FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 DOM 2020-03-19 Meddelad i Malmö Mål nr 14042-19 Sida 1 (6) SÖKANDE Ingeborn Data AB, 556937-1841 Ombud: Advokat Hampus Ek MOTPART Trelleborgs kommun SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten beslutar att upphandlingen ska göras om. KONKURRENSVERKET '; Enhet i 20 -03-1 9 Dnr VC' Aldbil .,_,,n�r ___;,;;,:�--- Dok.Id 557266 Postad1·ess Box 4522 203 20 Malmö Besöksadress Kalendegatan 6 Telefon Telefax 040-35 35 00 E-post: forvaltningsrattenimalmo@dom.se ,vww.förvaltningsrattenimalmo.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 14042-19 I MALMÖ Avdelning 1 BAKGRUND Trelleborgs kommun (kommunen) genomför en upphandling av streaming­ tjänster för utbildningsfilm. Upphandlingen genomförs med ett förenklat förfarande enligt lagen om offentlig upphandling (2016:1145), LOU. Enligt tilldelningsbeslutet har SLI Education AB (SLI) tilldelats kontrakt. YRKANDE OCH INSTÄLLNING Jngeborn Data Ingeborn Data ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar i första hand att förvaltningsrätten ska förordna om rättelse på så sätt att Inge­ bom Datas anbud vid en förnyad anbudsutvärdering befinns vara det ekono­ miskt mest fördelaktiga anbudet och därmed tilldelas kontraktet. I andra hand yrkar Ingeborn Data att upphandlingen ska göras om. Som grund för sin talan anför bolaget följande. Ingeborn Data har visserligen tilldelats några lägre kvalitetspoäng än vin­ nande anbudsgivare i utvärderingen men har lämnat ett betydligt lägre an­ budspris. Ingeborn Data anser därför inte att det ekonomiskt mest fördelakt­ iga anbudet antagits. Ingeborn Data borde rätteligen har tilldelats kontraktet. Vidare har kommunen inte beskrivit hur mycket ett visst antal kronor i lägre pris är värt i förhållande till en viss konstaterad poäng i mervärde. För:fråg­ ningsunderlaget är därmed inte transparant och Ingeborn Data har inte kun­ nat lämna ett konkurrenskraftigt anbud. Ingeborn Data har till följd av bristerna i upphandlingen lidit eller riskerat att lida skada. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 14042-19 I MALMÖ Avdelning 1 Kommunen Kommunen yrkar att förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning och anför följande. Upphandlingen är genomförd med ett förenklat förfarande enligt LOU. Kommunen har varit tydliga med att utvärderingsprincipen är "ekonomiskt mest fördelaktiga" det vill säga en sammanvägning av kvalitet och pris, inte s.k. "lägsta-pris-utvärdering". Det viktiga är att kommunen kan tillgodose elever alltifrån förskola till vux­ enutbildning med en lätt använd streamingtjänst som uppfyller de krav och önskemål som respektive åldersgrupp har för att kunna följa uppsatta mål och läroplaner. Detta har beskrivits i upphandlingsdokumentet. Utvärdering har skett enskilt av var och en av de fem deltagarna i utvärde­ ringsgruppen. En sammanställning av erhållna poäng för respektive leveran­ tör har sedan gjorts och utsänts tillsammans med tilldelningsbeslutet. Kom­ munen ställer sig frågande till på vilket sätt transparensprincipen skulle ha åsidosatts och ännu mer att Ingeborn Data skulle kunna ha kommit in med ett konkurrenskraftigare anbud. Ingeborn Data har haft god tid på sig under anbudstiden att ställa frågor om det skulle ha varit så att man inte förstått vald utvärderingsmodell. Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 14042-19 I MALMÖ Avdelning 1 SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Tillämpliga bestämmelser En upphandlande myndighet ska enligt 4 kap. 1 § LOU behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphand­ lingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömse­ sidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av 20 kap. 4 och 6 §§ LOU framgår att förvaltningsrätten kan pröva om en upphandlande myndighet har brutit mot någon bestämmelse i lagen, och på talan av leverantör, som lidit eller kan komma att lida skada, besluta att en upphandling ska göras om eller far avslutas först sedan en rättelse gjorts. Enligt 19 kap. 24 § LOU ska en upphandlande myndighet tilldela den leve­ rantör kontrakt vars anbud är det ekonomiskt mest fördelaktiga för myndig­ heten. Vilket anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet ska utvärderas på någon av föijande grunder: 1. bästa förhållande mellan pris och kvalitet, 2. kostnad,eller 3. pns Myndigheten ska i något av upphandlingsdokumenten ange elen grund för utvärdering av anbud som den avser att använda. Förvaltningsrättens bedömning Inledningsvis kan konstateras att förvaltningsrätten vid en överprövning av en upphandling inte är bunden av sökandens yrkande utan har att bedöma om de omständigheter som sökanden åberopar föranleder ingripande enligt LOU i form av antingen ett förordnande om rättelse på visst sätt eller att upphandlingen ska göras om. Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 14042-19 I MALMÖ Avdelning 1 I upphandlingsdokumentet punkten 5 anges följande så vitt gäller utvärde­ ringsprincipen. "Utvärderingsprincipen är ekonomiskt mest fördelaktiga och utvärderas på följande grund: Vår utvärdering fokuserar på kvalitet och in­ nehåll, hur väl streamingtjänsten uppfyller våra krav utifrån ett användbar­ hetsperspektiv (enkelt, ändamålsenligt, effektivt) och ger användarna ett mervärde. Vi eftersträvar så bra funktionalitet till så bra pris som möjligt. Trelleborgs utvärderingsgrupp kommer att vara minst fem personer och be­ stå av bl.a. IT-utvecklare, mediatekniker och Skoldataeksansvarig. Utvärde­ ringsgruppen ska med hjälp av anbuden och av leverantören tillhandahållen digital dokumentation och testkonto kunna bedöma om kraven uppfylls eller inte. Anser gruppen att uppfyllnad av kraven är otydligt beskrivna, bedöms de som att de inte uppfylls. Om det i den digitala dokumentationen skulle framkomma att ställda ska-krav inte uppfylls av anbudsgivare, kan anbudet komma att förkastas." Nu aktuell upphandling är genomförd enligt ett förenklat förfarande. När, som i aktuellt fall, grunden för utvärderingen av anbuden är bästa förhållan­ det mellan pris och kvalitet ska tilldelningskriterierna viktas inbördes. De får viktas inom intervall med lämplig största tillåtna spridning. Om kriteri­ erna inte kan viktas ska myndigheten istället beakta dem genom en priori­ tetsordning. Myndigheten ska i något av upphandlingsdokumenten ange hur tilldelningskriterierna ska viktas inbördes (se 19 kap. 26 § LOU). Kommunen har i förevarande fall inte angett hur poängen förhåller sig till anbudspriset. Till följd härav anser förvaltningsrätten att förfrågningsun­ derlaget inte är tillräckligt tydligt och förutsebart för att en rimligt upplyst aktör på marknaden ska kunna bilda sig en tillräckligt klar uppfattning om vad som efterfrågas och premieras av den upphandlande myndigheten när det kommer till jämförelsen mellan pris och kvalitet. Upphandlingsförfaran­ det är i denna del inte förenligt med de grundläggande principerna om öp­ penhet och likvärdighet. Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 14042-19 I MALMÖ Avdelning 1 Sammanfattningsvis finner förvaltningsrätten att kommunen har brutit mot de grundläggande principerna i 4 kap. 1 § LOU och att det har medfört att Ingeborn Data lidit eller kan komma att lida skada. Det finns därmed grund för att ingripa i upphandlingen med stöd av 20 kap. 6 § LOU. Eftersom bris­ ten i upphandlingsförfaranclet hänför sig till det konkurrensuppsökande ske­ det ska upphandlingen göras om. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (FR-05) Mattias Steen Ulrika Skogler har föredragit målet. I.!"