KAMMARRÄTTEN I STOCKHOLM Avdelning 03 DOM 2011-02-18 Meddelad i Stockholm Sida 1 (4) Mål nr 5914-10 20?1 -02- 2 3 IH 11-----------•�., KLAGANDE Stockholms läns landsting Ombud: Advokat Roger Hagman Box 3460 103 69 Stockholm MOTPART Transmedica A/S, 17423401 Vesterbrogade 6 D, 6 DK-1620 Köpenhamn V Danmark ÖVERKLAGAT AVGÖRANDE Avd Förvaltningsrätten i Stockholms dom den 5 oktober 2010 i mål nr 35013-10, se bilaga A SAKEN Överprövning enligt lagen (2007: 1091) om offentlig upphandling, LOU KAMMARRÄTTENS AVGÖRANDE Kammarrätten avslår överklagandet. DokJd 2064.59 Postadress Box 2302 103 17 Stockholm Besöksadress Birger Jarls Torg 5 Telefon Telefax 08-561 690 00 08-149889 E-post: kammarrattenistockholm(c'vd(1m.se www.kammarrattenistockholm.domstol.se Expcditionsticl måndag - fredag 09:00-16:00 KONKURRENSVEf>�':::�+ Cathariii11.Brege Gefvert kammarrättsråd \,., /;:I l ,innca Johansson liircdragarnk FÖRVALTN[NGSRÄ.TTEN I STOCKHOLM A.llmänna avdelningen SÖKANDE DOM 2010-10-05 Meddelad i Stockholm Mål nr 35013-10 Enhet 11 Transmedica A/S, 17423401 Vesterbrogade 6 D, 6 DK-1620 Köpenhamn V Danmark [\10TPART Stockholms läns landsting 113 82 Stockholm Ombud Advokat Roger Hagman t\dvokatfirman Roger Hagrnan AB Box 3460 !03 69 Stockholm SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling- LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten bifaller ansökan och förordnar att upphandlingen ska göras om Förvaltningsrättens interimistiska beslut den 7 juli .2010 atl upphandlingen tills vidare inte far a\'slutas upphör dänned att gälla. Doldd 5 lö36 Postadress Besöksadrcss --------- I I 5 76 Stockholm E-post Tegeluddsvägen I 08-561 680 00 Telefax 08-561 680 0 ! forvaltningsrattcnistockhoIm@dom se Expec!itionstid måndag • fredag 09 00-15:00 Telefon Sida 2 FÖRVALTNINGSRATTEN D01\il 35013-10 I STOCKHOLM 20l0-I0-05 Allmänna avdelningen B AKGRUND Stockholms läns landsting (SLL) genomför en upphandling avseende ram­ avtal för hemanningstjänster inom hälso- och sjukvården, SLL1912, diarie­ nummer LS0908-0696. Upphandlingen genomförs som ett frirenklat för­ farande enligt LOU och omfattar anbudsområdena läkare och specialist­ läkare, områden 2 - 1 3 , sjuksköterska och specialistsjuksköterska, områden 2 - l0, undersköterska/skötare samt medicinsk sekreterare. Som ut­ värderingskriteriurn har lägsta pris tillämpats. SLL har i lilldclningsheslut vilket avsändes till samtliga anbudsgivare den 23 juni 20 l O meddelat au man antagit andra anbud än det från Transmedica A/S CI ransmc.dicaj '\/RKANDENM.M. Transrnedica har ansökt om överprövning enligt LOU och yrkar att upp­ handlingen ska göms om. Som grund för yrkandet anger Trnnsmcdica att SLI , brutit mot hlancl annat likabehandlingsprincipen och an beräknings­ modellen för utvärderingspriset är behäftat med väsentliga fel SLL har bestritt bifall till ansökan. PARTERNAS UTVECKLING AV TALAN Transmeclica har utvecklat grunderna for sin talan genom atr an fora bland annat följande. De flesta av de vinnande anbuden h.ummer frän icirL:.tag inom samma koncerner. .Anbudsgivare 6/\ - 12 är företag inom tvii koncerner som lämnat flera olika anbud, var för sig eller i samarbete, medan anbuclsgivare 1 3, 14 och 15 tillhör en annan koncern. Genom au acceptera anhud från en rad självständiga bolag i samma koncern och därefter ingå avtal med samtli­ ga bolag inom rangordningen 1 till 5, trots att avtal därmed ingås rncd före- FÖRVALTNlNGSRATTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DO!Vl 2010-10-05 Sida 3 :,5013-10 tag i samma k.oncern eller kartellsamarbete mellan flera koncerner, har SLL brutit mot principen om likabehandling i LOU. Transmedica ifrågasätter irne i1era leverantörers rätt att gä samman och avge ett gemensamt bud. Denna rlltt framgår av bestämmelsen i 1 kap. 1 1 � l,OU När crntllcnic! två leverantörer går samman för att lämna åtta anbud anting,:n via olika dotrer­ bolag i samma koncern, tillsammans i flera konstellationer eller g,;nom flcrn separata anbud från sammajuridiska person åligger det