19. NOV. 2012 16:05 Forvallningsratle0 GBG MR.8186 S. 2/1 3 Sida 1 (11) Mål nr 11543w12 E Enhet 1:1 KONKURRENSVERKET Avd 2012-11-19 Dnr FÖRVALTNINGSRÅTTEN I GÖTEBORG Avdelning 1 SÖKANDE DOM 2012-11-19 Meddelad i Göteborg Lingmerths Resebyrå AB, 556054-2747 Box224 57I 23 Nässjö Ombud: Advokaten Martin Ågl'en Advokatfirman Glimstedt Jönköping AB Box 2083 550 02 Jönköping MOTPART Västra Götalandsregionen, 232100-0131 Regionens Hus 462 80 Vänersborg Ombud: regionjuristen AnnaKarin Jonsson SAKEN Doss Aktbil Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten beslutar att Västra Götalandsregionens upphandling Resebyrå- och konferenstjänster med dnr SN120-2012 ska göl'as ont, Dok.Id 167647 Postadress aox 53197 400 15 Göteborg »�.söltsadress Sten Sturegatan 14 Telefon Telefax Expcditionstid måndag- fredag oS·00-16:00 031 - 732 70 00 031 - 711 78 59 E-post: fotva1tningsrattenigoteborg@dom.se 19.NOV.2012 16:06 jÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning 1 YRKANDEN M.M. s ')i1') Ill'\'", r,01 rQ,t), DOM 11543-12 E Västtn Götalandsregionen (regionen) har genomfört en upphandling av Resebyrå- och konferenstjänster, dnr SN120-2012. Lingrue:rths Resebyrå AB (Lingmerths) begär överprövning av upphand� !ingen och yrkar i första hand att den ska göras om. I andra hand yrkas att upphandlingen får avslutas först sedan rättelse gjorts, innebärande att en ny utvärdering genomförs, varvid VIA Travel AB;s (Travel) vinnande anbud inte ska beaktas. Lingmerths anför bl.a. följande. Förfi'ågningszmderlaget Av punkten 4 i förfrågningsunderlaget framgår att prisredovisning ska ske i en prisbilaga. Prisuppgiftema från prisbilagan och eventuella övriga kostnader ska utgöra grund för beräkning och utvärdering av respektive anbudspris. Priset har därefter justerats med hänsyn till hur väl anbudsgi­ vama uppfyller kraven i kravspecifikationen. Regionen har i kravspecifikationen ställt upp ett antal rubriker under vilka regionen i allmänna ordalag har beskrivit vad en anbudsgivare ska upp� fylla, Vissa av mbrikema utgör kriterier som poängsätts vid utvärderingen enligt följande: Anbudsgivarens åtagande (0-10), Anbudsgivarens tillgäng­ lighet (0--3), Personal och kompetens (0-7), lnfol'roation/utbildning (0-5), Självbokningssystem (0-7), Hotell/övernattning (0-3), Utformning av re­ seförslag/faktura (0-3), Kongresser (0-3), Utfonnning av offert/faktura (0-3), Löpande utveckling (0-3) och Miljöstatistik (0-3). I samtliga fall rör det sig om generellt utfonnade krav där det inte går att utläsa vad anbudsgivarna ska uppfylla för att fä full poäng på. respektive del. A.nbudsgivarna har i kravspecifikationen uppmanats att beslcriva hur de avser att uppfyllakraven, Som framgår av fomrnleringen av kravet ska Sida2 �, JI J FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Sida3 11543-12E I GÖTEBORG Avdelning 1 en genetell beskrivning av hur vissa intressen kommer att tillvaratas läm­ nas. Anbudsgivamas beskrivningar har därefter betygsatts av regionen, Av punkten 5.2 i förfrågningsunderlaget framgår att beskiivningarna kan komma att betygsättas av flera personer hos den upphandlande enheten. Om dessa personer sätter olika betyg ska en genomsnittsberäkning göras. Som angetts ovan finns det i förfrågningsundedaget ingen ledning för vad som vägs in vid betygsättningen och dänned ingen möjlighet för anbudsgi­ varoa att förutse vad som tillmäts betydelse vid prövning av anbuden. Av förfrågningsunderlaget framgår att det är en godtycklig bedömning som ska göras, eftersom man redan i :fö:r-fl:ågningsunderlaget har förutsett att olika personer som tepresenterar regionen kan konuna att sätta olika betyg på samma beskrivning. Kravspecifikationen lämnar ett så stort utrymme to1· godtycklighet att regionen i praktiken har fri prövningsrätt avseende vilket anbud som ska antas, 0tfonnningen av forfrågningsunderlaget std­ det däoned mot principerna om transparens och förutsebarhet. Upphand­ lingen ska därför göras om. Utw'irdering av anbud Den utvärderingsmodell som regionen har valt att tillämpa (5.2 i förfråg­ ningsunderlaget) är mycket komplicerad