3. JUL. 2012 18:05 Forvaltningsratten i GBG FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM NR. 3280 S. 2/16 Sida 1 (14) Målm 7166,12 E Enhet2;2 I GÖTEBORG 2012-07ff03 Avdelning2 SÖKANDE Meddelad.i Göteborg Dok.Id 149492 Postadress Box 53197 400 15 Göteborg Telefu Staples SwedenAB, 556091-3591 Box 1777 50117 Borås Ombud: Advokat Thomas Bemel' Advokatfirman Lindgren & von Hofsten AB Box: 3 542 21 Mariestad MOTPART Halmstads kommun, 212000-1215 Box 153 301 05 Halmstad Ombud: Kommunjuristen Kai Sällström adress som ovan SAK.EN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentligt u.pphandlingp förkor­ tad LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår ansökan. :Sesöksadress Sten Sturegatan 14 Telefon 031 - 732 70 00 :E-post; forvaltningsrattenigoteborg@dom.se mån.dag- fredag 08;00.-16:00 031 - 711 78 59 Expeditfonstid 3. JUL. 2012 18:05 Forvaltningsrdten i GBG NR. 3280 S. 3/16 Sida2 7166-12 E FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning2 BAKGRUND DOM Halmstads kommun tillsammans med tio kommunala bolag har upphandlat pappers- och plastprodukter, dnr KS 2012/0143. Fyra. leverantörer har lämnat anbud, däribland Staples Sweden AB: I tilldelningsbeslut den 23 n1aj 2012 har meddelats att anbud från Papyrus Ab antas. YRKA1\1DEN M.M. Staples &veden AB (Staples) yrkar att Förvaltningsrätten ska besluta att Halmstads kommuns upphandling i cl.nr KS 2012/143 ska avbr)1as och att upphandlingen får avsluts först efter att rättelse ägt rum och att födängd . avtalsspärr ska gälla. I andra hand yrkar Staples att upphandlingen i sin helhet ska göras om. - Till stöd för sin talan framför Staples i huvudsak följande. Halmstads kommun har, i strid mot kraven och förutsättningarna i förfrågningsunderlaget och genom åsidosättande av de grundläggande principerna och kra'Ven för offentlig upphandling, felaktigt cliskvalificerat Staples anbud i fråga om positionerna 19, 24, 45, 76, 111 och 113. En kor­ rekt utvärdering skulle ha medfört att Staples hade blivit kvalificerad och i anledning av lägsta pr.is tilldelats rätt att teckna avtal. Upphandlingen ska genomföras med iakttagande av p1incipema om ömsesidigt erkännande, likabehandling och proportionalitet. Vid utvärderingen har Halmstads konunun agerat felaktigt och i strid mot forutsättningama för utvätderingen och vad som stadgas i bl.a. 6 kap. 1-6 §§ LOU och på ett odktigt sätt funnit skäl att diskvalificera Staples anbud utifrån kraven i de angivna positionern na och i ett fall icke medgivit rättelse av uppenbar felskrivning. Bolagets anbud har lägst pris varför bolaget lider skada då deras anbud icke på ett korrekt sätt må deLta.ga i utvärderingen. I vart fall föreligger dsk för skada. Staples anbud uppfyller skallkraven på ett erforderligt och korrekt sätt och skäl till diskvalifikation filreligger rätteligen icke. - Förvaltningsrätten ska under alla omständigheter vid en samlad bedömning av vad som anförts 3..JUL. 2012 18:05 Forvaltningsratten i GBG NR. 3280 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG Avdelning2 utifrån skallkravens utfonnning i ovan angivna positioner besluta att upp­ handlingen ska göras om i sin helhet. - Till stöd för sin talan åberopar Staples produktblad ft>:t: 464017 Katrin Classic L Yellow. Halmstads kommun bestrider bifall till Staples Sweden AB:s yrkanden och framför i huvudsak att upphandlingen genomfö11s helt i enlighet med för­ frågningsunderlaget, LOU