FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Mål nr 1104-11 E Sida 1 (3) I MALMÖ Avdelning 1 Anna Aktermo SÖKANDE Meddelad i Malmö City-Glas I Malmö AB, 556756-2797 Västmanlandsgatan 3 214 30 Malmö Ombud: Advokat Anders Widborg Gärde Wesslau Advokatbyrå i Skåne AB Box 1422 251 14 Helsingborg MOTPART MKB Fastighets AB, 556049-1432 Box 50405 202 14 Malmö SAKEN 2011 -02- 2� Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling (LOU), i dess lydelse efter den 15 juli 2010 DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår ansökan om ingripande enligt LOU. Dok.Id 50440 Postadress Box4522 203 20 Malmö Besök.sadress Kalendegatan 6 Telefon Telefax 040-35 35 00 040-97 24 90 E-post: forvaltningsrattenimalmo@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 KONKURRENSVERKET Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1104-11 E Avdelning 1 I MALMÖ YRKANDEN M.M. MKB Fastighets AB genomför upphandling av "Glasservice 2011 genom ett förenklat förfarande enligt 15 kap. LOU. MKB Fastighets AB har be­ slutat att teckna avtal med Teriör AB. City-Glas i Malmö AB (Bolaget) har yrkat att upphandlingen ska göras om samt anfört i huvudsak följande. Bolaget har lämnat ett anbud som i och för sig är betydligt högre än Teriör AB:s anbud. Eftersom Bolagets anbud är ett på marknaden mycket konkurrenskraftigt anbud finns anled­ ning att ifrågasätta om Teriör AB lämnat sitt anbud på felaktiga grunder. I varje fall är priset så lågt att det måste varit uppenbart för MKB att anbudet är orimligt. Med kännedom om förutsättningarna på marknaden gör Bola­ get gällande att det rent objektivt är omöjligt att leverera till de priser som Teriör AB har lämnat. Prisskillnaden kan därför endast förklaras med att uppgifterna i förfrågningsunderlaget uppfattats olika av anbudsgivama. Att Bolagets anbud hamnar först på femte plats vid utvärderingen är en följd av att anbuden lämnats utifrån olika förutsättningar och anbuden därmed inte är direkt jämförbara med varandra. Orsaken är att förfrågningsunder­ laget formulerats på ett sådant sätt att det lätt kunnat missförstås hur pris­ uppgifterna i anbudet skulle lämnas. Bolaget hade vid en rättvis jämförelse antagligen hamnat på första plats. Eftersom det föreligger brister avseende utformningen av förfrågningsunderlaget och en rättelse i efterhand enbart skulle riskera att skapa andra fel i upphandlingen ska upphandlingen göras om. MKB Fastighets AB (MKB) har motsatt sig ett ingripande enligt LOU och yrkat att den förlängda avtalsspärren ska upphävas samt anfört i hu­ vudsak följande. Oavsett om MKB bort utvärdera vinnande anbud eller inte kan Bolaget inte ha lidit någon skada. Såsom framgår av utvärderingen har bolaget med sitt anbud placerat sig först på femte plats. Även om det genomförs en ny utvärdering där vinnande anbud inte utvärderas kommer Bolaget inte att vinna upphandlingen och tilldelas uppdraget. Bolagets ta- FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 DOM Sida 3 1104-11 E Ian ska avslås redan på denna grund. Bolaget synes hävda att det finns nå­ gon form av förbud att anta ett lågt anbud, vilket är felaktigt och tillbakavi­ sas. Det finns i LOU inte något förbud mot att anta låga anbud eller något system/riktlinjer för att avgöra om ett anbud ska vara onormalt lågt eller inte. Det finns inte ens något egentligt krav på att begära en förklaring till anbudet. Däremot finns regler för hur en förklaring ska begäras om en upphandlande myndighet anser att ett anbud är onormalt lågt. DOMSKÄL Förvaltningsrätten, som inte finner anledning att upphäva den förlängda avtalsspärren gör följande bedömning. Bolaget har gjort gällande att vin­ nande anbudsgivares anbud är orimligt lågt. Den upphandlande myndighe­ ten får förkasta ett anbud om den finner att priset är onormalt lågt. Anbudet får dock förkastas först sedan myndigheten skriftligen begärt en förklaring till det låga anbudet och inte fått ett tillfredställande svar (15 kap. 17 § LOU). Eftersom det inte finns någon skyldighet, utan endast en möjlighet, för upphandlande myndighet att förkasta ett anbud som betraktas som orimligt lågt kan vad Bolaget anför avseende vinnande anbudsgivares pris­ sättning inte föranleda ett ingripande enligt LOU. Bolaget har vidare gjort gällande att förfrågningsunderlaget är otydligt vad avser hur prisuppgifter­ na i anbudet skulle lämnas. I förfrågningsunderlaget (AF 6.3.1 under un­ derrubriken "Pris") anges vad som ska ingå i de priser som ska lämnas och att summerat pris utgör utvärderingspriset. Detta anges även i prisbilagan i "Bilaga 2". Bolaget har inte närmare preciserat vari den påstådda otydlig­ heten ligger och har inte kunnat påvisa någon otydlighet i förfrågningsun­ derlaget. Det föreligger därmed inget skäl för ingripande enligt LOU på av Bolaget anförda grunder. HUR MA '"ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/lB LOU) SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till K.ammarrätten i Göteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till forvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, - 2. det beslut som överklagas med uppg1ft 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill fa till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av ldaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om ldaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall far avtal slutas omedelbart Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV .3109/lB LOU