Dok.Id 185412 Postadress Box 568 651 12 Karlstad Besöksadress Rådhuset, Stora torget Telefon Telefax 054-14 85 00 054-14 85 30 E-post: forvaltningsrattenikarlstad@dom.se www.forvaltningsrattenikarlstad.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Målm 1572-17 1597-17 1678-17 1683-17 1684-17 1709-17 1714-17 Sida 1 (10) I KARLSTAD 2017-09-04 Meddelad i Karlstad SÖKANDE ICONKURRENsVERKET 2017 -09- C 5 Avd Dnr KSnr Aktbll Insyn Scandinavia AB, 556620-2528 Ankdannnsgatan 22 171 43 Solna MOTPARTER 1. Region Örebro län, Upphandlingsavdelningen Box 1613 70116 Örebro 2. Landstinget i Värmland 3. Landstinget Sörmland 4. Landstinget Dalarna 5. Region Gävleborg 6. Region Uppsala 7. Region Västmanland SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår Insyn Scandinavia AB:s ansökan om överpröv­ ning. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I KARLSTAD BAKGRUND 1572-17 1597-17 1678-17 1683-17 1684-17 1709-17 1714-17 Sida 2 Region Örebro län (Regionen) har, tillsannnans med ett antal upphandlande myndigheter (se ovan) genomfört en upphandling (ramavtal) benämnd "CCTV". Upphandlingen har handlagts av Regionen. Upphandlingen avser ett flertal grupper för vilka olika leverantörer valts. PARTERNAS TALAN Insyn Scandinavia AB (Insyn) ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar att den görs om. Insyn anför följande. Insyn har diskvalificerats vad gäller skall-kraven på fyra av offererade produkter enligt nedan. Insyn anser sig ha blivit felaktigt bedömd gällande olika bör-krav på tre produkter. Produktgrupp 1 Topaz HD 20 Skall-krav 2.1.4. Reglage som ej bör röras av brukaren ska vara oåtkomliga. Kommentar: Huvudströmbrytaren är lättåtkomlig, stängs den av går det inte att slå på av- och påknappen. Menyknappen är lättåtkomlig, vilket den inte ska vara. Insyns kommentar: Insyn anser att huvudströmbrytaren ska vara åtkomlig, Även om enheten endast drar 0.7 kW när den stängs av bör enheten kunna stängas av helt med huvudströmbrytaren. Den är åtkomlig, men inte place­ rad nära övriga reglage, så förväxling är inte sannolik. Menyknappen är pla­ cerad till vänster under kontrollpanelen och har som grundfunktion att slå av och på autofokus. Kameran kan fokusera på pennan eller handen istället för pappret. Har man inget behov av denna funktion kan den kopplas ur i enhet­ ens inställningsmeny. Knappen används även till att komma till enhetens inställningsmeny, men då måste knappen hållas in i 10 sekunder. Skulle man oavsiktligt lyckas komma in i menyn försvinner den automatiskt efter 30 sekunder eller om enheten stängs av och på igen. Skulle man göra för­ ändringar i menyn sparas dessa endast om man åter håller in menyknappen i FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I KARLSTAD 1572-17 1597-17 1678-17 1683-17 1684-17 1709-17 1714-17 Sida 3 10 sekunder. Insyn anser därför inte att menyfunktionen är lätt åtkomlig och knappens funktion för autofokus ska vara lätt åtkomlig. Skallkrav 2.3.1 Läsbord ska vara bländfritt. Kommentar: Inte bländfritt. Insyns kommentar: Läsbordets arbetsyta är matt svart och ger därför ingen reflektion som skulle kunna .blända. Ramen runt läsbordet där man håller när man flyttar bordet är blank vit men Insyn ser inget skäl till att den skulle kunna blända brukaren som tittaT på bildskärmen. Ytau är vald för enkel rengöring. Produktgrupp 4a Handhållna förstoringssystem skärm 4"- 6" Looky + touch och Looky 5 HD touch Skallkrav 2.1.1 Reglagen ska vara lättåtkomliga. Kommentar: Har endast touch Insyns kommentar: Modernt gränssnitt som inte gör reglagen svåråtkomliga. Många brukare har samma reglage på sin mobil och surfplatta. Skallkrav 2.1.2 Reglagen ska vara lätthanterliga. Kommentar: Har endast touch Insyns kommentar: Visuellt blir reglagen väldigt kontrastrika på skärmen, Taktila ramar som kan fästas på skärmen medföljer enheten. Insyn vill även påpeka att metoden att göra bedömning i grupp 4a inte ger en rättvis bild av produktens kvalitet. Produkten ska testas med sitt optimala fokusavstånd, inte 20 cm från föremålet. När det inbyggda lässtödet är utfällt är avståndet mellan kameralins och förmålet optimalt beträffande skärpa och jämn be­ lysning. I Insyns fall gäller detta produkterna RUBY HD och RUBY XL HD. Produktgrupp 4b Handhållna förstoringssystem skärm över 6" i-loview 7 HD 2.1.3 Reglage ska kunna urskiljas både taktilt och visuellt. Kommentar: Kan inte urskilja alla reglage visuellt FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I KARLSTAD 1572-17 1597-17 1678-17 1683-17 1684-17 1709-17 1714-17 Sida 4 Insyns kommentar: Även om vissa reglage har samma färg som omgivande hölje, är de visuellt synliga. Reglagen taktila är väl utspridda på enheten så risk för förväxling förligger inte. RUBY 7 HD Funktionsutvärdering: 4.1.5 Bedöma skrivning i låg, 4x förstoring, med sy­ stemets stöd. Kommentar: Liten fördröjning vid skrivning. Svår skrivergonomi. 4.1.6 Bedöma skrivning i hög, ca 8x förstoring, med systemets stöd. Kommentar: Fördröjning vid skrivning. Svår skrivergonomi. 4.1.8 Bedöma enkelheten att ladda batteriet. Kommentar: Det finns tre olika uttag. Insyns kommentar: Insyn anser att enheten har en väldigt bra skrivergo­ nomi. Den unika kameran som kan roteras 270 grader ger möjligheten att kunna arbeta bakom enheten istället för under. Kameran ger bra ergonomi både för höger och vänsterhänta och obegränsad arbetshöjd. Batteriladdaren har en rund kontakt som ska anslutas till ett runt hål på enheten. De andra två uttagen är rektangulära. Risken att brukaren skulle ta fel är därför som minimal. Regionen motsätter sig bifall till ansökan och anför följande. Upphandling­ en har genomförts som en delad upphandling som avser sex produktområ­ den enligt följande: Produktgrupp 1 CCTV Stationär med läsbord Produktgrupp 2a CCTV Po1iabel HD stor med läsbord Produktgrupp 2b CCTV Portabel HD liten Produktgrupp 3 CCTV Portabel kamera för nära och avstånd till dator Produktgrupp 4a Handhållna förstoringssystem skärm 4"-6" Produktgrupp 4b Handhållna förstoringssystem skärm "över 6" Insyn har inkommit med 1-4 anbud per anbudsområde (ett anbud per offere­ rad produkt per anbudsområde). Avseende anbudsområde 1 har Insyn offe­ rerat tre olika produkter (ett anbud per produkt): TOPAZ HD 20 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I KARLSTAD VEO Vari0 HD 19 Mezzo Focus 19 1572-17 1597-17 1678-17 1683-17 1684-17 1709-17 1714-17 Sida 5 Alla tre anbud/produkter har förkastats i anbudsområdet. Ansökan om över­ prövning avser dock endast TOPAZ HD 20, såvitt det får förstås. De upp­ ställda obligatoriska kraven avseende anbudsornrådet framgår av bilaga 3 till förfrågningsunderlaget. Det har avseende produktgrupp 1 varit ett obli­ gatoriskt krav att de reglage som inte bör röras av brukaren ska vara oåt­ komliga. Exempel på sådana reglage är huvudströmbrytare och menyknapp. Anledningen till detta är att det rör sig om synhjälpmedel och det har där­ med varit av vikt för Regionen att en brukare inte av misstag exempelvis stänger av hjälpmedlet och därefter inte kan sätta på det igen eller ändrar inställningar så att full fuuktion inte erhålls. Insyn har inte ifrågasatt kravets rimlighet under annonseringstiden. Det är otvistigt att TOPAZ HD 20:s hu­ vudströmbrytare och menyknapp är lättåtkomliga, vilket det varit ett krav att de inte ska vara. Den offererade utrustningens läsbord är därutöver inte hel­ ler bländfritt. Det har testats av Regionen särskilt med hänsyn till den grupp av Regionens patienter som är särskilt bländkänsliga och funnits under tes­ ter inte uppfylla de krav på bländfrihet som Regionen ställer. Sammanfatt­ ningsvis föreligger det tre brister avseende TOPAZ HD 20: Huvudströmb1ytaren är lättåtkomlig Menyknappen är lättåtkomlig Läsbordet är inte bländfritt. Anbudet avseende TOPAZ HD 20 uppfyller dätmed inte de obligatoriska kraven avseende produktgrupp 1 och har, liksom Insyns två andra anbud avseende anbudsornrådet, rätteligen förkastats. Avseende anbudsområde 4a har Insyn offererat fyra olika produkter (ett anbud per produkt): RUBYHD RUBY XL HD Looky + touch FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I KARLSTAD Looky 5 HD touch 1572-17 1597-17 1678-17 1683-17 1684-17 1709-17 1714-17 Sida 6 Två anbud/produkter har förkastats avseende anbudsområdet, (Looky + touch och Looky 5 HD touch). De uppställda