FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LINKÖPING SÖKANDE DOM 2010~09-10 Meddelad i Linköping Mål nr 3180-10 Rotel 6 Sida 1 (9) Språkservice Sverige AB, 556629-1513 Box 17007 200 10 Malmö Ombud: Advokat Stefan Hallbäck Compitum Advokatbyrån för upphandlingsjuridik AB Västra Varvsgatan 19 211 19 Malmö MOTPART Migrationsverket 601 70 Norrköping SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Ansökan avslås. Förvaltningsrättens beslut den 26 mars 2010 upphör därmed att gälla. Dok.Id 19653 Postadress Box406 581 04 Linköping Telefax 013-25 11 40 forvaltningsrattenilinkoping@dom.se Besöksadress Brigadgatan 3 Telefon Expeditionstid måndag - fredag 09:00-12:00 13:00-15:00 013-25 10 00 E-post: Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3180-10 I LINKÖPING YRKANDEN M.M. Migrationsverket genomför en upphandling av ramavtal avseende tillhan­ dahållande och förmedling av kontakttolkar (dnr 22-200934362). Upp­ handlingen genomförs genom förenklat förfarande enligt 15 kap. LOU. Tillämpat utvärderingskriterium är det ekonomiskt mest fördelaktiga. En­ ligt tilldelningsbeslut den 19 mars 2010 har Migrationsverket funnit att annan leverantör än Språkservice Sverige AB (nedan bolaget) lämnat det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet. Bolaget ansöker om överprövning och yrkar att upphandlingen inte ska få avslutas innan rättelse av anbudsutvärderingen vidtagits, på så sätt att bo­ lagets anbud bedöms som det ekonomiskt mest fördelaktiga för samtliga efterfrågade områden. Bolaget anför i huvudsak följande. Utvärderingen har utförts felaktigt såvitt avser den poäng som tilldelats bolagets anbud för kvalitet. I utvärderingen har bolaget fått O poäng för sin kvalitetsredovis­ ning. Bolagets kvalitetsredovisning innefattar en tidsangiven strategi för hur optimal kvalitetssäkring ska uppnås. Bolaget är certifierat enligt kvali­ tetsstandarden ISO 9001:2008 vilket im1ebär att en oberoende och utom­ stående part intygar och bevakar att bolaget uppfyller kraven i kvalitets­ standarden och står som garant för att bolaget har ett effektivt och målin­ riktat kvalitets- och förbättringsarbete. - Migrationsverket har vidare, såvitt avser områdena Stockholm, Göteborg och Malmö, oriktigt förkastat anbu­ det. Malmö synes inte vara ett separat efterfrågat anbud då Migrationsver­ ket med Malmö synes avse området Skåne. Anbudet i dessa delar har, med hänvisning till förfrågningsunderlaget punkt 2.4, förkastats med motiver­ ingen att bolaget har lämnat två alternativa anbudspriser - A och C - för nämnda områden. Bolaget har dock inte erbjudit alternativa utföranden utan endast differentierade priser. Bestän1melsen utesluter inte att anbuds­ givaren länmar vissa rabatter vid vissa angivna mängder. Migrationsverket har vidare som skäl oriktigt angett att anbudspriserna enligt C skulle im1e- FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LINKÖPING DOM Sida 3 3180-10 hålla reservationer. Fel kan även ha begåtts vid sammanräkningen av an­ budspriserna. -Utvärderingen har skett i strid med de grundläggande EU­ rättsliga principerna för offentlig upphandling. Det felaktiga förfarandet har medfört att bolaget lidit skada. Migrationsverket bestrider bifall till bolagets yrkande och anför i huvudsak följande. Migrationsverket kan inte anses ha brutit mot bestämmelserna i LOU på ett sådant sätt att bolaget lidit eller kan komma att lida skada. Det saknas därmed förutsättningar för åtgärd enligt LOU. - Migrationsverket har genomfört en upphandling av förmedling av kontakttolkar avseende 21 geografiska områden. Bolaget lämnade anbud för alla områden, men upp­ fyllde inte kvalifikationskraven för samtliga dessa områden. Därför ute­ slöts bolaget från utvärdering avseende, Jönköpings län, Kronobergs län, Örebro län, Storgöteborg, Trollhättan, Skövde, Borås, Värmlands