samt övrig relevant lagstiftning. Under alla för­ hållanden har Staples inte lidit skada. - Upphandlingen avseende pappers­ och plastprodukter omfattar 150 positioner/produkter. I forfrågningsun� derlaget under punkten 3.1 anges att on1 hänvisning sker till visst fabrikat innebärdettaenkvalitetsangivelseochatt"... .likvärdigproduktkanoffe­ reras". I angiven punkt anges vidare att "Det är den upphandlande myndig­ heten som gör bedömningen om offererad produkt är likvärdig med efter­ frågad produkt" - Sammanfattningsvis menar således kom.tmmen att den haft grund för att förkasta anbudet från Staples eftersom det inte uppfyllde tippställda skallkrav. - Till stöd ftSJ sin inställning åberopar konummen Staples anbud (8 sidor)1 utdrag ur Staples produktkatalog (4 sidor) med dels till besktivande av vad som offererats und.,� vissa positioner, dels till beskrivande av kedjevikt pappershandduk samt utdrag ur Papyrus produkt­ katalog, till beskrivande av z-vikt och kedjevikt pappershandduk. Partemas argumentering om fel i utvärderingen S. 4/16 Sida3 7166-12 E - Position19Hushållspapper Ilag97mx20,ofärgadTorkUnivextra long } Staples: Tork Univ e;,.,"tra long tillhör produkt inom varumärket '">Tork" och tillhör SCA:s produktsortiment. Det kan konstateras� såvitt ät känt för sö­ kanden, att bland mjukpappersti11verkare så tillverkas enbart hushållspap­ per med omfrågad kvalite och mått av tillverkan SCA Hygiene Produkts AB. Staples har offererat en likvärdig produkt i fråga om funktion och kva­ lite om Hushållspapper Katrin Basic 200 32 rl/fp från tillverkaren Metsä 3.JUL.2012 18:06 Forvaltningsratten i GBG NR.3280 S. 5/16 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG Avdelning 2 T i s s u e AB , O ffe r e r a t h u s h ål l s p a p p e r h a r e n 1 u l l än g d o m 5 5 m e t e r g e n t e ­ mot omfrägad produkt Tork med 97 meter på rulle. Funktion och kvalite är helt likvärdig på de två produkterna. Kravet på viss rullängd om 97 meter, somenbartSCAtillverkarinomvarumärketTorkutifrånlikvät:digakvali­ tetskrav på mjukpappret i ö·vrigt, är i strid n1ot likabehandlingsprincipen och proportionalitetsprincipen. Viss leverantör gynnas och kravet på speci­ fik längd är icke relevant i förhållande till syftet och kravet som ska upp­ fyllas genom skallkravet. Kommunen: Beträffande position 19 har Staples offererat en produkt som intebedömtsvaralikvärdig.Produktensomoffereratsärinte"extralong" g e n o m a tt d e t e n d a s t fi nn s 5 5 m e t e r p ap p e r p å rul l e n o c h i nt e c ; a 1 0 0 s o m produktspecifikationen anger (97 m). Särskilt antecknas att Staples har det som efterfrågas men att bolaget gör ett medvetet val när bolaget offererar am1an produkt, Staples: Staples har icke offererat "annan" produkt som medvetet val, utan offererat likvärdig produkt med enda skillnaden om visst antal löpmeter på rullen gentemot den unika rullängd som just SCA har på denna tYP av pro­ dukt. Produkten är likvärdig och motpartens bedömning vid diskvalifika­ tionen är icke relevant och i strid mot LOU. Sida 4 7166-12 E - Position 24 Industritorkrulle, 1 lag vit 460 mx25 cm Wl/W2 Tork adv 415 Staples: Habnstads kommun har 1 position 14 (24 ?) efterfrågat:. Tork Univ 3 1 0 tillhör produkt inom varumärket "Tork" och som tillhör SCA:s pro­ duktsortiment. Staples har offererat en likvärdig produkt i fråga om funkt­ ion och kvalite och den enda skillnaden är att produkten är