obligatoriska kraven avseende anbudsområdet framgår av bilaga 7 till förfrågningsunderlaget. Det har varit ett obligatoriskt krav att utrustningens reglage ska kunna urskiljas taktilt, med hänsyn till användarnas kraftigt begränsade förmåga att se. Det är otvistigt i målet att de aktuella produkterna är touchbaserade och därmed inte har reglage som kan urskiljas taktilt. Anbuden uppfyller dätmed inte de obligatoriska kraven och har därmed rätteligen förkastats. Avseende an­ budsområde 4b har Insyn offererat två olika produkter (ett anbud per pro­ dukt): RUBY 7 HD i-loview 7 HD i-loview 7 HD har förkastats. RUBY 7 HD har uppfyllt de obligatoriska kraven men inte erhållit lägst utvärderingspris och därmed inte tilldelats uppdraget. De uppställda obligatoriska kraven avseende anbudsonu·ådet framgår av bilaga 8 till förfrågningsunderlaget. Det har varit ett obligatoriskt krav att utrustningens reglage ska kunna urskiljas taktilt och visuellt. i­ loview 7 HD:s reglage har samma färg som höljet. För de allra flesta perso­ ner i gruppen som har såpass nedsatt synförmåga att de kan erhålla ett elektroniskt handhållet förstoringssystem genom Regionen är inte reglage med samma färg som höljet visuellt synliga. Anbudet uppfyller därmed inte de obligatoriska kraven avseende anbudsområdet och har därmed rätteligen förkastats. Regionen kan i dagsläget inte bemöta ansökan i den del som av­ ser RUBY 7 HD ytterligare med hänsyn till ansökans knapphändighet. Så­ vitt får förstås är Insyn av uppfattningen att anbudet borde tilldelats en högre poäng vid utvärderingen. Regionen har utvärderat anbu- FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I KARLSTAD Sida 7 1572-17 1597-17 1678-17 1683-17 1684-17 1709-17 1714-17 den/produkterna på ett likabehandlande och transparent vis. Skäl för rättelse i denna del saknas därmed. Insyn tillägger följande. Insyn anser att huvudströmbrytaren och meny­ knappen på TOPAZ HD 20 ska vara lättåtkomliga för brukaren, beträffande huvudströmbrytaren för att spara energi när utrustningen inte används under en längre tid. Menykappen har som grundfunktion att slå av och på Autofo­ kus, en bra funktion vid skrivning. Det finns ingen uppgift i kravspecifikat­ ionen att dessa funktioner inte får finnas. Insyn anser vidare att reglagen beträffande Looky + touch och Looky 5 HD touch är både visuella och tak­ tila. Det finns inga krav på att reglagen ska vara rörliga. Insyn anser också att i-Ioview 7 HD har reglage som är både taktila och visuella. Det finns inget krav i kravspecifikationen att färgen på knappen ska avvika från fär­ gen på höljet. Produkten finns med i Regionens nuvarande avtal. Samma krav ställdes i den upphandlingen. Insyn har levererat ett flertal enheter till Regionen men inte fått någon avvikelserapport angående färgsättningen på reglagen. Tillverkaren levererar enheten i andra färgsättningar så Insyn kunde enkelt ha valt en enhet med mer avvikande färgsättning mellan reg­ lage och hölje, om detta hade efterfrågats i underlaget. Regionen tillägger följande. Insyn anser att dess lösningar är fullgoda, men faktum kvarstår att det är den upphandlande myndigheten som ställer kra­ ven. Avseende produktgrupp I, TOPAZ HD 20, har Regionen kravställt att huvudströmbrytaren inte ska kunna röras av brukaren. Det är otvistigt att den offererade lösningen har en huvudströmbrytare och en menyknapp som är lättåtkomlig. Att Insyn inte delar Regionens uppfattning om huruvida detta är lämpligt eller inte saknar betydelse. Beträffande bländbordet har FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I KARLSTAD 1572-17 1597-17 1678-17 1683-17 1684-17 1709-17 1714-17 Sida 8 Regionen i sina tester funnit att läsbordsytan ger reflektion. Anbudet upp­ fyller därmed inte de obligatoriska kraven och har rätteligen förkastats. Sanuna resonemang som ovan kan även appliceras avseende produktgrnpp 4a, Looky + touch och Looky 5 HO touch. Det är inte möjligt att urskilja reglagen taktilt eftersom de är touchbaserade. Regionen delar inte Insyns syn på vad som är utskiljbara reglage. Kraven är satta utifrån Regionens brukares behov. Reglage som inte är kännbara är inte taktilt