FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM 2010-03-19 Meddelad i Stockholm Mål nr 23600-10 Enhet 14 Sida 1 (9) SÖKANDE rMJ; YrkesAkademin AB, 556346--6233 Box 1958 791 19 Falun · " 'iiu�---�air 2010 -03- 2 3 ::J Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling - LOU MOTPART Arbetsförmedlingen Juridiska enheten 113 99 Stockholm SAKEN DOMSLUT Förvaltningsrätten bifaller ansökan om ingripande enligt LOU och förord­ nar att upphandlingen inte får avslutas avseende områdena Motala och Mjölby förrän rättelse skett på så sätt att en ny utvärdering genomförts där Competens utbildning AB:s anbud inte beaktas. Dok.Id 5893 Postadress Besöksadress 115 76 Stockholm Telefon 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se Tegeluddsvägen 1 08-561 680 00 Telefax Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 E-post: f! :] Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 23600-10 Allmänna avdelningen BAKGRUND Arbetsförmedlingen genomför en upphandling av verkstadsteknisk utbild­ ning (diarienummer Af-2009/181419). Upphandlingen är uppdelad på ar­ betsmarknadsområdena Norrköping, Motala och Mjölby. Enligt tilldel­ ningsbeslut daterat den 10 februari 2010 har Arbetsförmedlingen beslutat att teckna avtal med Lemia Utbildning AB (Lernia) avseende områdena Norrköping och Motala samt med Competens utbildning AB (Competens) avseende området Mjölby. YrkesAkademin AB (Yrkesakademin) har ansökt om överprövning enligt LOU av ovan angiven upphandling och har i samband därmed yrkat att upphandlingen tills vidare inte får avslutas. Förvaltningsrätten har den 19 februari 2010 interimistiskt förordnat att upphandlingen inte får avslutas avseende områdena Motala och Mjölby innan något annat har beslutats i målet. YRKANDEN M.M. Yrkesakademin yrkar i sak i första hand att upphandlingen avseende om­ rådena Motala och Mjölby inte får avslutas innan rättelse skett på så sätt att Lernias och Competens anbud förkastas. Yrkesakademin yrkar alternativt, i andra hand, att upphandlingen avseende området Motala ska göras om. Till stöd för sin talan anför Yrkesakademin bl.a. följande. Såvitt avser arbetsmarknadsområdet Motala upphandlar Arbetsförmedling­ en, utöver verkstadsteknisk utbildning, påbyggnadsutbildningar till verk-" tygsslipare och verktygsmakare. Förutom Yrkesakademin har Lemia och Competens lärm1at anbud beträffande utbildningen på denna ort. Arbets­ förmedlingen har gett alla anbudsgivare högsta betyg vilket medfört att Arbetsförmedlingen beslutat att teckna avtal med den som lärmiat lägst pris, i detta fall Lemia. Arbetsförmedlingen har dock missat att Lemia inte I STOCKHOLM Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM. 23600-10 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen uppfyller anbudskraven. Lernias påbyggnadsutbildning till verktygsmakare innehåller ingen utbildning beträffande formverktyg, vilket är en väsentlig del i verktygsmakarutbildningen. Även utbildning beträffande gnistbear­ betning saknas, vilket medför att sänkgnistning som är en betydande del i framställningen av formverktyg och reparationsarbeten av pressverktyg helt saknas. Detta utgör nödvändig utbildning när verktygsmakare efterfrå­ gas. Skulle Arbetsförmedlingen påstå att detta inte krävs är upphandlings­ förfrågan så otydlig att den bör göras om. Enligt anbudsförfrågan, punkten 5.4, är det ett skall-krav att ett anbud ska omfatta hela (jänsten. Som redo­ gjorts för ovan har Lemia inte uppfyllt detta krav, varför deras anbud ska förkastas. Även Competens anbud ska förkastas. Detta med anledning av att Compe­ tens har missat att anbudsgivaren, enligt punkten 3.15 i förfrågningsunder­ laget, ska redovisa att denne själv, eller med hjälp av underleverantörer, har personella resurser att klara av att leverera efterfrågad tjänst under hela avtalsperioden samt att anbudsgivare som åberopar kapacitet hos underle­ verantörer i anbudet ska visa att han verkligen förfogar över underleveran­ törens kapacitet under avtalsperioden genom att tex. bifoga samarbetsavtal eller annat liknande dokument. Det svar som Competens ger i bilaga K 19 "Truckkort (AB)" innehåller inga samarbetsavtal eller liknande. I checklis­ tan för skall-krav (bilaga K 3) skriver Competens under punkten 3.1.5 "�i tillämpbart". Nämnda misstag har begåtts beträffande såväl Motala som 11jölby. Såvitt avser arbetsmarknadsornrådet Motala bör Competens anbud förkas­ tas även med anledning av att Competens inte erbjuder någon påbyggnads­ utbildning till verktygsslipare samt inte heller har redovisat någon lärare med kompetens som verktygsslipare vilket utgör ytterligare skall-krav en­ ligt ovan nämnda punkt i förfrågningsunderlaget. Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 23600-10 Arbetsförmedlingen anför i yttrande över ansökan bl.a. följande. Om för­ valtningsrätten skulle anse att ett ingripande ska göras bedömer Arbets­ förmedlingen att det vore ett för stort ingrepp med alltför stora skadeverk­ ningar att förordna att upphandlingen ska göras om, varför Arbetsförmed­ lingen vid sådant förhållande yrkar att ingripande mot upphandlingen då bör ske genom att en ny utvärdering företas. Lernia anger i sitt anbud under rubriken "Påbyggnad till verktygsmakare" att målet med påbyggnadsutbildningen är att ge fördjupad kunskap inom verktygstillverkning, beredningsteknik, konstruktion/CAD/CAM, pro­ grammering, skärande bearbetning som svarvning, fräsning, borrning, CNC-teknik, gnistbearbetning, slipning, bänkarbete, underhållsteknik, au­ tomationsteknik, produktionsteknik och produktionsutveckling. Vidare anges att deltagaren efter utbildningen ska kunna arbeta med de flesta arbe­ ten inom verkstad och skärande bearbetning och som verktygsmakare. Ar­ betsförmedlingen har i sin anbudsinbjudan inte ställt krav på att speciella gymnasiekurser ska ingå i utbildningen utan endast angivit målet för ut­ bildningen som, enligt punkten I. I i anbudsinbjudan, är att kursdeltagarna efter avslutad yrkesutbildning ska ha de teoretiska och praktiska kunskaper som svarar mot de krav som ställs för att erhålla arbete inom sitt utbild­ ningsområde. Det är Arbetsförmedlingens bedömning att det av Lemias anbud framgår att man kan genomföra utbildning till verktygsmakare där deltagare ges de fördjupade kunskaper som krävs för arbete som verk­ tygsmakare. Detta styrks ytterligare av att Lemia för verktygsmakarutbild­ ningen i Motala erbjudit lärare med mycket lång erfarenhet som verk­ tygsmakare/verktygsslipare. I anbudsinbjudan, under punkten 3.2.1, anges att det åligger leverantören att i förekommande fall och vid behov tillhandahålla truckkort B, enligt truckplan 2, för deltagare där detta krävs för att erhålla anställning. Av Competens anbud framgår att man erbjuder truckförarutbildning. Vidare framgår att Competens avser att genomföra truckförarutbildning i samarbe- I STOCKHOLM Allmänna avdelningen FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 5 23600-10 te med företag i området. Utöver anbudets text har inte något dokument i form av samarbetsavtal eller liknande som styrker att företaget verkligen förfogar över underleverantörers kapacitet ingivits. Competens anger i sitt anbud att verktygsslipare ingår som en del i verk­ tygsmakarutbildningen och Arbetsförmedlingen har inget att anmärka på det upplägg av utbildningen som Competens presenterat i sitt anbud. Ar­ betsförmedlingens krav vad gäller lärare är enligt anbudsinbjudan en inom utbildn:ingsområdet adekvat utbildning alternativt aktuell yrkeserfarenhet om minst två år inom utbildningsmmådet. Utbildningsområdet verk­ tygsmakare innefattar undervisningsområdet verktygsslipare. Arbetsför­ medlingen har gjort bedömningen att Competens sammantaget har lärar­ kompetens att genomföra efterfrågad utbildning. UTREDNINGEN I MÅLET I förfrågningsunderlaget punkt 1.1 Utbildningens syfte och mål anges följande. Att kursdeltagaren efter avslutad yrkesutbildning har de teoretiska och praktiska kunskaper som svarar mot de krav som ställs för att erhålla arbete inom sitt utbildningsområde. I förfrågningsunderlagets punkt 3.15 Kompetens och personella resurser anges bl.a. föUande. Anbudsgivaren skall i anbudet redovisa att denne själv eller med hjälp av underleverantörer, har personella resurser att klara av att leverera efterfrå­ gad �jänst under hela avtalsperioden. Om anbudsgivaren åberopar kapacitet hos underleverantörer skall anbuds­ givaren i anbudet visa att han verkligen förfogar över underleverantörernas