FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Mål nr 2010-16 Sida 1 (5) I KARLSTAD 2016-06-21 Meddelad i Karlstad SÖKANDE Bjärnums Stålprodukter AB, 556208-0159 Sågverksvägen 6 280 20 Bjämum MOTPART KONKURRENSVERKET .,, 2016 -06- 2 2 IMJ Dnr KSnrAktbit Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) 651 81 Karlstad SAKEN Offentlig upphandling AVGÖRANDE Dok.Id 159855 Postadress Box 568 651 12 Karlstad Besöksadress Rådhuset, Stora torget Telefon Telefax 054-14 85 00 054-14 85 30 E-post: forvaltningsrattenikarlstad@dom.se www.forvaltningsrattenikarlstad.domstol.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 Förvaltningsrätten avslår Bjämums Stålprodukter AB:s ansökan om över­ prövning. Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2010-16 I KARLSTAD BAKGRUND MSB har genomfört en upphandling benä.mnd "Rullvagn 2". Enligt tilldel­ ningsbesked har Westbay Trailers AB antagits som leverantörer. PARTERNAS TALAN Bjämums Stålprodukter AB (Bjämums) ansöker om överprövning och anför följande. Bjämums har uteslutits på grund av att Bjämums inte har kunnat styrka att kravet om miljöarbete uppfylls. Bjämums skrivning angående detta krav är följande; "Vi arbetar sedan länge efter Miljöbalkens Egenkon­ trollförordning". Bjämums har i många upphandlingar använt samma skriv­ ning och aldrig blivit uteslutna. En upphandlare på en statlig myndighet bör känna till vad miljöbalkens egenkontrollförordning innebär och hur omfat­ tande den är, både vad gäller anställdas hälsa, farliga kemikalier och onödig energiförbrukning. På samma sätt bör hen känna till vad miljöcertifieringen ISO14001 innebär. MSB motsätter sig bifall till Bjämums ansökan och anför följande. Bjär­ nums har inte gått vidare till utvärderingen eftersom bolaget inte har lämnat något godtagbart bevis som styrker att kravet i punkten 2.7 förfrågningsun­ derlaget är uppfyllt. Av denna punkt framgår att anbudsgivaren ska tillämpa dokumenterade miljöfrämjande rutiner som säkerställer att uppdragen utförs enligt gällande lagar och förordningar, antingen i form av en gällande ISO­ certifiering (motsvarande) eller i form av egna rutiner för miljöfrämjande åtgärder. Som bevis för att ovan ställda krav uppfylls ska anbudsgivaren till anbudet bifoga kopia på giltigt intyg om certifiering eller en tillfredställande redovisning av hur anbudsgivaren arbetar med miljöfrämjande åtgärder i sin verksamhet. Bjämums har som bevis för att kravet är uppfyllt bifogat ett dokument till sitt anbud. Av dokumentet går det endast att utläsa att Bjär­ nums sedan länge arbetar enligt miljöbalkens egenkontrollförordning. MSB Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2010-16 I KARLSTAD anser inte att Bjärnums anbud uppfyller kravet i punkten 2.71. Bjämums har inte lämnat in något godtagbart bevis som styrker att kravet är uppfyllt, vare sig i form av en kopia på giltigt intyg om certifiering eller i form av en till­ fredställande redovisning av hur anbudsgivaren arbetar med miljöfrämjande åtgärder i sin verksamhet. Av Bjämums bifogade dokument framgår bara deras egen uppgift om att de arbetar enligt miljöbalkens egenk:ontrollförord­ ning. Det framgår däremot inte av anbudet vilka rutiner Bjärnums hai för miljöfrämjande åtgärder eftersom Bjämums inte har lämnat in eller redovi­ sat någon dokumentation om hur bolaget arbetar med.miljöfrämjande åtgär­ der i sin verksamhet. Bjämums tillägger följande. Den aktuella upphandlingen föregicks av en nästan identisk upphandling, även den av MSB. I den upphandlingen blev Bjämums tillfrågade om bolagets ekonomiska status. Ingen fråga ställ­ des då angående miljöarbetet. Bjämums använde exakt samma formulering om miljöarbete då som nu. Denna tidigare upphandling avbröts av okänd anledning och ersattes av den som nu är aktuell. SKÄL FÖRA VGÖRANDET Om en upphandlande myndighet har brutit mot de grundläggande princi­ perna i 1 kap. 9 § lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU, eller någon annan bestämmelse i denna lag, och detta har medfört att en leveran­ tör lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten enligt 16 kap. 6 § LOU besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Enligt nämnda bestämmelse i 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndig­ heter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vi­ dare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2010-16 I KARLSTAD Förvaltningsrättens bedömning Kravet i förfrågningsunderlagets punkt2.7 (Miljö) är att anbudsgivaren ska tillämpa dokumenterade miljöfrämjande rutiner som säkerställer att uppdra­ gen utförs enligt gällande lagar och förordningar, antingen i form av en gäl­ lande ISO-certifiering (motsvarande) eller i form av egna rutiner för mil­ jöfrämjande åtgärder. Som bevis för att kravet uppfyllts ska anbudsgivaren till anbudet bifoga kopia på giltigt intyg om certifiering eller en tillfredsstäl­ lande redovisning av hur anbudsgivaren arbetar med miljöfrämjande åtgär­ der i sin verksamhet. Bjärnums har i sitt anbud endast angivit att "Vi arbetar sedan länge enligt miljöbalkens egenkontrollförordning". Någon närmare redovisning av hur bolaget arbetar har inte lämnats. Inte heller har något intyg om certifiering lämnats. Att Bjämums i andra upphandlingar använt sig av samma skrivning saknar enligt förvaltningsrättens mening betydelse för prövningen av nu aktuell upphandling. Då Bjärnums inte uppfyllt ställt skall-krav har MSB haft fog för att utesluta anbudet. Då det således inte är visat att MSB har brutit mot de grundläggande princi­ perna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i LOU saknas skäl för ingripande enligt LOU. Ansökan ska därför avslås. Övrigt Förvaltningsrätten prövar samtidigt talan från annan anbudsgivare som ute­ slutits från samma upphandling av liknande skäl (Stegcentralen i Årjäng AB, mål nr 2157-16). Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2010-16 I KARLSTAD ÖVERKLAGA Denna dom kan överklagas. ar, se bilaga (DV 3109/lB, LOU). Föredragande: Lars Överström C Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagat).det ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND 4. det annars finns synnerli överklagandet. skäl att pröva Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer ga www.dom�tol.se 2. 3. 4. 5. kommit till,