den upphandlande enheten en betydande förpliktelse att vara uppmärksam på att därigenom upphandlingensvillkorinteurholkas. -Enligtförfrågningsunderlagetsbi­ laga 1 : 1 A- 1 : f f, skall anbudsgivare ange pris per timme för kategorierna normal arbetstid, vardagar kväll, vardagar natt, helgoch storhelg. Pris ska lämnas för alla dessa tider. De angivna tirnpriserna viktas därefter och summeras till en "summa totalt utvärderat pris'' som ltgger till grund fö1 utvärderingen av pris Viktningen sker enligt följanck beräkning· 75 procent normalarbetstid, 3 procent vardag kväll, 8 procent vardagnatt, 1 2 procent helgoch 2 procent swrheig. - Beräkningsmetoclen medför att de anbuds­ givare som har lämnat ett timpris om O kr eller annat markant lägre pris för annan arbetstid än normal arbetstid uppnår ett väsentligt lägre totalpris än de som angivit reella timpriser för samtliga tider. Del är uppenhan an de anbudsgivare som angivit etl timpris för kvällar och nätter p2i vardagar, hel­ ger och storhelger som är mindre än 300 kr per timme, när priset för normal arbetstid är 800 - 1 100 kr per timme, inte har för avsikt att bekJäfta leverans av vikarier, vars planerade arbetsbelastning blott i viss utsträckning ligger utanför nonnal arhetstid. Följden blir att de seriösa anbudsgivarc som har angivit realistiska timpriser för samtliga efterfrågade arbetstider prioriteras ner i förhållande till de anbuclsgivare som har försökt att manipulera modellen eller bara missförstått densamma. SLL hade kunnat undvika atT anbudsgivare manipulerade modellen genom att uLforma elen pii en annat sätt, exempelvis genom att ange att timpriserna för alla andra tider än nor­ mal arbetstid som minimum skulle vara samma som för normal arbetstid. - Bernanningstjänster på normal arbetstid och på annan tid är två skilda pro- FÖRVALTNlNGSRÄTTEN I STOCKHOU'Vl Allmänna avcldningen DOJVI. 2010-10-05 Sidu 4 35Ul3-10 duktcr. En läkares sammanhängande aktiva arbetstid infaller l)ä antinlc!,en �i-� normal arbetstid, veckoslut, helgdagar eller vardagar kväl l och natt, det vill betyda fyra klart separerade tidpunkter. Under en period kan en läkare mycket väl arbeta på �arntliga dessa arbetstider, men i praktiken aldrig på samma arbetsdag. I ek allra flesta fall kommer SLL sälecks att avropa antingendenenaellerdenandraavdessatvåprodukter F·.nk·\ernncörkan därför välja att avböja en förfrägan från SLL om leverans a\ en viss bemanningstjänst för en tidskategori där leverantören lagt en myckct lågt anbud. Enligt det ramavtal som ska ingås med SLL är leverantören är inte förpliktad att åta sig att leverera viss tjänst vid förfrågan. I elen akwdla upp­ handlingen fin11s således en klar mö,ilighet för anbudsgivare i 3, 1 4 och 1 5 att välja att inte leverera bemanning av läkare och specialistläkare på annat iin normal arbetstid. För anhudsgivare 6A/B - 1 2, koncerner som samarbetar och där flera anhuc!sgivare lagt höga priser pä vissa tider och Iäga pä andra, finns en möjlighet att genom att välja att inte leverera vid förfrågan dirigera SLL till det bolag inom koncernen som har de högsta priserna för aktuell tidskategori. Det föreligger således en väsentligbrist i urvärderingsmodellen i detta hänseende, då den kan leda till att cle anbuclsgivare som deltar i upphandlingen utnyt\jar möjligheten till olovlig prisdmnping och olovligt kartellsamarbete. - Det är helt avgörande i en upphandling an anbudsgivaren kan skapa sig en klar bild av sina möjligheter att lämna ett affärsmässigt och konkurrenskraftigt anbud. I kravet på affärsmässighet ligger bland annat atl utvärderingsmodellcn ska vara så utformad att den är ägnad alt leda till ett rättvisande resultat. Det kan mot bakgrund av det ovan anförda konstateras att utvärdcringsmoclell i detta fall inte uppfyller kravet om att leda Iill ett rättvisande resultat. SI.L har utvecklat grunderna för bestriclandet genom att anföra i huvudsak flll överklagas 1110d uppgirt om kamrnaritittcns namn, miilnuinrnc1 sa111t dagi:.,11 !(.;1 bt.:'.;!ut<.:L ek sl