KAMMARRÄTTEN I SUNDSVALL Sida 1 (4) Mål m 3391-13 KONKURRENSVERKET 2014 -03- 1 1 l•'r ,i.· Avd Dnr KSnr DOM 2014 -03- 1 0 Meddelad 1 Sundsvall KLAGANDE AB Byggbeslag, 556302-3315 Box 546 651 12 Karlstad MOTPARTER Aktbil 2. LåsCity i Gävle AB, 556809-2125 Box 6054 800 06 Gävle ÖVERKLAGAT AVGÖRANDE Förvaltningsrätten i Faluns dom den 3 december 2013 i mål nr 2922-13, se bilaga A SAKEN Offentlig upphandling KAMMARRÄTTENS AVGÖRANDE Kammarrätten avslår överklagandet. 1. Kommunalförbundet Inköp Gävleborg, 222000-2311 826 80 Söderhamn Dok.Id 118868 Postadress Box 714 851 21 Sundsvall Besöksadress Södra Tjärngatan 2 Telefon Telefax 060-18 66 00 060-18 66 52 E-post: kammarrattenisundsvall@dom.se www.kammarrattenisundsvall.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 KAMMARRÄTTEN I SUNDSVALL DOM Sida 2 Mål nr 3391-13 YRKANDEN AB Byggbeslag överklagar förvaltningsrättens dom och yrkar att förvaltningsrättens dom ska upphävas och att upphandlingen ska göras om alternativt att rättelse sker genom att bolagets anbud beaktas vid utvärderingen. Inköp Gävleborg motsätter sig bifall till överklagandet. LåsCity i Gävle AB motsätter sig bifall till överklagandet. PARTERNAS ANFÖRANDEN I KAMMARRÄTTEN AB Byggbeslag (bolaget) anför bl.a. följande till stöd för sin talan. Förfrågningsunderlaget från Inköp Gävleborg är oklart och irrelevant. Bolaget är verksamt i aktuell bransch och kan klara uppdraget i enlighet med förfrågningsund�rlaget. Bolaget är verksamt inom den s.k. låsbranschen, vilket framgår av bolagets anbud. I anbudet anges också vilka resurser som finns på plats i Gävle och som är tillräckliga för att utföra uppdraget. Vid tidpunkten för anbudets inlämnande var enheten i Gävle nyöppnad, vilket anges i anbudet (p. 3.5). Det framgår inte av förfrågningsunderlaget vilka resursbehov som ska gälla och detta utgör en brist. Bolaget hade vid anbudstillfället en s.k. Assa-licens. Bolaget är ett av landets större låssmedsföretag. Vid tidpunkten för anbudsinlämnandet fanns en ansökan hos Assa för bolagets Gävleenhet, som avsåg komplettering för "filial Gävle". Vid anbudsinlämningen väntade bolaget på att Assa AB skulle genomföra en säkerhetsbesiktning av lokalen enligt Assas licenskrav. Närmare tidpunkt för besiktningen låg utanför bolagets kontroll men besiktning med tillhörande Assa-licens var genomförd i god tid innan KAMMARRÄTTEN I SUNDSVALL DOM Sida 3 Mål m 3391-13 tidpunkt för avtalets startdatum planerat till 1 september 2013. Enligt förfrågningsunderlagets punkt 3 .3 framgår inte tydligt vilken typ av intyg som ska bifogas. Enligt förvaltningsrätten ska bedömningen utgå från de faktiska förhållandena vid inlärnnande av anbud men detta står inte i proportion till behovet hos den upphandlande myndigheten. LåsCity i Gävle AB anför bl.a. följande till stöd för sin inställning. Avgörande är de faktiska förhållandena vid inlämning av anbud eftersom upphandlande enhet måste kunna bedöma om anbudsgivaren uppfyller kraven, inte om anbudsgivaren eventuellt kommer att uppfylla kraven längre fram. Det måste åligga anbudsgivaren att visa att man uppfyller kraven och detta gäller även större företag. Alla anbudsgivare förutom AB Byggbeslag enhet Gävle är auktoriserade och bifogade intyg visar därmed på aktuell verksamhet i branschen. AB Byggbeslag enhet Gävle hänvisar till dotterbolagens SLR-medlemskap vilket är irrelevant då det är enhet Gävle som ska bedömas. Genom av AB Byggbeslag bifogad licenshandling kan man konstatera att AB Byggbeslag enhet Gävle inte hade någon ASSA­ licens vid anbudets inlämnande. Att man i efterhand visar att licensansökan