FÖRVALTNINGSRÄTTEN I JÖNKÖPING Enhet2 Ulf Nordberg SÖKANDE ABBAB,556029-7029 72183 Västerås Sida1 (13) DOM 2013-10-18 Meddelad i Jönköping Mål nr 2935-13 Enhetschef2 Ombud: Advokaterna Olof Hallberg och Johan Kennemyr AdvokatfirmanLindahl KB Box 1065 101 39 Stockholm MOTPART Borås ElnätAB,556527-5582 Box1714 501 17 Borås SAKEN Avd Dnr KSnr 2013-10- 2 1 m'pf.l�- Aktbil Offentlig upphandling enligt lagen (2007 :1092 ) om upphandling inom om­ rådena vatten, energi, transporter och posttjänster,LUF FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. BAKGRUND Borås ElnätAB (Nätbolaget) genomför en upphandling, förhandlat förfa­ rande utan annonsering, som benämns Vinrankan, NY 130/10 kV station ( d n r 2 0 1 3 . 0 0 2 1 5 17 ) . G e n o m t i l l d e l n i n g s b e s l u t h a r S i e m e n s A B ( S i e m e n s ) antagits som leverantör. ABB AB (ABB), som inte lämnat anbud i upp­ handlingen, har ansökt om överprövning i egenskap av leverantör med in­ tresse att tilldelas kontrakt i upphandlingen. Ijörfrågningsunderlaget anges bl.a. följande.ABT06 är en del av förfråg­ ningsunderlaget. Ändringar iABT06 är upptagna i en sammanställning (Lista där det anges vilka paragrafer iABT06 som har ändrats respektive KONKURRENSVERKET Dok.Id 108734 Postadress Box 2201 550 02 Jönköping Besöksadress Hamngatan 15 Telefon Telefax Expeditionstid 036-15 66 00 036-15 66 55 måndag - fredag E-post: 08:00-16:00 forvaltningsrattenijonkoping@dom.se www.forvaltningsrattenijonkoping.domstol.se Sida 2, FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 293 5-13 I JÖNKÖPING Enhet2 under vilka punkter i förfrågningsunderlaget ändringarna återfinns, förvalt­ ningsrättens anm.) underAFD.111 . · Av tilldelningsbeslutet med tillhörande handlingar framgår bl.a. följande. ·, Upphandlingen avser totalentreprenad och omfattar i huvudsak allt arbete · och material för att uppföra en ny station (Vinrankan) exklusive krafttrans­ .. formator, samt åtgärder i angränsande stationer Kasernvägen och Älvs­ borgskullen.Som tilldelningskriterium används lägsta pris. Tilldelningsbe­ slutetharmeddelatsden13 juni2013. I det av Nätbolaget publicerade meddelandet om frivilligförhandsinsyn anges bl.a. följande. Meddelandet har sänts den 1 4 juni 2013 med angivet publiceringsdatum den18 juni2013.Anledningen till valet av förhandlat förfarande utan annonsering är att inga anbud eller inga lämpliga anbud har lämnats i tidigare förhandlat förfarande med annons. Nätbolaget har i an­ nonsden20 november2012 iTendersElectronicDaily{TED)meddelat beslut om att avbryta tidigare upphandlingsförfarande. Det tidigare upp­ handlingsförfarandet annonserades i TED den 1 6 mars 2012 . Grunden för att förfarandet avbröts vart att inget av de avlämnade anbuden uppfyllde ställda krav. Inget av anbuden kunde därför lagligen antas. Behovet av att få projektet utfört kvarstår. Förutsättningarna för upphandlingen har inte ändrats. Eftersom inget av de lämnade anbuden var lämpligt har Nätbola­ get med stöd av 4 kap. 2 § första punktenLUF beslutat att tilldela ett kon­ trakt avseende projektet utan föregående annonsering. YRKANDEN ABB yrkar att förvaltningsrätten ska besluta att upphandlingen ska göras om. Nätbolaget anser att ansökan ska avslås. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I JÖNKÖPING Enhet 2 VAD PARTERNA ANFÖR DOM Sida 3 2935-13 ABB: Nätbolaget har brutit motLUF dels genom attSiemens i sitt anbud tillåtits göra sådana avvikelser från förfrågningsunderlaget och de kom­ mersiella villkoren däri som Nätbolaget meddelat ABB var otillåtna, dels då förutsättningarna inte har förelegat för Nätbolaget att använda sig av ett förhandlat förfarande utan annonsering. Utifrån den information Nätbola­ get publicerat är det vidare oklart vilket förfarande som egentligen tilläm­ pats. I det tidigare upphandlingsförfarandet har ABB kvalificerat sig för att fä lämna anbud, lämnat anbud, samt under hösten 2012 genomfört förhand­ lingar med Nätbolaget avseende anbudet. Vid dessa förhandlingar framför­ de Nätbolaget att det inte fick förekomma några helst avvikelser i anbudet i förhållande till de i förfrågningsunderlaget angivna kommersiella villko­ ren. ABB menade att detta inte var korrekt utan att det tvärtom fanns möj­ ligheter till sådana avvikelser. Därefter meddelade Nätbolaget sitt beslut att avbryta upphandlingen. Efter avbrytandebeslutet meddelade Nätbolaget sin avsikt att övergå till förhandlat förfarande utan annonsering och kallade därvid bolaget till ett informationsmöte. Bolaget skickade då ett brev till Nätbolaget.Strax därefter publicerades information om den nu aktuella upphandlingen. Efter publiceringen fick bolaget svar på sitt brev. Utifrån den information som därvid erhölls drog ABB slutsatsen att det inte heller i det nya upphandlingsförfarandet skulle godtas några som helst avvikelser från de i förfrågningsunderlaget angivna kommersiella villkoren. ABB hade inte något intresse av att ingå ett kontrakt där samtliga villkor accep­ terades såsom de uppställts i förfrågningsunderlaget, d.v.s. utan att för­ handlingar om avvikelser fick genomföras. Därför beslöt ABB att inte lämna något anbud. Förfarandet har senare utmynnat i ett tilldelningsbeslut Sida 4. