DOM Mål nr 2013-05-20 8189-13 Meddelad i Stockholm Telemanagement Sverige AB, 556255-8618 KONKURRENSVaiiEr Box47005 100 74 Stockholm 20.13 -05- 2 2 MOTPART Avd Stockholms kommun, servicenämnden Dnr Ombud: Stadsadvokat Malin Lindvall KSnr AktbH 105 35 Stockholm FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Enhet 12 Sida 1 (6) SÖKANDE SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. Dok.Id 353268 Postadress Besöksadress 115 76 Stockholm Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 Telefon Tegeluddsvägen 1 08-561 680 00 E-post:· Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 8189-13 Allmänna avdelningen BAKGRUND Stockholms kommun (Staden) genomför en upphandling för att ge Stadens upphandlande myndigheter möjlighet att anlita utomstående upphandlings­ kompetens för stöd, utbildning och rådgivning i upphandlingsfrågor. Upp­ handlingen (dnr 3.3.2-185-2012) genomförs genom ett öppet förfarande med det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet som grund för tilldelning av kontrakt. Upphandlingen är uppdelad i sju olika kompetensområden och anbud har kunnat lämnas på en eller flera delar av upphandlingen. Telema­ nagement Sverige AB (Bolaget) har lämnat anbud på anbudsgrupp A.2 IT­ tjänster. Tilldelningsbeslut avseende A.2 IT-tjänster fattades den 26 mars 2013. Av beslutet framgår att andra anbud har rangordnats högre än Bola­ gets anbud. YRKANDEN M.M. Bolaget ansöker om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) och yrkar i första hand att upphandlingen avseende del­ området A.2 IT-tjänster får avslutas först sedan rättelse gjort�. Rättelsen ska bestå i att Staden vid utvärderingen reducerar Bolagets anbudspris med minst 15 procent. Till stöd för sin talan har Bolaget anfört bl.a. följande. Stadens utvärdering är inte förenlig med principen om likabehandling i 1 kap. 9 § LOU. Av till­ delningsbeslutet framgår att en reducering av anbudspriset med 15 procent har skett i de fall anbudsgivaren har åtagit sig att hålla seminarier. Därav kan förstås att seminarier utgör ett mervärde för Staden. I bolagets anbud har följande angivits. "Anbudsgivaren åtar sig att löpande under avtalstiden beskriva och diskutera gjorda erfarenheter, möjliga utvecklingsområden, föreslå ändringar och förbättringar i linje med stadens utvecklingsarbete, antingen i seminarieform- och/eller genom skriftliga beskrivning- I STOCKHOLM Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 8189-13 Allmänna avdelningen ar/rapporter." Bolaget har i likhet med de leverantörer som har tilldelats 15 poäng angivit att man åtar sig att tillhandahålla seminarier. Till skillnad från de anbudsgivare som har tilldelats 15 poäng har Bolaget inte angivit någon begränsning av antalet seminarier. Anbudet erbjuder ett obegränsat antal seminarier. Det är lätt att följa upp. Brist i åtagandet kan enkelt uppmärk­ sammas om Bolaget nekar Staden seminarium under avtalstiden. Bolaget uppfyller ställda formkrav samt tillhandahåller seminarier och ska därför tilldelas 15 poäng i utvärderingen. Staden bestrider Bolagets ansökan. Till stöd för sin talan anför Staden bl.a. följande. Vid utvärderingen har Staden i enlighet med p� 4.3 bedömt anbudens mervärden. Anbudsgivarna ska beskriva hur de aktivt kommer att bidra till och förbättra Stadens upphandlingsarbete, utöver de krav som anges i förfrågningsunderlaget. För att poäng ska delas ut ska de mervärden som bedöms finnas i beskrivningar och åtaganden erbjudas utan kostnad. Beskrivningaroch åtaganden ska vara tydliga, konkreta och uppföljnings­ bara för att kunna bedömas medföra mervärde. Bolagets anbud ger som svar på punkt 4.3 antingen erbjudanden som redan återfinns som krav i förfråg­ ningsunderlaget eller inte är konkreta och uppföljningsbara. De anbudsgi­ vare som har tilldelats poäng har givit beskrivningar och åtaganden som varit tydliga, konkreta och uppföljningsbara. Av rättspraxis följer att en upphandlande myndighets anbudsutvärdering får godas om det inte finns uppenbara skäl till en annan bedömning. De avväg­ ningar som görs torde vara svåra för en domstol att värdera (Kammarrätten i . Stockholms dom i mål m 3772-10, Svea hovrätts dom i mål m T 1189-07, Kammarrätten i Jönköpings dom i mål m 5-09). I STOCKHOLM Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 8189-13 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen SKÄLEN FÖRA VGÖRANDET Tillämpliga bestämmelser Upphandlande myndigheter ska enligt 1 kap. 9 § LOU behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genowöra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. I 16 kap. 6 § LOU anges att om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan be­ stämmelse i samma lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Förfrågningsunderlaget Punkten 4.3 i förfrågningsunderlaget har följande lydelse. Anbudsgivaren ska beskriva hur man aktivt kommer att bidra till och för­ bättra stadens upphandlingsarbete, utöver de krav som anges i detta förfråg­ ningsunderlag. 