LÄNSRÄTTEN I DALARNAS LÄN .DOM 2008-05-09 Meddelad i Falun Mål nr 999-08 E Rotel 3 Sida1 (5) SÖKANDE Brandskyddsföreningen Nedre Norrland Utbildning AB, 556560-5069 �::za;�g��;.8 paicu�J 2008 -o 3 MOTPART - 12 Dnr Landstinget Dalarna Avd Box 712 791 29 Falun LÄNSRÄTTENS AVGÖRANDE Länsrätten avslår överklagandet. Länsrätten upphäver det interimistiska beslutet den 14 april 2008. YRKANDE M.M. Brandskyddsföreningen Nedre Norrland Utbildning AB (brandskyddsföre­ ningen) har begärt överprövning av Landstinget Dalarnas upphandling av­ seende brandskyddsutbildning dnr LD07/02737. Brandskyddsföreningen har yrkat att länsrätten förordnar om förnyad upphandling där det framgår vilken omfattning på utbildning som efterfrågas. Brandskyddsföreningen har anfört bl.a. följande. Inför upphandlingen kontaktades landstingets re­ presentanter och på frågan om brandskyddsutbildningens omfattning be­ skrevs den som att det ska vara samma omfattning som den utbildning som räddningstjänsten bedriver idag enligt nuvarande avtal. I anbudsförfrågan finns inget som motsäger att omfattningen av den upphandlande utbildning­ en ska vara samma som räddningstjänsten bedriver idag. Upplysning om omfattning i upphandlingen brister helt i transparens. Räddnings�jänsten Dalamitt har t.o.m. ett samarbetsavtal med Landstinget Dalarna, Falu lasa­ rett och Närsjukvården Falun där det specificeras att grnndläggande brand- Doss Offentlig upphandling enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling Aktbil SAKEN !'.° i\ Dokld46989 Postadress Box 45 791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-484 00 023-484 80 E-post: lansrattenidalarna@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 Sida 2 LÄNSRÄTTEN DOM 999-08 E I DALARNAS LÄN 2 0 0 8 -0 5 -0 9 skyddsutbildning ska omfatta 3,5 timmar. För brandombudet så har det varit en heldag. Brandskyddsföreningen har utformat offerten efter dessa förut­ sättningar. Landstinget Dalarna har i tilldelningsbeslutet valt en aktör som erbjuder grundläggande brandskyddsutbildning som omfattar endast 2 tim­ mar samt ombudsutbildning på 4 timmar. Landstinget har gjort en förfrågan som grundar sig på nuvarande utbildningsmodell med sedan valt en modell med halva utbildningstiden och därmed halva priset. Upphandlingsunderla-­ get är alltför bristfälligt eftersom det inte anger någon omfattning av utbild­ ningen och därmed medfört att en aktör har kunnat erbjuda halverad utbild­ ningstid. Länsrätten beslutade den 14 april 2008 att upphandlingen inte får avslutas tills vidare. Landstinget Dalarna bestrider brandskyddsföreningens yrkande och anför att länsrätten upphäver det interimistiska beslutet så att upphandlingen får avslutas. Landstinget Dalarna har anfört följande. Den punkt som avses och som berörs är att upphandlingsunderlaget är alltför bristfälligt eftersom det inte anger någon omfattning av utbildningen. Detta bestrids då samtliga krav på utbildningen tydligt framgår av förfrågningsunderlaget. Av del 1 Administrativa föreskrifter framgår de krav som landstinget ställer på an­ budsgivaren gällande erfarenhet, kompetens och resurser. I del 2 Mall för upphandlingskontrakt framgår dels de generella krav som ställs på utbild­ ningen, dels de specifika krav som framgår för de olika utbildningsdelarna. Syftet med utbildningen är att ge kunskap i angivna delar, se punkt 6 Krav på utbildningarna och utförandet. Landstinget har medvetet ej angivit hur många timmar utbildningen ska omfatta utan respektive anbudsgivare ska i anbudet lämna en utförlig redovisning över plan för genomförande av ut­ bildningen, antal timmar per kurs samt kontaktvägar vid beställning, se punkt 2.7 i del 1 Administrativa föreskrifter. Ovanstående punkter utgör grunden för krav på anbudsgivaren och efterfrågad tjänst. Vid granskning Sida 3 LÄNSR ÄTTEN DOM 999-08 E I DALARNAS LÄN 2 0 0 8 -0 5 - 0 9 av inkomna anbud har den bedömningen gjorts att anbuden uppfyller samt­ liga ställda krav. Brandskyddsföreningens påståenden saknar relevans då det av förfrågningsunderlaget mycket tydligt framgår omfattning och inne­ håll i uppdraget. Någon hänvisning i underlaget till "nuvarande utbild­ ningsmodell" finns inte. Enligt landstingets mening är detta en form av funktionsupphandling, dvs. det överlåts till anbudsgivaren att föreslå ge­ nomförande inklusive erforderligt antal utbildningstimmar. Att i en upp­ handling villkora omfattningen i antal timmar utgör ingen garanti för ett bra resultat av utbildningen. Resultatet är beroende av utbildarens erfarenhet, resurser, kunskap och föm1åga. Parterna har i ytterligare skriftväxling vidhållit sina ståndpunkter. SK ÄLENFÖR LÄNSR ÄTTENS AVGÖRANDE Enligt 1 kap. 9 § lagen om offentlig upphandling ska upphandlande myn­ digheter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av ovan nämnda lag framgår