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2935-13 I JÖNKÖPING Enhet 2 och ett meddelande om frivillig förhandssyn, varvid de brister som ABB anger till stöd för sin talan framkommit. Otillåtna avvikelser eller väsentliga ändringar i förfrågningsunderlaget Det antagna anbudet från Siemens innehåller, liksom ABB:s anbud i det första upphandlingsförfarandet, avvikelser från förfrågningsunderlagets kommersiella villkor. Nätbolaget har genom sitt agerande mot ABB klart och tydligt kommunicerat att avvikelser, i likhet med vad som gällde i det första upphandlingsförfarandet, inte skulle komma att accepteras. Likabe­ handlingsprincipen har trätts för när genom att Siemens avvikelser godta­ gits i strid med förfrågningsunderlaget. Alternativt har såväl likabehand­ lings- som öppenhetsprincipen trätts för när genom att Nätbolaget ändrat eller underlåtit att upprätthålla ställda och förmedlade krav i förfrågnings­ underlaget gällande avvikelser från kommersiella villkor. Således har Nät­ bolaget nu godtagit sådana avvikelser som ledde till att det första upphand­ lingsförfarandet avbröts. Därvid bör beaktas att just sådana villkor som Siemens i sitt anbud reserverat sig mot dessutom är av sådan betydelsefull karaktär att de i närmast varje upphandling som genomförs kan påverka anbudsgivarnas beslut att lämna eller inte lämna anbud, eftersom det kan innebära en mycket stor och betydande riskexponering för anbudsgivaren att godta alltför beställarvänliga villkor. De tillägg/ändringar som Siemens tillåtits göra inkluderar väsentliga ändringar av avgörande villkor, såsom exempelvis ansvarsbegränsning. Nätbolaget skulle rätteligen ha förkastat Siemens anbud. I det fallet kvarstår inga anbud som kan antas, varför upp­ handlingen måste göras om. Som skäl för att avbryta upphandlingen har Nätbolaget angivit att bl.a. att ABB:s anbud inte uppfyller: "ställda krav p.g.a. att anbudsgivaren i sitt anbud gjort såväl tillägg till som förändringar av förfrågningsunderlaget något som lagligen inte kan tillåtas av en upphandlande enhet". I sin moti­ vering av beslutet att avbryta det första upphandlingsförfarandet angavs Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2935-13 Enhet 2 I JÖNKÖPING inget av det som nu i efterhand anförs om väsentliga förändringar och av­ vikelser från grundläggande krav. Vad som angavs var istället att Nätbola­ get inte lagligen kan acceptera några tillägg och förändringar då detta står i strid med ställda krav. ABB:s anbud i det första upphandlingsförfarandet stred inte mot förfråg­ ningsunderlagets krav, varvid särskilt bör beaktas att det inte uppställts några obligatoriska krav (ska-krav) i förfrågningsunderlaget avseende de kommersiella villkoren. Det har inte heller tydliggjorts i förfrågningsun­ derlaget vad som utgör sådan grundläggande krav som det i enlighet med Nätbolagets uppfattning inte är tillåtet att göra avsteg från. Övergång till förhandlat förfarande utan annonsering För att en upphandlande enhet ska ha rätt att övergå till ett förhandlat förfa­ rande utan annonsering med stöd av4 kap. 2 § första punktenLUF (som Nätbolaget hänvisat till i det publicerade meddelandet om frivillig för­ handsinsyn) krävs att det inte inkommit några lämpliga anbud. Eftersom Nätbolaget angett attABB:s anbud inte lagligen kunde antas harABB:s anbud ansetts ogiltigt. Vidare är det oklart vilket förfarande som egentligen tillämpats. Trots att en annons om förhandsinsyn enligt7 kap.7 §LUF ska publiceras innan ett kontrakt tilldelas har Nätbolaget gjort tvärtom; först har kontraktet tilldelats genom tilldelningsbeslut, därefter har meddelandet om förhandsinsyn publicerats. En annons om förhandsinsyn kan aldrig, i någon situation, avse ett redan påbörjat upphandlingsförfarande. Detta framgår redan av ordalydelsen i7 kap.7 §LUF. Då flera av de kommersiella krav som Nätbolaget uppställde och förväg­ rade awikelser ifrån i det första upphandlingsförfarandet (men inte i det andra