FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Mål nr Sida 1 (4) 21044-1 5 ,'1C-',JHir,iJ-11- 17 Avd Dnr KSnr Aktbil �=�=� SÖKANDE ABA-Skol AB, 556090-0838 Skogholmsgatan 5 213 76Malmö MOTPART Salems kommun 144 80 Rönninge Ombud: David Dawoud Telge Inköp AB Box 633 15127 Södertälje SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. Dok.Id 672154 Postadress Besöksadress Telefon 08-561 680 00 E-post: forval1ningsrattenistockholm@dom.se 115 76 Stockholm Tegeluddsvägen 1 Telefax 08-561 680 01 Expeditionstid måndag- fredag 08:00-16:30 Avaeliiing°Tor= _· _-=====�=�t ��������:�=_:_=·- ====_:____:.__:�=======----:�___.:___.:=� =-:_ 1 I STOCKHOLM 2015-11-16 KONKURRENSVERKET Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 21044-15 I STOCKHOLM YRKANDENM.M. Telge Inköp AB (Telge) genomför på uppdrag av Telge AB samt Nykvarns, Salems och Södertälje kommun en upphandling av Hobby- och lekmaterial (TI 2015-1071) enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU). Upphandlingen genomförs som ett öppet förfarande enligt LOD. Av tilldel­ ningsbeslut den 21 september 2015 framgår att Telge gällande anbudsom­ råde A. Hobbymaterial, beslutat att teckna avtal med annan leverantör än ABA-Skol AB (ABA). ABA ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar i första hand att upphandlingen (anbudsområde A. Hobbymaterial) f'ar avslutas först sedan rättelse gjorts, och att ABA ska tilldelas kontraktet. ABA yrkar i andra hand att upphandlingen ska avbrytas och göras om. Till stöd för sin talan anför ABA i huvudsak följande. Utvärderingen har inte skett på ett korrekt sätt eftersom en offererad produkt i ABA:s anbud felaktigt inte godkänts och att an budet därför blivit belastat med ett belastningspris. Krav om färger på plastögonen har inte nämnts i förfrågningsunderlaget. Ett sådant krav skulle vidare vara oproportionerligt. Kraven i förfrågningsunderlaget har varit så otydligt att det inte gått att avgöra vilka krav som varit obligatoriska respek­ tive inte obligatoriska. Att plastögonen som ABA offererat finns i blandade färger är inte skäl nog att underkänna denna produkt. Vidare är pristillägget i sig oproportionerligt. Telge bestrider ABA:s yrkanden och anfor i huvudsak följande. I ett svar har klargjorts att plastögon inte får offereras i olika färger. Kravet på enfär­ gade plastögon är inte oproportionerligt då det är en vanlig produkt där det finns konkurrens. Produkten är viktig och det finns därför ett belastningspris om man som anbudsgivare väljer att avstå att offerera efterfrågad produkt. Upphandlingen avslutades med en E-auktion där samtliga kvalificerade an­ budsgivare hade möjlighet att sänka sitt anbudspris, men ABA valde att inte göra detta. Sida3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 21044-15 I STOCKHOLM SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Prövningsram De grundläggande principer som ska följ as vid all offentlig upphandling är principerna om icke-diskriminering, likabehandling, transparens (öppenhet och förutsebarhet), proportionalitet och ömsesidigt erkännande. Förfråg­ ningsunderlaget ska vara tydligt. En anbudsgivare ska genom förfrågnings­ underlaget kunna få insikt i hur kvalifikationen och utvärderingen av dess anbud kommer att bedömas. De skiftande förhållanden som förekommer i det ekonomiska livet gör dock att även förfrågningsunderlag som inte fu: optimalt utformade f'ar godtas under förutsättning att de principer som bär upp LOU och gemenskapsrätten inte träds för när (RÅ 2002 ref. 50). Den part som gör gällande att en upphandling är felaktig ska på ett klart och tydligt sätt ange på vilka omständigheter han eller hon grundar sin talan. Domst�lens prövning är därefter begränsad till de grunder som pm.ten har åberopat (RÅ 2009 ref 69). För att· ett ingripande ska bli aktuellt krävs vi­ dare att sökanden kan visa att han eller hon har lidit skada eller kan komma att lida skada på grund av att den upphandlande myndigheten brutit mot någon grundläggande princip eller bestämmelse i LOU. Förvaltningsrättens prövning är endast en kontroll av om det finns skäl att vidta sådana åtgärder som anges i 16 kap. 1 § LOU. Förvaltningsrättens bedömning Förvaltningsrätten ska ta ställning till om ABA har visat att Telge har brutit mot de grundläggande principerna eller någon annan bestämmelse i LOU och att bolaget till följd av detta har lidit eller riskerar att lida skada. Av för:frågningsunderlagets punkt 1.9.3 framgår att det anbud som är det mest ekonomiskt fördelaktiga för den upphandlande myndigheten med hän­ syn till utvärderingsmodellen kommer att antas. Det anbud som uppfyller Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 21 044-15 I STOCKHOLM ställda krav och som har det lägstajämforelsepriset efter en eventuell avslu­ tas e-auktion för respektive anbudsområde kommer att antas som vinnande leverantör för upphandlingen. ABA:s anbud har belastats med ett belastningspris vid position 40 då offere­ rad plastögonmix varit i olika färger. ABA har anfört att kravet om färger på plastögonen inte har nämnts i förfrågningsunderlaget. Förvaltningsrätten konstaterar att anbudsgivaren, enligt förfrågningsunderlaget, vid position 40 ska offerera "Plastögonmix 3 strl" för att inte.anbudet ska drabbas av ett belastningspris. Av svaret på publik fråga 41 framgår att förpackningar med 300 ögon i två olika färger inte accepteras. Svaret ska betraktas t illsammans med förfrågningsunderlaget. Enligt förvaltningsrätten är svaret ett tillräck­ ligt tydligt klargörande av att förpackningar med plastögon i flera olika fär­ ger kommer att medföra ett belastningspris och rätten finner att detta inte utgöt en väsentlig förändring av förfrågningsunderlaget. Förvaltningsrätten finner det vidare inte visat att det aktuella bör-kravet varken skulle vara otydligt eller oproportionerligt. Inte heller framstår det aktuella belastnings­ priset som oproportionerligt. Förvaltningsrätten finner sammanfattningsvis att ABA inte visat att Telge brutit mot några bestämmelser eller grundläggande principer för offentlig upphandling.Det saknas därmed skäl för domstolen att vidta någon åtgärd enligt 16 kap. 1 § LOU. Ansökan om överprövning ska således avslås. HUR MANÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i,,�ilaganJDV 3109/ fl//j/l/J7!1 �� - EvaG�ddt Rådman Johannes Dahlman har föredragit målet. HUR MAN ÖVERKLAGAR .. PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockhohn. Skri­ velsen ska dock skickas eller lämnas till för­ valtniogsrätten. överklagandet ska ha kotntnit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då. klaganden fick del av beslutet Om beslutet har meddelats vid en muntlig föi:handling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midso:tnmatafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 1. detfinnsanledningattbetvivlariktighetenav det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, 3. detäravviktförledningavrättstillärnpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el- ler 4. detannarsfinnssynnerligaskälattpröva överklagandet Om prövningstillst.ånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör roeddehs. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där khganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lätnnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonoummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen uran dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. 2, den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om fötvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. Ivissamålfåravtalslutasinnantidenföröver­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt: • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • la n (2007:1092) oro upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsororådet. I de flesta fall f'ar avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande fär inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. www.domstol.se ge