LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN Allmäm1a avdelningen SÖKANDE Ardente Sverige AB, 556620-4854 Skeppsbron 5 411 21 Göteborg MOTPART Arbetsfönnedlingen Juridiska avdelningen 113 99 Stockholm SAKEN Sida 1 (8) DOM 2009-10-26 Meddelad i Stockholm Mål nr 19547-09 Enhet 14 Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling - LOU I,i 2009 -10- 2 8 DOMSLUT Länsrätten avslår ansökan om ingripande enligt LOU. Dok.Id 468268 Postadress Besöksadress 115 76 Stockholm Telefon Telefax 08-561680 00 08-561680 01 E-post: lansrattenistockholm@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 Tegeluddsvägen 1 LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN Allmänna avdelningen DOM Sida 2 19547-09 BAKGRUND, YRKANDEN M.M. Arbetsförmedlingen genomför en upphandling av professionell ärende­ handledning för arbetsförmedlingens personal, diarienummer Af- 2009/029514. Upphandlingen genomförs som en öppen upphandling. Ar­ betsförmedlingen har i tilldelningsbeslut den 21 september 2009 meddelat att man antagit annat anbud än anbudet från Ardente Sverige AB. Ardente Sverige AB (bolaget) ansöker om över-prövning och yrkar att Arbetsförmedlingens beslut omprövas så att bolaget blir en godkänd leve­ rantör. Till stöd för sin talan anför bolaget i huvudsak följande. De uppfyl­ ler väl rankning 3 där de fått 2 och med totalrankning 3+3+pris är de kvali­ ficerade som leverantör inom de två marknadsområden de lämnat anbud. Bolaget kommer att lida ekonomisk skada då de inte kan fullfölja redan planerade uppdrag med Arbetsförmedlingen. De har visat hur deras meto­ dik/arbetssätt kan användas i praktiken. Under rubriken 3.3 Referensupp­ drag refereras till två relevanta uppdrag i sammanhanget med referenser. Där framkommer hur metodiken används i praktiken och dessutom lämnas goda referenser. Arbetsföm1edlingens upphandlingsenhet har inte bemödat sig att kontakta någon av de angivna referenserna och det har inte tagits hänsyn till detta i samband med utvärderingen. I punkten 3.4 Kompetens och personella resurser framgår att bolagets konsulter har professionella utbildningar och 20 års professionell yrkeserfarenhet inom området. Detta bör räcka som underlag för att bolaget har en metodik som fungerar i prak­ tiken. De arbetar professionellt och deras överlevnad bygger uteslutande på hur mycket de kan sälja, genomföra och fakturera. I punkt 3.6 Kvalitets­ säkring beskrivs kvalitetsarbetet. Där ges flera exempel på hur bolagets arbete ger kunden grund för att få perspektiv och förslag på hur genomfö­ rande kan utvecklas. I 3.7 Utförliga och tydliga beskrivningar ger de en detaljerad bild av hur de arbetar för att nå kundens mål i praktiken. Vid flera tillfällen beskrivs hur bolaget arbetar. En professionell bedömare kan LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN Allmäima avdelningen DOM Sida 3 19547-09 tydligt se att bolaget har väl beprövad metodik/arbetssätt samt att de har en lång erfarenhet av att genomföra detsamma. Anbudet har inte behandlats på ett professionellt och seriöst sätt. De förväntar sig en k01Tekt bedöim1ing som leder till att de tilldelas rätt poäng och ranking. I punkt 3.2 till 3.7 vi­ sar de att de mycket väl lyfter fram det som efterfrågas i Arbetsförmed­ lingens anbudsförfrågan, nämligen bolagets arbetssätt och hur de praktiskt genomför de1ma typ av uppdrag. Arbetsförmedlingen har överhuvudtaget inte kontaktat de angivna referenserna. Då detta är ett skallkrav från Ar­ betsfönnedlingen borde det motsatta kravet vara att de använder dessa vid en kvalitativ upphandling. Arbetsförmedlingen har haft två personer som under tio arbetsdagar genomfört utvärderingen av 114 anbud. Bolaget ifrå­ gasätter starkt om det är möjligt att göra en professionell och seriös upp­ handling med så lite resurser på så ko1i tid. Arbetsförmedlingen bestrider bifall till ansökan och anför i huvudsak följande. Om länsrätten skulle bedöma att ett ingiipande ska göras vore det ett för stort ingi·epp med alltför omfattande och stora skadeverkningar att förordna om att upphandlingen i de aktuella upptagi1ings01mådena ska gö­ ras om. Vid sådant förhållande yrkas att ingripandet mot upphandlingen då ska ske genom ny utvärdering. Anbudet skall innehålla en beskrivning av metodik/arbetssätt (punkten 3.7 b i förfrågningsunderlaget) som leverantö­ ren avser att använda och hur åberopad metodik/arbetssätt bidrar till att personalen uppnår målet med handledningen. Bolaget redovisar en otydlig beskrivning av hur metodik/arbetssätt är tänkt att tilläinpas i praktiken. Däremot föms det beskrivningar på innehåll och upplägg samt genomfö­ rande där bolaget erhåller 3 poäng av 3 möjliga i utvärderingskriteriet a) under punkten 3.7, men frågan kvarstår hur metodik/arbetssätt bidrar till att personalen uppnår målet med handledningen. Beskrivningen i anbudet sva­ rar inte fullt ut mot det ställda utvärderingskriteriet och därmed har bolaget inte lyckats klargöra att (jänsten fullt ut är det aktiva och målinriktade