FÖRYALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Avdelning 33 SÖKANDE Sida 1 (5) KONKURRENSVERKET 2015-11- 1 1 Avd Dnr KSnr -- DOM 2015-11-11 Meddelad i Stockholm Mål nr 20790-15 Uniqa Maritime Holdings Limited, HE 343485 18 Vassilis Michaelides Street 301 26 Limassol Cypern MOTPART Stockholms läns landsting 105 73 Stockholm SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÅTTENSAVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. Aktbil .....-,; Dok.Id 669868 Postadress Besöksadress Telefon 08-561 680 00 E-post: forvaltningsrattenistockholm@dom.se 115 76 Stockholm Tegeluddsvägen 1 Telefax 08-561 680 01 Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:30 v�,.._ Sida 2 FÖRV ALTNINGSRÄTTEN DOM 20790-15 I STOCKHOLM YRKANDEN M.M. Stockholms läns landsting (SLL) genomför en upphandling avseende kollektiv sjötrafik i Stockholms skärgård, beteckning TN 2015-0159. Upphandlingen avser B-tjänst och sker med ett förenldat förfarande. Uniqa Maritime Holdings Limited (bolaget) yrkar att upphandlingen ska göras om och anför bl.a. följ ande till stöd för detta. Trafiknämndens agerande strider mot de grundläggande principerna och öppenhet och likabehandling i 1 kap. 9 § lag (2007:1091) om offentlig upphandling­ LOU genom att man inte på ett öppet och rättvisande sätt förhandsannonserat upphandlingen. Trafiknämndens agerande strider även mot lagen (2010:1065) om kollektivtrafik eftersom den upphandlande enheten inte gjort vad som krävs enligt den. Bolaget har förvägrats möjlighet att delta i upphandlingen på likvärdiga villkor, vilket inneburit att bolaget skadats eller riskerat att lida skada. Förhandsannonsering är ett krav i denna typ av upphandlingar och det krävs att CPV-kod ska anges. Det gick inte att förstå vad förhandsannonseringen avsåg på grund av att SLL angav en missvisande CPV-kod och bolaget har först efter anbudstidens utgång fått kännedom om upphandlingen. Förhandsannonseringen har varit otydlig och felaktig och bolaget har därför inte getts samma möjlighet att förbereda ett anbud och konkurrera med de parter som har god kännedom om marknaden i Stockholm och som kanske har haft en relation med Waxholms Ångfartygs AB eller Trafiknämnden eller SLL. Även om bolaget fått kännedom om annonseringen i mars 2015 hade tiden varit för kort för att lämna ett anbud. Kravet på förhandsannonsering är inte att den ska vara en perfekt beskrivning av den upphandling som ska ske utan den ska vara klar och tydlig så att alla tänkbara leverantörer får samma information och att SLL genom det kan dra nytta av konkunensen på marlrnaden. Genom att ange en felaktig CPV-kod har SLL försvårat för bolaget att hitta upphandlingen. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 20790-15 SLL bestrider bifall till ansökan och anför bl.a. följande. Vissa områden i upphandlingen (t.ex. område B) avser verksamhetsövergång med övertagande av personal m.m. och i 01måde A söker man utförare med eget tonnage jämfört med område B där SLL, genom Waxholmsbolaget, äger allt tonnage. Minimikravet för förhandsannonsering anges i Artikel 7 i EU:s kollektivförordning. Det finns inget krav på att ange CPV-kod i en upphandling av allmän trafik, eftersom det bara gäller upphandlingar som faller inom upphandlingsdirektivets område. Den nu aktuella upphandlingen är en B-tjänst och det finns därför inget krav på att ange CPV-kod. Vid en förhandsannonsering enligt kollektivförordningen är det omöjligt att ange en exakt precisering av föremålet för upphandlingen med hänsyn till tidsaspekten. Syftet med att ange CPV-koder är inte att slutligt låsa upphandlingens inriktning. CPV-koden för uthyrning av båtar och personal stämmer i vissa av upphandlingens områden men SLL har beskrivit föremålet så mycket som möjligt genom att uppge tjänstekategori 19 (sjötransport), CPV-kod och benämnt upphandlingen "Kollektiv sjötrafik i Stockholms skärgård". Vid den ordinarie annonseringen av upphandlingen har CPV-koden för "transport på vattenvägar" angetts som huvudobjekt. Anledningen till att SLL angett CPV-kod i förhandsannonseringen är att systemet Visma TendSign kräver det. SKÄLEN FÖRAVGÖRANDET Utgångspunkt för prövning Upphandlande myndigheter ska enligt 1 kap. 9 § LOU behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett qppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Det