och går inte att förstå. Inte heller av den utvärdering som redo-visats framgår hur betygssättningen har gjorts. Upprepade frågor har i detta avseende ställts till regionen: men som fram­ går av e-mailkonversation mellan regionen och Lingmerths) ser regionen betygsättningen av kriteriema sont bakomliggande tjänsteanteckningar som inte behöver redovisas, Regionen anger även att de bakomliggande detal­ jerna för varje specifik position och den enskilda poängen inte har direkt betydelse for upphandlingens utfall och torde vara av begränsat intresse för utomstående. Det är uppenbart att de olika kdteriema och regionens be­ dömning av varje kriterium har betydelse för upphandlingens utfall. Utan full vetskap om hur utvärderingen har gått till går det inte att bedöma om 1H.. V v ), )Ic, p1p6 ,, l11'.l /J 19. �01/. 2012 16:06 Forvaltningsratte, GGG MR.8186 S. 5/'3 Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 11543-12 E Avdelning 1 Ptisbilaga Enligt fföfrågningsunderlaget anges prisredovisning i en särskild prisbi­ l a g a . T i l l ä g g s tj än s t e r e l l e r an d r a n ö d v ä n d i g a p 1 i s s p e c i fi k a t i o n e :t a n g e s i separat bilaga. För Trave! har dessa kostnader fl.Srts in på den sista raden i prisbilagan med rubriken "Ev. övriga kostnader för fullgörande av efterfrå­ gade tjänster". Av Travels prisbilaga, som har legat till grund för regionens utvärdering, framgår att Travels kostnader i detta avseende skulle uppgå till 271 750 kr. Det framgår varken av Travels anbud, av tilldelningsbeslu- . tetelleravutvärderingenhurregionenharkommitframtilldettabelopp. Det ska här särskilt påpekas att denna prisbilaga inte är den prisbilaga som ursprungligen lämnades in i anbudet av navel, i vilket dessa tjänster inte hade prlssatts. Lingrnerths har ställt frågor till regionen om hur beloppet har beräknats, men regionen har valt att inte redovisa detta. Detta får anses strida mot principen om transparens, var:tor upphandlingen ska göras om. Alternativt anbud Av punkten 3 ,4 i förfrågningsunderlaget framgår att regionen inte accepte­ rar alternativa anbud, Av förfrågningsunderlaget framgår även att prisredo­ visning ska ske i prisbilagan, Det framgår även att där priser inte angetts förutsättstjänstenvarakostnadsfri.Avdenprisbilagasomurspnmgligen lämnades in av Travet framgår att den sista posten i prisbilagani "Ev. öv­ r i g a n ö d v ä n d i g a k o s t n a d e r fö r ful l g ö r a n d e a v e ft e r fr å g a d e tj ä n s t e r ' ' , i n t e hade prissatts och därmed förutsattes vara kostnadsfd, Av utdrag frän Tra­ vels svar på förfrågningsunderlaget framgår att Travel utöver de priser som angetts i prisbilagan även avser att debitera tjänster enligt Travels stan­ dardp1islista som även bifogades anbudet. Travels hänvisning till bolagets I GÖTEBORG reglema i LOU hat· följts. Den utvärderingsmodell samt den utvärdering som har skett i upphandlingen uppfyller inte principerna om transparens och likabehandling och upphandlingen ska därför göras om. 19.NOV.2012 16:07 F'.i1 v,s.l:ningsra.tten GBG NK.8186 S. 6/13 SidaS FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 11543-12 E l GÖT:tBORG Avdelning 1 standardprislista utgör ett altarnativt bud som enligt förfrågningsunderlaget inteärtillåtet. Travelsanbudborde därmedintehagåttvidaretillutvärde­ ringen, utan förkastats redan under kvalificeringen, Ny utvärdering ska därför göras, varvid Travels anbud inte ska beaktas, Skada Den oförutsebarhet som bristerna innebär har medfört att anbud inte har kunnat avges med tilh·äcklig insikt om hur utvärderingen skulle komma att göras, I den aktuella situationen framstår det inte som osannolikt att anbu­ den kunde ha varit annorlunda utfonnade, om bristerna inte funnits. Lingmerths och Travels anbud är de enda som har kvalificerat sig till ut­ värdering, Hade Travels anbud förkastats :redan under kvalificeringsfasen, på grund av lämnat alternativt anbud hade Lingmerths vunnit upphandling" en. Lingmerths hat därför lidit eller kan komma att lida skada. Regionen anser att ansökan ska avslås och anför