att en upphandlande enhet ska anta antingen det anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga, eller det anbud som har lägst anbudspris. Om den upphandlande enheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i lagen om offentlig upphand­ ling och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts ( 1 6 kap. 2 §). Av handlingarna i målet framgår bLa. följande. Landstinget Dalarna har genomfört en upphandling avseende brandskyddsutbildning genom ett för- Sida 4 LÄNSRÄTTEN DOM 999- 08 E I DALARNAS LÄN 2008- 05-09 enklat förfarande. Av de administrativa föreskrifterna framgår bl.a. vilka krav som ställs på anbudsgivama samt hur prövning av anbuden går till. Av 3.1-3.2 nämnda föreskrifter framgår att under förutsättning att inkomna anbud uppfyller kvalificeringskrav och obligatoriska krav kommer det an­ bud att antas som har lägst anbudspris. Av tilldelningsbeslut den 3 april 2008 framgår att Förebygget Brandskydd Sverige AB beslutats antas som leverantör. Av Rapport avseende upphand­ ling av brandskyddsutbildning daterad den 3 april 2008 framgår att två an­ budsgivare uppfyller de obligatoriska krav som uppställts. Vidare framgår att utvärderingen av anbuden genomfördes med utgångspunkt från förfråg­ ningsunderlaget redovisade kriterium dvs. det anbud kommer att antas som har lägst pris. Med hänvisning till ovanstående föreslogs anbudet från Före-• bygget Brandskydd i Sverige AB att antas då deras anbudssurnma uppgick till 547 500 kr mot brandskyddsföreningens 1 011 500 kr. Länsrätten gör föUande bedömning. För att kunna utnyttja de konkurrensmöjligheter som finns och för att det ska ske på lika villkor, krävs ett klart och tydligt förfrågningsunderlag. Ett bristfälligt förfrågningsunderlag strider mot principen om affärsmässighet i lagen om offentlig upphandling liksom mot principen om likabehandling och transparens (förutsebarhet och öppenhet) i EG-rätten. Vid bedömningen av de faktiska omständigheterna i målet kan konstateras att den utvärdering som Landstinget Dalarna har gjort av anbuden har skett i enlighet med vad som framgår av förfrågningsunderlaget. Enligt länsrät­ tens bedömning ger förfrågningsunderlaget ett tillräckligt underlag för att en anbudsgivare kunna lägga ett konkurrenskraftigt anbud. Av förfråg­ ningsunderlaget framgår att förtydliganden och kompletteringen har kunnat framställas senast åtta dagar före anbudstidens utgång och att svar på frågor Sida 5 LÄNSRÄTTEN DOM 999-08 E I DALARNAS LÄN 2008-0.5-09 m.m. kommer under anbudstiden att delges registrerade anbudsgivare enligt Allego Documents. Vidare framgår att anbudsgivare endast kan åberopa de kompletterande upplysningar som erhållits skriftligen från ansvarig hand­ läggare. Det framgår även av förfrågningsunderlaget att det anbud som har lägsta pris kommer att antas. Det vinnande anbudet har i enlighet med vad som ovan framkommit offererat ett pris i enlighet med förutsättningarna för upphandlingen. På grund härav finner länsrätten att skäl för ingripande med stöd av lagen om offentlig upphandling inte föreligger. Vad brandskyddsfö­ reningen i övrigt har åberopat föranleder inte länsrätten att göra en annan bedömning. Framställan från brandskyddsföreningen om ingripande ska därmed avslås. Hur man överklagar, se bilaga (DV3l09/1c). SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill. överklaga länsrättens beslut skall skriva till kammarrätten i SundsvaJl Skrivelsen skalldock skickas eller lämnas till länsrätten. Överklagandet skall ha kommit in till länsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, .midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande skall kunna tas upp i kamm.anätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammar.rätten lämnar prövningstill­ stånd om det ät av vikt för ledning av rättst:il­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ rung förekommer till ändring i det slut vartill länsrätten kommit eller det annars finns syn­ nerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövrungstillstånd inte meddelas står läns­ rättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varfö.r man anser att prövnings­ tillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande skall innehålla l. den klagandes namn, personnumrner, yrke, postadress och telefonnutnmer. Dessutom skall adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats..där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift om länsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av länsrättens beslut som kla­ ganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen skall vara undertecknad av klagan­ den eller hans ombud. Adressen t:ill länsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar om­ bud skall denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telf':fon­ numrner. www..domstol.se