FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LINKÖPING DOM 2016-08-15 Meddelad i Linköping Mål nr 4290-16 KONKURRENSVERKET Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. PNd Dnr KSnr 1 SÖKANDE li'" 08 LVlti� - 1 5 Aktbit Rasouli Invest AB, 559035-0459 Verkmästargatan 1 252 27 Helsingborg MOTPART Migrationsverket Rättsavdelningen 601 70 Norrköping SAKEN "1 Dok.Id 258354 Postadress Box406 581 04 Linköping Besöksadress Brigadgatan 3 Telefon Telefax 013-25 11 00 013-25 11 40 E-post: forvaltningsrattenilinkoping@dom.se www.forvaltningsrattenilinkoping.domstol.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4290-16 I LINKÖPING BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Migrationsverket genomför upphandlingen "Catering ABK Boenden" med referensnummer 3.2.2.-2016-73419. Upphandlingen genomförs med förenk­ lat förfarande enligt LOU. Av tilldelningsbeslut den 13 juni 2016 framgår att Migrationsverket beslutat att kontrakt ska tilldelas enligt följande. Compass Group AB avseende Soll­ efteå, Home Support Sweden AB avseende Piteå Havsbad och Sodexo AB avseende Sunne och Knivsta. Av upphandlingsprotokoll framgår att Rasouli Invest AB (Rasouli) inte uppfyllt punkten 3.2 i förfrågningsunderlaget och därmed inte kvalificerats för anbudsutvärdering. Rasouli ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar att rättelse av upphandlingen ska ske på så sätt att vinnande leverantör ska uteslutas. Migrationsverket bestrider bifall till ansökan. VAD PARTERNA HAR ANFÖRT Rasouli Rasouli har lämnat anbud på tre stycken delområden i upphandlingen och uteslutits på felaktiga grunder då man inte uppnått punkten 3.2, ekonomisk ställning, i förfrågningsunderlaget. Rasouli startades i december 2015 och har vid anbudsskrivandet ännu inte haft sitt första bokslut. Därmed kan inte Credit Safe, Migrationsverkets leverantör av kreditkontroll, överlämna en realistisk kreditbedömning. Rasouli har till anbudet bifogat en ekonomisk översikt utfärdad av bolagets bank som påvisar att bolaget har en ekonomisk trygghet. Rasouli har inte behandlats på ett likvärdigt sätt, enligt 1 kap. 9 § LOU, gentemot etablerade och konkurrenskraftiga företag i branschen. Fö- 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4290-16 retaget riskerar att lida en skada om Migrationsverket tecknar avtal i enlig­ het med tilldelningsbeslutet. Migrationsverket Migrationsverket kan inte anses ha brutit mot någon av de grundläggande principerna i LOU eller någon annan bestämmelse i nämnda lag på ett så­ dant sätt att Rasouli lidit eller kan komma att lida skada. Det saknas därmed förutsättningar för förvaltningsrätten att besluta om att upphandlingen ska göras om eller att den ska avslutas först sedan rättelse har gjorts. Rasouli har inte anfört någon brist i vinnande leverantörers anbud som skulle kunna medföra att dessa anbud rätteligen skulle ha uteslutits. Rasoulis anbud har uteslutits då det inte uppfyller kravet på ekonomisk ställning i punkten 3.2 i förfrågningsunderlaget. I anbudet saknas intyg om rating. Den förklaring och det intyg som getts in klarlägger inte att bolaget har ekonomisk stabilitet och kapacitet att utföra uppdragen. I enlighet med vad som anges under punkt 3.2 i förfrågningsunderlaget ska leverantören vara ett välskött företag med stabil ekonomi. Kan bolaget inte uppfylla kravet på rating kan det istället uppfyllas genom att en förklaring eller ett intyg lämnas in som klarlägger att företaget har en motsvarande ekonomisk stabilitet. Rasouli har i sitt anbud angett att bolaget ombildades för mindre än ett år sedan och därmed inte haft sitt första bokslut/ årsredovisning. Det engagemangsutdrag från banken som Rasouli lämnat in med sitt anbud visar endast bolagets engagemang i den banken per den 31 maj 2016. Det utesluter inte att bolaget kan ha skulder eller engagemang i andra banker. Då varken förklaringen eller intyget påvisar bolagets ekono­ miska ställning har Migrationsverket inte kunnat dra någon slutsats kring I LINKÖPING 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4290-16 dess ekonomiska stabilitet. Rasouli har därmed inte uppfyllt upphandlingens obligatoriska krav och Migrationsverket har rätteligen uteslutit bolaget. SKÄLENFÖRFÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE Tillämpliga bestämmelser Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphand­ lingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömse­ sidigt erkännande och proportionalitet iakttas. I 16 kap. 6 § första stycket LOU anges att om den upphandlande myndig­ heten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Förvaltningsrättens bedömning Förvaltningsrätten konstaterar inledningsvis att Rasouli yrkat att upphand­ lingen ska rättas på så sätt att vinnande anbudsgivare ska uteslutas. Rasouli har emellertid inte anfört några brister i de vinnande anbuden och det finns därmed inga omständigheter rörande de anbuden som kan prövas av förvalt­ ningsrätten Gfr. RÅ 2009 ref. 69). Rasouli har gjort gällande att Migrationsverket, genom att förkasta bolagets anbud, inte har behandlat bolaget likvärdigt med andra anbudsgivare. För­ valtningsrätten har därmed att ta ställning till om Migrationsverket, på de grunder som Rasouli anfört, har agerat i strid med någon bestämmelse i LOU. I LIN KÖPING 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4290-16 I LINKÖPING Av förfrågningsunderlaget framgår under rubriken 3.2 Ekonomisk ställning att leverantören ska vara ett välskött företag med sund och stabil ekonomi. Leverantören ska vid tiden för anbudets inlämnande inneha lägst ratingen "kreditvärdig" enligt Credit Safe eller motsvarande rating från annat kredit­ upplysningsföretag. Om leverantören har en lägre rating kan leverantören ändå anses motsvara detta krav om denne i anbudet lämnar en sådan förkla­ ring/intyg att det ändå kan anses klarlagt att de innehar motsvarande eko­ nomiska stabilitet. Rasouli har i sitt anbud angett att bolaget ombildades för mindre än ett år sedan och därmed inte har haft sitt första bokslut/årsredovisning. Till anbu­ det har även bifogats en handling, utfärdad av en bank, av vilken bolagets tillgångar i denna bank framgår. Förvaltningsrätten finner att den angivna förklaringen och den bifogade handlingen inte kan anses ge förutsättningar att bedöma bolagets ekonomiska stabilitet i enlighet med punkten 3.2 i för­ frågningsunderlaget. Då Rasouli i anbudet inte har klarlagt sin ekonomiska ställning kan det obligatoriska kravet inte anses vara uppfyllt. Migrations­ verket har därför haft rätt att utesluta Rasoulis anbud. Förvaltningsrätten finner mot denna bakgrund att Migrationsverket inte på de av Rasouli anförda skälen kan anses ha brutit mot LOU eller någon av de upphandlingsrättsliga principerna. Skäl att ingripa mot upphandlingen sak­ nas därmed och ansökan om överprövning ska således avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3109/1D LOU). Kristina Andre Lilja Rådman Föredragande har varit Henrik Walgeborg. .I,( SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND BHaga 'i Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Jönköping. Skri­ velsen ska dock skickas eller lämnas till för­ valtningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 2. 3. 4. 5. där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. U"l Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. I vissa mål får avtal slutas innan tiden för över­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt: • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. ,.... 0N -,.... °'0 6 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress www.domstol.se