FÖRVALTNINGSRÄTTEN I FALUN Enhet 2 Ann-Louice Jonsson SÖKANDE DOM 2013-05-15 Meddelad i Falun Mål nr 393-13 Sida 1 (6) Dok.Id 84203 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 Preducto AB, 556635-8189 Roslagsgatan 34 113 55 Stockholm MOTPART Trafikverket 781 89 Borlänge Ombud: Henrik Aminoff och Anders Bengtsson Juridik och planprövning Trafikverket 781 89 Borlänge SAKEN 2013 -05- 1 6 Avd Dnr KSnr Aktbll Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU KONKURRENSVERKET FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår Preducto AB:s ansökan om överprövning. Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 393-13 Enhet 2 I FALUN BAKGRUND Trafikverket genomför en upphandling av ramavtal avseende "Konsult för pedagogiskt stöd vid utveckling av datorbaserade kurser" (ärendenummer TRV 2012/73210). Upphandlingen, som är uppdelad i delområdena "Da­ torbaserade kurser" och "Inspelade föreläsningar", genomförs som ett för­ enklat förfarande enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU. Tilldelningsbeslut meddelades den 21 januari 2013 varvid Imagine Interactive Media AB (Imagine) antogs som leverantör nummer 1 inom de båda delområdena. Preducto AB antogs som leverantör nummer 2 inom delområde "Inspelade föreläsningar". CleverLearning AB (CL) antogs som leverantör nummer 2 inom delområde "Datorbaserade kurser" och TicTac Interactive AB (TicTac) som leverantör nummer 3 inom sist nämnda del­ område. YRKANDEN M.M. Preducto AB (i det följande Bolaget) begär överprövning av upphand­ lingen och yrkar att förvaltningsrätten ska besluta att upphandlingen inte får avslutas förrän rättelse har vidtagits på så sätt att en ny anbudsutvärde­ ring görs vid vilken Imagines och TicTac:s anbud inte beaktas. Bolaget anför som grund för sitt yrkande i korthet att Imagines och TicTac inte uppfyller kvalificeringskravet gällande miljöledning (UUB.516). Bolaget bifogar till sin ansökan ovan angivna leverantörers anbud i nu relevanta delar, miljödiplom utfärdat den 5 oktober 2012 samt "Samlad kravstan­ dard" från Svensk Miljöbas. Trafikverket motsätter sig Bolagets ansökan och anför i korthet följande. Samtliga anbudsgivare bedöms uppfylla de uppställda kraven i upphand­ lingen. Trafikverket har tillämpat likabehandlingsprincipen och bedömt samtliga anbudsgivare utifrån samma utgångsläge och krav. Utvärderingen är proportionerlig i förhållande till vad som kan krävas av generella skall­ krav och dess påverkan på anbudsgivamas framställningar till myndighet- Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 393-13 I FALUN Enhet 2 11. en. Trafikverket åberopar Kammarrätten i Göteborgs dom i mål nr 5797- SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Utgångspunkter för förvaltningsrättens prövning I mål om överprövning enligt LOU gäller som huvudprincip att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart och tydligt sätt anger vilka omständigheter han grundar sin talan på (RÅ 2009 ref. 69). Förvaltningsrätten har således att pröva om det på grundval av vad Bolaget anfört är visat att Trafikverket har brutit mot någon av de grundläggande principerna eller någon annan bestämmelse i LOU och att detta medfört att Bolaget lidit eller kan komma att lida skada (16 kap. 6 § LOU). De grund­ läggande principerna innebär att upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt, genomföra upphandlingar på ett öppet sätt samt iaktta principerna om ömsesidigt er­ kännande och proportionalitet (1 kap. 9 § LOU). Förfrågningsunderlaget I Upphandlingsföreskrifterna (UUB.516) anges följande. Anbudsgivaren ska arbeta efter ett miljöledningssystem, antingen i form av en ISO-certifiering eller i form av ett eget dokumenterat miljöledningssy­ stem. Anbudsgivaren visar att kravet är uppfyllt genom att med anbud bi­ foga antingen: eller • En miljöpolicy, d. v. s. en redogörelse för de grundprinciper och den inriktning som styr anbudsgivarens handlande inom miljöom­ rådet • ska vara giltigt vid tidpunkt för anbudets undertecknande. Vidime­ rad kopia går bra. Ett giltigt intyg om certifiering enligt SS EN-ISO 14001. Intyget FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I FALUN Enhet 2 och Beskrivningar av anbudsgivarens rutiner för ständiga förbättringar inom miljöområdet samt hur uppfyllelse av gällande miljölagstift­ ning säkerställs. Fråga om uppfyllelse av obligatoriska krav Bolaget gör gällande att Imagines och TicTac:s anbud borde förkastas då de inte uppfyller kraven på miljöledning i UUB.516. Bolaget anför bl.a. följande. Imagine och TicTac har inte bifogat någon dokumentation som verifierar att de uppfyller det aktuella kravet gällande miljöledning. Varken Imagine eller TicTac har beskrivit sitt arbete med ständiga förbättringar inom miljöområdet och de har inte heller besvarat hur man uppfyller gällande miljölagstiftning. Bolaget har för egen del lagt ner både tid och pengar för att uppfylla kravet i UUB.516 och lägger årlig­ en ner stora summor och många arbetstimmar på att skapa ett miljöled­ ningssystem enligt Svensk Miljöbas, vilket de är certifierade enligt. Ett bolag som är godkänt enligt Svensk