FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LINKÖPING Svea Tolk- och Översättarförmedling Box 931 781 29 Borlänge MOTPART Migrationsverket 601 70 Norrköping Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Ansökan om överprövning avslås. SAKEN Besöksadress Brigadgatan 3 Telefon Expeditionstid måndag - fredag 09:00-12:00 13:00-15:00 DOM 2010 -04= 1 5 Meddelad i Linköping Mål nr 3172-10 Rotel 6 Sida 1 (4) SÖKANDE 2010 -04- 1 6 Dok.Id 5486 Postadress Box406 581 04 Linköping Telefax 013-25 11 40 forvaltningsrattenilinkoping@dom.se 013-25 10 00 E-post: Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3172-10 I LINKÖPING YRKANDEN M. M. Migrationsverket genomför en offentlig upphandling avseende förmedling av kontakttolkar, dnr 22-2009-34362. Upphandlingen genomförs som en öppen upphandling. Det anbud som innehåller det lägsta priset ska därvid antas. Enligt meddelande om tilldelningsbeslut den 19 mars 2010 har Migra­ tionsverket antagit annat anbud än det som lämnats av Svea Tolk- och Översättarförmedling. Svea Tolk- och Översättarförmedling yrkar i ansökan om överprövning att upphandlingen ska göras om och att förvaltningsrätten interimistiskt ska besluta att upphandlingen inte får avslutas innan något annat har beslutats. Som grund anförs bl.a. följande. Migrationsverket har i ett tidigare anbuds­ förfarande felaktigt misskrediterat Svea Tolk- och Översättarförmedling. I det fallet fattades beslut om att hela upphandlingen skulle göras om. Lik­ som vid Migrationsverkets tidigare upphandling, kan det nu aktuella utvär­ deringsförfarandet vara behäftat med felaktigheter. Migrationsverket har dessutom felaktigt uteslutit Svea- Tolk och Översättarförmedling från ut­ värdering. Samtliga i anbudet begärda uppgifter har lämnats. Upphandling­ en bör därför göras om på så sätt att även små och medelstora tolkfönned­ lingar får tillträde till marknaden. Det kan inte stämma att ett fåtal stora förmedlingar ska styra hela tolkfönnedlingsbranschen i landet, med följd att små företag löper risk att försvinna från marknaden. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Upphandlande myndigheter ska enligt 1 kap. 9 § lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU, behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke--diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. 2010 =04= 1 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN 2010 =04 1 5 DOM Sida 3 3172-10 I LINKÖPING = I 16 kap. 2 § LOU anges följande. Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de gnmdläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Rätten får omedel­ bart besluta att upphandlingen inte får avslutas innan något annat har be­ slutats. Rätten får dock låta bli att fatta ett sådant interimistiskt beslut, om den skada eller olägenhet som åtgärden skulle medföra kan bedömas vara större än skadan för leverantören. Förvaltningsrättens bedömning I mål om ingripande enligt lagen om offentlig upphandling gäller som hu­ vudprincip att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart sätt ska ange på vilka omständigheter han grundar sin talan (jfr. RÅ 2009 Ref 69). Svea Tolk- och Översättarförmedling har till stöd för sitt yrkande om över­ prövning anfört generella klagomål över den upphandlande myndighetens utvärdering av anbud vid tidigare och nu aktuell upphandling och menar att förfarandet är till nackdel för små och medelstora förmedlingar. Det fram­ går inte på vilket sätt Svea Tolk- och Översättarförmedling anser att den upphandlande myndigheten har förfarit felaktigt vid utvärderingen av Svea Tolk- och Översättarförmedlings anbud, eller annars på vilka konkreta om­ ständigheter som Svea Tolk- och Översättarförmedling grundar sin talan. Vad Svea Tolk- och Översättarförmedling anfört utgör därför inte grund för beslut om åtgärd enligt 16 kap 2 § LOU och yrkandet om överprövning ska avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3109/1 D). . a� A¼�.� M iann'iAllg .en \� Fö edragande har varit Richard Rydberg DOM Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN 2010 =04- 1 5 3172-10 I LINKÖPING I., .. ,,:�u;•!J:!•-�,H f!i!iff.\ .:J SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga förvaltningsrättens be­ slut ska skriva till Kammarrätten i Jönköping. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. K.ammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför vik­ tigt att det klart och tydligt framgår av överkla­ gandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. r--0 Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. 2. 3. 4. 5. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att amnälan snarast görs till kammarrätten, det beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrät­ ten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nu1runer. www.domstol.se