gentemotSiemens) enligtABB:s mening var av oproportionerlig karaktär har Nätbolaget varit förhindrat att tillämpa ett förhandlat förfa­ rande utan föregående annonsering. Detta då en förutsättning för tillämp- Sida6 FÖRVALTN INGSRÄTTEN DOM 2935-13 I JÖNKÖP ING Enhet2 ning av det aktuella undantagsförfarandet är att förfrågningsunderlaget i det första upphandlingsförfarandet uppfyller de krav som följer av de grundläggande principerna. Nätbolaget har genomfört en otillåten direktupphandling, vilket framgår av att förhandsinsynen utpekats som avgörande för tilldelningen av kontraktet till Siemens. Därmed kan tilldelningen inte längre legalt kopplas samman med det förhandlade förfarandet utan föregående annonsering som resulte­ rade i det avbrutna första upphandlingsförfarandet samt tilldelningsbeslutet i denna upphandling. Nätbolaget: Även om ett förhandlat förfarande valts så har Nätbolaget inte haft obegränsade möjligheter att göra ändringar i förhållande till förfråg­ ningsunderlaget. Grundläggande krav kan inte förhandlas bort. Ett sådant förfarande skulle innebära brott mot likabehandlingsprincipen. Vid för- . handling finns en,möjli�et för den upphandlande enheten att göra vissa mindre anpassningar av förfrågningsunderlaget och en möjlighet för leve­ rantören att göra vissa mindre förändringar av sitt anbud. Avtalsgrunden för de kommersiella villkoren är standardavtalet ABT 06. Detta har för­ handlats fram under medverkan av representanter för såväl köpar- som säljarsidan. Enligt Nätbolagets mening är utrymmet för ändring inte så stort i förhållande till standardavtalet. Även vid användande av ABT 06 finns dock visst utrymme för anpassningar i vissa situationer. Otillåtna avvikelser eller väsentliga ändringar i förfrågningsunderlaget ABB:s anbud i det första upphandlingsförfarandet innehöll 34 avvikelser av olika dignitet i sin ursprungsversion. Vid förhandlingen kunde en stor del av reservationerna (25 stycken) tas bort. Detta gjordes dock inte vill­ korslöst utan borttagandet av reservationerna medförde prishöjningar från ABB:s sida, vilket medförde höjning av det ursprungliga anbudspriset. Vidare kravstod nio reservationer efter förhandling. Ett godtagande av Sida 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2935-13 Enhet2 I JÖNKÖPING dessa skulle ha inneburit en väsentlig förändring av förfrågningsunderla­ get. Av för Nätbolaget okänd anledning lyckades parterna inte fä till stånd en ekonomisk uppgörelse för de resterande avvikelserna. Därutöver tillkom en avvikelse från ABB:s sida efter anbudstidens utgång. ABB angav att stationen tekniskt skulle byggas i enlighet med anbudet. Denna avvikelse bedömdes som mycket allvarlig eftersom övriga leverantörer förväntades bygga stationen i enlighet med förfrågningsunderlaget. Bland ABB:s ändringar fanns bl.a. följande. Tillägg i kap. 5 i ABT 06 i form av en ny §25 med följande lydelse: Oavsett vad som föreskrivs i kontraktet i övrigt, ska entreprenörstotala ersättningsskyldigheter i anslutning till dennes åtagande enligt avtalet inte i något fall uppgå till mer än kontraktssumman samt inte heller omfatta ersättning för vinstbortfall, intäktsbortfall, kompensation för förlorad kraft eller ersättningskraft, förlorad användning av utrustning, kapitalkostnader, kostnader i samband med driftavbrott, krav från kö­ parens kunder, bortfall av förväntade besparingar eller ökade drifts­ kostnader eller någon indirekt skada eller följdskada av något slag. Denna innehåller en omfattande ansvarbegränsning som står i direkt strid med vad som annars gäller enligt ABT 06. Enligt Nätbolaget gör ABB, till skillnad från Siemens, en kraftfull och oacceptabel avvikelse genom att inte ta ansvar för direkt eller indirekt sakskada på BE:s egendom. Vidare har ABB angående AFD. 5 1 1 Vite vid försening angivit "Vänligen ersätt näst sista och sista styckena med ett stycke med följande lydelse. Utöver rätt till vite är beställaren inte berättigad till skadestånd eller annan ersätt­ ning för försening". Detta är en allvarlig avvikelse eftersom ABB vill fri­ skriva sig för vite vid inte avhjälpta fel, vilket Nätbolaget förväntar sig att en leverantör ska ta. Istället vill ABB ersätta näst sista och sista stycket med en text som redan gäller enligt ABT kap. 5 § 3. Siemens anbud innehöll ett antal reservationer, nio till antalet. Efter vissa ändringar bedömdes kvarstående reservationer inte vara sådana att ett god­ kännande av dem skulle utgöra en väsentlig förändring av förfrågningsun- Sida 8 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2935-13 I JÖNKÖPING Enhet2