län, Uppsala län, Västmanlands län, Gävleborgs län och Norrbottens län. För övriga områden har bolaget kvalificerat sig för utvärderingen och också antagits som leverantör. -Av punkt 6.3 i anbudsinbjudan framgår hur ut­ värderingskriteriet kvalitetsutveckling under avtalsperioden ska bedömas. En grundläggande förutsättning för att tilldelas poäng är att leverantören har en tidsangiven strategi för hur optimal kvalitetssäkring ska uppnås un­ der avtalsperioden. Leverantören ska i anbudet utförligt beskriva, och upp,. skatta en tidsplan för arbetet, hur denne avser att under avtalsperioden ar­ beta med följande frågor. Vad innebär ett bra tolksamtal? Hur agerar en professionell tolk och vad förväntas av beställaren för ett optimalt resultat? Hur kan Migrationsverket effektivisera tolkanvändningen? Hur kan kost­ naden för resor och tidsspillan minimeras? Bolaget har i denna del lämnat den beskrivning som efterfrågas i förfrågningsunderlagets bilaga 9 som avser kompetenskrav på tolk. Även om det finns vissa beröringspunkter är det inte en sådan beskrivning som Migrationsverket efterfrågat i förfråg-• ningsunderlaget, bilaga 4 punkt 4.7, såvitt avser kvalitetsutveckling under avtalsperioden. Bland annat saknas en uppskattad tidsplan för det arbete Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3180-10 I LINKÖPING som avses. Bolaget har därför inte tilldelas någon poäng. - Anbudenför Skåne, Storgöteborg och Stockholms län. Bolaget har i anbuden för Skåne, Storgöteborg och Stockholms län lämnat tre alternativa anbudspriser, be­ nämnda A, B och C. Anbudspriset A har angetts gälla för det fall bolaget placeras som nummer ett i rangordningen, B har angetts gälla oberoende av bolagets placering i rangordningen, och C för det fall DV- och ÖT-tolkarna ersättsfrånförmedlingsavgiften. Avanbudsinbjudanframgårbl.a.attal­ ternativa utföranden inte kommer att prövas (punkt 2.4) och att anbudspri­ set kan lämnas för ett eller flera områden. Prisalternativ A och C är inte förenliga med de villkor som uppställts i förfrågningsunderlaget. Migra­ tionsverket skulle ha brntit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU om dessa alternativ hade medtagits vid utvärderingen. Mot den bak­ grunden har anbud A och C förkastats. Bolaget genmäler bl.a. följande. Kvalitetspoängen. Bolaget har, utöver att åberopa sin ISO-certifiering, i anbudet bekräftat att man uppfyller alla de krav som Migrationsverket ställt på anbudsgivande leverantörer och att alla i förfrågningsunderlaget ställda krav accepteras. Genom att godta Migra­ tionsverkets föreslagna avtalstext har bolaget också godtagit dess krav på kvalitetsutveckling under avtalsperioden. I bilaga 13 till anbudet lämnas en redogörelse för kompetensutveckling av tolkarna med tidplan för arbetet därmed. Bolaget har i bilaga 15 till anbudet lämnat en omfattande redogö­ relse för dess kvalitetsarbete med redovisning av metodiken för sådant ar­ bete där det också anges kraven på hur tolkning ska ske. I bilaga 16 till ar1budet redovisas kompetenskraven på tolkarna och att bolaget följer Tolk- och översättarinstitutets (TÖI) kursplan för tolkutbildning. I bilagor­ na 15-17 redovisas kvalitetsutvecklingsarbetet löpande under avtalsperio­ den och under en sexmånadersperiod från första förmedlingstillfället. - Anbudetför Jönköpings-, Kronobergs- och Örebro län, Storgöteborg, Trollhättan, Skövde, Borås, Värmlands-, Uppsala-, Västmanlands-, Gävle­ borgs- och Norrbottens län. Utvärderingsprotokollet ger inte besked om Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3180-10 I LINKÖPING att bolagets anbud för nämnda områden skulle ha uteslutits från utvärde­ ring eftersom man inte uppfyllt kvalifikationskraven för samtliga områden. Av utvärderingsprotokollet synes framgå att bolaget uppfyllt samtliga krav för att kvalificera sig för utvärdering och gå vidare till steg 3 "Utvärde­ ring".