var inskickad är ovidkommande då licensinnehav vid anbudets inlämnande ska gälla. SKÄLEN FÖR KAMMARRÄTTENS AVGÖRANDE Utredningen visar att AB Byggbeslag med sin Gävleenhet vid anbudstillfället inte uppfyllde aktuellt ska-krav om att vara auktoriserad låssmed. Kammarrätten anser att ska-kravet i förfrågningsunderlaget är tydligt och att kravet på auktorisation vid tidpunkten för anbudets inlärnnande är ett berättigat och proportionerligt krav. Med hänsyn härtill och då det i övrigt inte framkommit något skäl att frångå förvaltningsrättens bedömning att förutsättningar finns för beslut om rättelse av upphandlingen ska överklagandet avslås. KAMMARRÄTTEN I SUNDSVALL DOM Sida4 Mål nr 3391-13 HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga B (formulär 9). l-a. .//i.. .vlt(.-rt vi Eva Åkerlund adjungerad ledamot Jeanette Sundqvist föredragande () "i�� kammarrättsråd referent \ - j_ c�-/ * FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Målm !FALUN 2013-12-03 2922-13 Enhet 2 Meddelad i Föredraganden Falun Anna Borgs SÖKANDE LåsCity i Gävle AB, 556809-2125 Box 6054 800 06 Gävle MOTPARTER Kommunalförbundet Inköp Gävleborg 826 80 Söderhamn AB Byggbeslag, 556302-3315 Box 546 651 12 Karlstad SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten bestämmer att upphandlingen ska rättas på så sätt att en ny utvärd�ring ska göras varvid AB Byggbeslags anbud inte ska beaktas. Sida 1 (5) Bila90. A, Dok.Id 97310 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2922-13 Enhet2 IFALUN BAKGRUND OCH YRKANDEN Inköp Gävleborg genomför en upphandling av ramavtal avseende löpande låsarbeten för Gävle, Ockelbo, Hofors och Älvkarleby med förvaltningar och bolag med ärendenummer3876 enligt lagen (20071: 091 ) om offentlig upphandling, LOU. Tilldelningsbeslut fattades den24 juni2013 varvid bl.a. ABByggbeslag (Byggbeslag) antogs som leverantör. LåsCity i Gävle AB (LåsCity) ansöker om överprövning och för fram att anbudsutvärderingen inte gått rätt till eftersomByggbeslags anbud inte uppfyller de obligatoriska kraven. Inköp Gävleborg ochByggbeslag bestrider bifall till ansökan och för fram attByggbeslag uppfyller de obligatoriska kraven. FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE Förvaltningsrätten har att pröva om det på grundval av vadLåsCity anfört är visat att Inköp Gävleborg har brutit mot någon av de grundläggande principerna i LOU och detta har medfört att LåsCity lidit eller kan komma att lida skada. De grundläggande principerna innebär att upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke­ diskriminerande sätt, genomföra upphandlingar på ett öppet sätt samt iaktta principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet (16 kap. 6 § och1kap.9 §LOUjämfördmed15kap.2 §sammalag). Principen om likabehandling innebär att alla leverantörer ska behandlas lika och ges lika förutsättningar. För att alla leverantörer ska kunna anses ha haft lika förutsättningar vid en offentlig upphandling måste utvärdering­ en göras efter de krav som ställts i upphandlingen. Den upphandlande myndigheten får inte anta ett anbud som inte uppfyller kraven enligt för­ frågningsunderlaget. Sida3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2922-13 Enhet2 IFALUN LåsCity har fört fram attByggbeslag inte uppfyller kravet om att anbuds­ givaren ska vara auktoriserad låssmed enligt SLR eller liknande och ha erfarenhet av liknande åtaganden samt att intyg om detta ska bifogas med anbudet.Byggbeslag är inte auktoriserad låssmed enligt SLR och har inte bifogat något intyg om motsvarande auktorisation.Byggbeslag har uppgett att det