FÖRVALTNINGSRÄTTEN I HÄRNÖSAND Förvaltningsrättsnotarien T Flodin SÖKANDE DOM 2011-01-25 Meddelad i Härnösand Sida 1 (6) Medicinska kliniken i Sundsvall AB, 556717-1763 Kyrkogatan 24 852 32 Sundsvall MOTPART Landstinget Västernorrland 871 85 Härnösand SAKEN Ansökan om rättelse enligt lagen (2008:962) om valfrihetssystem 20H -01- 2 7 FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. Dok.Id 13191 Postadress Box 314 871 27 Härnösand Telefax 0611 - 34 98 IO forvaltningsratteniharnosand@dom.se Besöksadress Backgränd 9 Telefon Expeditionstid måndag - fredag 08:00-15:00 0611 - 34 98 00 E-post: FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I HÄRNÖSAND 2011-01-25 egenfinansierad medicinsk utrustning och förbrukningsmaterial. Skattefi­ nansieringen måste bli konkurrensneutralt ekonomiskt redovisad eller er­ satt, inte minst gäller detta gentemot privata vårdcentraler med vårdavtal som väljer att övergå till Vårdval. Landstinget Västernorrland bestrider bifall till ansökan och anför bl.a. följande. Vårdval införs med start den 1 januari 2010. Annons om Vårdval kommer att finnas på Kammarkollegiets hemsida från och med första var­ dagen efter detta datum och ansökan kan därefter lämnas. Samtliga vårdgi­ vare som kommer att vara verksamma inom Vårdval ska ansöka om detta och godkännas enligt regelboken. Detta omfattar såväl vårdcentraler i egen regi som de privata vårdcentraler som idag har vårdavtal. De privata vård­ centralerna ska dock ha möjligheten att avsluta ingånget vårdavtal enligt förutsättningarna i lagen om valfrihetssystem (LOV). Medicinska kliniken har inget vårdavtal enligt LOU med landstinget utan· drivs som en helt privat klinik och har inga listade patienter i landstingets listningssystem. Utgångsläget för att kunna lista patienter är att man ansökt om Vårdval. Medicinska kliniken har inte kommit in med någon ansökan. Landstinget har ett ansvar för att det finns ett utvecklat system för listning­ ar. Samtidigt har landstinget ett ansvar för att länets invånare har tillgång till primärvården även efter den 1 januari 2010. Sedan ett flertal år har landtinget haft listning där invånare har kunnat välja vårdgivare. Principer­ na för landstingets listning har anpassats för att uppfylla Vårdvalets krav. Någon allmän omlistning kommer inte att ske. I den plan som finns för införande av Vårdval kommer landstinget i början av 2010 att gå ut med en bred information till länets invånare att de har möjlighet att fritt välja vård­ central. Denna information kornmer tidsmässigt att anpassas så att även information om nya entreprenörer inom Vårdval ska kunna omfattas. I den ersättning som gäller för vårdgivare inom Vårdval är kapitalkostnaden för utrustning inräknad. Sida 3 884-10 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I HÄRNÖSAND DOM 2011-01-25 Sida 2 884-10 BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Landstinget Västernorrland har infört Vårdval Västernorrland med start den 1 januari 2010 och den 25 november 2009 antogs regelbok för Vårdval Västernorrland. Medicinska kliniken i Sundsvall AB (Medicinska kliniken) ansöker om rättelse och yrkar att utgångsläget för listningen vid införandet av Vårdval Västernorrland (Vårdval) ska vara att de patienter som finns listade vid Medicinska kliniken i landstingets listningshistorik fortsatt ska vara listade vid kliniken och att ersättningen ska vara konkurrensneutral. Medicinska kliniken anför därvid bl.a. följande. Det sätt på vilket listningen sker kan inte vara överensstämmande med att alla leverantörer ska behandlas på ett likvärdigt sätt. Medicinska kliniken har listade patienter i landstingets list­ ningshistorik genom aktiva patienter på kliniken och genom passiv geogra­ fisk listning. Landstinget har passivt överfört patienter som varit listade på enskilda läkare till listning på landstingsdriven vårdcentral eller privat vårdcentral med vårdavtal enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphand­ ling (LOU). I samband med införandet av Vårdval den 1 januari 2010 gäller aktuell listning. Denna listning är landstingets egna interna listning som gäller för landstingsdrivna vårdcentraler och privata vårdcentraler med vårdavtal med landstinget. Dessutom är dessa vårdcentraler, förutom de som valt att fortsätta med befintligt avtal, förprövade och övergår direkt den 1 januari 2010 till Vårdval Västernorrland. Medicinska kliniken kan ansöka först den 1 januari 2010 och får först därefter ingå med tänkt mqjlighet endast till aktiv listning. Detta ger stora konkurrensnackdelar. Privata och offent­ liga vårdgivare kan inte konkurrera på lika villkor med utgångsläget för listningen i Vårdval. Landtingets egna vårdcentraler och privata vårdcen­ traler med vårdavtal har skattefinansierad medicinsk utrustning och för­ bmkningsmaterial vid övergången till Vårdval. Medicinska kliniken har Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 884-10 I HÄRNÖSAND 2011-01-25 SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Den upphandlande myndigheten ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt. Den