FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Enhet 12 SÖKANDE DOM 2013-03-18 Meddelad i Stockholm Mål nr 2132-13 KONKURRENSVERKET 1 Allservice Gruppen i Stockholm AB, 556788-7962 Ombud: Patryk Trautman Kopparvägen 152 187 44 Täby MOTPART Solna stad 171 86 Solna SAKEN 2013 -03- 1 8 Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling DOMSLUT Avd Dnr Klnr Aktbll Förvaltningsrätten avslår Allservice Gruppen i Stockholm AB:s ansökan om överprövning. Dok.Id 334285 Postadress Besöksadress 115 76 Stockholm Telefon Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 Tegeluddsvägen 1 Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se 08-561 680 00 E-post: FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2132-13 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen YRKANDEN M.M. Solna stad genomför en upphandling av ramavtal gällande målningsar­ beten (SBN/2012:1213). Ett förenklat förfarande används. Allservice Gruppen i Stockholm AB (Allservice Gruppen) har uteslutits från upp­ handlingen redan i kvalificeringsfasen med motiveringen att bolaget inte uppfyller ställt krav på årsomsättning. Allservice Gruppen ansöker om överprövning av upphandlingen och upp­ ger till stöd för sin talan bl.a. att det uppställda kravet på en årsomsättning inte är proportionerligt. En målerientreprenör som Solna stad tidigare har använt sig av kan omöjligen ha en sådan omsättning. Även kravet på en bankgaranti på 500 000 kr är orimligt så bolaget skulle behöva frysa till­ gångar på obestämd tid. Endast större företag kan påvisa att man har mycket finansiella medel. Mindre aktörer diskrimineras. Dessutom kan en kreditgivare inte ge något intyg om att man kommer att kunna ge en bank­ garanti eller motsvarande säkerhet. Solna stad bestrider bifall till ansökan och uppger bl.a. följande. Staden har för avsikt att teckna avtal med tre leverantörer och avrop kommer att göras efter principen rangordning. Inga volymgarantier ges i förfrågnings­ underlaget, men stadens budgeterade medel för ifrågavarande arbeten är ca 3 000 000 kr per år. Kravet på nettoomsättning är 9 000 000 kr per räken­ skapsår för de två senaste avslutade räkenskapsåren. Syftet med detta krav är att respektive ramavtalsleverantör ska ha kapacitet att utföra alla av­ rop/beställningar som kan komma att göras under avtalsperioden. Kravet understiger det uppskattade kontraktsvärdet och kan inte anses vara opro­ portionerligt i förhållande till uppdragets storlek. Bolaget har dessutom haft möjlighet att åberopa andra företags kapacitet för att uppfylla kravet. 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2132-13 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Vad gäller kravet på bankgaranti finns inget krav på säkerhet vid själva anbudslämnandet. Däremot krävs att anbudsgivaren ska bifoga intyg från kreditgivare om att bankgaranti eller motsvarande säkerhet kommer att kunna erbjudas. Med anledning av en fråga under annonseringstiden sva­ rade Solna stad att bankgarantin ska motsvara 500 000 kr för att stå i pro­ portion till de uppdrag då säkerhet kan komma att aktualiseras. Syftet med kravet är att i de enstaka fall staden avser att avropa ett uppdrag av större ekonomisk omfattning, ska det kunna säkerställas att uppdraget utförs inom fastställd budget och tidplan. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Inledningsvis konstateras att vilka bolag Solna stad tidigare har haft som leverantörer och vilken årsomsättning dessa har haft saknar betydelse vid överprövningen av den nu aktuella upphandlingen. Ett förfrågningsunderlag måste stå i överensstämmelse med lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) och de gemenskapsrättsliga principer som ligger till grund för lagstiftningen. Proportionalitetsprincipen innebär att den upphandlande myndigheten inte får ställa större krav på leverantörer än vad som är nödvändigt och ändamålsenligt för den aktuella upphandlingen. Kraven ska således ha ett naturligt samband med och stå i proportion till det behov som ska tillgodoses. Även kravet på utnyttjande av största möjliga konkurrens, så att kretsen av dem som kan delta i upp­ handlingen inte begränsas mer än vad som är nödvändigt, måste beaktas. Det står en upphandlande myndighet fritt att ställa krav på en leverantörs ekonomiska omsättning (se bl.a. Kammarrätten i Jönköpings dom den 16 december 2010 i mål nr 1071-10). Kravet, som i detta fall gäller en netto­ omsättning per räkenskapsår på minst 9 000 000 kr de två senaste avslu­ tade räkenskapsåren, måste dock som framgår ovan vara proportionerligt 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2132-13 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen för att det ska kunna godtas. Solna stad har motiverat sitt krav med att sta- . den vill att varje ramavtalsleverantör ska ha kapacitet att utföra samtliga avrop/beställningar som kan komma att göras under avtalsperioden. Kravet får mot den bakgrunden anses vara relevant och grundat på objektiva skäl, så även beloppsmässigt. Kravet måste följaktligen anses proportionerligt och inte heller stå i strid med någon av de andra grundläggande principerna som anges i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i denna lag. Allservice Gruppen har inte uppfyllt skallkravet vad gäller årsomsättning och har därför rätteligen uteslutits från upphandlingen. Bolaget har mot den bakgrunden inte lidit och kan heller inte komma att lida skada av vad bolaget i övrigt har anfört gällande intyg från kreditgivare. Någon grund för ingripande enligt LOU föreligger på grund av vad som har anförts ovan inte. Allservice Gruppens ansökan ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga 1 (DV 3109/IA LOU). Ann-Jeanette Eriksson Rådman Håkan Jöngren har föredragit målet. 4 HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens be­ slut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltn ingsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för över­ klagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför vik­ tigt att det klart och tydligt framgår av överkla­ gandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. 2. 3. 4. 5. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, det beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrät­ ten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. 00D DN www.domstol.se