är av ASSA licensierad låssmed, men vid samtal med ASSA har framkommit att bolaget inte har någon ASSA-licens. Vidare ärByggbes­ lags huvudsakliga verksamhet inte låssmedsverksamhet och de företag som Byggbeslag hänvisar till i anbudet är dess dotterbolag. Moderbolaget och dotterbolagen söker licenser var för sig. Bedömningen av anbudsgivarna. ska utgå ifrån de faktiska förhållandena vid inlämningen av anbudet, inte om man uppfyller kraven längre fram. Inköp Gävleborg har mot detta fört fram attByggbeslag har de auktorisat­ ioner som krävs för att leverera samtliga efterfrågade produkter i upphand­ lingens prisformulär. Det finns vidare inte något obligatoriskt krav i upp­ handlingen att anbudsgivare ska vara auktoriserade enligt SLR. Byggbeslag instämmer i vad Inköp Gävleborg fört fram och tillägger föl­ jande. I upphandlingen ställs inte krav på SLR auktorisation (medlems­ skap).Byggbeslag innehar vidare samtliga efterfrågade licenser och upp­ fyller samtliga till dessa tillhörande kompetenskrav. Det gäller även för verksamheten i Gävle.Byggbeslags största affärsornråde är dörrmiljö, lås och säkerhet. För verksamheten i Gävle, såväl som för övriga enheter och bolagen inom koncernen, gäller att i så stor utsträckning som möjligt ha resurser på plats för att klara av de åtaganden som bolaget har. Personal­ styrkan i Gävle är för närvarande fem personer vilket klarar av samtliga ställda krav i upphandlingen. Vid behov medverkar ytterligare specialister, tekniker och installationsperson från Stockholm, Uppsala och Tierp. Inget avtal krävs för detta då det är samma ägare, företagsledning och regionchef som tar beslut om detta i samråd med platsledningen på respektive ort. Vad Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2922-13 IFALUN Enhet2 slutligen gäller referenserna förByggbeslag fram att avtalet med Karlstad kommun är tecknat medByggbeslag. För de två andra referenserna är avtal tecknade med Byggbeslags andra bolag men dessa uppfyller likväl kriteri­ erna i upphandlingen. Dessa referenser ger en tydlighet kring att Byggbe­ slag kan uppfylla ställda krav och motsvara förväntningarna. Vid anbuds­ tillfället var verksamheten i Gävle nyetablerad vilket innebär att Byggbe­ slag inte kunde lämna några lokala referenser. Personalen i Gävle har där­ emot erfarenheter från motsvarande upphandlingar och avtal från olika platser och andra låssmedsföretag. Som framgår av utredningen i målet ställs i upphandlingen ett krav att an­ budsgivaren ska vara verksam i aktuell bransch och vara auktoriserad låssmed enligt SLR eller motsvarande. Anbudsgivaren ska vidare ha erfa­ renhet av liknande åtaganden. Intyg ska bifogas med anbudet ( anbudsfor­ mulär33. Bransch).Byggbeslagharkryssatiattkravetaccepterasoch skrivit följande i en kommentar. "ABByggbeslags Gävle-enhet arbetar idag enligt de normer som gäller för att söka medlemskap i SLR och kom­ mer så att göra. Dotterbolaget Bysmeden Lås AB och Lås & Nycklar i Linköping AB är anslutet till SLR och Byggbeslag uppfyller branschkra­ ven. AB Byggbeslag är av ASSA licensierad låssmed." Vidare framgår att bevis på att anbudsgivaren är verksam i aktuell bransch och har erfarenhet av liknande uppdrag visas genom angivande av tre referensuppdrag ( an­ budsformulär3.4 Referenser). Förvaltningsrätten konstaterar att Byggbeslag inte självständigt uppfyller de krav som ställts i upphandlingen avseende anbudsgivaren och avseende referensuppdrag. Då det av utredningen i målet inte framkommer att Byggbeslag tillhandahållit ett åtagande från de andra företagen eller på annat sätt visat att det faktiskt