FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM I GÖTEBORG 2015-11-18 Mål nr 10866-15 Sida 1 (4) Avd.2 SÖKANDE Meddelad i Göteborg PP Arkitekter AB, 556482-7714 Fiskhamnsgatan 10 414 58 Göteborg MOTPART Fastighetsnänmden i Göteborgs Stad Box 2258 403 14 Göteborg SAKEN Ansökan om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, förkortad LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDEN Förvaltningsrätten avslår ansökan. >- 'n15-1'1� 1 8 Avd Dnr KSnr Aktbil I Dok.Id 369662 Post11drcss Box 53197 400 15 Göteborg Besöks11dress Slen Sturegatan 14 Telefon Tclefäx 03 I - 732 70 00 031 • 711 78 59 E-11ost: forvaltningsraltenigoteborg@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 KONKURRENSVERKET L.'./ Sida2 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 10866-15 I GÖTEBORG BAKGRUND M.M. Fastighetsnämnden i Göteborgs Stad har genomfö1t upphandlingen "Ramavtal, Tekniska konsulttjänster- arkitekter", dnr 1097/15. Av tilldelningsbeslut meddelat den 9 oktober2015 framgår att ramavtal kommer att tecknas med fyra av de24 anbudsgivarna, varav PP Arkitekter AB utifrån totalpoängen finns på plats22. PP Arkitekter AB (bolaget) ansöker om överprövning av upphandlingen och anför följande. Bolaget bör enligt teknisk kompetens få en högre tilldelad poäng gällande kvalitet och komplexitet, och därmed också få tilldelat sig ovan nämnda ramavtal för tekniska konsulttjänster för arkitekter. Skälen för ansökan är att bolaget har fått en mycket låg tilldelad poäng på området kva­ litet, som står för 45 procent av bedömningen. Denna poängbedömning är felaktig då bolagets referensprojekt innefattar diverse simhallar som är deras specialitet, och som innefattar en oerhörd komplexitet och i mycket hög grad är tekniskt avancerade projekt. Bolaget arbetar med alla form av arki­ tektur men bad och simhallar har blivit deras specialitet. Bolaget besitter en unik kunskap gällande just teknisk komplexitet som efterfrågas och som har gjo1t bolaget ledande i Sverige inom deras nisch. Inom branschen är detta faktum allmänt känt och Fastighetsnämnden har inte tagit hänsyn till denna unika kompetens gällande komplexiteten vid utvärderingen och därmed gett bolaget en allt för låg poängbedömning i analysen. Tre projekt har bifogats som stärker bolagets unika kompetens inom teknisk komplexitet. För att få en inblick i den tekniska komplexiteten som rör simhallar lyfts här några exempel som alla individuellt och tillsammans skapar problem: fukt, luft­ kvalitet, korrosion, pH-värde, flöde och dimensionering, våtutrymme m.m. Mer information gällande komplexiteten gällande simhallar och badhus finns i boken Badhus- Strategiska frågor och ställningstagande (2014). Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 10866-15 I GÖTEBORG Fastighetsnämnden bestl'ider bolagets ansökan och anför följande. Utvärde­ ringen har skett utifrån kriterierna pris ( viktning 40 procent) samt kvalitet (viktning 60 procent) delkriterium uppdragets komplexitet 45 procent och redovisning av uppdrng enligt pedagogisk förmåga 15 procent. Bolaget lämnade in tre referensuppdrag utförda åt tre kommuner som är mycket all­ mänt beskrivna. Bolaget har inte i någon av beskrivningarna av referens­ uppdragen redovisat uppdragens komplexitet i form av bredd och/eller djup i någon mer utförlig nivå, vilket innebar att Fastighetsnämnden gav bolaget 1 poäng per referensuppdrag vid utvärderingen av "uppdragets komplexi­ tet". Det är möjligt att bolagets tre referensuppdrag i praktiken har innefattat ett sto1t mått av komplexitet men det framgår emelle11id inte av referens­ uppdragen som lämnats in med anbudet. Upphandlande myndighet får med hänsyn till likabehandlingsprincipen enbm·t utvärdera sådant som faktiskt framgår av anbudet och ingenting annat. SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Tillämpliga bestämmelser Upphandlande myndigheter skall behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar skall vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas (1 kap. 9 § LOU). Om den upphandlande myndigheten brutit mot de grundläggande principer­ na i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den tär avslutas först sedan rättelse har gjorts (16 kap. 6 § första stycket LOU). Sida 4 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 10866-15 I GÖTEBORG Förvaltningsrättens bedömning Förvaltningsrättens prövning utgör en kontroll av om det finns skäl att in­ gripa mot upphandlingen på grnnd av att den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principema eller andra bestänunelser i LOU. I mål om överprövning gäller som huvudprincip att den pait som gör gällande att en upphandling är felaktig klatt ska ange vilka omständigheter denne grundar sin talan på. Domstolens prövning begränsas till de grunder som parten åberopar. För att grund för ingripande mot upphandlingen ska föreligga är det inte tillräckligt att sökanden anser sig ha lidit eller kunna komma att lida skada, utan sökanden ska visa att bolaget har lidit eller kan komma att lida skada av den eller de brister som påtalats. Bolaget har varken anfört på vilket sätt bolaget anser att Fastighetsnämnden brustit i det aktuella upphandlingsförfarandet eller klargjort på vilket sätt detta skulle ha medfött skada eller risk för skada för bolaget. Skäl att ingripa mot upphandlingen har inte framkommit och ansökningen ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3109/lB LOU) �lJ2. Marianne Linden Rådman Föredragande har varit föredragande juristen M Georgsson I.,.;,-lt,�. SVERIGES DOMSTOLAR HURMAN ÖVERKLAGAR- PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga 1 Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skri.va till Kammarrätten i Göteborg. Skri­ velseu ska dock skickas eller lämnas till för­ valtningsrätteu. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kotntnit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 1. detfinnsanledningattbetvivlariktighetenav det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma'riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, 3. detäravviktförledningavrättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler 4. detannarsfinnssynnerligaskälattpröva överklagandet Om prövningst:illstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pi:öv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- ellt! adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. 2, den dom/beslut som 'ö,,erklagas med upp­ gift om förvaltningsi:ättens namn, tnålnum­ tner samt dagen för beslutet:, 3, de skäl som klaganden anger tiU stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få tiU stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen tiU förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. Ivissamålfåravtalslutasinnantidenföröver­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överptövning enligt: • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut I vissa fall får avtal slutas omedelbart Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er tiU förvaltningsrätten. wwwdomstolsc