bl.a. följande. Förfrågningsunderlaget I upphandlingen antas det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet, som ut­ värderasutifråndenoffereradetjänstensanbudsprisochbeskaffenhet.I kravspecifikationen anges underkriterier för tjänstens beskaffenhet. Varje underkriteriumhatpreciseratsgenomutförligabeskrivningar.Dessageren nyanserad bild av de kriterier anbuden utvärderats utifrån (punkterna l .1- 1.3, 2.1.1, 2,l.3, 2.6, 4.3-4.4, 5.:2, 6.1 i kravspecifikationen). För varje un­ derkriterium finns även poängintervaller definierade. Regionen har inte bedömtdetnödvändigtattidetaljangepåvilketsättdeuppställdakraven skauppfyllas. Genomatttex.inteuppställakravpåformellameriterhar det vadt möj ligt även fi5r anbudsgivare vars personal har reella men saknar formella kunskaper i svenska och engelska att lämna anbud. 19. NOV, 2012 16:07 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning 1 s ,i1'.) h1 nl:nin�s1atten GBG C'IIJ Sida 6 l'� 010' 1\\. v vO DOM 11543-12E Potentiella anbudsgivare har således, utifrån den aktuella kravspecifika­ tionen., även kunnat bilda sig en uppfattning om underkriteriemas betydelse för anbudsutvärderingen. Avpunkten5.2 iförfrå�tlngsunderlagetframgårattaktuellt0.1.ålvärdeför uppfyllelse av kriterier uppgår till 75 procent. Av den angivna omräknings­ fäktom, 0,75; framgår även viktningen mellan tjänstens pris och dess be­ skaffenhet. Av punkten 4 i forfrågningsw1derlaget framgår bl.a. följande avseende inkomna anbuds totala anbudspriser. Vid utformning av anbudet ska samtliga priser, avgifter och villkor som är kopplade till av anbuds� g i v ar e n e r bj u d n a tj ä n s t e r an g e s , ä v e n o m d e e j s p e c i fi c e r a s i fö r fr å g an . / . . . / Prlsuppgiftema från bilaga 2 kommer sedan att tillsammans med ev. öv­ riga kostnader som påverkar bedömningen av anbudet, utgöra grund :llir beräkning och utvärdering av respekiive anbudspl'is. - Förfrågningsun• rsta hand om förfrågningsunderlaget, när det gäller lo:avspeci� fikationen och tillhörande poängsättning, har varit så bristfälligt utfonnat att anbudsgivarna inte kunnat förutse på vilka grunder ett anbud skulle komma att utvärderas. I denna del gör förvaltningsrätten följande bedöm­ ning. Regionen har i kxavspecifikationen ställt upp ett antal rubriker under vilka beskrivs en rad olika kriterier enligt vilka anbuden kommer att utvärderas. Undet puokte.n 1 . 1, Anbudsgivarens åtagande, anges tex. följande. Anbudsgivarenskaalltidbokaresorochövernattningsåattlägstamöjliga pris uppnås med hänsyn tagen till restid/arbetstid och ev. ombokningsbe­ hov. Ange hur detta säkerställs. Resebyrån ska åta sig att utnyttja de bok� ningskanaler som krävs för att fullfölja uppdraget. Stor vikt läggs alltså. vid ), JI J 19.NOV.201216:09 F:'11:J:ningsrdten GBG FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG Avdelning 1 S. Sida 10 1 1543-12 E in.8186 11/13 att ha tillgänglighet till, föreslå och kunna ut nyttj a alla de på marlmaden förekommande priser och leverantörer, inklusive beställarens egna avtals­ priser. Beskriv hur ovanstående intressen avses atttillvaratas. Anbudsgiva­ renskaerbjudaalternativalösningaravseendefärdmedel,resvägaretc., så att möjlighet till kostnadseffektivisering tillvaratas. Beskriv och bifoga gäma exempel. V:i.d telefon.kontakt bör anbudsgivaren ha en funktion så att ungefärlig väntetid altem�tivt köplats uppges vid telefonkö, Beskriv funktionen. Anbudsgivarens tjänstemän bör ha regelbunden kompetensut­ veckling. Beskriv ert upplägg för att säkerställa detta. Anbudsgivaren ät skyldig att utan skäligt dröjsmål byta ut sådan personal vilken regionen anser sakna erforderlig kompetens eller vilken regionen har dokwnenterade samarbetssvårigheter med, Även om det i kravspecifikationen i och för sig har angivits utvärderings­ kriterier och det går att utläsa vilket poängintervall respektive kriterium har anser ilirvaltningsrätten att det ip.te framgår vad regionen avser att tillmäta betydelse vid utvärderingen av respektive kriterium.. Formuleringar som ,:besla:iv funktionen alt. upplägget for att säkerställa