FÖRVALTNINGSRÄTTEN BESLUT I HÄRNÖSAND 2019-02-18 Mål nr 838-19 E Sida 1 (2) SÖKANDE Meddelat i Härnösand Human Care HC AB, 556494-6332 Årstaängsvägen 21 B 117 43 Stockholm Ombud: Advokaterna Mikael Dubois och Fredrik Linder Hamilton Advokatbyrå KB Box 715 101 33 Stockholm MOTPART Region Jämtland Härjedalen Box 654 831 27 Östersund SAKEN KONKURRENSVERKET 2ff;9-tJ2-17 A1 ·d Dnr KSnr Akt'.):! Offentlig upphandling, LOU; fråga om överlämnande till annan domstol FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten överlämnar målet till Förvaltningsrätten i Umeå. Dok.Id 161270 Postadress Box 314 871 27 Härnösand Besöksadress Backgränd 9 Telefon Telefax 0611-46 06 00 0611-51 18 20 E-post: forvaltningsratteniharnosand@dom.se www.forvaltningsratteniharnosand.domstol.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I HÄRNÖSAND BESLUT Sida 2 838-19 BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Region Jämtland Härjedalen, Region Västerbotten och Region Norrbotten har genomfört den samordnade upphandlingen Gånghjälpmedel, med dnr RS/1279/2018. Region Jämtland Härjedalen har beslutat att tilldela Invacare AB och Sunrise Medical AB uppdragen inom anbudsområdena 8, 9, 10 och 11 (områdena Rollator framåt, bakåt, ute och RA). Human Care HC AB (bolaget) ansöker om överprövning av upphand­ lingen. Bolaget framställt önskemål om att samtliga mål som ansökan rör ska handläggas av samma förvaltningsrätt, Förvaltningsrätten i Umeå. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Enligt 14 § tredje stycket lagen (1971:289) om allmänna förvaltningsdom­ stolar får mål som förekommer vid mer än en förvaltningsrätt och som har nära samband med varandra handläggas vid en förvaltningsrätt om det kan göras utan avsevärd olägenhet för någon part. Förvaltningsrätten har i samråd med Förvaltningsrätten i Umeå kommit överens om att målen ska överlämnas till Förvaltningsrätten i Umeå där andra mål avseende samma upphandling handläggs. Bolaget är medvetet om att mål handläggs i olika förvaltningsrätter och har inte någon invändning mot att målet överlämnas. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (FR-05). Kerstin Widmark rådman Målet har föredragits av föredragande juristen Erika Nyman Jonsson. CC I' ;i :t!!t SVERIGES DOMSTOLAR Hur man överklagar Den som inte är nöjd med förvaltningsrättens beslut kan överklaga. Här framgår hur det går till. Överklaga skriftligt inom 3 veckor Tidenräknasoftastfråndendagsomnifick del av beslutet. I vissa fall räknas tiden i stället från beslutets datum. Det gäller om beslutet avkunnades vid en muntlig förhandling, eller om rätten vid förhandlingen gav besked om datum för beslutet. För myndigheten räknas tiden alltid från beslutets datum. Observera att Överklagandet måste ha kommit in till domstolen när tiden går ut. Bilaga 1 FR-05 Närmare regler finns i den lag som gäller för målet, se rutan längst ner på nästa sida för hänvisningar. Gör så här 1. Skrivförvaltningsrättensnamnoch målnummer. 2. Förklara varför ni tycker att beslutet ska ändras. Tala om vilken ändring ni vill ha och varför ni tycker att kammarrätten ska ta upp ert överklagande (läs mer om prövningstillstånd längre ner). 3. Tala om vilka bevis ni vill hänvisa till. Förklara vad ni vill visa med varje bevis. Skicka med skriftliga bevis som inte redan finns i målet. - Vilken dag går tiden ut? Sista dagen för överklagande är samma veckodag som tiden börjar räknas. Om ni exempelvis fick del av beslutet måndagen den 2 mars går tiden ut måndagen den 23 mars. Om sista dagen infaller på en lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårs­ afton, räcker det att överklagandet kommer in nästa vardag. Tänk på detta i mål om överprövning av upphandling I vissa fall kan myndigheten ingå avtal efter 10 dagar från det att domstolen avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut, och i vissa fall får myndigheten ingå avtal omedelbart. Efter att avtal har slutits får kammarrätten inte överpröva upphandlingen. Detta gäller alltså även om tiden för överklagande fortfarande gäller. 5. Skicka eller lämna in överklagandet till förvaltningsrätten - adressen finns i beslutet. Vad händer sedan? Förvaltningsrätten kontrollerar att överklagan­ det kommit in i rätt tid. Har det kommit in för sent avvisar domstolen överklagandet. Det innebär att beslutet gäller. Om överklagandet kommit in i tid, skickar förvaltningsrätten överklagandet och alla handlingar i målet vidare till kammarrätten. 4. Lämna namn och personnummer eller organisationsnummer. Lämna aktuella och fullständiga uppgifter om var domstolen kan nå er: postadresser, e-postadresser och telefonnummer. Om ni har ett ombud, lämna också ombudets kontaktuppgifter. Sida 1 av 2 www .domstol.se Har ni tidigare fått brev genom förenklad delgivning kan även kammarrätten skicka brev på detta sätt. Prövningstillstånd i kammarrätten När överklagandet kommer in till kammar­ rätten tar domstolen först ställning till om målet ska tas upp till prövning. Kammarrätten ger prövningstillstånd i fyra olika fall. • Domstolen bedömer att det finns anledning att tvivla på att förvaltnings­ rätten dömt rätt. • Domstolen anser att det inte går att bedöma om förvaltningsrätten dömt rätt utan att ta upp målet. • Domstolen behöver ta upp målet för att ge andra domstolar vägledning i rätts­ tillämpningen. • Domstolen bedömer att det finns synnerliga skäl att ta upp målet av någon annan anledning. Om ni inte får prövningstillstånd gäller det överklagade beslutet. Därför är det viktigt att i överklagandet ta med allt ni vill föra fram. Vill ni veta mer? Ta kontakt med förvaltningsrätten om ni har frågor. Adress och telefonnummer finns på första sidan i beslutet. Mer information finns på www.domstol.se. För fullständig information, se: • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna, 20 kap. • lag (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet, 16 kap. • lag (2016:1147) om upphandling av koncessioner, 16 kap. • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorn, 20 kap. Sida 2 av 2 www.domstol.se