kommer att förfoga över nödvändiga resur­ ser när kontraktet ska fullgöras anser förvaltningsrätten att Inköp Gävle- Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2 922-13 Enhet2 IFALUN borg har agerat i strid med LOU då Byggbeslags anbud kvalificerats till utvärdering (15 kap. 15 a § LOU). För att det ska föreligga förutsättningar för ingripande enligt LOU krävs, vid sidan av en överträdelse av någon bestämmelse i LOU, även att sökan­ den lidit eller kan komma att lida skada av åtgärden. Som huvudprincip bör krävas att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett tydligt sätt anger vilka omständigheter som talan grundas på. Även om LåsCity inte uttryckligen uppgett i ansökan att man lider eller kan komma att lida skada av Inköp Gävleborgs agerand(,, har LåsCity genom den ut­ redning som getts in i målet visat att man riskerar att lida skada härav: Skäl för ingripande enligt LOU fi11I1:s därmed. De konstaterade bristerna hänför sig inte till upphandlingens konkurrensuppsökande skede varför rättelse är en tillräcklig åtgärd. Upphandlingen ska därför rättas på så sätt att en ny anbudsutvärdering genomförs varvid anbuden från Byggbeslag inte ska beaktas. HURMAB,_ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1C LOU). rådman HUR MAN ÖVERKLAGAR Den som vill överklaga kammarrättens avgörande ska skriva l till Högsta förvaltningsdomstolen. Skrivelsen ställs alltså till Högsta förvaltningsdomstolen men ska skickas eller lämnas till kammarrätten. Överklagandet ska ha kommit in till kammarrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagande för det allmänna räknas dock från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagande infaller på en lördag, söndag eller helgdag, midsommar-, jul- eller nyårsafton, räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i Högsta forvaltningsdomstolen krävs att prövningstillstånd meddelas. Högsta förvaltningsdomstolen lämnar prövningstillstånd om det är av viktförledningavrättstillämpningenattöverklagandetprövaselleromdetfinnssynnerligaskältill sådan prövning, såsom att det finns grund för resning eller att målets utgång i kammarrätten uppenbarligen beror på grovt förbiseende eller grovt misstag. Om prövningstillstånd inte meddelas står kammarrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till Högsta förvaltningsdomstolen varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster :far avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut.Vanligtvis får, då kammarrätten inte har fattatnågotinterimistisktbeslutomattupphandlingeninte:faravslutas,avtalslutasomedelbart.Ide fall där kammarrätten har fattat ett interimistiskt beslut om att upphandlingen inte :far avslutas, får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt det interimistiska beslutet. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i I 6 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Skrivelsen med överklagande ska innehålla följande uppgifter; if'l Bilaga .J) 1. den klagandes namn, person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e-postadress, telefonnummer till arbetsplatsen ochmobiltelefonnummeranges.Omnågon person-elleradressuppgiftändrasärdetviktigtattanmälan snarast görs till Högsta forvaltningsdomstolen 2. det beslut som överklagas med uppgift om kammarrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet 3. de skäl som klaganden vill åberopa för sin begäran om att få prövningstillstånd 4. den ändring av kammarrättens beslut som klaganden vill få till stånd och skälen för detta 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. dv 689-LOU Formulär 9