detta', och :•beskriv och bifoga gärna exempel", samtidigt som betygssättningen baseras på olika bedömal.'es individuella värdering som kan komma att medföra en genomsnittsberäkning ger sto1t utrymme fflr godtycklighet vid utvärde­ ringenavanbud.Hurdeolikakriteriernaundervatjerubrikochinomvarje poänginte-rvall förhåller sig till varandra när det gäller att erhålla en så hög slu.tpoäng som möjligt vid utvärderingen av kravspecifikationen framgår inte heller. Leverantörerna har således inte utifrån förfrågningsunderlaget kunnat utläsa vad soni shdle komma att premieras vid poängsättningen a-v respektive kriterium i kravspecifikationen Qfr Kammarrättens i Göteborg avgöranden i mål nr 6996-08 och 4646-10). Inte heller framgår av utvärdedngsprotokoll den poäng som leverantörerna erhållit vid regionens utvärdering av respektive kriterium i kt:avspecifika� 11 •,,9,I\·0'1,L"1'·1,'i"L 10',·0a, Ferva1tr i ngs,a.tten GBG NR. 8186 S. 12/13 DOM Sida11 FÖRVALTNINGSRÄTTEN 11543-12E I GÖTEBORG Avdelning 1 tionen - vilket i enlighet med vad som anges i punkten 5.2 Utvärdering av anbud i förfrågningsunderlaget har betydelse för det slutliga utfallet - utan endast de totala poäng som respektive anbudsgivare fått, Det går därfc5r inte heller av tilldelningsbeslutet att utläsa vad som varit avgörande Wr poängsättningen. Med �yn härtill får förfrågningsunderlagets utfmmning i denna del an­ ses strida n1.ot principerna om transparens och fömtsebarhet, vilket innebär att bolaget riskerat att lidaskada, Det finns därför skäl för ingripande enligt LOU, Eftersom de konstaterade brister som förekommer i upphandlingen främst är hänförliga till uptJhandlingens konkurrensuppsökande skede bör upp­ handli ngen göras om (jfi: Högsta :förvaltningsdomstolens avgörande RÅ 2005 ref, 47). Det finns med hänsyn till denna utgång i målet inte skäl att pröva övriga av Lingmerths anförda omständigheter. HilUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3 109/lB LOU) �� Lars Dahlström Rådman Föredragande i målet hnr varit föredraganden Henny Johansson. 19.NOV.2012 16:10 hr\':.l:ningsudten GBG f(8186 S. 13/13 HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som. vill övei:klaga fö.t;Valto.inWitättens beslut skä skriva till Ka.tnm..anätten i Götebotg. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltn.i.n,e-stätte:o.. Överklagmdet ska ha komin.it io. till förvalm.io.�.tätten inom tte veckor från den dag da kla.ga:ndeo. fick del av beslutet Tiden föx överklagandet föt offentligpart räknas r.mr.llt"ttirl frAn nl"n r-1-.ig hl'�lntr"t :t'nl?'r.ldehdei.. Om sista. dagen föt överkw.gandet infalle.t: på lörda.t, sö:o.d.ag eller helgdag) tnidsotnmai:afton. j\'llafton ellet .nyåtsafton räcket det att sk.tivelsen kotntnet in nästa. vardag. För att ett överkl:a.�de sb ku.o.o.a tas 'llpp i kammarratten fordras att prövningstillständ tnedddas. Ka.IItlna.rrätten Jämnar pxö'tl'O.illgstillstånd om det är avvikt för l.eclnmg a"9' 1:ittstillimpningen att överklagandet p:r:övas1 �nledniog fö:i:ekc)nune.t till ändring j det slut vattill fö:r:val1:o.ingstätten ko.lXl.m.it eller det annai:s :finns :;yo.netliga skhl att ptöva öve.rklagandet. Oro prövningstillstand inte meddelas stål: fötvalcningsrättens beslut fast. Det är därför vik tigt a tt d e t klar t o c h ty dligt fi: atngåt å'9" överklagandet till kammattätteo. vatför man anser :'l.tt ptövnin.gstillscl.nd bör meddelas. Skdvdsen med övedt ett inter.itnistiskt beslut I vissa fall f'at avtal slutas omedelbart. Ett övetklagande av .tittens avgörande får inte prövas sedan avtal hat slutit:s. Fullstänclig info.t.tnation finns i 1 6 kapitlet i de ovin angivna lagarna. BehöverNiflerupplysningaromhurman överklagar bo Ni vända Er till fötv:alto.iugsrätten. DV 3109/1B LOt; den kli odes namn, gap ersonnutnmet, yrke, postadress och telefonnuto.to.e.t, Dessutoin ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats ditklaga.nden kan rns fö.t delgh,·llll').g lämnas om dessa uppgifte.t inte tidigate uppgetts i malet. Om någon person- eller adtessuppgift ät1dras är det viktigt att a.ntoäl.an snarast göts till ka.mroartätten,