LÄNSRÄTTENI DOM STOCKHOLMS LÄN 2008-06-12 Mål nr 10228-08 Rotel 553 Sida 1 (7) SÖKANDE Politivagn Stockholm AB, 556615-9090 Box 105 123 22 Farsta MOTPART Stockholms läns landsting Box 6909 102 39 Stockholm SAKEN 2008 -06- 1 3. Meddelad i Stockholm Överprövning enligt lagen (2007: 1091) om offentlig upphandling - LOU DOMSLUT Länsrätten bifaller ansökan och beslutar att Stockholms läns landstings upphandling "Transport av avlidna" ska göras om. Dok.Id 337537 Postadress 115 76 Stockholm Besöksadress Tegeluddsvägen 1 Telefon Telefax 08-561 680 00 08-561 680 01 E-post: Jansrattenistockholm@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 rKON� Sida 2 LÄNSRÄTTEN I DOM 10228-0- 8 STOCKHOLMS LÄN YRKANDEN M.M. Politivagn Stockholm AB (Politivagn) ansöker om överprövning enligt LOU och yrkar att upphandlingen rörande tjänsten "Transport av avlidna" ska göras om. Som grund för sin talan anger Politivagn att övertagandet av transporttjänsten har skett utan att en offentlig upphandling har aviserats eller genomförts. Några kontakter med andra intressenter av uppdraget har inte heller tagits från Stockholms läns landstings (SLL) sida. Till utveckling av sin talan anför Politivagn i huvudsak följande. På SLLs hemsida framgår att landstinget respekterar LOU och därmed följer kraven i enlighet med EG-direktiven. Verkställighetsbeslutet blev tillgängligt och känt först den 14 maj2008. Den11 mars2008 beskrev tidningen Expressen och lokala nyhetskanaler hur SLLs leverantör Fidelia AB på ett oacceptabelt sätt hanterade avlidna i samband med utförandet av transporter. Enligt landstingsrådet Pia Lidwalls uttalande i media skulle avtalet med Fidelia sägas upp med omedelbar ver­ kan. Under tiden som ny upphandling genomfördes skulle, enligt Pia Lid­ wall och dennes sekreterare Mats Reimbertsson, Ambulanssjukvården i Storstockholm AB (AISAB) ansvara för transporttjänsten av avlidna. Upp­ handlingen skulle påbörjas under sommaren och avslutas hösten2008. Nå-­ gon förfrågan till andra verksamma leverantörer i branschen har inte skett. Enligt verkställighetsbeslut daterat den 7 maj2008 har SLL tilldelat AISAB transporttjänsten av avlidna från den 6 maj2008 till den1 februari2012 utan att en offentlig upphandling genomförts. Av beslutet framgår att AI-· SAB ersätts med 6,4 miljoner kr per år samt tilldelas en ospecificerad kost­ nad för att starta transporttjänsten. Värdet för den angivna avtalsperioden berälmas till cirka25 miljoner kr, inklusive kostnaden för starten omfattan­ de anskaffandet av fordon, utrustning och förbrukningsmaterial. Transport­ tjänsten består av cirka2 300 transporter per år. Med det tilldelade medlet till AISAB och kostnad för staxten av verksamheten kommer transportkost- LÄNSRÄTTENI STOCKHOLMS LÄN DOM Sida 3 10228-08 naden per avliden att uppgå till minst 3000 kr. År200 6 gav etablerade poli­ titransportörer anbud om cirka1 200 kr per transport. Mot bakgrund av de motsägelsefulla uppgifter som framkommit efter uppsägningen av Fidelia AB den 6 maj2008 kan det inte vara fråga om annat än särbehandling då AISAB tilldelats uppdraget mot gynnsam ekonomisk ersättning. SLLs transporttjänst av avlidna har sedan19 65 offentligt upphandlats vid åtta tillfällen. Efter upphandlingen2001 har SLLs upphandlingar2004 och 200 6 kantats av överprövningar och märkliga argumentationer från upp­ handlingsenhetens sida när andra anbudsgivare ifrågasatt hur Fidelia AB oaktat bevisliga avtalsbrott, brott mot avlidna och tredje- och fjärdeplacer­ ingar i upphandlingarna tilldelats transportavtalen. Ingen utom Fidelia AB har sedan upphandlingen2001 givits möjlighet att utföra SLLs transport­ �jänst av avlidna varför det inte går att veta hur transporttjänsten skulle fun­ gera med andra godkända leverantörer. SLL har inte visat att synnerliga skäl eller brådska föreligger. Inte heller att det var fråga om en akut och oförutsedd händelse. Påståendet om uppsäg­ ning av Fidelia AB aviserades redan i mars2008 i ovan nämnda artikel i tidningen Expressen. Att det skulle vara fråga om en akut och oförutsedd händelse saknar grund mot bakgrund av vad som förevarit. Redan den 3 oktober200 6 beskrev landstingsrådet Pia Lidwall i ett särskilt uttalande vid landstingets närnndmöte sina upplevelser från de oanmälda besöken i flera bårhus då oacceptabel hantering av avlidna påvisades. Enligt ekonomiansvarig på SLL ringde upphandlingsenheten till flertalet aktörer inom transporttjänst av avlidna för övertagandet av uppdraget under den tid som SLL behövde för genomförandet av en ny upphandling. SLLs påstående om att ingen verksam leverantör kunde påta sig transport.