oblekt> dvs ing­ en färg är tillförd. Viss leverantör gynnas och kravet på gul färg gentemot ofärgad är icke relevant i forhållande till syftet och kravet på upphandling­ en och aktuellet skall.krav. Offererad p:r:odukt har samma kvalite och :funkt- 3.JUL.2012 18:06 forvaltningsratten i GBG NR.3280 S. 6/16 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM I GÖTEBORG Avdelrung 2 ion och passar i samma pappershållare som den omfrågade produkten. En­ bart marginell skillnad om färgnyans på förbrukningsmaterial om hushålls­ papper i frA.ga om gult gentemot oblekt är icke ett relevant krav. Kommunen: Beträffande position 24 har Staples offererat en produkt som inte bedömts varalikvärdig, Det som efterfrågas är en rulle vars papper är godkänt för livsmedelshantering men någon sådan produkt har således inte offererats av Staples. Staples: - Pos 24 (14 ?) Staples vill åberopa produktblad avseende aktuell produkt som bekräftar livsmedelgodkänd produkl Sida5 7166-12 E - Position 45 Pappershandduk 2-lag, vit� 23x23 z-vikt Tork Adv H3 spolbar Staples: Tork adv H3 tillhör produkt inom varumärket ,,Tork" och som tillhör SCA:s produktsortiment. Halmstads kommun har ansett att Staples offererade produkt är one-stop som är kedjevikt och icke uppfyller kraven då den inte är z-vikt. Staples har offererat en likvärdig produkt som är one­ stop kedjevikt. Staples produkt är minst samma kvalite (ren nyfiberpro­ dul,..-t) och fungerar i s amma hållare och har minst samma och i vart fall likvärdig funktion. Staples pappershandduk uppfyller ställda krav och är en kedjevikt pappershandduk vilket efterfrågas och är under alla omständig� heter en likvärdig produkt. Kommunen: Beträffande position 45 har Staples offererat en produkt som inte bedömts vara likvärdig. Vad som efterfrågats är pappershanddukar, s.k. z-vikta. Det som offererats av Staples är dock av annat slag eftersom pappershanddukarnaifrågaärkedjevikta.Z-viktapappershanddukarhar efterfrågats av kommunen efterson1 vikningen irmebär att en handduk i taget erhålls från handdukshållaren, Det innebär att z-vikta handduk.ar 3..JU�.2012 18:07 Forvaltningsratlen i GBG NR.3280 S. 7/16 Sida 6 7166-12 E FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning 2 DOM skapar bättre ekonomi men också bättre miljö ut resursförbrukningssyn­ punkt. Staples: Staples produkt är likvärdig och ska kvalificeras av skäl som anges i överprövningen. Kedjevikt mjuk.pappershan.dduk innebär även att brukaren må. erhålla en handduk i taget för sitt avsedda ändamål och det föreligger ingen relevant omständighet som må innebära en sämre ekonomi eller resursförbrukning utifrån kedjevikt handduk och i vart fäll är denna ingen relevant omständighet och tillika är icke produktbeskrivningen i för­ frågningsunderlaget utfonnat på sådant sätt. Offererad produkt är likvärdig till kvalite och funktion och forbrukttlngsekonomi och uppfyller vid en korrekt anbudsprövning ställda lcrav. - Position 76 Plasttallrik 22 cm vitrund flat Staples; Staples har genom uppenbar felskrivning angett Tallrik papper 22 cmmedartikelnummer885251 gentemotkorrekt885253.Dettaärettup­ penbart fel då det angetts av Staples att det är en papperstallrik gentemot omfrågad plasttallrik. Staples ska vid en korrekt utvärdering och anbuds­ prövning ges möjlighet att vidta rättelse för detta förbiseende och icke dis­ kvalificeras i position 76. Staples äger såval enligt för.frågningsundedaget