FÖRVALTNINGSRÄTTEN I UMEÅ DOM Mål nr 3192-10 E Kansli 2 Sidal(4) SÖKANDE Wist Last & Buss AB, 556078-9751 Box 380 831 25 Östersund MOTPART Lycksele kommun 921 81 Lycksele SAKEN 2011 -01- 1 9 2011 -n1- 1 o Meddelad i Umeå Överprövning enligt lagen (2007: 1091) om offentlig upphandling - LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. Dok.Id 9192 Postadress Box 193 901 05 Umeå Besöksadress Nygatan 45 (Tingshuset) Telefon Telefax 090-17 74 00 090-13 75 88 E-post: forvaltningsratteniumea@dom.se Expeditionstid måndag- fredag 09:00-12:00 13:00-15:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I UMEÅ DOM Sida 2 3192-10 E BAKGRUND OCH YRKANDEN, M.M Lycksele kommun(kommunen) har genomfört en upphandling av lastbilar för avfallsinsamling (diarienr UH-2010-2). Av kommunens tilldelningsbe­ sked den 9 december 2010 framgår att annan leverantör än Wist Last & Buss AB(Wist) har tilldelats upphandlingen. Wist ansöker nu om överprövning av upphandlingen. Till stöd för ansökan anförs bl.a. följande. Efter att anbudstiden gått ut har kommunen kontaktat bolaget och kompletterat kravspecifikationen med att den efterfrågade kli­ matanläggningen ska vara helautomatisk samt att parkeringsvärmare ska omfatta motor och kupe. Kommunen frågade även om möjligheten att få mikrovågsugn och kylskåp i hytten. Offerterna har därefter kompletterats med de begärda uppgifterna. Kommunen har varit otydlig i sin laavspeci­ fikation eftersom "Klimatanläggning" är ett samlingsord för flera olika typer av luftkonditioneringar. Bolagets ursprungsanbud uppfyller därför, enligt gängse definitioner, kravet på klimatanläggning. Vidare har kom­ pletteringen av anbudet gjorts såväl på begäran av som i överenskommelse med Lycksele kommun, varför bolaget har handlat i god tro om att man förfarit på ett ko1Tekt sätt. Kommunen bestrider bifall till ansökan och anför bl.a. följande. Enligt tillverkarnas egen specifikation är en klimatanläggning att beteckna som en automatisk anläggning för klimatkontroll i lastbilshytten. Wist har i sitt ursprungsanbud offererat två lastbilar av typen FES 300 med en manuell luftkonditionering, alltså har bedömning gjorts att offererade fordon inte uppfyller kommunens laavspecifikation. Eftersom de fordon som Wist ursprungligen offererat inte kunde utrustas med klimatanläggning tilläts företaget att inkomma med en komplettering som egentligen är att betrakta som ett helt nytt anbud, nämligen två lastbilar av typen FM 330, vilket var det första misstaget av två från kommunens sida. Kommunen gick sedan vidare i utvärderingen av anbuden och gjorde då ytterligare ett misstag. Till FÖRVALTNINGSRÄTTEN I UMEÅ DOM Sida 3 3192-10 E följd av att siffror blandats ihop jämfördes Wists kompletterande anbud på ett felaktigt sätt mot konkurrentens anbud, vilket gav Wist en ofördelaktig utgång av utvärderingen. K.ommunen fim1er dock att Wist inte lidit skada eftersom urspnmgsanbudet inte uppfyller kravspecifikationen. Den kom­ plettering som gjo1is är att betrakta som ett för sent inkommet anbud då förutsättningarna kraftigt förändrats jämfört med ursprungsanbudet. Vad gäller definitionen av parkeringsvärmare har ingen ändring gjo1is i krav­ specifikationen, utan kommunen inhämtade ett förtydligande om vad an­ budsgivarens definition av en parkeringsvärmare är, varefter frågan ställdes om vilken tillkommande kostnad som en motor- och kupevärmare skulle medföra. TILLÄMPLIGA BESTÄMMELSER Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö·· rer på ett likvärdigt och ickedislaiminerande sätt samt genomföra upphand­ lingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om öm­ sesidigt erkännande och propo1iionalitet iakttas. Enligt16kap. 2§ förstastycketLOUskarätten, om denupphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i LOU och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. D OMSKÄL E nligt Lycksele kommuns kravspecifikation "ska" lastbilar levereras med bl.a. "Klimatanläggning". Av utredningen framgår inte annat än att de last­ bilar som offererats i Wists ursprungliga anbud varit utrustade med endast manuellt styrd luftkonditionering. Detta är inte någon klimatanläggning. Wist har menat att kommunen i sitt förfrågningsunderlag varit otydlig Sida 4 FÖR.VALTNINGSRÄTTEN DOM 3192-10 E IUMEÅ avseende det aktuella kravet. Enligt förvaltningsrättens mening är dock kravet tydligt och lättolkat Förvaltningsrätten konstaterar att det i 9 kap. 8 § andra stycket LOU anges att en myndighet får begära att en ansökan eller ett anbud förtydligas eller kompletteras om det kan ske utan risk för särbehandling eller konkunens­ begränsning. Förvaltningsrätten anser dock att en komplettering som sker efter anbudstidens utgång, där det offereras en helt ny lastbilsmodell, inte är att betrakta som en sådan komplettering som är förenlig med vad som anges i 9 kap. 8 § LOU utan istället är ett helt nytt anbud. Att, såsom Wist anfört, kompletteringen gjorts på begäran av kommunen medför inte någon annan bedömning från förvaltningsrättens sida. Förvaltningsrätten finner sammanfattningsvis att det i utredningen inte framkommit annat än att Wist har lämnat ett anbud som inte uppfyller samtliga skallkrav. Förvaltningsrätten bedömer vidare att anbudet, efter den komplettering som gjorts, varit att betrakta som ett nytt anbud som inkommit efter anbudstidens utgång. Kommunen har därmed haft fog för att förkasta Wists anbud. Ansökan om överprövning ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (Dv 3109/lc LOU) Målet har föredragits av Kristin Persson. SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd 0111 det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står fö1valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift .3. 0111 fötvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran 0111 prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till fö1valtningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) 0111 upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till fö1valtningsrätten. DV 3109/lC LOU särskilt bevis.