågan i målet är om Regionen brutit mot LOU eller de grundläg­ gande EU-rättsliga principerna genom att diskvalificera anbudet från Hiss­ Craft eftersom de inte bifogat certifikat enligt ISO 9001 respektive 14001, BF9K eller motsvarande. Den andra frågan är om Kones anbud ska förkas­ tas på den grunden att det inte uppfyller kravet att vara påskrivet av behörig firmatecknare och inte följer de tekniska specifikationerna för hiss nr 29, 30. Förvaltningsrätten anser att kraven på ledningssystem för kvalitetsprocesser i företag och för miljö har en adekvat koppling till ändamålet med upphand- Rutiner för egenkontroller. Rutiner för hantering av handlingar i projekt, för att säkerställa: - att dokument godkänns med avseende på lämplighet innan de ges ut - att dokument granskas och efter behov uppdateras och på nytt godkänns - att ändringar och gällande ändringsstatus hos dokument är angivna - att rätt version av tillämpliga dokument finns på de platser där de skall användas - att dokument förblir läsbara och lätt identifierbara. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I HÄRNÖSAND DOM Sida8 41-17 lingen och inte kan anses vara oproportionerliga. Hiss-Craft har till anbudet bifogat Kvalitetsplan, Miljöplan, Kvalitetspolicy och Miljöpolicy, men trots det inte ansetts uppfylla de obligatoriska kraven enligt AFB.52 Krav 6 och 7. Enligt 11 kap. 14 och 15 §§ LOU ska upphandlande myndighet även godta andra bevis på likvärdiga kvalitetssäkringsåtgärder och miljölednings­ åtgärder som lämnas av leverantörer. Förvaltningsrätten konstaterar att det framstår som oklart vad Regionen menar med att det till anbudet ska bifogas giltigt certif kat eller "motsvarande". Om kravet innebär att anbudsgivaren måste ha ett giltigt certifikat uppstår frågan om konkurrensen motverkas och nyetablerade företag utesluts från upphandlingen på ett otillbörligt sätt. Om det innebär att anbudsgivaren kan bifoga annan dokumentation som styrker att företaget arbetar med frågorna på ett strukturerat sätt får Hiss-Craft anses ha uppfyllt kravet. Mot denna bakgrund anser förvaltningsrätten att förfrågningsunderlaget inte är utformat så att alla rimligt informerade och normalt omsorgsfulla leveran­ törer kan tolka informationen på samma sätt. Det föreligger därmed skäl att ingripa enligt LOU. Brister i förfrågningsunderlaget är hänförliga till upp­ handlingens konkurrensuppsökande skede. Förvaltningsrätten förordnar därför att upphandlingen ska göras om. Eftersom upphandlingen ska göras om saknas skäl för att inom ramen för den nu aktuella processen pröva frå­ gan om Kones anbud uppfyller samtliga i upphandlingen obligatoriska krav. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1C LOU). tf. lagrnan Föredragande jurist i målet har varit Kristin Norling. .. .·: �··.:· 11 S¼.n(}��h�,,j HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Om Ni vill öve.tldaga fötvaltningsrättens beslut ska Ni skriva till Kammarrätten i Sundsvall Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till fö:rval�srätten. ÖVerkhgandetskahakommitintillförvalt­ ningsrätteninomtreveckorfrånden. dagdå klaganden fick del av beslutet Om beslutet har meddelats vid en muntligförhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklaga.iJ.det ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut med.delades. Tid.en för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet.infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i bromarrättea. fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lätnna:r prövningstill­ stånd om 1. detfinnsanledningattbetvivlariktighetenav det slnt som förvaltningsrätten har kommit till. 2. detinteutanattsådanttillstånd.meddelasgår att bedöma riktigheten av det slnt som för­ valtningsrätten har kommit till, 3. detäravviktförledningavrättstilläropning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet­ och om de fortfiu:ande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnuramer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kamro3m.t­ ten. 2. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrä:ttens namn. målnum­ mer samt dagen för beslutet, 3. deskälsomklagandenangertillstödfören begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrä.ttens dom/beslut som klaganden vill & till stånd, 5. debevis somklagandenv.ill.åberopaochvad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätte framgår av do­ men/beslutet Iv.issamålfåravtalslutasinnantidenföröver­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut Detta gäller� om överprövning enligt • lagen (2007:1091) om offentligupphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi. transporter och posttjänster, eller • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetson:u:åd.et. 4. detannarsfinnssynnerligaskälattpröva överklagandet Ideflestafallfåravtalslutasnärtiodagarhar Om pröVDingstillstånd inte meddelas står för­ v�tningsrättens beslut fast Det är därför viktigt att det klart och tydligt fråmgår av överklagandet till k:aroroan:itten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnuro.mer, postadress, e-postadress och telefonnumm� till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnlllll!Ilet till klagandens arbetsplats ska också aoges samt eventaell annan adress gåttfrån det atträtten avgjort roå1et eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut I v.issa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagan.de av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständiginformationfinnsi16kapitletide ovanangivnalagama. BehöverNiflernpplys.uingaromhurmanöver­ klagarkanNivändaErtillförvaltningsrätten. www.domstol.se DV 3109/1 C WU • Producent av Domstolsve.cket • 2015-08