som enligt LOU rätt till sådan rättelse av uppenbar felskrivning. Kommunen: Beträffande position 76 har Staples offererat en produkt som är något helt annat än det som efterfrågats. Kommunen har eftertrågat plasttallrikar men Staples har offererat papperstallrikar. Denna felaktighet bar inte kunnat läkas med en begäran om förtydligande från bolaget ef­ tersom det hade varit direkt felaktig med hänvisning till likabehandlings­ principen, Staples: Staples har genom. uppenbar felskrivning angett felaktigt artikel­ n u .wm. e r o m 8 8 5 2 5 1 g e n t e m o t 8 8 5 2 5 3 o c h d e t t a t o r d e fr a m s t å kl art a tt 3. JUL. 2012 18:07 Forvaltningsratten i GBG NR. 3280 S. 8/16 FÖRVALTNINGSRÅTTEN l GÖTEBORG Avdelning 2 DOM detta har enbart skett genom uppbar felskrivning i anbudet. Staples har ett omfattande sortiment av plasttallrik.ar och har omfrågad korrekt produkt med artikelnummer 885253 och att detta nummer icke angivits beror helt på ett uppenbart fel genom felskrivning. Sådan uppenb81.' art av felskriv- . ning har Halmstads kommun gjort i tilldelningsbeslutet punkt 5 vid angi­ vande av position 24 mot rätteligen position 14. Rättelse av felskrivning ska tillåtas. - Positionerna 1 1 1 Tvättlapp 6-lag: ca 19x2S cm Z vikt Tork Adv, vit och 1 13 Tvättlappi 6-lag ca 19x26 cm, C�vikt, nyfiber Staples: De efterfrågade tvättlappama är inte olika produkter - använd­ ningsområde, kvalite, stoxlek och :funktion är likvärdiga för både c-vikta och z-vikta tvättlappar. Staples har i sitt sortiment endast en typ av vikning på sina tvättlappar och allt därför att tvättlappar i ett :funktions� och an­ vändningshänseende är helt likvärdiga och oavsett typ av vikning. De offe­ rerade tvättlapparna är ur funktion, kvalite samt storlek helt likvärdiga med efterfrågade tvättlappar och cWrför ska rätteligen icke Staples anbud dis­ kvalificerasifrågaomposition11l och113. K o m m u n e n : B e t r äffan d e p o s i t i o n e m a 1 1 1 o c h 1 1 3 h a r S ta p l e s o ffe r e r a t produkter som :inte bedömts likvärdiga, Kommunen hat efterfrågat z-vikta tvättlappar(111)respektivec-viktatvättlappar(113).Stapleshardock, beträffande båda positionerna, offererat helt o"Vikta tvättlappar. Staples: Staples vidhåller vad som anförts i ansökan om överprövning och det avser likvärdiga produkter. Det är icke fråga om olika produkter - an­ vändningsområde) kvalitei storlek och :funktion ät: i stort sett lika för både c-vikta och z-vikta tvättlappar. Staples för i sitt sortiment endast en typ av vikning på sina ti.-iittlappar därför att de i ett funktions- och användnings­ mässigthänseendeärheltlikvärdigaochbådatypemaavvikningtäckeri detta perspektiv samma behov och ft;mtsättning. Det saknas grund för att 3.JUL.2012 18:08 Forva1tningsrattrn i GBG FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM l GÖTEBORG Avdelning 2 icke bedöma offererade tvättlappar såsom likvärdiga utifrån förfrågnings" underlag och LOU och korrekt anbudspröv.o.i.ng ska därför ske. DOMSKÄL Tillämpliga bestänunelser m.m. Av 16 kap. 4 § LOU, i dess lydelse sedan 1 november 201 1, framgår att en leverantör, som anser sig ha lidit eller kunna komma att lida skad� får hos allmän förvaltningsdomstol ansöka om överprövning av en upphandling. Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande prin­ cipema i 1 kap. 9 § eller någon annai1 bestämmelse i denna lag och detta har medf6rt att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten enligt 16 kap, 6 § LOU, i dess lydelse sedan 1 november 201 1, be­ sluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelsehargjorts. Förvaltningsrättens prövning utgör en kontroll av om det finns skäl att in­ gripa mot upphandlingen på. grund av att den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna eller andra besfämmelser i LOU. Förvaltningsrätten ska endast beakta de grunder som sökanden hac� framfort i målet Gfr RÅ 2009 ref. 69). En upphandlande myndighet ska enligt l kap. 9 § LOU behandla leveran­ törer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska 1tidare principerna om ömsesidigt erkännande och propo1tionalitet tillämpas. Av 6 kap. 4 § LOU framgår att tekniska specifikationer inte får innehålla uppgifter om ursprung, tillverkning eller särskilt framställni11gssätt eller MR. 3280 S. 9/16 Sida8 7166-12 :B 3. JUL. 2012 18:08 Fo rvaltningsratten GBG FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM I GÖTEBORG Avdelning 2 NR. 3280 S. 10/16- Sida 9 7166-12 E hänvisning till vånunärke, patent, typ, urspnmg eller tillverkning� om detta leder till att vissa företag gynnas eller missgynnas. - Sådanauppgifter och hänvisningarfardockforekommaispecifikationerna,om detannarsinteär möjligt att beskriva föremålet för upphandlingen tillräckligt preciserat och begripligt. En sådan uppgift eller härrvisning skall :följas av orden "eller likvärdigt11, Av 9 kap. 8 § LOU framgär att en upphandlande myndighet far tillåta att en anbudssökande eller anbudsgivare rättar en uppenbar felskrivning eller feldikning eller något annat uppenbart fel i anbudsansökan eller anbudet. � Myndigheten f'ar begära att en anbudsansökan eller ett anbud filrtydligas eller kompletteras om det kan ske utan risk för säl'behandling eller konkur­ rensbegritnSning. Myndigheten far också begära att en leverantör förtydli­ gar ellerkompletterarhandlingar som getts in och som avses i 10 och 1 1 kap, Utredning I forfrågningsunderlaget anges bland annat följande. 2.5. Anbudets form Anbudet förkastas om inte samtliga obligatoriska krav som anges i förfrågnings­ underlaget uppfylls. 2.9. Förtydliganden och kompletteringar av anbud Uppenbara felskrivningar� felräkningar eller något annat uppenbart fei i anbudet får rättas. 3. Kravspecifikation 3.1. Pl'oduktspecillka krav Upphandlingen avser ett heltäckande s011iment av papper och plast. Några av de mest frekventa produkte111a framgår av bifogad produktspecifikation. I de fäll hänvisning i denna lista görs till visst fabrikat är detta en kvalitetsangivelse och likvärdig produkt kan offereras. Angivna kvantiteter är endast avsedda för an­ budsutvärdering. Det är den upphandlande myndigheten som gör bedömningen om offererad produkt är likvärdig med efterfrågad produkt. �-M 3.,JUL.2012 18:08 Forvaltning5ratten i GBG FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG Avdelning 2 Enligt produktspecifikationen avser position 1 9 - Hushållspapper, 1 -lag) 97mx20, ofärgad Tork Univ extra lång. 24-Industritolkrulle, 1 lag,vit460.mx.25cmWl/W2TorkAdv415 45 - Pappershanduk 2-lag vit: 23x23 z-vikt Tork Adv H3 spolbar 76 - Plasttallrlk 22 cm vit rund flat 1 1 1 - Tvättlapp, 6-lag, ca 19x25 cm, Z..vikt Tork Adv, vit 113 -Tvättlapp, 6-lag, ca 19x26 cmC-vikt, nyfiber Staples har offererat följande produkter under angivna positioner 19 - 885019 HushållspapperKaninBasic 200 32 rl/fp 24 - 1523122 Industritorlcrulle