utskiljbara. Även detta anbud har följaktligen rätteligen förkastats. Avseende produkt­ grupp 4b, i-loview 7 HO, är reglaget inte visuellt utskiljbart. I tidigare upp­ handling genomförde inte Regionen någon produktutvärdering, utan accep­ terade anbudsgivamas utfastelse avseende kravuppfyllnad. Med hänsyn till att flera produkter sedermera visade sig inte uppfylla kraven har Regionen i denna upphandling granskat alla produkter under upphandlingen. Kraven är inte heller identiskt ställda. Det innebär att vissa produkter som accepterats i den förra upphandlingen inte accepterats denna gång. Regionen har natur­ ligtvis ingen skyldighet att acceptera en produkt i en upphandling bara för att den uppfyllt kraven i en tidigare upphandling. SKÄL FÖR AVGÖRANDET Den 1 januari 2017 trädde lagen (2016:1145) om offentlig upphandling i kraft och lagen (2007:1091) om offentlig upphandling upphävdes. Enligt övergångsbestämmelserna till den nya lagen ska emellertid den upphävda lagen fo11farande gälla för upphandlingar som har påbörjats före ikraftträ­ dandet. Om en upphandlande myndighet har brutit mot de grundläggande principer­ na i 1 kap. 9 § lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU, eller FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I KARLSTAD Sida 9 1572-17 1597-17 1678-17 1683-17 1684-17 1709-17 1714-17 någon annan bestämmelse i denna lag, och detta har medfört att en leveran­ tör lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten enligt 16 kap. 6 § LOU besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Enligt nämnda bestämmelse i 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndig­ heter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vi­ dare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Förvaltningsrättens bedömning Det är den upphandlande myndigheten som bestämmer vad som ska upp­ handlas och som därmed också har förhållandevis stor frihet att utforma upphandlingen och ställa de krav den anser nödvändiga för att syftet med upphandlingen ska tillgodoses så länge dessa krav inte strider mot LOU och dess principer. Upphandlingen gäller olika typer av synhjälpmedel. Region­ en har uppställt ett antal krav på de olika produkterna. Kraven gäller i hu­ vudsak att de reglage som inte bör röras av brukaren ska vara oåtkomliga, att läsbord ska vara bländfritt och att reglage ska kunna urskiljas taktilt. Kraven har ställts med hänsyn till användarnas begränsade synförmåga och är enligt förvaltningsrättens mening proportionerliga. Då Insyns offererade produkter inte har uppfyllt upphandlingens krav i dessa avseenden har Reg­ ionen haft fog för att utesluta aktuella anbud. Det är inte visat att de av Insyn offererade produkterna som kvalificerats för utvärdering åsatts för låga poäng och att utvärderingen därmed varit felakt­ ig. Sammanfattningsvis har Insyn inte anfört någon omständighet som utgör FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I KARLSTAD 1572-17 1597-17 1678-17 1683-17 1684-17 1709-17 1714-17 Sida 10 grund för ingripande enligt LOU. Insyn har således inte visat att det lidit eller riskerat att lida skada varför ansökan ska avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Denna dom kan överklagas. För information om hur man överklagar, se bilaga (DV 3109/lB, LOU). Hans-Erik Jo asson f.d. lagman Föredragande: Lars Överström I,\/',A., SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skri­ velsen ska dock skickas eller lämnas till för­ valtningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 1. detfinnsanledningattbetvivlariktighetenav det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, 3. detäravviktförledningavrättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler 4. detannarsfinnssynnerligaskälattpröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon pers o n - eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. 2. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. Ivissamålfåravtalslutasinnantidenföröver­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt: • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avta.I har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. www-domsrol-se •%'!!