-Anbudet.förSkåne,StorgöteborgochStockholmslän. Bestämmel­ sen i punkt 2.4 i förfrågningsunderlaget utesluter inte möjligheten för en leverantör att lämna olika prismodeller. Förvaltningsrätten har den 26 mars 2010 beslutat att aktuell upphandling avseende tolktjänst inte får avslutas innan något annat har beslutats. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av 16 kap. 2 § första stycket LOU framgår att om den upphandlande myn­ digheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller nå­ gon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Av förarbetena till 6 kap. 9 § LOU (prop. 2006/07:128 s. 349) framgår bl.a. följande. Har en anbudsgivare gett in ett anbud som helt följer förfråg­ ningsunderlaget och dessutom ett anbud med alternativt förslag till lösning ska således myndigheten, om den i annonsen om upphandling inte angett att den godtar alternativa anbud, förkasta det anbud som innehåller ett al­ ternativt förslag till lösning. Enbart det anbud som följer specifikationerna i förfrågningsunderlaget kan beaktas. Av punkten 6.3 i förfrågningsunderlaget framgår bl.a. följande. Anbuden utvärderas för respektive område var för sig. Det ekonomiskt mest fördel­ aktiga anbudet per område kornn1er att antas efter en bedömning av kriteri­ erna pris (viktas med 70 %) och kvalitetsutveckling under avtalsperioden (viktas med 30 %). Varje anbudsgivare kommer att för varje kriterium tilldelas mellan 1 och 5 poäng. För priset kommer en kvot mellan det lägsta priset, som får 5 poäng, och anbudsgivarens pris ge poängen för kriteriet. - Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM. 3180-10 I LINKÖPING För kriteriet kvalitetsutveckling under avtalsperioden erhålls poäng enligt fö�jande nivåer. 5 poäng - - Leverantören har en mycket väl utvecklad och tidsangiven strategi för hur en optimal kvalitetssäkring ska uppnås under avtalsperioden. Anbudet innehåller en detaljerad plan för hur man avser att arbeta med frågorna i punkt 4.7. Det framgår tydligt vilka mål man avser att uppnå avseende kvalitetssäkringen under avtalsperioden. Det framgår tydligt hur tillsättningsgraden på beställda upp­ drag kontinuerligt ska förbättras under avtalsperioden. 3 poängLeverantören har en väl utvecklad och tidsangiven strategi för hur en optimal kvalitetssäkring ska uppnås under avtals­ perioden. Anbudet innehåller en detaljerad plan för hur man avser att arbeta med frågorna i punkt 4.7. Det framgår tydligt hur tillsättningsgraden på beställda upp­ drag kontinuerligt ska förbättras under avtalsperioden. 1 poängLeverantören har en tidsangiven strategi för hur en optimal kvalitetssäkring ska uppnås under avtalsperioden. Det framgår hur tillsättningsgraden på beställda uppdrag kontinuerligt ska förbättras under avtalsperioden. Enligt punkt 2.4 i anbudsinbjudan kommer alternativa utföranden inte att prövas. Förvaltningsrätten görföljande bedömning Kvalitetspoängen I Migrationsverkets kvalitetsutvärdering anges att bolagets anbud inte upp­ fyller kravet på en tidsangiven strategi för hur optimal kvalitetssäkring ska uppnås. Bolaget har invänt att dess anbud innehåller fullgod redovisning av nämnda kriterium, varför den uteblivna tilldelningen av poäng för kriteriet medfört att utvärderingen blivit oriktig. Sida 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3180-10 I LINKÖPING I bilaga 13 till anbudet - under rubriken "Kompetensutveckling av förmed­ lingspersonal" - beskrivs hur bolaget använder sig av olika metoder för att förbättra verksamheten, bl.a. utbildning vid nyanställning, veckomöten, årligapersonalkonferenserochårligamedarbetarenkäter. Ibilaga15till anbudet anges bl.a. att bolaget arbetar enligt en metod som bygger på me­ todiken "PLAN DO CHECK ACT", att bolaget är certifierat enligt ISO 9001:2008 samt att bolaget har ett