upphandlande myndigheten ska iaktta principerna om öppenhet, ömsesidigt erkännande och proportionalitet när den tillämpar valfrihetssystem (1 kap. 2 § LOV). Om den upphandlande myndigheten brutit mot någon bestämmelse i LOV och detta medfört att en leverantör lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten efter ansökan från en leverantör besluta om att den upphandlande myndigheten ska vidta rättelse (10 kap. 1-2 §§ LOV). När ett valfrihetssystem föreligger kan en leverantör ha anledning att få sin sak prövad vid domstol t.ex. då det föreligger brister i annonseringen, om krav som ställs i förfrågningsunderlaget inte uppfyller de grundläggande principerna som ställs upp i 1 kap. 2 § LOV eller någon annan bestämmel­ se i lagen eller om den upphandlande myndigheten på ett otillåtet sätt be­ gränsat leverantörernas möjligheter att komma in med en ansökan (prop. 2008/09:29 s. 146). Den upphandlande myndigheten ska till enskilda lämna information om samtliga leverantörer som myndigheten tecknat kontrakt med inom ramen för valfrihetssystemet. För den enskilde som inte väljer leverantör ska den upphandlande myndigheten tillhandahålla ett ickevalsalternativ. Bestäm­ melserna om rättelse gäller inte den upphandlande myndighetens beslut om information och ickevalsalternativ (9 kap. 1-2 §§ och 10 kap. 6 § LOV). En leverantör kan enligt förarbetena till lagen inte anses lida skada avseen­ de bestämmelserna om ickevalsalternativ och information. Regeringen anser att det inte är lämpligt att information och ickevalsalternativ ska vara föremål för domstolsprocesser, eftersom information och ickevalsalternativ FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I HÄRNÖSAND 2011-01-25 till stor del bygger på subjektiva bedömningsgnmder (prop. 2008/08:29 s. 104). I regelbok för Vårdval anges beträffande listning att den innebär att länets invånare fritt kan välja att lista sig på vårdcentral i offentlig eller privat regi. Utgångsläget vid övergången den 1 januari 2010 är aktuell listning, dvs. att länets invånare är listade på den vårdcentral man var listad före årsskiftet. Det är från 1 januari 2010 även möjligt att avstå från att välja. Vid ickevalsalternativet gäller listning till närmaste vårdcentral enligt geo­ grafiska närhetsprincipen (mätt i avstånd) oberoende av vårdgivare. Av regelboken framgår vidare att samma ersättningsmodell används för samt­ liga vårdcentraler inom Vårdval. Förvaltningsrätten gör följande bedömning. I ett valfrihetssystem enligt LOV ges den enskilde möjlighet att välja den utförare som han eller hon uppfattar tillhandahåller den bästa kvaliteten. De leverantörer som skickat in en ansökan och uppfyller kraven i annonsen och förfrågningsunderlaget ska godkännas och får teckna kontrakt med den upphandlande myndigheten. Samtliga leverantörer som upptagits i ett val­ frihetssystem har samma möjlighet att bli valda. Den upphandlande myn­ digheten ska genom information om de olika leverantörerna, uppmuntra till att välja en leverantör och underlätta den enskildes val. Om den enskilde trots detta inte väljer en leverantör ska den upphandlande myndigheten tillhandahålla ett icke-vals alternativ. Förvaltningsrätten konstaterar inledningsvis att det ickevalsalternativ som landstinget beslutat om inte kan bli föremål för rättelse enligt LOV. De vårdcentraler som vill ingå i valfrihetssystemet Vårdval ska ansöka om detta. Vårdval har införts med start den 1 januari 2010 och det var först då möjligt för leverantörer att lämna in ansökan. När landstinget tecknat kon- Sida 5 884-10 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I HÄRNÖSAND 2011-01-25 trakt med vårdcentraler inom Vårdval har den enskilde möjlighet att lista sig hos någon av dessa. Att landstinget under en övergångsperiod, då det inte finns några antagna vårdcentraler, tillhandahåller vård enligt den list­ ning som gällde före införandet av Vårdval kan enligt förvaltningsrättens mening inte anses strida mot bestämmelserna i LOV. Vad gäller ersätt­ ningen framgår att den utges enligt en ersättningsmodell som är gemensam för samtliga vårdcentraler inom Vårdval. Regleringen av ersättningen kan därför inte anses strida mot de principer som ställs upp i 1 kap. 2 § LOV. Mot bakgrund härav samt med beaktande av vad som i övrigt framkommit i målet gör förvaltningsrätten bedömningen att det inte föreligger grund för rättelse. Ansökan ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/lC). �c/4 �j:f� Ingela Berggren Sida 6 884-10 It.!l!, SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens be­ slut ska skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätteninomtreveckor fråndendagdå klaganden fick del av beslutet. Tiden för över­ klagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil-• lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill förvalningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför vik­ tigt att det klart och tydligt framgår av överkla­ gandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrät­ ten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. www.domstol.se