I.. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Enhet 12 SÖKANDE Sida 1 (4) I KONKURRENSVERKET Topia Landskapsarkitekter AB, 556566-0270 Rosenlundsgatan 40 118 53 Stockholm MOTPART Stadsbyggnadskontoret i Täby kommun ?Mr -{r, .. 0 8 IN LV i� '-..i DOM 2015-05-08 Meddelad i Stockholm Mål nr 7414-15 Ombud: Advokaterna Maria Pedersen och Ingrid Sandstedt Advokatfini:lan Pedersen AB Box 3462 103 69 Stockholm SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÅTTENSAVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. Avd Onr KSnr Aktbil Dok.Id 605309 Postadress Besöksadress Telefon Telefax Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:30 115 76 Stockholm E-post: Tegeluddsvägen 1 08-561 680 00 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM Allmänna avdelningen YRKANDEN M.M. Stadsbyggnadskontoret i Täby kommun (kommunen) genomför en upp­ handling av ramavtal för projektering och utredning landskap (dnr 20 14/323-09) genom öppet förfarande enligt lagen (2007:109 1) om offentlig upphandling. Genom tilldelningsbeslut den 2 april 2015 antog kommunen sex företag som leverantörer i ramavtalet. Topia Landskapsarkitekter AB (bolaget) ansöker nu om överprövning av upphandlingen och yrkar i första hand att förvaltningsrätten ska förordna om rättelse av upphandlingen på så sätt att kommunens utvärdering av upphandlingen upphävs, och i andra h an d att förvaltningsrätten förordnar om att upphandlingen ska göras om. Till stöd för sin talan anför bolaget i huvudsak följande. Bolagets anbud har förkastats av den anledningen att det inte använt senaste versionen av anbudsbrevet. Vid den tidpunkt då bolaget gav in sin ansökan fanns såvitt bolaget kunde se inget kompletterande förfrågningsunderlag enligt de administrativa föres­ krifterna, punkt AUB.23. Det är orimligt att, som kommunen gjort, lägga in ett nytt anbudsbrev endast under frågor och svar utan att ange att det är frågan om ett nytt anbudsbrev och därmed kompletterande förfrågnings­ underlag. Anbudsbrevet har inte heller redovisats där förfrågningsunder­ lagets samtliga handlingar ska vara samlade. Kommunens förfarande är otydligt, innehåller godtycklighet, och säk�rställer inte att de mest fördel­ aktiga anbuden antas. Bolaget kommer att lida skada på grund av att kom­ munen inte har utvärderat dess anbud, vilket lett till att bolaget inte prövats som leverantör i upphandlingen. Kommunen bestrider bifall till ansökan. Till stöd för sin talan anför kommunen i huvudsak följande. Av AUB.31 och AUB.3 följer att det i upphandlingen uppställts som obligatoriskt krav att uppgifter ska lämnas enligt anbudshrevet och att anbudsbrevet ska skickas med anbudet. Bolaget Sida2 7414-15 ·' -·- •.. I . j .. 1 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM Allmänna avdelningen har använt fel version av anbudsbrevet och har därigenom inte uppfyllt det obligatoriska kravet. Bolaget har inte heller bifogat ev för offererade med­ verkande arkitekter, vilket är ett obligatoriskt krav enligt AUB:514 och AUC.321. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Frågan i målet är om kommunen på av bolaget åberopat sätt har brutit mot någon av principerna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i lagen och om det i så fall har medfört att bolaget lidit skada. När en leverantör avser att lämna anbud i en upphandling får det anses ligga i dennes eget intresse och ansvar att kontrollera att anbudet är komplett och att det uppfyller de ställda obligatoriska laaven i förfrågningsunderlaget. Av förfrågningsunderlagets administrativa föreskrifter (AUB.3 och AUB .31) framgår att kommunen uppställt som obligatoriskt krav att anbud ska innehålla samtliga begärda uppgifter i föreskriven form och att anbud ska innehålla.uppgifter enligt anbudsbrev. Av AUB.23 framgår att för­ frågningsunderlaget inkluderar frågor och svar i TendSign. I målet är ostridigt att bolaget inte använt den senaste versionen av anbudsbrevet, och att den versionen publicerats i TendSign. Bolagets anbud har således inte innehållit samtliga uppgifter i föreskriven form. Anbudet har därmed inte uppfyllt alla obligatoriska krav. Frågan är då om kommunens förfarande vid publiceringen av kravet såsom bolaget anfort strider mot LOU. Förvaltningsrätten gör bedömningen att samtliga presumtiva leverantörer haft lika möjlighet att informera sig om och uppfyIla det obligatoriska kravet. Av förfrågningsunderlaget framgår att förfrågningsunderlaget kan komma att kompletteras och att det är Sida 3 7414-15 i! !j ·; I Ii I • •• ·--· ·-· . 1 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Sida4 DOM 7414-15 anbudsgivamas ansvar att hålla sig informerade om de kompletteringar som publiceras i TendSign. Förfarandet strider således varken mot lika­ behandlingsprincipen eller mot transparensprincipen. I målet har sammanfattningsvis inte framkommit någonting soni visar att förfarandet vid upphandlingen stridit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i lagen. Bolagets ansök.an om överprövning ska således avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga 1 (DV 3109/lA LOU). �·(_c:- Petter Löfdahl Förvaltningsrättsfiskal Förvaltningsrättsnotarien Sven Hogebrandthar föredragit målet. HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvalt.ningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till fötvaltningstätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt.ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller pä lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvalt.ningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det ät av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast Det är därför viktigt att det ldart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer satnt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om öve1prövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom omtådena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interhni.stiskt beslut. I vissa fall rar avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvalt.ningsrätten. www.domstol.se