egenutvecklat affärssystem - SPS2010 - för att ge stöd åt personalen. I bilaga 16 till anbudet anges beträffande bo­ lagets kompetenskrav på tolkarna bl.a. att bolaget genomför utbildningar som följer TÖI:s kursplan för tolkutbildningar. Vidare framgår av bilaga 17 till anbudet, under rnbriken "Kvalitetsutveckling" att samtliga av bola­ get anlitade tolkar ska påbörja komplettering av grundutbildningen med resterande delar senast inom sex månader från avtalsstaii. Förvaltningsrätten konstaterar att bolagets beskrivning av strategi för opti­ mal kvalitetssäkring är vagt hållen. För att kunna tilldelas poäng måste strategin dessutom vara tidsangiven i förhållande till avtalsperioden. Nå­ gon närmare beskrivning av hur tidsangivelsen ska preciseras ges visserli­ gen inte i förfrågningsunderlaget. Bolaget har dock endast angett att kom­ plettering av tolkarnas utbildning ska påbö1:jas senast inom sex månader från avtalsstart. Åtagandet avser således endast en del av kvalitetsredovis­ ningen och kan därutöver inte anses väl definierat i tid, i synnerhet inte då det inte anges när kompletteringen av tolkarnas grundutbildning ska vara avslutad. Bolagets beskrivna strategi för en optimal kvalitetssäkring kan därmed inte anses stå i överensstämmelse med de i förfrågningsunderlaget angivna kraven och förvaltningsrätten gör därför ingen annan bedömning av bolagets anbud i detta hänseende än den Migrationsverket gjort. Migra­ tionsverket kan mot bakgrund härav inte anses ha brutit mot LOU eller gemenskapsrättsliga principer vid utvärderingen av bolagets anbud . Skäl för åtgärd enligt LOU föreligger därför inte i denna del. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LINKÖPING DOM Sida 8 3 180-10 Anbudet för Skåne, Storgöteborg och Stockholms län Av utredningen framgår att bolagets anbud innehåller tre som alternativ A­ C betecknade handlingar avseende prisuppgift för Skåne, Storgöteborg och Stockholms län. I handlingen A anges att prisuppgiften gäller under förut-­ sättning att bolaget tilldelas första prioritet i rangordningen. I handlingen B anges att priserna gäller oberoende av prioriteringsordning i avtalet. Alter­ nativ C anges vara baserat på att DY-tolkarna och ÖT-tolkarna ersätts från förmedlingsavgiften. Migrationsverket har förkastat alternativ A och C med motiveringen att de inte är förenliga med villkoren i förfrågningsunderlaget. Bolaget har invänt att det inte rör sig om alternativa utföranden utan om olika prismodeller. Av förfrågningsunderlaget framgår att anbud som innehåller reservationer kommer att förkastas. Förvaltningsrätten finner att de som alternativ A och C betecknade prisuppgifterna är utformade på ett sådant sätt att bolaget får anses ha lämnat alternativa anbud, förenade med villkor på sätt som strider mot specifikationerna i förfrågningsunderlaget. Migrationsverket har där­ med förfarit riktigt när myndigheten förkastade alternativ A och C. Skäl för åtgärd enligt LOU föreligger således inte heller i denna del. Sammanfattning Vad bolaget anfört medför inte att Migrationsverket kan anses ha brutit mot LOU eller gemenskapsrättsliga principer i samband med utvärderingen av bolagets anbud. Det saknas därmed förutsättningar för åtgärd enligt 16 kap. 2 § LOU. Ansökan ska avslås. Sida 9 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3 180-10 I LINKÖPING HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1d) Föredragande har varit Henrik Lindblom SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till K.ammar. rätten i Jönköping. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står föi-valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, .5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med va1ie särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i 01-i.ginal samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/lD LOU 2.