15 eller 30 poäng (som ger 15 % respektive 30 % avdrag på anbudssum­ man) kan utdelas för de mervärden som bedöms finnas i anbudsgivarens beskrivningar och åtaganden avseende hur man avser att aktivt bidra till att utveckla och förbättra stadens upphandlingsarbete. Beskrivningar och åta­ ganden kan till exempel avse genowörande av särskilda seminarier utifrån gjorda erfarenheter, under eventuell avtalstid, av stadens behov och möjliga utvecklingsområden eller genom åtaganden och beskrivningat kring hur man kommer att föreslå ändringar och förbättringar av stadens arbetssätt och styrdokument. För att poäng ska utdelas ska de niervärden som bedöms fin­ nas i anbudsgivarens beskrivningar och åtaganden erbjudas staden utan kostnad. Beskp.vningar och-åtaganden ska vara tydliga, konkreta och upp-­ följningsbara för att kunna bedömas medföra mervärde. Bedömning av åtaganden och beskrivningar avseende utvärderingskriteriet utveckling av stadens upphandlingsarbete kommer att genomföras av en grupp om minst fyra tjänstemän inom Stockholms stad, som samtliga är sakkunniga inom offentlig upphandling och stadens upphandlingsarbete. Samtliga beskrivningar och åtaganden i anbudet kommer att utgöra avtals­ innehåll. Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 8189-13 Anbudsgivaren ska beskriva hur man aktivt kommer bidra till ochförbättra stadens upphandlingsarbete utöver de krav som anges iförfrågningsunderlaget. (Fritextsvar) I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Förvaltningsrättens bedömning Prövningen i förvaltningsrätten utgör en kontroll av om det på grundval av vad sökanden har anförti målet finns anledning att vidta sådana åtgärder som anges i 16 kap. 6 § LOU. Det är den som ansöker om överprövning som på ett klart och tydligt sätt ska ange vilka omständigheter talan grundas på och visa att upphandlande myndighet har agerat i strid med LOU. För att ett ingripande ska bli aktuellt krävs också att sökanden kan visa att han lidit skada eller kan komma att lida skada på grund av att den upphandlande myndigheten brutit mot LOU. Rätten kan därvid endast besluta att upphand­ lingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Bolaget har åberopat att det i sitt anbud åtagit sig att löpande under avtalsti­ den beskriva och diskutera gjorda erfarenheter, möjliga utvecklingsområ­ den, föreslå ändringar och förbättringar i linje med Stadens utvecklingsar­ bete i seminarieform- och/eller genom skriftliga beskrivningar/rapporter. Bolaget har anfört att man därigenom har åtagit sig att tillhandahålla ett obegränsat antal seminarier under den tid avtalet löper. Förvaltningsrätten delar inte Bolagets bedömning i den delen. Bolagets anbud innehåller enligt förvaltningsrätten ingen utfästelse beträffande hur många seminarietillfällen som kan erbjudas under avtalsperioden. Förvaltningsrätten anser inte att bolaget har visat att deras anbud, i den del det avsett punkten 4.3, innehåller åtaganden och beskrivningar som är tydliga, konkreta cich uppföljningsbara. Bolaget har därmed inte visat att utvärderingen av deras anbud har skett i strid med förfrågningsunderlaget. Förvaltningsrätten anser inte heller att Bolaget har visat att Staden skulle ha utvärderat andra anbudsgivares anbud annorlunda än Bolagets anbud. Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 8189-13 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Förvaltningsrätten finner att det inte är visat annat än att Staden i sin utvär­ dering av Bolagets anbud har uppfyllt kravet på likabehandling som åter­ finns i LOV och gemenskapsrätten. Bolagets ansökan om överprövning ska därför avslås. IIlJR MAN Ö VERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga (DV 3109/la LOU). UL\J \ Ulrika Mob�r� förvaltningsrättsfiskal Föredragande har varit föredraganden Peter Collert. HUR MAN .ÖVERKLAGAR- PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltni:o.gsrättens beslut ska skriva till Kammarriitten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Öve.tkhgandet ska ha kommit in till förvaltoingsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överkla.gandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarriitten fordras att prövningstillstå.:o.d meddelas. Kammarriitten läm:o.ar pröv:o.ingstillstå.nd om det är av vikt för ledoing av rättstillämpoingen att överkla.gandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet Om prövningstillstå.nd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast Det är därför viktigt att det kla.rt och tydligt framgår av öve.tkhgandet till kamroar6itten varför man anser att prövningstillstå.:o.d bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 2. det beslut som överkla.gas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövrringstillstå.:o.d, 5. den ändring av förvalt:o.i:o.gsrättens beslut som kla.ganden vill få till stå.:o.d, 6. de bevis som kla.ganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvalt:o.ingsrätten framgår av beslutet. Om · klaganden anlitar ombud ska denne sända in . fu.11.roakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten., energi, transporter och posttjänster far avtal slutas innan tiden för överkla.gande av rättens dom eller beslut har löpt ut I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas åm.edelbart Ett överkla.gande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information fi.n:o.s i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. 1. den klagandes namh, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där.klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa ,uppgifter inte tidigare uppgetts i målet Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan �narast görs till kammarrätte:o., Behöver Ni fler upplysnin om hur man gar överklagar kan Ni vända Er till förvalt:o.ingsrätten. DV 3199/1A LOU