FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2019-10-21 Meddelad i Stockholm Mål nr 7579-19 Sida 1 (5) I STOCKHOLM Avdelning 33 SÖKANDE Upphandlingsbyrån i Hälsingland, 559174-9733 Hamre 304 824 91 Hudiksvall MOTPART Kungliga Tekniska Högskolan, 202100-3054 100 44 Stockholm SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. KONKURRENSVERKET 2/}t'7·/() 2( Avd Dnr KSnr Aktbil Dok.Id 1148415 Postadress 115 76 Stockholm Besöksadress Tegeluddsvägen 1 Telefon Telefax 08-561680 00 08-561680 01 E-post: avd33.fst@dom.se www.domstol.se/forvaltningsratt Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 7579-19 I STOCKHOLM YRKANDEN M.M. Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) genomför en upphandling som avser ramavtal för upphandlingskonsulter (dnr. V-2019-0025) gällande bl.a. fastighetsnära varor och tjänster samt entreprenad (delområde 3) och övriga varor och tjänster (delområde 4). Upphandlingen genomförs genom ett öppet förfarande enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling, LOU. Genom tilldelningsbeslut den 21 mars 2019 har andra anbudsgivare än Upphandlingsbyrån i Hälsingland (upphandlingsbyrån) antagits när det gäller delområde 3 och 4. Upphandlingsbyrån ansöker om överprövning och yrkar i första hand att upphandlingen i de delar som avser delområde 3 och 4 inte får avslutas förrän rättelse har skett på så sätt att upphandlingsbyråns anbud utvärderas. I andra hand yrkar upphandlingsbyrån att upphandlingen ska göras om när det gäller delområde 3 och 4. KTH anser att ansökan ska avslås. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Utgångspunkter för förvaltningsrättens prövning Förvaltningsrätten ska på grundval av det som upphandlingsbyrån för fram pröva om det är visat att KTH har brutit mot någon av de grundläggande principerna i LOU eller mot någon annan bestämmelse i lagen och om det har medfört att bolaget lidit eller kan komma att lida skada. De grundläggande principerna innebär enligt 4 kap. 1 § LOU att upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke diskriminerande sätt, genomföra upphandlingar på ett öppet sätt och iaktta principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 7579-19 Enligt 4 kap. 10 § LOU ska en upphandlande myndighet innan den tilldelar ett kontrakt bl.a. kontrollera att anbudet uppfyller de krav, villkor och kriterier som anges i upphandlingsdokumenten. Förvaltningsrättens bedömning I punkterna 7.2 och 8.2 i upphandlingsdokumentet anges bl.a. att den utförande konsulten ska vara välförtrogen av att arbeta i upphandlingsverktyget Visma TendSign. Anbudsgivaren ska sedan namnge två upphandlingar gjorda avföreslagen konsult i TendSign. Upphandlingsbyråns anbud utvärderades inte eftersom KTH efter sökning i TendSigns upphandlingsbibliotek inte kunde verifiera referenser för konsulten som offererades av upphandlingsbyrån. Upphandlingsbyrån för fram att de krav som ställs i punkterna 7.2 och 8.2 i upphandlingsdokumentet strider mot upphandlingsrättsliga principer eftersom det inte tydligt framgår att refererade upphandlingar ska avse avslutade upphandlingsprocesser. Kraven omfattar inte mer än att angivna upphandlingar ska vara genomförda och inte avslutade i TendSign för att anses "gjorda". KTH för fram att en upphandling är gjord när den är avslutad vilket har anförts genom förtydliganden till upphandlingsbyrån. Anbudsgivare förväntas vara rimligt informerade och normalt omsorgsfulla i upphandlingsförfarandet (se bl.a. EU-domstolens dom i C-27/15, Pippo Pizzo, p. 36) och förfrågningsunderlag ska vara så tydliga som möjligt, men behöver inte alltid vara optimalt utformat för att kunna godtas (se RÅ 2002 ref. 50). Förvaltningsrätten konstaterar att kraven i punkterna 7.2 och 8.2 i upphandlingsdokumentet utgör obligatoriska krav som anbudsgivaren ska I STOCKHOLM Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 7579-19 uppfylla. Nämnda punkter kan enligt förvaltningsrättens bedömning inte tolkas på något annat sätt av en rimligt informerad och normalt omsorgsfull anbudsgivare än att med upphandlingar gjorda avföreslagen konsult avses utförda upphandlingar. Det vill säga upphandlingar där hela upphandlingsprocessen är utförd med genomförd utvärdering, tilldelning och tecknat avtal. Att upphandlingsbyrån som referens har angett två upphandlingar som inte var slutförda uppfyller därför inte obligatoriska krav i upphandlingen. Upphandlingsbyrån för även fram att förhållandet att avsluta en upphandling i TendSign inte påverkar kompetensen som KTH efterfrågar och således ska lämnade uppdrag godkännas. Förvaltningsrätten anser att det för en rimligt informerad och normalt omsorgsfull anbudsgivare framgår att med kraven i punkterna 7.2 och 8.2 i upphandlingsdokumentet efterfrågar KTH referenser för att verifiera anbudsgivares erfarenhet av ett särskilt upphandlingsverktyg. Att