1 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM 2013-05-24 Mål nr 9919-13 Allmänna avdelningen Meddelad i Enhet 16 Stockholm SÖKANDE Stockholms Stadsbyggare entreprenad AB, 556586-5606 Telegramvägen 46 B 132 35 Saltsjö-Boo MOTPART Tomberget Fastighetsförvaltnings AB i Haninge, 556428-5806 Ombud: Viktor Morawski Haninge kommun 136 81 Haninge SAKEN Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE 2013-05- 2 4 Avd Dnr KSnr Förvaltningsrätten avvisar Stockholms Stadsbyggare entreprenad AB:s yrkande om att Tomberget Fastighetsförvaltnings AB i Haninge ska göra en ny upphandling avseende plats två i ramavtalet samt yrkandet om att Tomberget Fastighetsförvaltnings AB i Haninge ska stoppas från att inleda en ny upphandling till juni 2014. Förvaltningsrätten avslår ansökan i övrigt. Aktbil Dok.Id 352457 Postadress Besöksadress Telefon Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 115 76 Stockholm E-post: Tegeluddsvägen 1 Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se 08-561 680 00 KONKURRENSVERKET 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 9919-13 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen BAKGRUND Tomberget Fastighetsförvaltnings AB i Haninge (nedan benämnt Tomberget) har genomfört en upphandling gällande byggservice (dnr 221/2013). Tomberget beslutade den 19 april 2013 att avbryta upphandlingen. Som skäl för beslutet angavs bl.a. följande. Vid påbörjad kontroll av att anbuds­ givare uppfyller ställda ska-krav i förfrågningsunderlaget konstaterades att det endast var en anbudsgivare som uppfyller ett visst ska-krav. Beställaren avsåg att teckna ramavtal med två entreprenörer. Eftersom endast ett anbud kvarstår för fortsatt utvärdering uppfylls inte förutsättningarna för upp­ handlingen. Dessutom uppstår bristande konkurrens då det endast finns ett anbud att utvärdera. YRKANDEN M.M. Stockholms Stadsbyggare AB (nedan benämnt bolaget) ansöker om över­ prövning av beslutet att avbryta upphandlingen och yrkar i första hand att upphandlingen ska fullföljas så att Tomberget tilldelar kontraktet till bolaget. Bolaget yrkar i andra hand att Tomberget ska fullfölja upp­ handlingen så att bolaget tilldelas kontraktet samt att Tomberget ska göra en ny upphandling avseende plats två i ramavtalet med lägre ska-krav. Bolaget yrkar i tredje hand att Tomberget ska stoppas från att inleda en ny upphandling till juni 2014. Till stöd för sin talan anför bolaget bl.a. följande. Förfrågningsunderlaget måste tolkas så att ska-kravet avseende BAS-P och BAS-U är av oerhörd betydelse för Tomberget. En entreprenör räcker för att tillgodose Tombergets behov. Dessutom har Tomberget möjlighet att upphandla projekt i konkurrens oaktat ramavtals­ entreprenaden. Konkurrensskäl är inget motiv för avbrytande eftersom bolagets anbud ligger på samma debitering som det gjorde i den senaste FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 9919-13 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen upphandlingen med Tomberget. Ett avbrytande är däremot förödande för bolaget av konkurrensskäl. Om Tomberget skulle tillåtas att skicka ut en ny förfrågan i omedelbar närhet till den avbrutna upphandlingen, kommer konkurrenssituationen omedelbart att sättas ur spel. Leverantörer kan be­ gära ut nyligen inlämnade priser av konkurrenter som en offentlig handling och förhålla sig till detta på ett positivt sätt vilket inverkar negativt på andra. Tombergets avsikt att teckna ramavtal med två leverantörer strider mot 5 kap. LOU. En upphandlande myndighet kan välja att teckna avtal med en leverantör. Om den upphandlande myndigheten väljer att teckna ramavtal med flera leverantörer måste dessa vara minst tre till antalet. I detta fall finns det bara en anbudsgivare som godkändes i