DOM Sida 1 (8) KONKURRENSVERKET 2011 -07- 2 1 Avd Onr Dass Aktbil FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 Anna Aktermo SÖKANDE Input Interiör KC AB, 556534-1830 Flygplansgatan 9 212 39 Malmö Ombud: Thomas Fogelkvist Adress som ovan MOTPART Region Skåne 291 89 Kristianstad SAKEN Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling (LOU) DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår yrkandet om ingripande enligt LOU. 2011 -07- 2 0 Mål nr 5489-11 E Meddelad i Malmö Dok.Id 67885 Postadress Box 4522 203 20 Malmö Besöksadress Kalendegatan 6 Telefon Telefax 040-35 35 00 040-97 24 90 E-post: forvaltningsrattenimalmo@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5489-11 E I MALMÖ Avdelning 1 BAKGRUND OCH YRKANDEN Region Skåne genomför en upphandling av "Möbler för kontor och offent- ,, ·lig miljö", dnr 1002 103. Upphandlingen är uppdelad i fem olika kategorier, däribland Kontorsmöbler. I ett första besked om tilldelning den 9 maj20 11 angavs att Input Interiör KC AB (Input) antagits som leverantör såvitt av­ ser kategorin Kontorsmöbler. Därefter har Region Skåne, efter att Kinnarps AB ansökt om överprövning av upphandlingen avseende bl.a. denna kate­ gori, den2 6 maj20 11 fattat ett nytt tilldelningsbeslut för kategorin Kon­ torsmöbler enligt vilket Kinnarps AB antagits som leverantör sedan anbu­ det från Input förkastats. Kinnarps AB har återkallat sin ansökan om över­ prövning av upphandlingen. Input ansöker om överprövning av upphandlingen såvitt avser kategorin Kontorsmöbler och yrkar i första hand att upphandlingen i denna del ska rättas på så vis att en ny utvärdering görs där Inputs anbud deltar. I andra hand yrkas att upphandlingen ska göras om i aktuell del. Region Skåne bestrider bifall till yrkandena. PARTERNAS ARGUMENTATION Input Inputs anbud uppfyller alla skall-krav och skulle därför ha utvärderats. Re­ gion Skåne anser att Input inte uppfyller kravet avseende rabatt på övrigt sortiment eftersom Input inte lämnat rabattsatser på övriga produkter inom offererat fabrikat (lnput och Tranås Skolmöbler). Region Skåne påstår vi­ dare att Input inte lämnat prislistor på dessa två fabrikat. Dessa påståenden stämmer inte. Fabrikaten Input och Tranås Skolmöbler finns med i anbuds­ formuläret med nettopriser, helt enligt föreskrifterna i förfrågan. Region Sida3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5489-11 E Avdelning 1 I MALMÖ Skåne ställer inga krav på att de leverantörer som finns med i det nettopris­ satta sortimentet även måste vara med i "Övrigt sortiment", varför Input inte har bifogat några prislistor på dessa fabrikat. Anbudet var uppdelat i två delar. I den första delen skulle man nettoprissät­ ta ett utvalt sortiment och i den andra delen skulle man lä.tpna en rabattsats för övriga produkter. I förfrågningsunderlaget står följande under punkten 2 .11.1 Kontorsmöbler, specialstolar och belysning. "Utvärderingen kom­ mer att baseras på de priser som anbudsgivaren anger i kravspecifikatio­ nen, bilaga 4. Anbudsgivaren skall även ange rabattsatser på anbudsgiva­ rens övriga sortiment inom de möbelkategorier som anbudet avser". Input har uppfyllt skall-kraven genom att uppge nettopriser på det efterfrågade sortimentet och lämna en rabattsats för övrigt sortiment inom den möbelka­ tegori som anbudet avser, d.v.s. Kontorsmöbler. Region Skåne har blandat ihop kraven på det nettoprissatta sortimentet med kraven gällande "Övrigt sortiment". Region Skåne har i sin Kravspe­ cifikation - Generella krav samtliga anbudsgivare, under punkten 5.11, angett att "Till anbudet skall minst ett exemplar av tillverkarens/tillverk­ arnas officiella netto- alt bruttoprislista/or som är gällande för hela den svenska marknaden bifogas anbudet avseende övrigt sortiment". Detta skall-krav har Input uppfyllt. På en fråga som redovisades i Frågor och svar nr 7 står det i fråga 4 följande: "Kravspecifikation - Kontorsmöbler, sista rutan sidan 10 (10 ). Här efterfrågar Ni rabatt på övrigt sortiment hos offererat/offererade fabrikat. Är inte detta samma sak som Ni efterfrågar med anbudsgivarens övriga sortiment som skall anges under övrigt sorti­ ment med rabatt eller påslag på fabrikat/tillverkare/leverantörens prislista. Hur menar Ni annars att vi skall göra redovisa detta?" Svaret från Region Skåne lyder: "Stämmer, det går bra att hänvisa till det rosa bladet som he­ ter övrigt sortiment här, där rabattsatser skall anges." Detta styrker att kra- ��da 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5489-11 E Avdelning 1 I MALMÖ vet avser Övrigt sortiment och inte ska blandas samman med kraven på lämnade fabrikat och priser i den nettoprissatta delen av underlaget. Om förvaltningsrätten finner att Inputs påståenden är felaktiga yrkar Input att upphandlingen ska göras om beträffande delen Kontorsmöbler eftersom de i förfrågningsunderlaget angivna kraven på vilka uppgifter man ska lämna gällande "Övrigt sortiment" i så fall är för otydligt beskrivna för att en anbudsgivare ska kunna bilda sig en uppfattning om vad som krävs för att avge ett riktigt anbud. Input har efter den första utvärderingen vunnit upphandlingen när det gäll­ er Kontorsmöbler. Detta visar att Input lidit skada av den nya utvärdering­ en som har gjorts på felaktiga grunder. Region Skåne Anbudsgivama ska i enlighet med vad som anges i förfrågningsunderlaget lämna anbud på ett visst standardsortiment (se punkt 1.5) vilket kommer att utgöra huvuddelen av det sortiment som Region Skåne avser inhandla. Då det i viss mån kan bli aktuellt med kompletteringsköp inom avsett område har upphandlingen utformats på ett sådant sätt att även övrigt sortiment som tillhandahålls av de tillverkare som saluförs av respektive anbudsgiva­ re omfattas av upphandlingen. Till förtydligande kan nämnas att anbudsgi­ vama i stort sett är att betrakta som grossister som tillhandahåller andra tillverkares produkter, även om vissa anbudsgivare också offererar egen­ tillverkade produkter. Mot bakgrund av behovet av kompletteringsköp är det för Region Skåne mycket viktigt att känna till dels vilka produkter som de olika fabrikaten tillverkar och dels vilken rabatt de olika anbudsgivarna kan lämna på tillverkarnas övriga sortiment. Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5489-11 E I MALMÖ Avdelning 1 Anbudsgivarna ska i enlighet med vad som anges i förfrågningsunderlaget ange pris och övriga uppgifter avseende standardsortimentet i bilaga 4 till förfrågningsunderlaget under korrekt flik för avsedd möbelkategori, t.ex. "Kontorsmöbler". Vad gäller de produkter som inte ingår i standardsorti­ mentet och således inte ska anges under flikarna för särskild möbelkategori ska anbudsgivarna ange rabattsats för aktuellt fabrikat under fliken "Övrigt sortiment" samt bifoga tillverkarens officiella netto- alternativt bruttopris­ lista. Det faktum att anbudsgivarna är skyldiga att lämna förteckning/prislista samt ange pris/rabatt för övrigt sortiment som inte utgör standardsortimen­ tet framgår tydligt av fliken "Kontorsmöbler" i bilaga 4 till förfrågnings­ underlaget, under rubriken "Övrigt sortiment inom offererat/offererade fabrikat". Ovannämnda flik anger specifikt de krav som gäller för kon­ torsmöbler. Varken rubrik eller innehåll ger utrymme för att förstå skall­ kravet på annat sätt än att anbudsgivaren ska bifoga en förteckning över fabrikatets övriga sortiment (d.v.s. de produkter som inte utgör standard­ sortiment). Input har i sitt anbud under fliken "Kontorsmöbler" angett att bolaget offererar fabrikaten "Input" samt "Tranås Skolmöbler". Trots detta har förteckning eller pris inte angetts för övrigt sortiment avseende dessa båda fabrikat. Med anledning härav har Inputs anbud ansetts bryta mot uppställt skall-krav, varför bolaget uteslutits från upphandlingen såvitt av­ ser "Kontorsmöbler". De skall-krav avseende rabattsatser och prislistor som ställts i förfråg­ ningsunderlaget har varit formulerade på ett sådant sätt att alla rimligt in­ formerade och normalt omsorgsfulla anbudsgivare har kunnat tolka kriteri­ erna på samma sätt. Inputs anbud uppfyller inte samtliga skall-krav och bolagets talan ska därför lämnas utan bifall. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM IMALMÖ Avdelning 1 DOMSKÄL Relevanta bestämmelser En upphandlande myndighet ska enligt 1 kap. 9 § LOU behandla leveran­ törer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och om proportionalitet iakttas. Av 16 kap. 1 och 5 §§ LOU framgår att förvaltningsrätten kan pröva om en upphandlande myndighet har brutit mot någon bestämmelse i lagen och, på talan av en leverantör som lidit eller kan komma att lida skada, besluta att en upphandling ska göras om eller får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Därvid gäller att förvaltningsrätten endast prövar de särskilt angivna frågor som sökanden tar upp. Relevanta delar av förfrågningsunderlaget Under punkten2 .11.1 i förfrågningsunderlaget (Kontorsmöbler, specialsto­ lar och belysning) anges bl.a. att "Anbudsgivaren skall även ange rabatt­ satser på anbudsgivarens övriga sortiment inom de möbelkategorier som anbudet avser. Rabattsatserna skall anges perfabrikat och ges på tillver­ karens officiella netto- alt bruttoprislista som är gällandeför hela den svenska marknaden. Dessa skall bifogas anbudet. " I bilaga 4 till förfrågningsunderlaget (kravspecifikationen) anges såvitt avser Kontorsmöbler under rubriken "Övrigt sortiment inom offererat/ offererade fabrikat" vidare att "Anbudsgivaren skall bifoga enförteckning över övriga produkter inom offererat/offereradefabrikat samt priserför dessa. Priser skall vara tillverkarens officiella netto- alt bruttoprislista Sirla 6 5489-11 E Sida 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5489-11 E Avdelning 1 I MALMÖ som är gällandeför hela den svenska marknaden. Hänvisa här till bilaga. Rabatt ges sedan på denna lista. " Förvaltningsrättens bedömning Anbudsgivarna ska enligt förfrågningsunderlaget offerera ett av Region Skåne bestämt standardsortiment av Kontorsmöbler. Det är prissättningen av detta sortiment som ligger till grund för utvärderingen. Därutöver ska rabattsatser och prislistor inlämnas såvitt avser övrigt sortiment. Enligt Input framgår det inte av förfrågningsunderlaget att det övriga sortimentet måste vara av samma fabrikat som det/de som offererats som standardsor­ timent, utan endast att det övriga sortimentet avser Kontorsmöbler. Om man enbart läser vad som anges under punkten2 .11.1 i förfrågningsunder­ laget är det enligt förvaltningsrättens bedömning i och för sig rimligt att uppfatta kraven så. Mot bakgrund av hur rubriken "Övrigt sortiment inom offererat/offererade fabrikat" i kravspecifikationen för kontorsmöbler är formulerad samt innehållet under denna rubrik anser förvaltningsrätten emellertid att det av förfrågningsunderlaget tillräckligt tydligt framgår att kraven innebär att rabattsats och prislistor ska lämnas för övrigt sortiment avseende just det eller de fabrikat som offereras som standardsortiment. Förvaltningsrätten anser inte att vad Input åberopat om vad Region Skåne har angett i frågor och svar ger stöd för en annan tollming. Varje omsorgs­ full anbudsgivare har enligt förvaltningsrätten kunnat uppfatta vilka krav som gäller avseende det övriga sortimentet. Eftersom Input inte uppfyllt kraven då bolaget inte lämnat rabattsatser och prislistor gällande övrigt sortiment (d.v.s. möbler utöver de som offereras enligt Region Skånes be­ gärda standardsortiment) avseende de offererade fabrikaten Input och Tranås Skolmöbler, har Region Skåne haft fog för att utesluta Inputs anbud från att delta i utvärderingen. Sida 8 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5489-11 E I MALMÖ Avdelning 1