Miljöbas innehar miljödiplom och har per definition ett ständigt förbättringsarbete, vilket årligen redovisas i en revision. Bolaget bifogade även en miljöutredning till sitt anbud för att visa vilka krav miljölagstiftningen ställer samt för att visa att bolaget arbetar med ständiga förbättringar och vad dessa förbättringar konkret består i. Kravet på "ständiga förbättringar" måste kunna mätas enligt gängse regler inom miljöområdet. Imagines och TicTac:s skrivningar är slentrianmässiga och man har inte nämnt gällande miljölagstiftning. Trafikverket har inte utvärderat anbuden på ett kompetent sätt enligt gängse praxis på området för miljöledningssystem. Trafikverket, som anser att Imagine och TicTac uppfyller kraven avse­ ende miljöledning, framför å sin sida bl.a. följande. Kraven i UUB.516 avser beskrivningar av anbudsgivarens rutiner för ständiga förbättringar inom miljöområdet och hur uppfyllelse av gällande miljölagstiftning säker- Sida 4 393-13 • Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 393-13 Enhet 2 ! FALUN ställs av anbudsgivaren. Mot bakgrund av att näringslivet fortfarande be­ finner sig i en utvecklingsfas vad gäller miljöledning har Trafikverket möj­ liggjort för anbudsgivarna att bevisa sitt arbete och ambitioner inom miljö­ området. De aktuella kraven är avsiktligt generellt hållna och tillåter an­ budsgivarna att, på det sätt de finner lämpligast, visa deras miljölednings­ system. Det är således naturligt att anbudsgivarna framhåller uppfyllelsen av kraven på olika sätt och det gör det också möjligt för verket att anta an­ bud där uppfyllelsen framkommer t.ex. i den löpande texten i anbudet. Vad gäller anbudet från Imagine vill Trafikverket särskilt peka på att Imagine uttryckligen i sin miljöpolicy stadgar att de ska följa de lagar och övriga krav som ställs på verksamheten, att företaget i anbudet klargjort att man uppfyller gällande miljölagstiftning och att ambitionen är att den efterlevs, att Imagine utsett en i personalen som ansvarig för miljöarbetet samt att företaget angett att man valt att kontinuerligt diskutera företagets miljöpå­ verkan på styrelsemötena. Enligt Trafikverkets mening är lmagines mil­ jömålsättningar tydliga och ambitionerna höga och verket anser att formu­ leringarna i Imagines anbud väl ryms inom det krav på rutiner för ständiga förbättringar som ställts i UUB.516. Vad gäller anbudet från TicTac pekar Trafikverket på att de i sin miljöledning beskriver att en av rutinerna för ständiga förbättringar inom miljöområdet är att i så hög grad som möjligt använda sig av elektroniska hjälpmedel, vilket inkluderar allt från resor till arbetsmaterial. TicTac beskriver vilka ambitioner de har för just sin miljö­ påverkan och visar även att företaget är medvetet om gällande miljölag­ stiftning genom att ha som ambition att alltid vara i framkant vad gäller exempelvis olika produkters miljöpåverkan och val av produkter fria från PVC och brominerade flamskyddsmedel. Förvaltningsrätten konstaterar att Trafikverket, såsom föreskriften UUB.516 är utformad, inte ställt upp något krav på att anbudsgivarens mil­ jöledningssystem ska vara godkänt enligt Svensk Miljöbas, att systemet ska vara certifierat enligt en viss standard eller att anbudsgivare ska inneha miljödiplom eller ha genomfört en miljöutredning. Inte heller i övrigt kan Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 393-13 IFALUN Enhet 2 utläsas av förfrågningsunderlaget att Trafikverket ställer krav på själva miljöledningssystemet som sådant eller att bifogad miljöpolicy och be­ skrivning ska ha ett visst innehåll eller omfattning. Det som följer av den övergripande föreskriften UUB.51 bekräftar dock att anbudsgivaren ska styrka uppfyllandet av skall-krav genom att inkomma med de uppgifter som efterfrågas. Mot bakgrund av de uppgifter Imagine lämnat i sitt anbud kan förvalt­ ningsrätten inte finna annat än att kvalificeringskravet på miljöledning får anses uppfyllt mot bakgrund av de lämnade uppgifterna. Trafikverket har således inte brutit mot de upphandlingsrättsliga principerna genom att kva­ lificera och utvärdera deras anbud. Något skäl för ingripande med stöd av LOU föreligger därmed inte mot bakgrund av vad Bolaget åberopat. Vad gäller anbudet från TicTac kan dock förvaltningsrätten konstatera att nämnda anbud saknar uppgifter om hur uppfyllelse av gällande miljölag­ stiftning säkerställs, vilket är ett krav enligt UUB.516 jfr UUB.51. Ef­ tersom TicTacs anbud dock hamnat på plats 3 vid utvärderingen och såle­ des efter Bolaget, finns dock inte skäl för ingripande enligt LOU på talan av Bolaget då Bolaget inte kan lida någon skada. Sammantaget finns därför inte skäl för ingripande enligt LOU på talan av Bolaget. Ansökan om överprövning ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. ( ( 2. 3. 4. 5. 6. det beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, . de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. ( Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och even.tuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mal om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/lC LOU