!. . ltli SVERIGES DOMSTOLAR Hur man överklagar Den som inte är nöjd med förvaltningsrättens beslut kan överklaga. Här framgår hur det går till. Överklaga skriftligt inom 3 veckor Tidenräknasoftastfråndendagsomnifick del av beslutet. I vissa fall räknas tiden i stället från beslutets datum. Det gäller om beslutet avkunnades vid en muntlig förhandling, eller om rätten vid förhandlingen gav besked om datum för beslutet. För myndigheten räknas tiden alltid från beslutets datum. Observera att överklagandet måste ha kommit in till domstolen när tiden går ut. Bilaga 1 FR-05 Närmare regler finns i den lag som gäller för målet, se rutan längst ner på nästa sida för hänvisningar. Gör så här 1. Skrivförvaltningsrättensnamnoch målnummer. 2. Förklara varför ni tycker att beslutet ska ändras. Tala om vilken ändring ni vill ha och varför ni tycker att kammarrätten ska ta upp ert överklagande (läs mer om prövningstillstånd längre ner). 3. Tala om vilka bevis ni vill hänvisa till. Förklara vad ni vill visa med varje bevis. Skicka med skriftliga bevis som inte redan finns i målet. 4. Lämna namn och personnummer eller organisationsnummer. Lämna aktuella och fullständiga uppgifter om var domstolen kan nå er: postadresser, e-postadresser och telefonnummer. Om ni har ett ombud, lämna också ombudets kontaktuppgifter. 5. Skicka eller lämna in överklagandet till förvaltningsrätten - adressen finns i beslutet. Vad händer sedan? Förvaltningsrätten kontrollerar att överklagan­ det kommit in i rätt tid. Har det kommit in för sent avvisar domstolen överklagandet. Det innebär att beslutet gäller. Om överklagandet kommit in i tid, skickar förvaltningsrätten överklagandet och alla handlingar i målet vidare till kammarrätten. Vilken dag går tiden ut? Sista dagen för överklagande är samma veckodag som tiden börjar räknas. Om ni exempelvis fick del av beslutet måndagen den 2 mars går tiden ut måndagen den 23 mars. Om sista dagen infaller på en lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårs­ afton, räcker det att överklagandet kommer in nästa vardag. Tänk på detta i mål om överprövning av upphandling I vissa fall kan myndigheten ingå avtal efter 10 dagar från det att domstolen avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut, och i vissa fall får myndigheten ingå avtal omedelbart. Efter att avtal har slutits får kammarrätten inte överpröva upphandlingen. Detta gäller alltså även om tiden för överklagande fortfarande gäller. Sida 1 av 2 www .domstol.se Har ni tidigare fått brev genom förenklad delgivning kan även kammarrätten skicka brev på detta sätt. Prövningstillstånd i kammarrätten När överklagandet kommer in till kammar­ rätten tar domstolen först ställning till om målet ska tas upp till prövning. Kammarrätten ger prövningstillstånd i fyra olika fall. • Domstolen bedömer att det finns anledning att tvivla på att förvaltnings­ rätten dömt rätt. • Domstolen anser att det inte går att bedöma om förvaltningsrätten dömt rätt • utan att ta upp målet. Domstolen behöver ta upp målet för att ge andra domstolar vägledning i rätts­ tillämpningen. • Domstolen bedömer att det finns synnerliga skäl att ta upp målet av någon annan anledning. Om ni inte får prövningstillstånd gäller det överklagade beslutet. Därför är det viktigt att i överklagandet ta med allt ni vill föra fram. Vill ni veta mer? Ta kontakt med förvaltningsrätten om ni har frågor. Adress och telefonnummer finns på första sidan i beslutet. Mer information finns på "\Vww.domstol.se. För fullständig information, se: • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna, 20 kap. • lag (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet, 16 kap. • lag (2016:1147) om upphandling av koncessioner, 16 kap. • \;,';,��1��:;:l,::,';g�:;dlm mo:_ g • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. Sida 2 av 2 _j www.domstol.se