KTH efterfrågar två referenser med upphandlingar som är helt utförda kan inte anses frångå de upphandlingsrättsliga principerna eftersom myndigheten på ett tydligt sätt måste kunna finna och bedöma de referenser som efterfrågas. Oavsett om förhållandet att avsluta en upphandling i TendSign inte påverkar kompetensen som KTH efterfrågar kan KTH genom det ställda kravet därmed inte anses ha brustit i upphandlingsförfarandet. Sammanfattningsvis har KTH inte brustit i upphandlingsförfarandet på det sätt som upphandlingsbyrån gör gällande. Upphandlingsbyrån har inte visat att KTH har avvikit från upphandlingsdokumentens bestämmelser eller överträtt de grundläggande principerna i LOU. Det saknas därmed skäl att ingripa mot upphandlingen med stöd av LOU. Ansökan om överprövning ska därför avslås. I STOCKHOLM Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 7579-19 I STOCKHOLM HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilagan (FR-05). Oliver Sparrings Förvaltningsrättsfiskal Martin Menyes har föredragit målet. oC� 111 SVERIGES DOMSTOLAR Hur man överklagar Den som inte är nöjd med förvaltningsrättens beslut kan överklaga. Här framgår hur det går till. Överklaga skriftligt inom 3 veckor Tidenräknasoftastfråndendagsomnifick del av beslutet. I vissa fall räknas tiden i stället från beslutets datum. Det gäller om beslutet avkunnades vid en muntlig förhandling, eller om rätten vid förhandlingen gav besked om datum för beslutet. För myndigheten räknas tiden alltid från beslutets datum. Observera att överklagandet måste ha kommit in till domstolen när tiden går ut. FR-05 Närmare regler finns i den lag som gäller för målet, se rutan längst ner på nästa sida för hänvisningar. Gör så här 1. Skrivförvaltningsrättensnamnoch målnummer. 2. Förklara varför ni tycker att beslutet ska ändras. Tala om vilken ändring ni vill ha och varför ni tycker att kammarrätten ska ta upp ert överklagande (läs mer om prövningstillstånd längre ner). 3. Tala om vilka bevis ni vill hänvisa till. Förklara vad ni vill visa med varje bevis. Skicka med skriftliga bevis som inte redan finns i målet. 4. Lämna namn och personnummer eller organisationsnummer. Lämna aktuella och fullständiga uppgifter om var domstolen kan nå er: postadresser, e-postadresser och telefonnummer. Om ni har ett ombud, lämna också ombudets kontaktuppgifter. 5. Skicka eller lämna in överklagandet till förvaltningsrätten - adressen finns i beslutet. Vad händer sedan? Förvaltningsrätten kontrollerar att överklagan­ det kommit in i rätt tid. Har det kommit in för sent avvisar domstolen överklagandet. Det innebär att beslutet gäller. Om överklagandet kommit in i tid, skickar förvaltningsrätten överklagandet och alla handlingar i målet vidare till kammarrätten. '� t!l� Vilken dag går tiden ut? Sista dagen för överklagande är samma veckodag som tiden börjar räknas. Om ni exempelvis fick del av beslutet måndagen den 2 mars går tiden ut måndagen den 23 mars. Om sista dagen infaller på en lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårs­ afton, räcker det att överklagandet kommer in nästa vardag. Tänk på detta i mål om överprövning av upphandling I vissa fall kan myndigheten ingå avtal efter 10 dagar från det att domstolen avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut, och i vissa fall får myndigheten ingå avtal omedelbart. Efter att avtal har slutits får kammarrätten inte överpröva upphandlingen. Detta gäller alltså även om tiden för överklagande fortfarande gäller. Sida 1 av 2 www.domstol.se Har ni tidigare fått brev genom förenklad delgivning kan även kammarrätten skicka brev på detta sätt. Prövningstillstånd i kammarrätten När överklagandet kommer in till kammar­ rätten tar domstolen först ställning till om målet ska tas upp till prövning. Kammarrätten ger prövningstillstånd i fyra olika fall. • Domstolen bedömer att det finns anledning att tvivla på att förvaltnings­ rätten dömt rätt. • Domstolen anser att det inte går att bedöma om förvaltningsrätten dömt rätt utan att ta upp målet. • Domstolen behöver ta upp målet för att ge andra domstolar vägledning i rätts­ tillämpningen. • Domstolen bedömer att det finns synnerliga skäl att ta upp målet av någon annan anledning. Om ni inte får prövningstillstånd gäller det överklagade beslutet. Därför är det viktigt att i överklagandet ta med allt ni vill föra fram. Vill ni veta mer? Ta kontakt med förvaltningsrätten om ni har frågor. Adress och telefonnummer finns på första sidan i beslutet. Mer information finns på www.domstol.se. För fullständig information, se: • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna, 20 kap. • lag (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet, 16 kap. • lag (2016:1147) om upphandling av koncessioner, 16 kap. • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorn, 20 kap. f-< Cl.. Sida 2 av 2 www.domstol.se