FÖRVALTNINGSRÄTTEN I FALUN Ann Liljedal SÖKANDE DOM 2016-03-23 Meddelad i Falun Mål nr 905-16 Sida 1 KONKURRENSVERKET Olssons Elektromekaniska AB, 556245-2887 Box37 274 03 Rydsgård MOTPART Landstinget Dalarna Box712 791 29 Falun SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE 201€ -03- 2 4 Md Dnr J(Snr Aktb\l Förvaltningsrätten avslår Olssons Elektormekaniska AB:s ansökan om överprövning. Dok.Id 161324 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se www .forvaltningsrattenifalun.domstol.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 905-16 I FALUN BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Landstinget Dalarna genomför upphandling av reservaggregat G2 (projekt­ nummer 3397) genom förenklat förfarande enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU). Tilldelningsbeslut fattades den 19 februari 2016 varvid Olssons Elektromekaniska AB (0lssons Elektromekaniska) antogs som leverantör. Landstinget Dalarna beslutade den 29 februari 2016 att återkalla tidigare meddelat tilldelningsbeslut och antog istället annan leverantör än Olssons Elektromekaniska. Olssons Elektromekaniska ansöker om överprövning och yrkar att upp­ handlingen ska rättas på så sätt att bolagets anbud vid förnyad utvärdering befinns uppfylla de obligatoriska kraven och som en följd därav tilldelas kontraktet. I andra hand yrkas att upphandlingen görs om. Landstinget Dalarna (Landstinget) bestrider bifall till ansökan. SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Utgångspunkterförförvaltningsrättens prövning Förvaltningsrätten har att pröva om det på grundval av vad Olssons Elektromekaniska anfört är visat att Landstinget brutit mot någon av de grundläggande principerna eller annan bestämmelse i LOU och detta med­ fört att Olssons Elektromekaniska lidit, eller kan komma att lida skada (16 kap. 6 § LOU). De grundläggande principerna innebär att upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke­ diskriminerande sätt, genomföra upphandlingar på ett öppet sätt samt iaktta principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet (1 kap. 9 § LOU). Förfrågningsunderlaget Av för:frågningsunderlaget framgår i AFB.51 bland annat att om anbudet inte är komplett eller avviker från för:frågningsunderlagets ovillkorliga krav Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 905-16 I FALUN kommer anbudet att förkastas om inte avvikelsen - efter beställarens be­ dömning - kan avhjälpas genom komplettering. Vidare framgår i AFD.41 Tidplan bland annat att till anbudet ska förslag till huvudtidplan bifogas. Vadparterna anför Olssons Elektromekaniska anför i huvudsak följande. Efter anbudstidens utgång gjorde Landstinget bolaget uppmärksam på att ett i förfrågningsun- derlaget_efterfrågat ovillkorligt krav,.förslag till huvudtidplan, saknades/inte fanns med i bolagets inlämnade anbudshandlingar. För att avhjälpa denna avvikelse kompletterades bolagets anbud per omgående. Kompletteringen avseende rättelse av ett uppenbart fel i anbudet relaterat till det ovillkorliga kravet avseende förslag till huvudtidplan inryms i vad som enligt förfråg­ ningsunderlaget kan avhjälpas genom komplettering, förtydligande eller rättelse. En sådan komplettering kan inte utgöra risk för vare sig särbehand­ ling eller konkurrensbegränsning. Efterfrågat ovillkorligt krav, förslag till huvudtidplan, är dessutom inte en tidplan som ska vara gällande för genom­ förandet. Utsedd entreprenör ska senast 15 dagar efter träffat avtal över­ lämna en tidplan upprättad i samråd med beställaren Landstinget. Det är allmänt känt i branschen att bolaget har teknisk och yrkesmässig kapacitet samt erfarenhet att både planera och att genomföra uppdrag av sådan kom­ plexitet som efterfrågas i denna upphandling. Därmed föreligger det sådana omständigheter att det är orimligt att framhärda det ovillkorliga kravet avse­ ende förslag till huvudtidplan då det skulle strida mot proportionalitetsprin­ cipen att förkasta bolagets anbud på den grunden att anbudet inte uppfyller kravet. Landstinget anför i huvudsak följande. Grunden för återkallelse och rättels� av det ursprungliga tilldelningsbeslutet var dels att vinnande anbud från Olssons Elektromekaniska saknar tidplan, dels att det innehåller två stycken Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 905-16 I FALUN avsteg från förfrågningsunderlaget. De två avstegen avser punkten AFD.32 enligt vilken ett antal möten ska ingå där Olssons Elektromekaniska i sitt anbud angivit att projekterings- och byggmöten inte ingår, respektive ram­ beskrivningens punkt 2.2.1 där bullerkravet anges till mindre än 75 dBA och anbudet från Olssons Elektromekaniska anger ca 75 dBA. Förvaltningsrättens bedömning Förvaltningsrätten konstaterar att det är ostridigt i målet att det ursprungliga anbudet från Olssons Elektromekaniska inte innehåller något förslag till huvudtidplan, vilket enligt förfrågningsuriderlaget skulle inges med anbudet. Olssons Elektromekaniska har anfört att de, efter anbudstidens utgång, gjort en tillåten komplettering och lämnat in begärda handlingar. Av 15 kap. 12§ LOU följer att en upphandlande myndighet rar begära att ett anbud komplet­ teras om det kan ske utan risk för särbehandling eller konkurrensbegräns­ ning. Myndigheten får alltså begära komplettering men måste inte göra det. Med uttrycket komplettera avses att konkretisera redan lämnade uppgifter. Uppgifter som inte tidigare lämnats i ett anbud är inte tillåtet att komplet­ tera. Av vad som framkommit i målet har inte någon form av tidplan funnits med i det ursprungliga anbudet från Olssons Elektromekaniska varför ett inlämnande av en sådan inte kan anses utgöra en tillåten komplettering. Ols­ sons Elektromekaniska har således inte visat att skäl för ingripande enligt LOU föreligger på den grunden. Olssons Elektromekaniska har även anfört att det skulle vara oproportioner­ ligt att förkasta bolagets anbud på grund av att det inte uppfyller det aktuella kravet. Här konstaterar förvaltningsrätten att kravet på ingivande av tidplan är tydligt formulerat och med hänsyn till upphandlingsföremålet proportion­ erligt. I enlighet med likabehandlingsprincipen får den upphandlande myn­ digheten inte efterge eller bortse från obligatoriska krav som uppställts i förfrågningsunderlaget. Ett anbud som inte uppfyller sådana krav ska för­ kastas och förkastandet är under sådana förhållanden en proportionerlig åt- Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 905-16 I FALUN gärd. Mot den bakgrunden har således Landstinget haft fog för att förkasta anbudet från Olssons Elektromekaniska och skäl för ingripande enligt LOU föreligger inte heller på den grunden. Landstinget har även anfört att anbudet från Olssons Elektromekaniska inte uppfyller ytterligare två krav som ställts upp i förfrågningsunderlaget. Ols­ sons Elektromekaniska har inte anfört några invändningar mot detta. Samma:nfattningsvis finner förvaltningsrätten att Olssons Elektromekaniska inte visat att skäl för ingripande enligt LOU föreligger. Ansökan om över­ prövning ska således avslås. G�-- OVERKLAGAR, se bila (DV 3109/lC LOU). rådman