framgår av 16 kap. 6 § LOU att om den upphandlande myndigheten har brutit mot någon av dessa principer eller mot någon annan bestämmelse I STOCKHOLM Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 20790-15 i LOU och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Förvaltningsrättens bedömning Frågan i målet är om SLL i upphandlingsförfarandet åsidosatt de upphandlingsrättsliga principerna på ett sådant sätt att det finns skäl för ingripande. Bolaget har anfört att SLL i förhandsannonseringen av den aktuella upphandlingen angett en missvisande CPV-kod och att bolaget, i egenskap av icke-svenskt företag, missgynnats på grund av att man inte kunnat identifiera vad upphandlingen handlat om på ett tidigt stadium och därför inte haft tillräcklig tid för att kunna vidta nödvändiga förberedelser för att lämna ett anbud. SLL genomför en upphandling som inte omfattas av EU:s upphandlings­ direktiv. Eftersom upphandlingen gäller B-tjänster som omfattas av kollektivtrafikdirektivet finns ett krav på att förhandsannonsering av upphandlingen ska ske minst ett år innan anbudsförfarandet inleds. De uppgifter som minst ska offentliggöras är den berörda myndighetens namn och adress, planerad tilldelningsmetod samt tjänster och geografiska områden som kan omfattas av avtalet. Det finns alltså inte något krav på att CPV-koden ska anges i förhandsannonser4Igen. SLL har i sin förhandsannonseringvisserligen angett en CPV-kod som inte är helt rättvisande med hänsyn till vad upphandlingen avser men det anges även i förhandsmeddelandet att upphandlingen gäller tjänstekategöri 19 (sjötransport) och är benämnd "Kollektiv sjötrafik i Stockholms skärgård". Det framgår inte annat än att den upphandlande myndigheten vid förhandsannonseringen uppfyllt de minimikrav som ställts upp enligt EU:s kollektivförordning för vad som ska anges. I STOCKHOLM Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 20790-15 I STOCKHOLM Mot den bakgrunden bedömer förvaltningsrätten att det inte kan anses att SLL brutit mot bestämmelserna i LOU eller att gemenskapsrätten trätts för när vid förhandsannonseringen. Det saknas således grund för ett ingripande och ansökan ska avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga (DV 3109/lA LOU) Kaija Hultquist Rådman Johanna Segerheim har föredragit målet 1//al·{�' HvG{:t'ffJT):\I _ IJl.. ·iitti, HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND SVERIGES DOMSTOLAR Den som vill överklaga förvaltnings rättens beslut ska skriva till Kanuna.ttätten i Stockholm. Skri­ ve'lsen ska dock skickas eller lämnas till för­ valtningsrätten. överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet Om beslutet hat meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kotnm.er att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kotnm.et in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammatriitten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kamtnattätten lämnat prövningstill­ stånd om 1. detfinnsanledningattbetvivlariktighetenav det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som föt­ valtniogstätten har kommit till, där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande ät aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ :tingen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. 2. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för �eslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. I vissa mål f'ar avtal slutas innan tiden för över- . klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål oro övetprövning enligt: 3. detäravviktförledningavrättstillämpning­ en att överldagandet prövas �v högre rätt, el­ ler • 4. det annats finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas ståt för­ valtningstättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kamtnaträtten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnumtner till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress I de flesta fall får avtal slutas när tio d ar har • • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkethetsområdet. . gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut I vissa fall får avtal slutas omedelbart Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur ll'!-an över­ klag� kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. ag www.domstot.se