�jänsten under tiden för genomförandet av en ny upphandling är fönnodligen taget ur luften. I det fall Politivagn hade fått en sådan förfrågan skulle företaget LÄNSRÄTTENI STOCKHOLMS LÄN DOM Sida4 1022 8-0 8 endast behövt någon timme för att överta hela uppdraget. Den upphandling soi:n ligger till grund för uppsägningen av Fidelia AB påbörjades våren 200 6. Totalt inkom åtta anbud varav fem företag har en väl fungerande och godkänd transporttjänst av avlidna på uppdrag av polismyndigheten, lands­ ting och kommuner. Istället för att kontakta en redan etablerad leverantör gavs transporttjänsten till AISAB som saknar ändamålsenliga fordon och personal för transporter av avlidna. I avvaktan på inköp av fordon använder man ambulanser avsedda för sjuka och skadade människor för transporter av avlidna som avlidit dagar eller veckor före transporttillfället. Stockholms läns landsting bestrider bifall till ansökan om överprövning och yrkar att ansökan i första hand ska avvisas och i andra hand avslås. Till stöd för talan anförs i huvudsak följande. Efter genomförd upphandling beslutade SLL att ingå avtal med Fidelia AB avseende tjänsten "Transport av avlidna". Avtalet skulle gälla under perioden den15 januari200 7 till och medden14januari2010, såvidainteförtidauppsägningsker.SLLochFi­ delia AB enades den 6 maj 200 8 om att Fidelia ABs uppdrag att sköta transporter av avlidna skulle upphöra i förtid. Avtalet avslutades med hän­ visning till att den uppmärksamhet som förekommit rörande Fidelia ABs tjänster har försvårat möjligheterna för ett förtroendefullt samarbete för båda parter. SLL beslutade att verksamheten transport av avlidna fortsätt­ ningsvis skulle utföras i egen regi och överlämnade uppdraget till det av SLL helägda bolaget AISAB. AISAB övertog uppdraget att sköta transpor­ ter av avlidna från den 6 maj 200 8. Politivagn har yrkat att länsrätten ska besluta att transporttjänsten av avlid­ na ska upphandlas i enlighet med LOU. Att lämna uppdrag till sin egen verksamhet kräver inte upphandling och LOU är således inte tillämplig. AISAB ägs till100 procent av Landstingshuset i Stockholm AB som i sin tur ägs till 100 procent av SLL. SLLs uppfattning är att AISAB är att jäm­ ställa med annan landstingsdriven verksamhet. SLL har i enlighet med DOM Sida5 LÄNSRÄTTENI 10228-08 STOCKHOLMS LÄN kommunallagen (1991:900) organiserat delar av verksamheten i landstings-.. ägda bolag. SLL har inte tidigare konkurrensutsatt sina uppdrag till AISAB. Det har inte skett någon kränkande särbehandling som Politivagn påstår. Ett beslut att utföra verksamhet i egen regi kan inte prövas enligt LOU. Reger­ ingsrättens nyligen avkunnade dom har ännu inte i en så stor organisation som SLL medfört de förändrade arbetssätt som domen innebär. Mot bak­ grund av detta har förvaltningen utan konkurrensutsättning i likhet med tidigare lämnat ett uppdrag till det egna bolaget. Ett beslut att driva en verk­ samhet i egen regi är ett övervägande som står förvaltningen fritt att göra. För det fall länsrätten skulle finna att beslutet kan prövas enligt LOU vill SLL anföra följande. SLL anser att det fanns synnerliga skäl för direktupp­ handling. Eftersom avtalet med Fidelia AB upphörde i förtid den 6 maj 2008 uppstod synnerlig brådska eftersom SLL har ansvaret för transporter av avlidna. Det var fråga om en akut och oförutsedd händelse. Brådskan berodde inte på SLL utan var hänförlig till den situation som uppstod då avtalet med Fidelia AB upphörde att gälla med omedelbar verkan. SLL an­ ser således, för det fall att länsrätten skulle finna att beslutet kan prövas enligt LOU, att det var fråga om en tillåten direktupphandling. SLL bestrider att någon kränkande särbehandling har förekommit. Vad gäller sökandens påstående att upphandlingsenheten ringde runt till flertalet aktörer