kapacitet under avtalstiden, till exempel genom att till anbudet bifoga sam­ arbetsavtal eller annat liknande dokument. Sida6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 23600 -10 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen I förfrågningsunderlagets punkt 3 .2.1 Tjänstens innehåll, upplägg och genomförande anges bl.a. följande under underrubriken Övriga utbild­ ningsmoduler. Utöver de yrkesspecifika utbildningsmoduler som krävs för de olika yrkes­ inriktningarna åligger det leverantören att i förekommande fall och vid behov tillhandahålla följande övriga utbildningsmoduler: • produktionsekonorni produktionsteknik yrkesrelaterad matematik, svenska, engelska service och kundbemötande för de som i sitt kommande yrke möter kunder kort introduktion i entreprenörskap truckkort B, enligt truckplan 2, för deltagare där detta krävs för att er­ hålla anställning heta arbeten inklusive certifiering om detta krävs för att erhålla anställ­ nmg Deltagare erbjuds friskvård en timme i veckan schemalagt Det åligger leverantören att kunna genomföra påbyggnadsutbildning till verktygsslipare i Motala och Norrköping, påbyggnadsutbildning till verktygsmakare i Motala. DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter ska behandla leve­ rantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av 16 kap. 2 § LOU framgår bl.a. att om den upphandlande myndig­ heten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leve­ rantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rät­ telse gjorts. arbetslivskunskap • gruppsamverkan • • • • • • • • • FÖRVALTNINGSRÄTTEN Förvaltningsrättens bedömning •o 51{JJ..V Je budsgivare kan tolka kriterierna på sa:n:u:n.a sätt." DOM I STOCKHOLM Allmänna avdelningen r upPh' Parer De grundläggande principer som ska efterlevas vid all offent ig ska komma i konflikt med principerna i 1 kap. 9 § LOU. EG-don:1.5.toleO utbildningen och att det är Arbetsförmedlinge:r1s bedömning att det av L-,e mg ar pnnc1pema om 1c e-d1sknmmenng, 1 a e an 1 ' 1. .. . . ·k · · · · l'kbh dl·gtrans n • b.. att handlas hka 1 alla skeden av anbudsförfarandet. Detta inne ar e tl 1..1-P Yrkesakademin har som en grund i sin ansökan om överprövning gj ort ·d·gt erkww , , are i (oppenhetochförutsebarhet),proportionalitetochömses1 1 Likabehandling och icke diskriminering förutsätter att anbudsgrv - . -ver1 handlandemyndighetintefårantaanbudsominteuppfylle kla en än dem som funnits med i förfrågningsunderlaget. Däremot gör de de forhallanden som förekommer i det ekonomiska hvet att averi . äg godtasunderförutsättningattdeprincipersombäruppLOUochg ,.ga r .. ,,,.-.na b •• 1 0dh11-t::' på ett sådant sätt att alla rimligt informerade och normalt omsorgsfulla a.J'.1 gällande att Lernias anbud inte uppfyller skall-kravet beträffande tilll:i:31-�­ dahållande av påbyggnadsutbildning till -ve.rktygsmakare. Till stöd f6:l" siO taIan 1. . enna i anbudet angivn d del har Yrkesakademin a fört att den n a vt- bildningen inte innefattar vissa utbildningsrr1oment och att utbildningetl- föUd därav inte uppnår relevant utbildningsn.i vå. Arbetsförmedlingen. lJ-0-:r nias anbud framgår att de kan genomföra d.eo u-t:bildning som efterfrågat:S Yrkesakademin har vidare anfört att förfråg.:ningsunderlaget inte kan anse . J_{fltel erriet t de i förfrågningsunderlaget och inte heller göra prövningen mot andra -r.. • • •• förfr skapsrätten inte träds för när (se RÅ 2002 ref. 50). Det ställs dock b.O •111 uttalade bl.a. följande i C- 19/00 Siac '"Tilldelningskriteriema ska var� formulerade, i kontraktshandlingarna eller i meddelande om upphzt- 0 ningsunderlag och u värderingsm de inte är optimalt utfor r1.a t o llersom denna del anfört att det inte uppställts krav på .att speciella kurser ska i:Oa r 1 _ krav på både förfrågningsunderlag och utvärderingsmodeller ror at tillräckligt tydligt fonnulerat i den del det avser __påbyggnadsutbildning til FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Sida S 23600-lO u d ..fa hllint . .gs DOM rt u.tbl Allmänna avd I maste mnehalla de moment som Yrkesakadenn en ·1d.... g gällande- Vad gäller frågan om förfrågningsunderlaget har ·t tillräck.h te h an- ·ngsund an e ngsv1s konstateras att det 1 1orfragru in . o 5k. ag getts i klartext vad påbyggnadsutbildningen till verk:tYgsmak re : hålla. Det framgår dock klart av kravet vilken ng1 a e . anseen e1 amtasme ugan tb"1ldnit1 typ av u so a vägled nderlaget angivna huvudsakliga syftet och et finns skäl att besluta om att upphandlinge tt k vet sak O C';• n sk • •O ngJ rt van . erlaget . ar in e- måletrnedde . o eis1 -rt'l lV ;n d . garso . 