FÖRVALTNINGSRÄTTEN IMALMÖ Avdelning 1 Anna Aktermo DOM Mål nr 9543-11E Sida 1 (4) Dok.Id 82706 Postadress Box 4522 203 20 Malmö Besöksadress Kalendegatan 6 Telefon Telefax 040-35 35 00 040-97 24 90 E-post: forvaltningsrattenimalmo@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 SÖKANDE Cervident AB, 556199-6132 Box 214 201 22 Malmö 2011 -11- 02 Meddelad i Malmö Avd Dnr .Doss Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling (LOU) DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår yrkandet om ingripande enligt LOU. MOTPART Aktbil Region Skåne 291 89 Kristianstad SAKEN Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 9543-11 E I MALMÖ Avdelning 1 YRKANDEN M.M. Region Skåne genomför upphandling av ramavtal avseende tandtekniska tjänster genom ett förenklat förfarande enligt 15 kap. LOU. Cervident AB ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar i första hand att upphandlingen ska rättas och i andra hand att den ska göras om. Som grund för detta anför bolaget följande. I upphandlingen har under punkt E 2 bl.a. angetts att "beställaren kommer att, med viss marginal, anta så många leverantörer som beställaren anser sig behöva för att tillgodose sitt behov av tandtekniska tjänster för respektive avtalsområde". För att Cervident AB ska kunna lämna ett affärsmässigt anbud behövs information från upphandlande myndighet som gör att bolaget ges en rimlig möjlighet att beräkna det antal leverantörer som upphandlande myndighet har för avsikt att teckna avtal med samt hur många av dessa som ska finnas inom folktandvårdens geografiska närhet. En avsaknad av denna information innebär att Cervident AB kan lida skada och att Region Skåne går miste om anbud samt att anbuden inte blir affärsmässiga och hållbara vilket mot­ verkar syftet med upphandlingen. Cervident AB behöver inte nödvändigt­ vis i förväg veta exakt hur många leverantörer Region Skåne avser att teckna avtal med, men i vart fall behövs det uppgifter om ungefärligt antal större labb, antal specialistlabb samt huruvida närlaboratorier - med hän­ syn till patientbesök för t.ex. färgtagning - ska tilldelas kontrakt utifrån denna parameter. Region Skåne anser att ansökan ska avslås och anför bl.a. följande. Cervi­ dent AB anser att upphandlingsföreskriftema inte är förutsebara eftersom förfrågningsunderlaget inte innehåller någon uppgift om hur många leve­ rantörer som kommer att antas i upphandlingen eller om hur detta kan be­ räknas. Av 15 kap. 2 § LOU framgår att ramavtal där alla villkor är fast­ ställda får ingås med valfritt antal leverantörer. Det finns inget krav i LOU Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 9543-11 E I MALMÖ Avdelning 1 på att det i förfrågningsunderlaget ska anges hur många leverantörer som den upphandlande myndigheten avser att tilldela ramavtal. Däremot finns det en skyldighet för upphandlande myndighet att tillvarata den konkurrens som finns på marknaden. Region Skåne har i den aktuella upphandlingen, för att försäkra sig om att konkurrensen utnyttjas på bästa sätt, valt att på förhand inte ange hur många leverantörer som kan komma att erhålla ram­ avtal. Syftet med att inte begränsa antalet leverantörer är att Region Skåne vill att alla leverantörer på marknaden ska ha möjlighet att lämna anbud i upphandlingen. Eftersom Region Skåne inte har möjlighet att förutse hur många leverantörer som kommer att lämna anbud saknar man möjlighet att ange hur många leverantörer som kommer att erhålla tilldelning. Den omständigheten att det slutliga antalet ramavtalsleverantörer inte har an­ getts i förfrågningsunderlaget påverkar inte anbudsgivarnas förutsättningar att lämna anbud. Cervident AB har även anfört att man saknar uppgift om hur många leverantörer som ska finnas inom folktandvårdens "geografiska närhet". Förfrågningsunderlaget innehåller inte något krav på viss geogra­ fisk närhet till folktandvården. Cervident AB:s påstående om att det är oförutsebart att det inte finns uppgift om vilket antal leverantörer som Re­ gion Skåne avser tilldela ramavtal inom ett visst geografiskt område saknar stöd i såväl LOU som i det aktuella förfrågningsunderlaget. DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser Enligt 16 kap. 1 och 5 §§ LOU kan rätten pröva om en upphandlande myndighet har brutit mot någon bestämmelse i lagen och, på talan av en leverantör som lidit eller kan komma att lida skada, besluta att en upphand­ ling ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Där­ vid gäller att rätten endast prövar de särskilt angivna frågor som sökanden tar upp. Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 9543-11 E IMALMÖ Avdelning 1 Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Förvaltningsrättens bedömning Cervident AB har gjort gällande att det aktuella förfrågningsunderlaget inte är förutsebart då det saknas uppgift om hur många leverantörer upphand­ lande myndighet avser att teckna ramavtal med och att bolaget därför inte kan lämna ett affärsmässigt anbud. Ett ramavtal enligt 15 kap. LOU där alla villkor är fastställda får ingås med valfritt antal leverantörer. Någon skyldighet att i förfrågningsunderlaget ange hur många leverantörer som en upphandlande myndighet avser att teckna avtal med finns inte i LOU. För­ valtningsrätten anser inte att det faktum att det inte av förfrågningsunderla­ get framgår hur många leverantörer som Region Skåne kommer att tilldela ramavtal, vare sig exakt eller ungefärligt, innebär att förfrågningsunderla­ get kan anses oförutsebart eller att det kan anses påverka anbudsgivarnas möjlighet att utforma och lämna anbud i den aktuella upphandlingen. Vad Cervident AB har anfört avseende antal leverantörer som upphandlande myndighet har för avsikt att teckna avtal med utgör därför inte gnmd för ingripande enligt LOU. Cervident AB har vidare anfört att upphandlande myndighet bör lämna information om huruvida närlaboratorier kommer att tilldelas kontrakt en­ ligt denna parameter. Av förfrågningsunderlaget framgår att utvärderings­ kriteriet för tilldelning av ramavtal är lägsta pris. Inte heller vad Cervident AB anfört i detta hänseende utgör således grund för ingripande enligt LOU. ffl,·]. ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1b LOU) Ola frändström lil ll rJ�, Ll1 w l' , · t � I SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR- PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om ldaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV .3109/lB LOU ii1J1