inom transporttjänster av avlidna för övertagande av uppdraget vill SLL anföra föUande. SLL har inte ringt till andra aktörer inom transport­ �jänster av avlidna. SLL har god kännedom om marknaden och är väl med­ vetna om vilka aktörer som finns. SLL beslutade dock att verksanmeten Transport av avlidna fortsättningsvis skulle utföras i egen regi. Uppdraget överlämnades därför till AISAB. Sida 6 LÄNSRÄTTENI DOM 10228-08 STOCKHOLMS LÄN DOMSKÄL Av verkställighetsbeslut daterat den 7 maj 2007 framgår i huvudsak följan­ de. Hälso-• och sjukvårdsnämndens förvaltning och Fidelia AB har den 6 maj 2008 kommit överens om att Fidelia AB:s uppdrag att ansvara för transporter av avlidna upphör med omedelbar verkan. AISAB övertar an­ svaret för att utföra tjänsten fr.o.m. den 6 maj 2008 t.o.m. den 1 februari 2012. Avtalsperioden följer avtalet gällande ambulanssjukvård. AISAB ersätts med en årskostnad om cirka 6,4 miljoner kr vilket motsvarar kostnad för drift av en transportambulans dygnet runt. Vissa mindre uppstartnings­ kostnader av verksamheten tillkommer. SLL har anfört att LOU inte är tillämplig då uppdrag lämnas till den egna verksamheten. Länsrätten konstaterar att AISAB är ett aktiebolag och såle­ des en egen juridisk person. Av praxis följer att LOU inte medger att kom­ muner och landsting utan formell upphandling köper varor och tjänster från sina egna bolag (se t.ex. RÅ 2000 ref. 60 och Regeringsrättens dom den 17 mars 2008 i mål nr 172-175-06). Länsrätten finner att innebörden av avtalet är att SLL ska köpa tjänster av AISAB. Tjänsten kan inte anses sakna kommersiellt intresse och landstingets förfarande utgör en överträdelse av LOU, vilken måste antas medföra att bland annat sökanden kan komma att lida skada. SLL har anfört att det fanns synnerliga skäl för direktupphandling eftersom avtalet med Fidelia AB upphörde i förtid den 6 maj 2008 och att det upp­ stod synnerlig brådska eftersom SLL har ansvaret för transporter av avlid­ na. Brådskan berodde inte på SLL utan var hänförlig till den situation som uppstod då avtalet med Fidelia AB upphörde att gälla med omedelbar ver­ kan. SLL anser således, för det fall att länsrätten skulle finna att beslutet kan prövas enligt LOU, att det var fråga om ett tillåtet förfarande. LÄNSRÄTTENI STOCKHOLMS LÄN DOM Sida 7 10228-08 Oaktat om det vid tidpunkten för avtalets upphörande uppstod en brådskan- de situation framstår beslutet med en avtalstid som sträcker sig mellan den 6 maj2008 till den1 februari2012 inte som en åtgärd för att lösa en tillfäl­ lig situation. SLL har som upphandlande enhet bevisbördan för att sådana omständigheter föreligger som medger det tillämpade förfarandet. Tillräck-­ liga skäl härför har enligt länsrättens mening inte visats föreligga. Med hänsyn till det anförda finner länsrätten att upphandlingen av "Trans­ port av avlidna" ska göras om. Ansökan om överprövning ska således bifal­ las. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (Dv 3109/la) ��. Dan Johansson Rådman Föredragande har varit Elisabet Rohtlieb. SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga läns.rättens beslut skall skriva till kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen skall dock skickas eller lämnas till länsrätten. Överklagandet skall ha kommit in till läns.rätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande skall kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled• ning förekommer till ändring i det slut vartill länsrätten kommit eller det annars finns syn­ nerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står läns­ .rättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövnings­ tillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande skall innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom skall adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift om läns.rättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av läns.rättens beslut som kla­ ganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen skall vara undertecknad av klagan­ den eller hans ombud Adressen till läns.rätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar om­ bud skall denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. Bilaga www.domstol.se