11111 nar utbil 1•• jälvt t sätt at a t n s k . a r a · · t t a s e l l e r g o- - r a s o m - gsrät- - Med utgångspunkt i den ovan gjorda bedömningen finner förvalt11inppfylls .e te ft - n v1dare att det så länge som målen och syfte t ro.ed utbildt11ng n u pa ar an.ses finnas ett tämligen brett utrymme .1..o Valtn_ingsrätten inte visat annat än att den uppfyll a .i:-;· . e-rio . eng $ 1 denna del visar således inte att Arbetsförrnedhog ta L�rnias anbud brutit mot någon bestämmelse i LOlJ - a . betsa�-tal ell r annat liknande dokurrient_ e ° ee 1nämndapuu1'--• danerleverantörer i - .1.D tt·utfortl'.1 ut or- ra1 • .c; er _ -Yrkesaka b1"\dningen 0 1 r unn :oingsunder­ �ag er det förfr ört . 1. dero.in anf yJ.<. ka: förkas- esa tt inte de att .Ort g.-a-11an Mjölby, ta1a och 0 gJμ erson ella "K fl'."l.P t _,r+ o p.s och p . 3J.ika- tDOS U törernas d rlb e-r - e" b foga ro- det · 1 td- -0. samar a n f ö r t a t t 3n. bar e enmgen verktygsmakare för det fall Arbetsförmedlingen inte anser a o . 0 · gt tydligt k in1 dni tillhandahållas och i fråga om utbildningens närmare innehåll �:o guings- ett i f"orfrågningsunderlaget i klartext definierat mne a rnedf"6r att det brister i transparens och förutsebarhet pa e . ktullth.. d ·n1i·· d t O gspunktidetifor a . nl efterfrågas . Förvaltningsrätten finner att enbart det fak:tilln laget uppställda kravet såsom det är formulerat. -Vad r Inte Lippfyllerdeipunkten3.15underrubr1ken Co:r:r:i__petens anbud, såvitt avser upphandli:rigsorri.radena o tt sadat1 0lika sätt. Vad gäller den utbildning som Lernia tillhanda.bål anbu.c::I�t ska visa att han verkligen fö:rfog� över un e Yrk�sa.kademin har vidare som en grund i sin a:osökat:l- res a- u.r��r" i förfrågningsunderlaget up:pstä.11da slc. ll kra."en.- ange� bl.a. att anbudsgivare som åberopa::r kap3cite pac11::�t under avtalstiden, till exempel ge::r:i-orn 3tt tI FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Competens anbud inte uppfyller detta krav då de, utö-V har ingett något dokument i fom1 av samarbetsavtal ell styrker att företaget verkligen förfogar över underlever, Arbetsfönnedlingen har medgett denna sakomständighe Förvaltningsrätten, som inte finner anledning att tvivla pi. stämmiga uppgift, finner dänned visat att Arbetsföm1edlh ciper som ligger till grund rör LOU. Förvaltningsrätten finJ att detta förhållande har medfort att Yrkesakademin får ans' kan komma att lida skada. Förutsättningar för åtgärd med st• § LOU föreligger därför. Vid detta förhållande saknas skäl a'i Yrkesakademin i övrigt anfört i fråga om att Competens anbV inte förkasta Competens anbud på nu aktuell grund, har br området Motala, inte uppfyller samtliga i förfrågningsunderlai skall-krav. Eftersom de fel som kunnat konstateras inte har påverkat upphZl konkurrensuppsökande fas, utan istället det senare stadiun1 i föÖ anbud har lämnats och prövningen av leverantörer och anbud sk finner förvaltningsrätten att ingripandet kan stanna vid en rättel sen ska bestå i en ny anbudsutvärderi:ug där Competens anbud i aktas. N ÖVERKLAGAR, se bilaga (Dv 3 10 9/l a). / So föredragande har varit Mathias Lassinantt:i Jansson. tö, ättsfiskal SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga förvaltningsrättens be­ slut ska slu-iva till Kammarrätten i Stockl1olm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltn ingsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för över­ klagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt for ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför vik­ tigt att det klart och tydligt framgår av överkla­ gandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås for delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift om forvaltningsrättens namn, målnumn1er samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrät­ ten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. t;9 0N www.domstol.se