verktyg som krävs för att det övergiipande målet som Arbetsfönnedlingen LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN Allmänna avdelningen DOM Sida 4 19547-09 förväntar sig ska uppnås. Detta innebär att bolaget erhåller 2 poäng av 3 möjliga i detta utvärderingskriterium. Arbetsförmedlingen har i förfråg­ ningsunderlaget angivit krav på referenser för att styrka anbudsgivarens förmåga att genomföra efterfrågad tjänst och styrka uppgifterna i ansökan (jfr. förfrågningsunderlaget 3.3). I bolagets anbud har inte funnits anled­ ning att ifrågasätta redovisade uppgifter. I utvärderingskriterierna i för­ frågningsunderlagets bilaga 2 anges inte att referenstagning ingår i utvär­ deringsfasen av hur förevarande tjänst kommer att utföras. Arbetsförmed­ lingen har följt de uppsatta principerna för upphandlingen och har genom­ fört upphandlingen i enlighet med LOU. Begäran om överprövning bör därför avslås. DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och ickediskriminerande sätt samt genomföra upphand­ lingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om öm­ sesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Enligt 12 kap. 1 § LOU gäller följande. En upphandlande myndighet ska anta antingen 1. det anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga för den upphandlan­ de myndigheten, eller 2. det anbud som innehåller det lägsta priset. Vid bedömningen av vilket anbud som är det mest ekonomiskt fördelakti­ ga, ska myndigheten ta hänsyn till olika kriterier som är kopplade till fö­ remålet för kontraktet, såsom pris, leverans- eller genomförandetid, miljö­ egenskaper, driftskostnader, kostnadseffektivitet, kvalitet, estetiska, funk­ tionell� och tekniska egenskaper, service och tekniskt stöd. Av 16 kap. 2 § LOU framgår följande. Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN Allmäm1a avdelningen Utredningen i målet DOM Sida 5 19547-09 Av tilldelningsbeslut den 21 september 2009 framgår att anbudsgivare som får betyg två i utvärderingskriterium offererar en �jänst där något moment inte fullt ut svarar mot det ställda utvärdeiingskriteriet och dänned blir inte tjänsten fullt ut det aktiva och målinriktade verktyg som krävs för att det övergripande målet uppnås. Bolaget har gett en otydlig beskrivning av ar­ betssättet samt hur metodiken bidrar till att personalen uppnår målet med handledningen. I Arbetsfönnedlingens för:frågningsunderlag "Professionell ärendehandled­ ning för arbetsfönnedlingens personal" anges under avsnitt 1.1 rörande handledningens syfte bl.a. följande. Handledningen ska ha sin utgångs­ punkt i de dagliga arbetsuppgifterna och ge stöd i att hantera olika situatio­ ner, öka självkäm1edomen och bidra till att chefer och medarbetare känner trygghet i sina roller och med sina uppdrag. Tjänstens nännare innehåll och syfte besk1ivs i förfrågningsunderlaget avsnitt 2.1 för respektive målgrnpp. I Arbetsfönnedlingens förfrågningsunderlag "Professionell ärendehandled­ ning för arbetsfönnedlingens personal" anges på sidan 10 under rubriken 3.7 "�jänstens i1mehåll och upplägg och genomförande" att anbudet skall innehålla a) en utförlig beskrivning av planerat innehåll och upplägg samt hur leve­ rantören avser att genomföra handledningen för den målgrupp/de målgrup•­ per som offereras., b) en beskiivning av den metodik/arbetssätt som leverantören avser att använda och hur åberopad metodik/arbetssätt bidrar till att personalen upp­ når målet med handledningen. I förfrågningsunderlagets avsnitt 4.2 angående utvärdering anges bl.a. föl­ jande. Bedömningen kommer att göras utifrån hur väl de beskrivningar LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN Allmänna avdelningen DOM Sida 6 19547-09 som redovisas i kapitel 3. 7 (a-b) motsvarar den efterfrågade tjänsten och leder till att individen når det övergripande målet. Viktning av de olika utvärderingsk:Jiteriema framgår av utvärderingsformuläret i bilaga 2. I bilaga 2 till förfrågningsunderlaget anges att det vid bedömningen (betyg 1-3) kommer att tas hänsyn till följande utvärderingsk:riterier. a) planerat innehåll och upplägg samt hur leverantören avser att genomföra handledningen för de olika målgrupper som anbudet avser. (vikt i procent 25) b) den metodik/det arbetssätt som leverantören avser att använda och hur åberopad metodik/arbetssätt bidrar till att personalen uppnår målet med handledningen. (vikt i procent 35) Bolaget har i sitt anbud under rubriken 3.7 "Utförliga och tydliga beskriv­ ningar" angett bl.a. följande. B) Metodik och arbetssätt Metodiken bygger på att aktualisera såväl vardagliga som långsiktiga chefs- och medarbetarfrågor. Därifrån är målet att skapa förståelse för situ­ ationen och handleda deltagarna till ett nästa steg genom att träna och stär­ ka ett redan fungerande agerande och förhållningssätt eller att utfors­ ka/pröva nytt agerande. På så sätt få deltagarna också en möjlighet att ut­ veckla en metod som bygger på att det i varje situation och tidpunkt finns kunskaper, förmågor