Classic L470m/rl gul 45 - 885005 P-handduk Katrin Plus OneStopM2 3045/ip 76 - 885251 Tallrikpapp ekonomi 22 cru flat vit 50/fp 1 1 1 - 885068 Tvättlapp Tissue 6-lags 1 9x25 cm, 1 000/:fp 113 - 885068 Tvättlapp Tissue 6-lags 19x2� cm, 1000/fp I anbudsutvärderingen avsnitt 5 Uppfyllelse av obligatoriska krav anges att Anbudet från Staples AB uppfyller inte kraven på Sida lO 7166-12 E NR. 3280 S. 11/16 - Pos 1 9, efterfrågad vara extra long, offererat normallång som är hälften så lång Pos 24, efterfrågad vara gul, offererat vit - Pos 45, efterfrågad vara z-vikt, offererat one-stop som är kedjevikt - - Pos 76, efterfrågat plasttallrik) offererat papperstallrik Pos 1 1 1 och 1 1 3 samma artikel offererad i oåda positionerna, dock efterfrågas c-vikt resp z-vikt vara. 3. JUL. 2012 18:09 FÖRVALTNTNGSRÅTTEN DOM I GÖ'l'EBORG Avdelning 2 Förvaltningsrättens bedömning En av huvudprinciperna enligt LOU är att anb1id som inte uppfyller för­ frågningsunderlagets s.k. skallkrav inte ska beaktas vid utvärderingen. Krav som anges i förfrågningsunderlaget måste således vara uppfyllda för att den upphandlande myndigheten ska kunna pröva anbudet. Den upp­ handlande myndigheten får inte heller ändra eller frånfälla uppställda krav� eftersom förfarandet då skulle bryta mot likabehandlingsprincipen och principen om öppet förfarande G:ft Kammarrätten i Göteborgs dom den 21 maj 2012, mål nr 1412-12). Det är anbudsgivaren som har att visa att den uppfyller samtliga skall.krav. Fråga i målet är såle-des om. Staples har visat attdetuppfyllerskallkra,•enförpositionerna19)24,45�76, 11Ioch113i upphandling. - Positionerna19,24,45,111och113 När en upphandlande myndighet anger en specifik produkt som referens� produkt måste leverantörerna. kunna räkna med att produktens flm."lction utgör måttstock för bedömning av likvärdig produkt. D et framkommer inte annat än att uppställda krav på rullängd och vikning ät ändåmålsenliga fur den aktuella upphandlingen och att det finns leveran­ törer, i vart fäll i grossistledet, som kan tillhandahålla produkter som upp­ fyller skallkravet. Den negativa effekt som kraven kan antas ha för an­ budsgivande leverantörer som tillhandahåller ett annat utmrande kan inte anses oproportionerligt. Kraven kan inte heller anses strida mot likabe­ handlingsprincipen. Skäl saknas därförattpådennagrundattförordnaom rättelse enligt LOU. Forvaltningsrdten GBG NR. 3280 ·-·-s. 12/16- ··­ SidaIl 7166�12 E 3..JUL.2012 18:09 Forvaltningsratten i GBG NR.3280 S. 13/16 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG Avdelning 2 Vad gäller likvärdigheten i produkten har Staples som hushållspapper 1 lag 97 m x 20) ofärgad Tork lJniv e:x:tra long offererat Hushållspapper Katrin Basic 200 32 rl/fp som uppges ha en rullängd på 55 meter men vara likvär­ dig vad gäller kvalitet i övrigt. Med beaktande av att rullängden i den offe­ reradeproduktenärendast56procentavefterfrågadlängdkandenoffere­ rade produkten, även om pappret i rullen i övrigt motsvarar vad som efter­ frågas, inte bedöm.as vara en likvärdig produkt, Skäl för ingripande mot upphandlingen saknas därför i denna del. I position 24 har kommunen enligt utvärderingsprotokollet funnit att offe­ rerad produkt Industritorkrulle Classic L470m/rl gul inte överensstämmer med efterfrågad produkt Industritork.rulle, 1 lag vit. F6rvaltningsrätten fin­ ner att offererad vit produkt inte kan bedömas likvärdigt med gul produkt. Skäl