FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Växjö SÖKANDE Nybro Städ & Fönsterservice AB, 556135-0439 Aborrevägen 11 382 38 Nybro MOTPART Nybro kommun 382 80 Nybro SAKEN Mål nr 102-10 Sida 1 (4) I VÄXJÖ 2010-03-25 Meddelad i Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. Förvaltningsrätten upphäver inhibitionsbeslutet den 19 februari 2010. 2010 -03- 2 6 Dok.Id 1744 Postadress Box42 3.51 03 Växöj Besöksadress Kungsgatan 8 Telefon Telefax 0470-868 00 0470-869 50 E-post: forvaltningsrattenivaxjo@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:30 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 102-10 I VÄXJÖ BAKGRUND Nybro kommun (kommunen) har genomfört en förenklad upphandling av fönsterputsning och har i tilldelningsbeslut den 10 februaii 2010 beslutat att ISS Facility Services AB ska utses som leverantör. Förvaltningsrätten beslutade den 19 februari 2010 att upphandlingen inte får avslutas innan rätten slutligen tagit ställning till ansökan om överpröv­ ning eller beslutar på annat sätt. Den 2 mars 2010 avslog förvaltningsrätten kommunens yrkande om att tidigare meddelat interimistiska beslut ska upphävas. YRKANDEN Nybro Städ & Fönsterservice AB (bolaget) yrkar i ansökan om överpröv­ ning att anbudsutvärderingen ska göras om på så vis att deras anbud inte förkastas alternativt att hela upphandlingen ska göras om. Kommunen bestrider bolagets ansökan. OMSTÄNDIGHETER TILL STÖD FÖR TALAN Bolaget anför följande. Det är märkligt att bolagets anbud inte beaktats då det är det lägsta anbudet och enligt vad bolaget känner till ska det lägsta anbudet gälla. Bolagets anbud är 53 535 kr lägre än det näst lägsta anbudet. I och med att bolagets anbud har förkastats fördyras kommunens kostna­ der. Bolaget är medvetet om att kommunens handläggare inte får kontakta bo­ laget i pågående upphandling men för de pengar som skiljer bolagets och 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 102-10 I VÄXJÖ det vinnande bolagets anbud, kan man flytta väldigt många möbler. Det är även en enkel sak för ansvarig städledare på kommunen att meddela samt­ liga anställda via e-post att fönstren kommer att rengöras en viss dag och att tjänstemännen själva drar undan sina skrivbord. Kommunen anför följande. Enligt förfrågningsunderlaget ska eventuella flyttningar av möbler utföras av entreprenören och således ingå i lämnade anbudspriser. Kommunen har betraktat bolagets anbud som ett alternativt anbud enligt 6 kap. 9 §LOU. Vid annonsering av upphandlingen har kommunen inte angivit att alternativa anbud är tillåtna. Bolagets anbud har därför förkastats i kvalifice1ingsfasen. Kommunen har agerat i enlighet medLOU. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Kommunen har i förfrågningsunderlaget angett att entreprenören ska åta sig att för beställarens räkning utföra fönsterputsning enligt särskilda an­ visningar som anges i en bilaga till underlaget. I denna bilaga anges bl.a. följande: Vid putsning ska så långt möjligt undvikas att flytta möbler och andra inventarier. Bord och bänkar får inte användas att gå på. Det anges vidare i förfrågningsunderlaget att villkoren i detsamma ska följas för att anbuden ska utvärderas på likvärdiga grunder. I bolagets specifikationer till anbud anges bl.a. följande under rubriken Metoder & arbetsförhållanden: Fönsterputsning kommer att ske enligt er­ forderliga metoder. På insidan skall det vara en meter fri ytaframför fönstren. Om det inte är undanplockat så kommer fönstren inte att putsas alt. kommer vi att plocka undan och detta arbete debiteras som extra arbe­ te. Möbler som tål att stå på kan stå kvar. 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 102-10 I VÄXJÖ Förvaltningsrätten konstaterar att bolaget har lämnat villkor i sitt anbud som inte stämmer överens med de villkor som anges i förfrågningsunderla­ get. Bolaget har således lämnat ett orent anbud. Om kommunen skulle anta ett sådant anbud skulle det strida mot likabehandlingsprincipen i 1 kap. 9 § LOU. Förvaltningsrätten anser därför att kommunen har fattat ett riktigt beslut, när man förkastade bolagets anbud. Bolagets ansökan om över­ prövning ska således avslås. Eftersom förvaltningsrätten numera har avgjort målet slutligt, upphör tidi­ gare meddelat inhibitionsbeslut att gälla. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3 109/1D) Förvaltningsrätten anmärker att en ny tiodagarsfiist enligt 16 kap. 1 § tred­ je stycketLOU börjar löpa, vilket bör beaktas vid ett eventuellt överkla­ gande av denna dom. �lla1�w� Ola Holmen er.,0 0 . SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens be­ slut ska skriva till Kammarrätten i Jönköping. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till fötvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför vik­ tigt att det klart och tydligt framgår av överkla­ gandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, .5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrät­ ten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. www. domstoL se