kvalificerings­ fasen och som därmed ska tilldelas upphandlingen. Den upphandlande myndigheten har inte bevisat att det föreligger sakliga skäl för att avbryta upphandlingen. Tomberget anser att ansökan ska avslås och anför bl.a. följande. Endast ett anbud återstår för utvärdering vilket innebär att Tomberget har berövats möjlighet att utnyttja den konkurrens som finns på marknaden. Att en upp­ handlande myndighet inte behöver tilldela kontrakt om endast ett anbud uppfyller samtliga krav i upphandlingen framgår bl.a. av EU-domstolens dom i mål C-2798, Högsta förvaltningsdomstolens avgörande RÅ 2008 ref. 35 samt Kammarrätten i Göteborgs dom i mål nr 4464-12. Beslutet att avbryta upphandlingen vilar på saklig och giltig grund och strider därmed inte mot de gemenskapsrättsliga principerna eller LOU. SKÄLEN FÖRAVGÖRANDET Förvaltningsrätten konstaterar inledningsvis att bolagets första- och andrahandsyrkanden är likalydande förutom att bolaget i andrahands­ yrkandet också vill att förvaltningsrätten ska förordna att Tomberget ska göra en ny upphandling avseende plats nummer två i ramavtalet. 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 9919-13 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen När det gäller frågan om Tomberget har haft godtagbara skäl för att avbryta upphandlingen gör förvaltningsrätten följande överväganden. De grundläggande principer som ska följas vid all offentlig upphandling är principerna om icke-diskriminering, likabehandling, transparens (öppenhet och förutsebarhet), proportionalitet och ömsesidigt erkännande. Av Högsta förvaltningsdomstolens avgörande, RÅ 2009 ref. 43, framgår att en upp­ handlande enhet har rätt att själv avgöra när det finns förutsättningar för att inleda en upphandling och när en inledd upphandling behöver avbrytas. Ett avbrytande får dock endast ske under förutsättning att myndigheten - när den fattar ett sådant beslut - kan presentera sakliga skäl för beslutet och att myndigheten iakttar grundläggande gemenskapsrättsliga regler inom offentlig upphandling Gfr EU-domstolens domar i mål C-92/00 och C-244/02). Tomberget har som skäl för beslutet att avbryta upphandlingen bl.a. angett bristande konkurrens. Det skälet godtas som regel i praxis Gfr bl.a. Högsta förvaltningsdomstolens avgörande RÅ 2008 ref. 35) och förvaltningsrätten finner inte anledning att göra någon annan bedömning i detta mål. Tomberget har därmed haft sakliga skäl för beslutet att avbryta upp­ handlingen och behöver därför inte fullfölja den. Mot denna bakgrund och då det inte heller framkommit att de grundläggande gemenskapsrättsliga principerna har överträtts, ska bolagets ansökan avslås i denna del. Härefter tar förvaltningsrätten ställning till dels frågan om Tomberget ska uppmanas att göra en ny upphandling avseende plats två i ramavtalet, dels frågan om Tomberget ska stoppas från att inleda en ny upphandling till juni 2014. Det kan härvid konstateras att det inte finns några förut­ sättningar för förvaltningsrätten att förordna om att en upphandlande enhet ska inleda en upphandling eller att en upphandlande enhet inte får inleda en 4 5 FÖR VALTNINGSRÄTTEN DOM 9919-13 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen upphandling, varken enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller med stöd av praxis (jfr Högsta förvaltningsdomstolens avgörande RÅ 2009 ref. 43). Ansökan ska därför avvisas i dessa delar. HUR MAN Ö VERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga (DV 3109/lA LOU). Per Eskilsson Rådman Förvaltningsrättsnotarien Kristina Erlandsson har föredragit målet. I.. SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR- PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/lA LOU t!li ;l'~�---,_,,,}· 1. görs till kammarrätten,