för in..,.Qripande mot upphandlfogen saknas därför i denna del. Vad gäller positionerna 45, 1 1 1 och 1 1 3 har viss vikning på produkten ef­ terfrågats. Offererade produkter har obestritt inte efterfrågad vikning, Offe" rerade produkter kan därmed inte bedömas som likvärdiga. Skäl for ingri­ pande mot upphandlingen saknas därför i denna del. - Position 76 En upphandlande myndighet får tillåta att en anbudsgivare rättar en uppen­ bar felskrivning eller felräkning eller något annat uppenba1t fel i anbudet. Fördetfallenanbudsgivaregesensådanmöjlighettordedetinnebäraatt den upphandlande enheten i nonnalfället är skyldig att också beakta den rättade uppgiften vid anbudsutvärderingen. För att ett sådant förfarande inte ska stå i strid med likabehandlingsprincipen är det emellertid av avgö­ rande betydelse att rättelse sker på ett sådant sätt att det inte kan misstän­ kas att en viss anbudsgivare getts möjlighet att tillföra sitt anbud nya upp­ gifter eller undamöja vad som egentligen utgör en missuppfattning av för- Sida 12 7166-12 E • 3.,JUL, 20i2 18:10 Forvaltningsratten i GBG NR. 3280 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG Avdelning 2 frågningsunderlaget. Det an±orda talar med styrka för en restriktiv tolkning a v m ö j l i gh e t ern a t i l l r ä tt e l s e . l o r d e t u p p e n b a r b ö r därfö r l i g g a i n t e e nd a s t att felet vanligen bör vara av sådan karaktär att det för var och en framstår som felaktigt utan även att det är fråga om ett uppenbart förbiseende och inte något mera kvalificerat misstag eller missförstånd av anbudsgivaten. Det bör därför utan större svårigheter kunna förstås vad som rätteligen skulle ha angivits Gfr Kammarrättens i Sundsvall dom den 29 februari 2012) målnr3234-11). I målet är utrett och ostridigt mellan pm.tema att Staples lämnat anbud på papperstallrik, både vad gäller artikelnummer 88525 1 och produkt Tallrik papp ekonomi, när plasttallrik efterfrågades i förfrågningsunderlaget. Av anbudet i sig kan således inte utläsas att fråga ar en felskrivning eller ett uppenbart forbiseende. Det står därmed klart att fråga inte är om ett sådant fel i lämnat anbud som kan rättas med stöd av 9 kap. 8 § LOU efter att an­ budstiden har gått ut. Staples talan ska därför avslås j denna del. Position 14 I position 14 har kommunen efterfrågat Handtork.rulle I -lag gul 1 15m x 20,5 cm. Staples har offererat torkruUe Katrin Basic 1 -L. Denna produkt har dock inte underkänts vid kommunens utvärdering. Parternas argumen­ tering i denna del föranleder därfor ingen Förvaltningsrättens bedömning. Skall.kravens utfonnning Av förfrågningsunderlaget framgår att likvärdiga produkter ktumat offere­ ras. Vad Staples framfört om skallkravens \l.tfo:rmning utgör därför. enligt f?rvaltningsrättens mening) inte skäl för ingripande enligt LOU. S, 14/16 Sida 13 7166-lZ E 3. ,JUL.2012 18:10 Forvaltningsratten i GBG NR.3280 S. 15/16 Sida 14 7166-12 E FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG Avdelning 2 Sammantaget finner förvaltllingsrätten att förutsättningar .tor ingripande mot upphandlingen inte visats föreligga varför Staples ansökan ska avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV3109/lb LOU) �� Rådman 3.JUL.2012 18:10 Forvaltningsralten GBG NR.3280 S. 16/16 •SVERIGES boMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND · D en som vill övexltlaga ffu:valtn.ingstättens beslut ska skti�a. till l