och skickligheter som i sitt sammanhang skapar insikt och utveckling. Bolagets konsulter har genom åren utvecklat en praktisk och resultatinriktad metodik som bygger på nära samarbete med hundratals chefer och medarbetare. Vi har fått en bred och djup praktisk erfarenhet av frågeställningar, situationer och hur man kan agera. Vi ser ingen skillnad i att handleda chefer och medarbetare. Skillnaderna ligger i individens speci­ fika förutsättningar, behov och situation. Vi strävar efter en tydlighet i vad som förväntas uppnås. Vi skapar en balans mellan det strategiska och det praktiska så att vi vet att det vi utvecklar stöder målet. Vi har fått mycket LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN Allmänna avdelningen DOM Sida 7 19547-09 träning i hur medvetna vi själva är, hur vi förstår saker och ting, egna käns­ lor inför situationer och egna färdigheter. Dessa färdigheter mixar vi för att på bästa sätt stötta individen mot uppsatt mål. Länsrättens bedömning Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och ickediskriminerande sätt samt genomföra upphand­ lingar på ett öppet och förutsebart sätt. Vidare gäller de EG-rättsliga prin­ ciperna om icke-diskriminering, likabehandling, transparens (öppenhet och förutsebarhet), propo1iionalitet och ömsesidigt erkännande. Detta im1ebär att en upphandlande myndighet inte får anta anbud som inte uppfyller kra­ ven enligt förfrågningsunderlaget och inte heller göra prövningen mot andra kriterier än dem som fum1its med i förfrågningsunderlaget. Däremot gör de skiftande förhållanden som förekommer i det ekonomiska livet att även förfrågningsunderlag och utvärderingsmodeller som inte är optimalt utformade får godtas under förutsättning att de principer som bär upp LOU och gemenskapsrätten inte träds för när (se RÅ 2002 ref. .50). Bolaget har gj01i invändningar mot Arbetsfönnedlingens poängsättning vid anbudsutvärderingen och anfört att de mer än väl uppfyller uppställda krav på metodik/arbetssätt. Länsrättens uppgift är inte att göra en ny utvärdering utan prövningen ut­ gör i stället en kontroll av om det på grundval av de klagomål som sökan­ den har framfört i målet fim1s anledning att vidta sådana åtgärder som an­ ges i 16 kap. 2 § LOU. För att ett ingripande ska bli aktuellt krävs också att sökanden kan visa att han lidit eller kan komma att lida skada på grund av att den upphandlande myndigheten brutit mot LOU. LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN Allmämia avdelningen DOM Sida 8 19547-09 Vid förfrågningsunderlag och utvärderingsmodeller måste det, enligt läns­ rättens mening, fim1as ett visst utrymme för den upphandlande enheten att utifrån de uppställda kriterierna göra en självständig bedömning av anbu­ den. I detta ligger att ett visst mått av subjektiv bedömning blir nödvändig. En sådan bedömning får emellertid inte innebära avsteg från någon av LOU:s underliggande principer, däribland gemenskapsrättens principer om förutsebarhet, transparens och likabehandling. Enligt länsrättens bedöm­ ning har det inte framkommit någon omständighet som ger anledning att anta att Arbetsförmedlingen vid utvärderingen sk111le ha förfarit på ett sätt som inte överensstämmer med förutsättningarna i för:frågningsunderlaget eller med LOU:s grundläggande principer. Vad bolaget i övrigt anfört för­ anleder ingen annan bedömning. Länsrätten finner sammanfattningsvis att vad bolaget åberopat inte visar att upphandlingen genomförts i strid mot LOU och gemenskapsrätten. Skäl för ingripande enligt 16 kap. 2 § LOU föreligger däimed inte. Bolagets ansö­ kan ska därför avslås. r�RKLAGAR, se bilaga (Dv 3109/1a) W�amlm Länsrättsfiskal Föredragande har varit Theres Bjurshammar. SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga länsrättens beslut skall skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen skall dock skickas eller lämnas till länsrätten. Överklagandet skall ha kommit in till länsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande skall kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. K.ammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill länsrätten kommit eller det annars finns syn­ nerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står läns­ rättens beslut fast Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövnings­ tillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande skall innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom skall adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det vik.tigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift om länsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, .3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av länsrättens beslut som kla­ ganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen skall vara undertecknad av klagan­ den eller hans ombud. Adressen till länsrätten framgår av beslutet Om klaganden anlitar om­ bud skall denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. Bilaga r­o0N www.domstol.se